تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 1,510 |
تعداد مقالات | 12,450 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,648,409 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,412,932 |
غنیسازی محیط یادگیری مبتنی بر فناوری های سیار و بررسی تاثیر آن بر یادگیری و درگیریتحصیلی دانشآموزان در درس شیمی | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2023.136616.1868 | ||
نویسندگان | ||
رحیم مرادی* 1؛ مهدیه آراسته صالح کوهی2 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران. | ||
2کارشناس ارشد گروه علوم تربیتی ، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر غنیسازی محیط یادگیری مبتنی بر فناوری های سیار و بررسی تاثیر آن بر یادگیری و درگیریتحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه در درس شیمی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش-آزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان پایه دهم دوره دوم متوسطه منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 402-1401 تشکیل دادند که از میان آنها با روش نمونهگیری در دسترس، 80 نفر انتخاب و بهطور تصادفی در ﮔﺮوه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 6 جلسهی 45 دقیقهای (هفتهای 1 جلسه) براساس محیط یادگیری مبتنی بر فناوری های سیار درس شیمی را آموزش دیدند و گروه کنترل به شیوه متداول کلاسی آموزش دیدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی استاندارد درگیری تحصیلی ریو (2013) و آزمون محقق ساخته درس شیمی استفاده شد. دادهها از طریق آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که محیط یادگیری مبتنی بر فناوری های سیار در درس شیمی در افزایش یادگیری و درگیری تحصیلی دانشآموزان اثربخش بوده است. بنابراین، با توجه به این یافته میتوان نتیجه گرفت که چنانچه از فناوری در برنامه درسی شیمی بصورت هدفمند و هوشمندانه استفاده شود نقش مهمی در افزایش یادگیری و درگیری تحصیلی دانشآموزان دارد. بنابراین پیشنهاد میشود از رویکردهای مبتنی بر فناوری بهعنوان یک روش فعال و نوین آموزشی در برنامه درسی مدارس استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
غنیسازی محیط یادگیری؛ فناوری های سیار؛ درگیری تحصیلی؛ دانشآموزان متوسطه دوم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |