تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 1,513 |
تعداد مقالات | 12,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,708,902 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,427,796 |
رویکرد تربیتی به کارکردهای پرسشهای هم گرا در دفتر اول مثنوی مولانا | ||
پژوهشهای ادب عرفانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 خرداد 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/jpll.2023.134817.1722 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه داوری دولت آبادی1؛ محسن محمدی فشارکی* 2؛ محمدحسین حیدری3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات عرفانی دانشگاه اصفهان | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان ایران | ||
3گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
در آثار مولوی تأثیرگذاری بر مخاطب بسیار مهم است، از جمله دلایل این ادعا، علاوه بر اشاره های مستقیم وی به رعایت مقتضای حال مخاطب، وجود پرسشهای زیاد در مثنوی معنوی است که سبب ایجاد تفکر در مخاطب میشود. پژوهش حاضر بر آن شد تا به استخراج کارکردهای تربیتی پرسشهای همگرا از دقتر اول مثنوی مولوی بپردازد. برای این منظور با جمعآوری و دسته بندی پرسشهای همگرا در دفتر اول مثنوی، از میان آنها پرسشهای همگرای تربیتی را دستهبندی کرده و کارکردهای تربیتی این پرسشها را بر اساس برانگیزانندگی، استنتاج کند. در این کار ضمن استفاده از شیوة کتابخانه ای در جمع آوری داده ها و انتخاب نمونه هدفمند و همگون، برای تحلیل داده ها از تحلیل محتوای کیفی که به جهت دقیق تر بودن شیوه رفت و برگشتی دارد درگزارش نهایی استفاده شد. حاصل این پژوهش قرار گرفتن پرسشهای همگرای تربیتی دفتر نخست مثنوی درکارکردهایی چون ایجاد یادآوری، پذیرش ناتوانی، توجه و تمرکزدهی بر یک موضوع، نمایاندن غفلت و نائانی، غفلت زدایانه، بیان پشیمانی و تلاش برای جبران، خواهش از خدا بوده است. مدرسان می توانند در امر تربیت از پرسش در کارکردهایی که از مثنوی مولوی استخراج شد، جهت برانگیزانندگی، خلاقیت و رشد فکری و منطقی دانش آموزان و دانشجویان استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
مولوی؛ پرسش همگرا؛ پرسش تربیتی؛ کارکرد تربیتی؛ مثنوی معنوی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 46 |