تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 1,510 |
تعداد مقالات | 12,454 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,683,126 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,421,559 |
الگوی روابط عملکرد درس علوم تجربی براساس باورهای معرفتشناختی با نقش واسطهای انگیزش و نگرش به یادگیری علوم: تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 خرداد 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2023.134692.1815 | ||
نویسندگان | ||
علی عبدی* 1؛ نعمت اله عزیزی2؛ یداله مهدی زاده3؛ نیلوفر رستمی4 | ||
1هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز کرمانشاه | ||
2گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان | ||
3کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور، ایران ،دبیر آموزش و پرورش ایلام | ||
4کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور. دبیر آموزش و پرورش کرمانشاه. ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تدوین مدل علّی عملکرد درس علوم تجربی بر اساس باورهای معرفت شناختی با نقش واسطهای انگیزش و نگرش به یادگیری علوم بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مدارس دوره متوسطه اول شهر ملکشاهی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده حجم نمونه برابر با 230 نفر گزینش شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامههای باورهای معرفتشناختی، انگیزش به یادگیری علوم و نگرش به یادگیری علوم تجربی بود. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری نشان داد که باورهای معرفتشناختی، انگیزش به یادگیری علوم و نگرش به علوم بر عملکرد درس علوم تجربی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ باورهای معرفتشناختی بر انگیزش و نگرش دانشآموزان به یادگیری علوم تأثیر مثبت و معناداری دارد و در نهایت، باورهای معرفتشناختی با نقش واسطهای انگیزش و نگرش به یادگیری علوم، تأثیر غیرمستقیم مثبت و معناداری بر عملکرد درس علوم تجربی دارد. به طور کلی نتیجه شد که مدل مفهومی عملکرد علوم بر اساس باورهای معرفت شناختی با نقش واسطهای انگیزش و نگرش به یادگیری علوم با مدل تجربی برازش دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش به یادگیری علوم؛ باورهای معرفت شناختی؛ عملکرد علوم؛ نگرش به یادگیری علوم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 113 |