تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,386 |
تعداد مقالات | 11,416 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,684,826 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,982,666 |
معرفی رسایل العشاق و تحلیل آراء سیفی نیشابوری در آداب کتابت و انشای نامههای عاشقانة فارسی در سدة ششم هجری | ||
متن شناسی ادب فارسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 خرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/rpll.2022.131026.1987 | ||
نویسندگان | ||
احترام رضایی ![]() ![]() ![]() | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدة الهیات و علوم انسانی دانشگاه پیام نور، شاهین دژ، ایران | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جویبار | ||
چکیده | ||
سیفی نیشابوری، از ادبای سدة ششم، قدیمیترین مجموعة نامههای عاشقانة فارسی را با عنوان «رسائلالعشاق و وسایلالمشتاق» فراهم کردهاست. او در این اثر، صد نامه در موضوعات مختلف عشقی، ترتیب داده تا هر گرفتار عشقی به اقتضای شرایطش یکی از آنها را برگزیند و برای معشوق یا محبوب یا مخدوم خویش بفرستد. وی برای نگارش نامههای صمیمانه و عاشقانه، از اصول و شیوهای موسوم به «عهود استرسال» سخن میگوید. نویسندگان این مقاله سعی کردهاند ضمن معرفی این اثر، با مراجعه به کتب فنِّ ترسّل و منشآت موجود در ادب فارسی بخصوص آثار نزدیک به روزگار سیفی، به بررسی ساختار نامههای رسائلالعشاق و نیز برخی آراء وی در نگارش نامههای عاشقانه (عهود استرسال) بپردازند. این بررسیها نشان میدهد سیفی ساختار نامهها را با توجه به ارکانی چون ابتدای نامه (شاملِ عنوان نامه، تسمیه، مقدمه یا صدر نامه، دعای بر پیامبر اکرم و آل او)، رکن کلام(شاملِ اما بعد و متن نامه) و رکن خاتمه تنظیم نمودهاست همچنین خود را مؤظف کرده در شواهد شعری تا حدّ امکان به نام شاعر اشاره کند. با اینحال در خاتمه آورده هرگاه شخصی بخواهد یکی از این نامهها را برای معشوق یا محبوب بفرستد لازم است «تسمیه» را از ابتدای آن بردارد شاید به این دلیل که این عنوان، اجلّ از آن است که در ابتدای هر نامهای قرار بگیرد. سپس محتملا برای آنکه پیوستگی کلام دچار خلل نشود، سفارش میکند در رونویسی و ارسال نامهها، نام شعرا حذف شود همانگونه که معمول مراسلات است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: نامههای عاشقانه؛ رسائل العشاق و وسایل المشتاق؛ سیفی نیشابوری؛ عهود استرسال | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |