تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,386 |
تعداد مقالات | 11,421 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,691,336 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,984,074 |
ارایه مدلی تلفیقی از روش دیمتل و فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی به منظور شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر کیفیت اطلاعات مالی بخش دولتی بر مبنای روش نظریه زمینه بنیان | ||
پژوهش های حسابداری مالی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/far.2021.125725.1688 | ||
نویسندگان | ||
صدیقه عزیزی ![]() ![]() ![]() | ||
1استادیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کهنوج، کهنوج ، ایران، رایان | ||
2دانشجو دکتری حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش ارایه مدلی تلفیقی از روش دیمتل و فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی به منظور شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر کیفیت اطلاعات مالی در بخش دولتی ایران با استفاده از رویکرد گراندد تئوری است. پژوهش حاضر در قالب یک پژوهش کاربردی، آمیخته و مقطعی و با رویکرد استقرایی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی مدیران عالی رتبه و استادان دانشگاهها و در بخش کمی 61 نفر از کارمندان دستگاهها و سازمانهای عمومی در نظر گرفته شده است. در راستای دستیابی به اهداف پژوهش سئوالات مورد نظر جهت مصاحبه طراحی و در نهایت 5 عامل ساختاری، محیطی، فرآیندها، خروجی، پیامد و زیر مولفههای مربوط به هر عامل بر مبنای رویکرد نظریه داده بنیان به عنوان عوامل موثر در کیفیت اطلاعات مالی شناسایی شده است. در ادامه از مدل تلفیقی، تحلیل سلسله مراتبی فازی و دیمتل فازی جهت اولویتبندی، تعیین شدت تاثیرگذاری و تاثیرپذیری و ترسیم نمودار علّی- معلولی میان مولفهها استفاده شده است. نتایج پژوهش از دیدگاه پاسخدهندگان نشان داد در میان عوامل اصلی پژوهش عامل ساختاری بالاترین رتبه را کسب کرده است و عامل فرآیندها به عنوان کم اهمیتترین عامل در کیفیت اطلاعات مالی در بخش دولتی است. این نتیجه نشان میدهد ساختارهای بخش عمومی در حال حاضر در ایران مطلوب نیستند و دارای مشکلات و ابهام هستند؛ لذا جهت رسیدن به گزارشگری مالی با کفیت در بخش عمومی آماده نمودن زیر ساختها در وهله اول الزامی و اجباری است. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت اطلاعات مالی؛ بخش دولتی؛ گراندد تئوری؛ دیمتل فازی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 61 |