تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,473 |
تعداد مقالات | 12,040 |
تعداد مشاهده مقاله | 22,365,094 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,808,657 |
نقد و تحلیل شیوهنامههای نگارش و ویرایش فارسی(مطالعۀ موردی: نشانهگذاری) | ||
فنون ادبی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 بهمن 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/liar.2023.135551.2198 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر احمدی دارانی* 1؛ طناز کرامتیان فرد2 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبییات فارسی دانشگاه اصفهان | ||
2دانشآموختۀ کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان | ||
چکیده | ||
با رواج صنعت چاپ به صورت مدرن از دهۀ سی شمسی، تدوین شیوهنامههای نگارش و ویرایش برای نشاندادن قواعد نگارشِ صحیح و کاربرد درست علائم نگارشی (نشانهگذاری) نیز رونق گرفت. با گذشت زمان، هم بر تعداد علائم نگارشی افزوده شده است و هم نویسندگان شیوهنامهها کوشیدهاند، موارد گوناگون و فراگیری برای کاربرد هر کدام از علائم نگارشی به مخاطبان پیشنهاد دهند تا چیزی از دایرۀ شمول قواعد آنها بیرون نماند. اکنون انبوهی از شیوهنامهها در دسترس همگان است، بیآنکه در بسیاری از آنها بتوان قاعدهای نو یا متفاوت با آنچه پیشتر وجود داشته است، یافت و این در حالی است که نقد و ارزیابی دقیقی از آنچه نویسندگان این شیوهنامهها برای کاربرد علائم نگارشی پیشنهاد کردهاند، منتشر نشده است. در پژوهش حاضر 18 شیوهنامۀ رایج که در آن به کاربرد علائم نگارشی پرداختهاند، به روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی بررسی شده است و در ضمنِ آن تناقضهای درونی، اختلاف دیدگاههای نویسندگان و افراط و تفریطهای آنان با رعایت اصل اعتدال در قالب شاهدها و مثالهای آنان نقد و ارزیابی شده است و در آخر هر بخش، دربارۀ موارد اختلاف پیشنهادهایی ارائه شده تا زمینهای برای بازنگری در تدوین شیوهنامهها فراهم آید و از تشتّت شیوههای ویرایش کاسته و نارساییهای مفهومی که ناشی از کاربرد نابجای علائم نگارشی است، زوده شود. گفتنی است، در پژوهش حاضر سعی بر آن است تا حدّ امکان از تعداد موارد کاربرد علائم نگارشی کاسته شود؛ زیرا افزایش پیشنهادهای نویسندگان شیوهنامهها، تشخیص موارد کاربرد را برای ویراستاران و دیگر کاربران دشوار میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ ویرایش"؛ شیوهنامههای نگارش"؛ نشانهگذاری"؛ ؛"؛ ویراستار" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 72 |