تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,472 |
تعداد مقالات | 12,039 |
تعداد مشاهده مقاله | 22,271,602 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,787,103 |
تاثیر بازیوارهسازی بر درگیری تحصیلی دانشجویان معماری (نمونه موردی: کلاس کارگاه مصالح و ساخت دانشگاه علم و صنعت ایران) | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آبان 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2022.130300.1674 | ||
نویسندگان | ||
سجاد مؤذن* 1؛ محمدجواد عدالتخواه2 | ||
1استادیارگروه مرمت، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
روشهای تدریسی دروس پایه معماری بایستی بهگونهای انتخاب شوند که بیشترین اثربخشی را بر دانشجویان داشته باشد. دروس پایه از جمله درس کارگاه مصالح و ساخت به آموزش مهارتهای ابتدایی طراحی معماری پرداخته و در تمام دوران تحصیل و حتی در دوره کار حرفهای نیز مورد استفاده جدی معماران قرار دارد. مطالعات و ابداعات زیادی در زمینه شیوههای آموزش صورت گرفته است و انواع مختلفی از روشها در مقالات علمی مورد بحث قرارگرفته است. یکی از این روشها استفاده از خصوصیات و تفکرات بازیگونه برای دستیابی به اهدافی که ماهیت بازی ندارند که بازیوارهسازی نام دارد. این روش نه تنها در زمینه آموزشی بلکه در حوزههای مختلف دیگر مثل فناوریهای دیجیتال، بازاریابی، تربیتی و اجتماعی نیز استفاده میشود. روشهای بازیوارهسازی برای بهرهبرداری از تمایلات طبیعی مردم برای اجتماعی شدن، یادگیری، تسلط، رقابت، دستیابی به اهداف، خودی نشان دادن، نوعدوستی، یا صرفا واکنش آنها به مشخص کردن چارچوب برای یک موقعیت به عنوان بازی یا سرگرمی در نظر گرفته میشوند. در این پژوهش بررسی میشود که استفاده از روش بازیوارهسازی چگونه منجر به ایجاد ارتباطی قوی میان دانشجو و تمرینات کلاسی میگردد. نتایج این پژوهش موید آن است که در کلاسی که از روش بازیوارهسازی برای طراحی تمرینهای آن استفاده شده است میزان درگیری تحصیلی دانشجویان بیش از کلاس دیگر است. این افزایش میزان درگیری تحصیلی منجر به افزایش کیفیت آموزش و عمیق شدن مطالب فراگیری شده توسط دانشجویان میشود. بنابراین استفاده از این روش را برای آموزش دروس پایه معماری به خصوص درس عملی کارگاه مصالح ساخت را توصیه میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیوارهسازی؛ درگیری تحصیلی؛ کارگاه مصالح ساخت؛ معماری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 96 |