تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,472 |
تعداد مقالات | 12,039 |
تعداد مشاهده مقاله | 22,271,700 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,787,128 |
تأثیر هوش موفّق در عملکرد خلاقانه بواسطه نقش میانجی خودکارآمدی معلّمان | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
دوره 17، شماره 1 - شماره پیاپی 35، شهریور 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2022.134628.1808 | ||
نویسندگان | ||
حسین معجونی1؛ محمود تعجبی* 2 | ||
1دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی/دانشگاه بوعلی سینا | ||
چکیده | ||
سازمانهای آموزشی به ویژه مدارس کشورمان در شرایط متغیّر و متحوّل امروزی، جهت مقابله با مسائل و مشکلات عدیدهای که با آن روبرو هستند، نیاز مبرمی به مدیران و معلّمانی دارند که خلّاق و بهروز باشند و این خلاقیّت را در عملکرد شغلیشان نشان دهند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش موفّق در عملکرد خلاقانه بواسطه نقش میانجی خودکارآمدی معلّمان انجام شده است. روش پژوهش کمّی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش معلّمان ناحیه چهار شیراز به تعداد 1890 نفر بودند، که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول مورگان نمونهای به حجم 318 نفر انتخاب شد. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای هوش موفّق گریگورنکو، جاروین و استرنبرگ(2002)، خودکارآمدی ریگز و نایت(1994)، و عملکرد خلاقانه الدهام و کامینگز(1996) استفاده شد. جهت تعیین پایایی و روایی ابزارها، از تکنیکهای آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد، نتایج بیانگر پایایی و روایی مطلوب ابزار بود. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک تکنیکهای توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر تأییدی) و با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel انجام شد. نتایج تحلیل نشان داد که: هوش موفّق دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر عملکرد خلاقانه و خودکارآمدی معلّمان بود؛ خودکارآمدی دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر عملکرد خلاقانه بود؛ همچنین هوش موفّق بواسطه نقش میانجی خودکارآمدی دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار بر عملکرد خلاقانه معلّمان بود | ||
کلیدواژهها | ||
هوش موفّق؛ خودکارآمدی؛ عملکرد خلاقانه؛ معلّمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 66 |