تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 1,537 |
تعداد مقالات | 12,639 |
تعداد مشاهده مقاله | 26,036,150 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,697,728 |
نقش ابعاد رهبری توانمندساز مدیران مدارس در مالکیت روانشناختی معلمان | ||
پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 آبان 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/srspi.2023.138818.1929 | ||
نویسندگان | ||
جمال عبدالملکی1؛ سیروس قنبری* 2؛ معصومه محبوبی ابراهیمی3؛ فائزه اسدی4 | ||
1دکترا مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران | ||
4دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مدل یابی نقش ابعاد رهبری توانمندساز مدیران مدارس در مالکیت روانشناختی معلمان بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان قروه به تعداد 548 نفر بودند که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای نسبتی و بر مبنای جدول مورگان نمونهای به حجم 225 نفر انتخاب شد. روش پژوهش کمی و از نوع همبستگی بود. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای رهبری توانمند ساز اهرن، ماتیو و رپ (2005) و مالکیت روانشناختی آلکرز (2011) استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از مدل یابی معادلات ساختاری با نرمافزار Lisrel v. 10.20 استفاده شد. نتایج نشان دادند که: ابعاد رهبری توانمند ساز مدیران مدارس دارای اثر مثبت و معنادار بر مالکیت روانشناختی معلمان هستند، دامنه اثر ابعاد رهبری توانمند ساز مدیران مدارس 13/0 تا 24/0 که بیشترین اثر مربوط به بعد مشارکت در تصمیمگیری و کمترین اثر مربوط به بعد معناداری است. ابعاد چهارگانه رهبری توانمند ساز مدیران مدارس قادر به تبیین 33 درصد واریانس مالکیت روانشناختی معلمان به طور معنادار هستند. جهت تعیین اهمیت نسبی سازهها در الگوی ساختاری از تحلیل ماتریس اهمیت – عملکرد استفاده شد؛ نتایج نشان داد که ابعاد چهارگانه رهبری توانمند ساز دارای اهمیت بالا- عملکرد بالا و در ناحیه تحکیم قرار دارند. بنابراین میتوان گفت: ایجاد، رشد و تقویت مالکیت روانشناختی معلمان تحت تاثیرات مدیران مدارس و رهبری آنان قرار دارد، لذا بهرهگیری از رهبری توانمندساز توسط مدیران مدارس با تاکید بر کاربست فعال ابعاد آن میتواند تاثیرات مثبتی بر مالکیت روانشناختی معلمان داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ابعاد رهبری توانمند ساز مدیران؛ مالکیت روانشناختی معلمان؛ ماتریس اهمیت- عملکرد | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 |