تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 1,510 |
تعداد مقالات | 12,450 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,656,149 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,414,195 |
تاملی بر نظریه اصالتین | ||
الهیات تطبیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/coth.2023.135635.1771 | ||
نویسندگان | ||
وحید باقرپور کاشانی1؛ عباس جوارشکیان* 2؛ جهانگیر مسعودی3 | ||
1دانشجوی دکتری حکمت متعالیه، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشکاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی،دانشکاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3استاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشکاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
«تأملی بر نظری ۀ اصالتین» موضوع اصلی پژوهش حاضر ، بررسی و نقد « نظریۀ اصالتین » است. این موضوع بنیادی بوده و کم تر به آن پرداخته شده است. بنابر نظر مشهور فلاسفه، اصالت به معنای عینیّت و خارجیت داشتن، منشأ آثاربودن و متن واقعیت تشکیل دادن است. بنابراین کسانی که مدعی اند وجود و ماهیت، مصداق و حقیقتی خارجی دارند، قائل به اصالتین شده اند. مهجور بودن این نظریه سبب شده است که برخی از مهم ترین طرفداران آن، با تطوّر و تغیّر نام اصالتین به نام هایی چون اصالت ماهیت یا اصالت وجود، «نظریۀ اصالتین» را مطرح نمایند که در ضمن آن به حسب ارتباط مصادیق وجود و ماهیت، تفاسیر متفاوتی شده است. در این مقاله ، سه تفسیر از اصالتین ارائه می شود؛ رجبعلی تبریزی در عین حال که وجود را امری خارجی دانسته، آن را فرع بر ماهیت می داند؛ احمد احسائی قائل است که وجود و ماهیت به صورت ترکیبی انضمامی، وحدتی را در خارج به همراه دارد؛ غلامرضا فیاضی، وجود را متحقّق بالذ ّ ات ، و ماهیت را به تبع وجود (بغیره) در خارج موجود می داند و بین آن دو هیچ تغایر خارجی قائل نیست. پس از طرح این تفاسیر سه گانه، ادلۀ قائلین به اصالتین مورد بررسی و نقد قرار می گیرد و در پایان نیز، مهم ترین نقدهای طرفداران اصالت وجود، تقریر و ارزیابی می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
وجود؛ ماهیت؛ اصالت وجود؛ اصالت ماهیت؛ اصالتین | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 25 |