تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,386 |
تعداد مقالات | 11,421 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,691,648 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,984,227 |
مدرسه و روزنامه در زنجان عصر مشروطه؛ چالشها و موانع | ||
پژوهش های تاریخی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 اردیبهشت 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/jhr.2022.132519.2319 | ||
نویسندگان | ||
عباس قدیمی قیداری ![]() | ||
1دانشیار تاریخ،گروه تاریخ، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، گروه تاریخ، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
در دورۀ قاجار مظاهر تمدنی جدید نخست در کانونهای نوگرایی چون تهران و تبریز تأسیس و سپس بهتدریج با وجود موانع متعدد به ولایات دیگر راه یافت. از میان نهادها و مظاهر جدید مدرسه و روزنامه را میتوان نام برد که در تحول اجتماعی و فکری جامعه تأثیر بهسزایی داشتند. در شهر زنجان بهرغم قرار گرفتن این شهر در سر راهِ دو کانون مهم تهران و تبریز، مظاهر تمدنی با تأخیر شکل گرفت که این موضوع معلول ساخت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زنجان بود. با این حال بهتدریج نهادهای جدید تأثیرشان را در جامعۀ زنجان در میان برخی طبقات و گروهها بر جای گذاشت. این مسئله تاکنون موضوع یک پژوهش مستقل واقع نشده و جای خالی آن در مطالعاتِ مربوط به چگونگی و روند استقرار مظاهر تمدنی جدید در ولایات مختلف احساس میشود. پژوهش حاضر درصدد است چگونگی استقرار مدرسه و روند آشنایی جامعۀ زنجان با روزنامه و روزنامهخوانی و کوشندگان این مسیر را با تبیین موانع و دشواریها، تأثیرات و نتایج مورد بررسی قرار دهد. براساس مدعای پژوهش با توجه به فضای نسبتا آزاد عصر مظفری و همکاری عناصر اجرایی دولت و تجددخواهان، مظاهر جدید در زنجان تأسیس و با موفقیتهایی همراه گردید؛ اما رقابتهای علما در قالب گروههای مخالف یکدیگر که بر اقشار مختلف تأثیر داشتند، موانع جدی در مقابل موسسات جدید و علاقهمندان مظاهر جدید ایجاد کردند. این مقاله با اتکا بر منابع اصیل، روزنامهها و اسناد آرشیوی و خاندانی به روش توصیفی – تبیینی به مسئله پرداخته است. | ||
کلیدواژهها | ||
زنجان؛ مدرسه؛ روزنامه؛ مشروطه؛ علما | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 |