تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 1,514 |
تعداد مقالات | 12,493 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,799,909 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,444,272 |
برساخت فرازمینهای فردیت: تفسیر دختران نوجوان از موفقیت | ||
جامعه شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 تیر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/jas.2023.136968.2369 | ||
نویسندگان | ||
حسین افراسیابی* 1؛ آرزو رضایی صدرابادی2 | ||
1دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
2دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
موفقیت، مفهومی رایج در جامعه معاصر، بویژه برای نوجوانان است. این پژوهش با هدف واکاوی فهم نوجوانان دختر شهر یزد از موفقیت انجام شده است. از روش داده بنیاد نظاممند برای اجرای پژوهش استفاده کردیم. زمینه تحقیق، شهر یزد بوده و با 20 نفر از دانش آموزان دختر پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم در بازه سنی 15 تا 18مصاحبه نیمهساختاریافته انجام دادیم. مشارکتکنندگان با شیوه هدفمند از چهار مدرسه انتخاب شدند. دادهها با شیوه کدگذاری دادهبنیاد تحلیل و در قالب 9 مقوله اصلی و یک مقوله مرکزی ارائه شده است. عطش استقلال، محوریت پول، احساس محدودیت نسبی، زیست مجازی، تعامل ابزاری، تمایزطلبی، خودارتقابخشی، فشارهای چندگانه و ذهن مهاجر به عنوان مقولههای اصلی و برساخت فرازمینهای فردیت به عنوان مقوله مرکزی ساخته شد. بر اساس یافتهها، دانش آموزان به موفقیت نگاه فردی و مادی داشته و زمانی خود را موفق میدانند که بتوانند هرچه بیشتر به ابراز فردیت پرداخته و به حداکثر مادیات و پول دست پیدا کنند. آنها از راه خرید و مصرف پول، فردیت خود را نمایش میدهند. نوع تعریف نوجوانان از موفقیت با هویت و تعاملات موجود در بستر جهانی و مجازی گره خورده و نوعی جاکندگی از زمینه را فراهم کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
موفقیت؛ نوجوانان؛ دختران؛ هویت؛ فردگرایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 122 |