تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 1,514 |
تعداد مقالات | 12,490 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,770,679 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,438,971 |
از انگیزهها تا ترسها، کاوشی از هویت حرفهای معلمان شهر یزد | ||
پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 مرداد 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/srspi.2023.137432.1899 | ||
نویسندگان | ||
مهربان پارسامهر* 1؛ اعظم مقیمی2؛ علی روحانی3 | ||
1دانشیار دانشگاه یزد | ||
2دانشجوی دکتری جامعه شناسی بررسی مسائل اجتماعی ایران | ||
3دانشیار جامعه شناسی دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
بحران و ناکارآمدی در نظام آموزشی ایران موضوعی است که نخبگان اجتماعی و فرهنگی بر آن تاکید داشتهاند. معلمان از بخشهای کلیدی این نظام میباشند و در صورتی که خواهان اصلاحاتی در زمینه بهسازی امر تعلیم و تربیت باشیم نیازمند معلمانی هستیم که برخوردار از هویت حرفهای قوی باشند. هویت حرفهای درک از شخصیت حرفهای فرد مبتنی بر شناخت، معلومات، نگرش، عقاید، ارزشها، انگیزهها و تجارب است. هدف پژوهش حاضر، فهم وضعیت هویت حرفهای از خلال تجارب زیسته آنان است. سوال اصلی پژوهش این بود که معلمان چه ادراک و تفسیری از وضعیت هویت حرفهای خود دارند. به منظور اجرای این پژوهش و دستیابی به تفسیرهای مشارکتکنندگان و ساماندهی نظری آن، از نظریه دادهبنیاد به عنوان یکی از روشهای کیفی و تفسیری بهره گرفتیم. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل 20 نفر از معلمان در سنین، جنسیت و مقاطع مختلف تحصیلی بودند که با آنها مصاحبههای عمیق 180-120 دقیقهای صورت گرفت، سپس دادهها به منظور ساخت مفاهیم کدگذاری و ارائه گردید. ترس از قضاوت شدن، نگرانی از شرایط کاری ناپایدار، محدودکننده و کنترلگر، فرسایشی بودن حرفه معلمی و سخت و پیچیدگی آن، مضاعف شدن وظایف حرفهای معلمان، و ... برخی از مقولاتی است که در این ارتباط استخراج گردید، نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت هویت حرفهای معلمان رو به افول است، معلمان به سوژههای ناراضی و معترض تبدیل شدهاند. هویت حرفهای آنها با چالشها، ترسها و نگرانیهایی مواجه است، انگیزههای آنان تغییر کرده و حتی کاهش یافته است و ناامید و مایوس و نگران نسبت به آینده حرفهای خود هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ هویت معلمی"؛ هویت حرفهای"؛ ،"؛ نظام آموزشی"؛ ، "؛ نظریه داده بنیاد" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 28 |