تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,486 |
تعداد مقالات | 12,203 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,241,413 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,021,614 |
شناسایی و تبیین راهبردهای یاددهی-یادگیری، متناسب با ویژگیهای نسلی دانشجویان کارشناسی امروز | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 اردیبهشت 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2023.134910.1822 | ||
نویسندگان | ||
احمد ابراهیمی1؛ سید ابراهیم میرشاه جعفری* 2؛ علی ربانی3 | ||
1مدرس دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران | ||
2استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3استاد گروه جامعهشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
تناسب راهبردهای یاددهی-یادگیری با ویژگیهای نسلی مخاطبان، یکی از مهمترین مؤلفهها در اثربخشی آنهاست. هدف از پژوهش حاضر، کشف و تبیین راهبردهای یاددهی-یادگیری متناسب با ویژگیهای نسلی دانشجویان کارشناسی شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1400-1399 بود. این مطالعه با رویکرد کیفی، روش تحلیل محتوا و از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با صاحبنظران انجام شد. جامعه آماری شامل صاحبنظران علوم تربیتی و جامعهشناسی در آموزش عالی ایران بود و انتخاب نمونه به صورت هدفمند و گلولهبرفی شامل40 نفر از استادان صاحبنظر در موضوع تحقیق از دانشکدههای علوم تربیتی و علوم اجتماعی دانشگاه-های اصفهان و تهران در سال تحصیلی 1400- 1399 تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. با تحلیل ساختاری و تفسیری دادهها و از طریق فرآیند سه مرحلهای استخراج واحدهای معنایی، مضامین فرعی و مضامین اصلی، راهبردهای یاددهی-یادگیری متناسب با ویژگیهای نسلی دانشجویان کارشناسی امروز شامل هفت راهبرد یاددهی-یادگیری الکترونیکی، خودراهبر، پروژهمحور، مشارکتی، مبتنی بر دیالوگ، حل مسئله و بدیعهپردازی، مورد شناسایی قرار گرفت. بر اساس این مطالعه میتوان نتیجه گرفت، توفیق مدرسان در یاددهی-یادگیری اثربخش نسل امروز دانشجویان کارشناسی، مستلزم کاربست این راهبردها به صورت ترکیبی و با توجه به موقعیت و شرایط است. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای یاددهی-یادگیری؛ آموزش عالی؛ دوره کارشناسی؛ ویژگیهای نسلی؛ نسل جدید | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |