تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 1,510 |
تعداد مقالات | 12,450 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,641,671 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,411,741 |
اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر خویشتن داری و خودآگاهی دانش آموزان | ||
پژوهش نامه روانشناسی مثبت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/ppls.2023.136314.2391 | ||
نویسندگان | ||
کاظم حسنی* 1؛ فریبا مظفری2؛ شهریار میرزایی3؛ محی الدین محمدخانی4 | ||
1Department of Educational, Faculty of Humanities, Payame Noor University (pnu | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، ایران | ||
3گروه آمار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پبام نور | ||
4گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پبام نور | ||
چکیده | ||
این پژوهش، با هدف اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر خویشتن داری و خودآگاهی دانش آموزان پایة ششم ابتدایی انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. از بین دانش آموزان مورد مطالعه، با اجرای پرسشنامه مثبت اندیشی، 57 نفر که مثبت اندیشی پایینی داشتند را شناسایی و پس از احراز شرایط لازم و همتاسازی، 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه مثبت اندیشی در 8 جلسه روی گروه آزمایش اجرا شد. پس از اتمام دوره آموزشی و برگزاری پس آزمون، دادههای پژوهش با استفاده از مقیاس خویشتنداری و مقیاس خودآگاهی جمع آوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام گرفت . نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه آموزش مثبت اندیشی، موجب اثربخشی و افزایش خویشتنداری و خودآگاهی دانش آموزان شده و این اثر در مرحله پیگیری بعد از چهار ماه همچنان پایدار بود. نتایج پژوهش، بیانگر آن است که آموزش مثبتاندیشی می تواند به عنوان یک روش مداخلهای مناسب، برای ارتقای توانایی های خویشتنداری و خودآگاهی دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: خویشتنداری؛ خودآگاهی؛ مهارتهای مثبتاندیشی؛ پایة ششم ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |