تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,486 |
تعداد مقالات | 12,203 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,241,253 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,021,595 |
اثربخشی کاربرد نقشه مفهومی بر شناسایی بدفهمی های دانشجویان از سواد نموداری | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 اردیبهشت 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2023.136022.1546 | ||
نویسندگان | ||
نفیسه آزادی1؛ ابراهیم ریحانی* 2؛ احسان بهرامی سامانی3؛ آناهیتا کمیجانی4 | ||
1'گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
2گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
3دانشگاه شهید بهشتی، گروه ریاضی | ||
4گروه ریاضی دانشگاه تربیت تربیت دبیر شهید رجایی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر اثربخشی کاربرد نقشه مفهومی بر شناسایی بدفهمی های دانشجویان رشته آموزش ریاضی از سواد نموداری است. روش پژوهش تلفیقی از دو روش کمی و کیفی است. جامعه آماری کل دانشجویان رشته آموزش ریاضی بود که ۱۸ دانشجوی کارشناسی و ۱۵ دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش ریاضی به عنوان نمونه هدفمند انتخاب شدند. دانشجویان هر مقطع به سه گروه تقسیم بندی شدند. دانشجویان گروه اول، ابتدا به سوال های آزمون نقشه مفهومی و سپس به سوال های آزمون کتبی و گروه دوم ابتدا به سوال های آزمون کتبی و سپس به سوال های آزمون نقشه مفهومی و گروه سوم فقط به سوال های آزمون کتبی پاسخ می دهند. دانشجویان گروه ۱ و ۲ فرصت بازگشت به سوالات آزمونی که ابتدا انجام داده بودند و تصحیح پاسخ های خود را نداشتند. برای ارزیابی تأثیر استفاده از نقشه مفهومی بر یادگیری دانشجویان، همه دانشجویان سه گروه به یک سوال، با عنوان آزمون مجموعی پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه برای هر گروه و به صورت میانگین برای همه گروه ها و همچنین مقایسه تفاضل میانگین های نمره های گروه ها در آزمون کتبی با روش تعقیبی توکی استفاده شد. در پایان، به کمک ابزار نقشه مفهومی، بدفهمی های دانشجویان شناسایی و در ۴ دسته عدم تشخیص درست نام نمودارها، رسم نادرست نمودارهای آماری، عدم تشخیص صحیح نوع متغیر و تشخیص نمودار مناسب برای یک مجموعه داده، طبقه بندی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
نقشه مفهومی؛ سواد نموداری؛ آموزش آمار؛ بدفهمی؛ دانشجومعلمان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 88 |