تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,386 |
تعداد مقالات | 11,416 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,685,093 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,982,707 |
تبیین انتقادی نهاد موزه با ابتنای بر نگره هتروتوپیای میشل فوکو | ||
متافیزیک | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 خرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/mph.2022.129358.1311 | ||
نویسندگان | ||
ندا کیانی اجگردی![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان،اصفهان | ||
2دانشیار گروه پژوهش هنر، پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
موزه در قالب یک نهاد فرهنگی و آموزشی، بیش از آنکه فضای انبار، چیدن و نمایاندن این و آن شیء باشد، همواره مبین نوعی رابطه عمیق و نسبت گفتمانی با قدرت بوده است. دراینبین انعکاس برخی از مضامین قدرت در موزه با شواهدی در رابطه با مفهوم «هتروتوپیا» از فضا همراه بوده که در میان تأملات میشل فوکو قابلرؤیت است. وی از طریق مفاهیمی چون «هتروتوپیا یا فضای غیریت»، به چگونگی عیان شدن قدرت، نظم، انضباط و دانش بهوسیلهی شکلهای نهادی در فضاهایی خاص اهتمام ورزیده است. بر همین مبنا پژوهش حاضر با تکیه بر اندیشههای فوکو میکوشد به تحلیل انتقادی جایگاه موزه بپردازد و این پرسش را پیش رو بگذارد که ویژگیهای هتروتوپیایی موزه منوط به ساختار قدرت کداماند و تا چه اندازه میتواند با این مفهوم سازگار افتد. حاصل آنکه علاوه بر دوام و قوام شش اصل اولیهی معرف یک هتروتوپیا در موزه که قدرت انضباطی و استقرار کنترلشده دانش را بازتاب میدهند، اصل هفتمی را نیز میتوان اضافه نمود که در جایگاه مقاومت عمل میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
فوکو؛ قدرت؛ مقاومت؛ هتروتوپیا؛ موزه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 40 |