تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 1,510 |
تعداد مقالات | 12,450 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,641,652 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,411,733 |
تفکر شهودی در آموزش ریاضی | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2023.135589.1540 | ||
نویسندگان | ||
محمدتقی حیدری* 1؛ ابوالفضل ابراهیمی2؛ سید نعمت الله خادمی1 | ||
1گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران | ||
2دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
ریاضی و بویژه حل مسئله در آن نقش عمده ای در رشد آگاهی و ظهور توانمندی های بالقوه انسان دارد و لذا باعث توسعه نیروی انسانی می شود که هدف اصلی فعالیت های آموزشی در هر کشور است. در این راستا . گاهی یک مسئله بدون استدلال جبری یا دارای استدلال جبری کسالت آور، به کمک یک شباهت و قیاس هندسی که نوعی تجسم است، می تواند به اندازه ای ساده و زیبا شود که تمام ابعاد قضیه یا مسئله، تقریبا در یک نگاه دیده شود. اگر دانشآموز بتواند به جای اندیشیدن در قالب کلمه ها، افکارش را در قالب تصویرها نمایش دهد حل برخی از مسائل انتزاعی و دور از ذهن نیز برایش آسان تر و دلپذیرتر میشود. لذا تمثیل ، توجیه و شهود برای آموزش ریاضی اهمیت دارند. منطق شهودی ریاضیات راه توسعه ریاضیات است و ریاضیات زبان علوم می باشد، که این زبان گفتمان ریاضی است که در دوره ابتدایی با توجیهات شهودی و تصویر همراه است و منطق شهودی در اهداف آموزش ریاضی مدرسه ای برای ارتباط و اتصال موضوعی کاربرد دارد.در این مقاله با ارائه چند مثال از کتاب های درسی به نقد و بررسی تفکر شهودی می پردازیم | ||
کلیدواژهها | ||
منطق صوری؛ تفکرشهودی؛ آموزشهای رسمی؛ آموزشهای غیررسمی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |