تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,486 |
تعداد مقالات | 12,203 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,241,235 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,021,594 |
طراحی مدل اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاه | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اردیبهشت 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2023.135875.1850 | ||
نویسندگان | ||
فرج الله رحیمی* 1؛ عبدالهادی درزیان عزیزی2؛ یداله مهرعلی زاده3؛ عالیه مالکی4 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2مدیریت بازاریابی ، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی. دانشگاه شهید چمران. اهواز. ایران | ||
3گروه مدیریت آموزشی. دانشکده علوم تربیتی. دانشگاه شهید چمران. اهواز. ایران | ||
4مدیریت بازرگانی. دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی. دانشگاه شهید چمران اهواز. اهواز. ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل اشتغالپذیری فارغالتحصیلان دانشگاهی است. به این منظور از پژوهش کیفی، روش دادهبنیاد و مصاحبههای عمیق استفاده شد. جامعه پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بودند و با استفاده از نمونهگیری نظری 15 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. متن مصاحبه پس از پیادهسازی با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. مولفههای شناسایی شده از نتایج تحلیل دادهها در قالب مدل پارادایمی عبارتاند از: شرایط علی (دانشجو، استاد، برنامهدرسی وعوامل آموزشی)، پدیده محوری (مهارتها)، بستر حاکم (سیاستهای آموزش عالی، سیاستهای دولت، فلسفه دانشگاه، عوامل سازمانی و فراسازمانی، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، عوامل مدیریتی و قوانین و مقررات)، شرایط مداخلهگر (عوامل اجتماعی- فرهنگی)، راهبردها (بهبود کیفیت عملکرد دانشگاه، ارتقا سطح تعاملات، ارتقا جایگاه بینالمللی دانشگاه، بهبود فعالیتهای آموزشی و ارتقا وضعیت آموزشی)، پیامد (اشتغالپذیری و نتایج حاصل از آن در سه سطح فرد، سازمان و اجتماع) است. در کدگذاری گزینشی شکلگیری اشتغالپذیری بهعنوان هسته و مرکز بحث مطرح و بر اساس آن نظریه اشتغالپذیری ارائه گردید. مهمترین وجه شباهت الگوی طراحی شده، مربوط به طبقههای مهارت و برنامه درسی است. جامعیت مدل و در نظر گرفتن تمامی مولفههای موثر بر اشتغالپذیری مهمترین وجه تمایز آن با تمام مدلهایی است که تا کنون طراحی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی مدل؛ اشتغالپذیری؛ دانشآموختگان دانشگاهی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20 |