تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 1,514 |
تعداد مقالات | 12,493 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,800,627 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,444,371 |
آسیب شناسی عوامل آموزشی مؤثر بر انتقال یادگیری دانشجویان در برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مرداد 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2023.134636.1809 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا فراهانی1؛ محبوبه عارفی* 2؛ غلامرضا شمس3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی در آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2دانشیار برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش، آسیبشناسی عوامل آموزشی مؤثر بر انتقال یادگیری دانشجویان در برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان بوده است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی میباشد. ابزار مورد استفاده مصاحبه میباشد که روایی سازهای، درونی و بیرونی آن تأمین و پایایی آن از روش بررسی اعضاء، بررسی همکار و ناظر بیرونی تأیید شد. برای شناسایی آسیبهای عوامل آموزشی انتقال یادگیری، دیدگاهها و تجارب30 نفر از ذینفعان در برنامه کارورزی با رویکرد هدفمند و معیار اشباع نظری از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون، دادهها تحلیل شدند. برای تحلیل دادهها از فن تحلیل موضوعی(تم) استفاده شد و روایی یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای بررسی توسط اعضاء و چند سویهنگری منابع دادهها تضمین گردید. همچنین، به منظور سنجش پایایی کد گذاریهای انجام شده، از روش پایایی باز آزمون و توافق درورن موضوعی استفاده شد. پس از مرور و سازماندهی متون مصاحبهها 37 کد در قالب 7 مؤلفه در بعد عوامل آموزشی انتقال یادگیری استخراج شد. بر اساس نتایج به دست آمده، مهمترین موانع مربوط به عوامل آموزشی انتقال یادگیری در برنامه درسی کارورزی شامل؛ نیازسنجی آموزشی، اهداف آموزشی، محتوا، راهبردهای آموزشی، زمان، مکان و ارزشیابی بودند. بنابراین ضرورت دارد مثلث انسانی «دانشجو معلم، معلم راهنما و استاد راهنما» در خدمت نزدیکی عرصه نظر و عمل قرار گیرند تا بتوانند در جهت تحقق اهداف برنامه درسی کارورزی و انتقال یادگیری دانشجویان در محیط واقعی کار به درستی عمل کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ انتقال یادگیری"؛ عوامل آموزشی"؛ برنامه کارورزی"؛؛ "؛ دانشگاه فرهنگیان" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 |