تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 1,510 |
تعداد مقالات | 12,454 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,682,565 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,421,421 |
نقد و تحلیل فرمشناسی دوازدهبند محتشمکاشانی در بستر آشناییزدایی | ||
فنون ادبی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/liar.2023.138134.2280 | ||
نویسندگان | ||
فضل الله رضایی اردانی* 1؛ غلامرضا هاتفی اردکانی2؛ مهدی صادقی3 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، یزد، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان یزد. ایران | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده این پژوهش با روش توصیفی-استشهادی و تحلیل یافتهها، بر اساس نقد ادبی صورتگرایانه، به بررسی کاربرد ابزارهای آشناییزدایی در این مرثیه میپردازد. در فـرمشناسی ایـن مرثیه، هنرسازههـای زبانـی و ادبـی، بـه سلسله عواطفـی مـیپیوندد کـه احساسات مخاطب را همـراه با اعجاب و فراز و فرودهای روحی، برمیانگیزد. محتشم با موقعیّتشناسی ادبی، استقلال فکری و آزادی تأمل، بهگزینی ترکیبات و تنوع مضامین، جلوههای هنری کلام را ترسیم میکند که با این شگرد زمینۀ درونی و معنوی شعر (عاطفه) را تقویت میسازد. جریان عاطفی شعر از محور شخصی به محور اجتماعی سوق پیدا میکند و کلام را از برش زمان و مکان معیّن فراتر میبرد که همین امر سبب درهم شکستن مرز جغرافیایی کلام و بازگشت وحدت بندها به همان افق دایرهوار عاشورا میشود. از علل تأثیرگذاری شعر محتشم غیر از مضمون، گرهخوردگی عاطفه و تخیّل همراه با صورخیال و صناعات ادبی، الهامگیری طبیعی وزن شعر از نفس موضوع (واقعۀکربلا)، دقت در تحسین الفاظ و تجوید معانی است. پربسامدترین تصویرهای هنری در این مرثیه، استعاره و در مرتبۀ بعد، تشبیه است. عناصری که برای ساختن تصاویر استعاری استفاده شده، عناصر طبیعی و جلوه-های آن است و عناصر انسانی در استعارهها، از نظر بسامد بعد از عناصر طبیعی قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرمشناسی؛ آشناییزدایی؛ صناعات ادبی؛ دوازدهبند؛ محتشمکاشانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12 |