تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,473 |
تعداد مقالات | 12,040 |
تعداد مشاهده مقاله | 22,365,680 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,808,787 |
تحلیلی بر دستاوردهای یادگیری رشته آموزش ابتدایی، از دیدگاه دانش آموختگان و اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان(مطالعه ترکیبی) | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اسفند 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2023.134528.1803 | ||
نویسنده | ||
محمد نیکخواه* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان شهرکرد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش سنجش و تحلیل دستاوردهای یادگیری دانش آموختگان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه دانش آموختگان و اعضای هیأت علمی دانشگاه بود. نوع پژوهش کاربردی، روش آن توصیفی-تحلیلی و پیمایشی(ترکیبی) و جامعه آماری آن شامل اعضای هیأت علمی و دانش آموختگان سال های 1395 تا 1398 رشته آموزش ابتدایی دانشگاه بوده که از میان آنان 22 نفر هیأت علمی و 14 نفر دانش آموخته، به روش هدف مند و ادامه تا اشباع نظری، برای انجام مصاحبه انتخاب شد. نمونه آماری بخش کمی(پرسشنامه)، به روش خوشه ای یک مرحله ای، از بین 5153 نفر دانش آموخته استان های سمنان، کرمان، همدان، چهارمحال و بختیاری و فارس، با استفاده از معادله کوکران، 365 نفر تعیین و به روش تصادفی انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه به روش هدایت کلیات و پرسشنامه دستاوردهای یادگیری(محقق ساخته)، گردآوری شده اند. روایی ابزار توسط ده نفر از صاحب نظران دانشگاه تأیید شد. پایایی فرم های مصاحبه از طریق سه نفر همکار و روش سه سوسازی و ضریب پایایی بعد از اجرای مقدماتی به روش آلفای کرانباخ، 0.97 محاسبه شد. دستاوردهای یادگیری، در سه بُعد دانشی(هشت حوزه)، توانشی(هفت مهارت) و نگرشی(شش مؤلفه) مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل داده های مصاحبه حاکی بوده که چالش ها و مسائل مختلفی در زمینه دستاوردهای یادگیری رشته وجود داشت. مدل ترسیم شده دستاوردهای یادگیری، مربوط به بخش کمی، با توجه به 4.86= 2/DFꭓ ،0.10 >RMSEA و سایر شاخصها، از برازش قابل قبولی برخوردار بوده که بیانگر تأثیر دانش، نگرش و توانش بر دستاوردهای یادگیری دانش آموختگان بود. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ رشته آموزش ابتدایی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ اعضای هیأت علمی؛ دانش آموختگان؛ سنجش دستاوردهای یادگیری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 68 |