
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,685 |
تعداد مقالات | 13,830 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,695,321 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,920,111 |
اهمیت تفکر خلاق و آموزش ارزشهای کارآفرینی در مدارس | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
دوره 7، شماره 4، اسفند 1401، صفحه 79-84 اصل مقاله (898.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2023.136230.1552 | ||
نویسندگان | ||
هاجر علیمراد* 1؛ حبیب شریف2 | ||
1گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه جهرم، صندوق پستی ۱۱۱-۷۴۱۳۵، ایران | ||
2گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه شیراز، شیراز، کدپستی ۴۴۷۷۶-۷۱۴۵۷، ایران | ||
چکیده | ||
نقش حیاتی آموزش در یک زندگی موفق و خوب، غیرقابل انکار است. آموزش، ارزش و تعالی زندگی فردی و اجتماعی را بهبود میبخشد و زیربنای توسعه هرکشوری، از طریق آموزش وپرورش آن کشور نهاده میشود. این اهمیت به اندازهای است که بیتوجهی به آن، آثار زیانباری را در ابعاد مختلف بر پیکره پیشرفت و تعالی هر سرزمینی بر جای میگذارد. کودکان و نوجوانان منابع عظیم سرمایه و باارزشترین ذخایر یک جامعه هستند و هرقدر برای حفظ این منابع کوشش شود، جامعه در آینده ثروتمندتر و سعادتمندتر میشود. دانشآموزان به واســطه آموزشهای کارآفرینانه یاد میگیرند که با شناسایی استعدادها، تواناییها و علاقههای خود، بتوانند در هر شغل و حرفه، روشها و سبکهای جدید ایجاد نموده و نوآوری داشــته باشــند. آنها بهواســطه انجام آموزشهای کاربردی و عملی در کارگاهها و آزمایشــگاهها میتوانند به شناســایی نقاط قوت و ضعف و مشــکلات و فرصتها در رشــته تحصیلــی خود و محیط اطراف بپردازند و در پــی خلق فرصتهای جدیــد خواهند بود. دانشآموزان با آموزشهای کارآفرینانه، نه تنها به مهارتهایی از قبیــل مهارت تصمیمگیری، حل مساله، هدفگذاری، تفکر انتقادی، تفکــر خلاق و غیره، مجهز میشــوند، بلکه مهارتها و توانمندیهای علمی، کاربردی و تقاضامحور را نیز فرا میگیرند. افراد توانمنــد و بامهارت با مجهز شــدن به هوشــیاری و آگاهــی کارآفرینانــه، فرصتیهایی در جهت اشــتغالزایی در حوزههــای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خلق میکننــد. به عبارت دیگر، با تفکر و نگاه متفاوت و نو به بررسی مسائل، مشکلات، نیازها و فرصتهای محیط اطراف میپردازند و از آنها در جهت خلق ارزش استفاده میکنند. بر این اساس، در این مقاله با توجه به اهمیت موضوع، پرورش خلاقیت و آموزش برای کارآفرینی در مدارس بررسی خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشآفرینی؛ تدریس؛ خلاقیت؛ کارآفرینی | ||
مراجع | ||
[1] E. N. Akkasi, Investigation of Activity Designs Prepared by Pre- Service Mathematics Teachers for Aspects of Entrepreneurship Education, European Journal of Education Studies, 8 (2021) 66–87. [5] م. ت. طغرایی، س. میرواحدی و س. هاشمی، طراحی الگوی آموزش کارآفرینانه در مدرسه، نوآوریهای آموزشی، 18 (۱۳۹۸) 59--82. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 840 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 578 |