تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,386 |
تعداد مقالات | 11,421 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,691,191 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,984,048 |
تحلیل رابطۀ معنایی عناصرگل و مرغ در نگارگری دورة قاجار با ادبیات عرفانی مولانا | ||
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 بهمن 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/jpll.2022.129505.1628 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی رستمی ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشیار گروه صنایع دستی و پژوهش هنر دانشگاه مازندران | ||
2کارشناسی ارشد پژوهش هنر، موسسه آموزش عالی مارلیک | ||
چکیده | ||
در دورة قاجار باگرایش افکار مردم و هنرمندان به سوی ادبیاتِ عرفانی، نقاشان با تأثیر از این فضا و استفاده از نمادها (عناصر طبیعت) تصاویر نابی را با پرداختن به این مضامین، خلقکردهاند. مولانا نیز در انتقال اندیشههای ماورایی و عرفانی خود با کاربرد نمادین از عناصرطبیعت، پرنده را نمادی از روح و جان انسان (عاشق)، گل را نمادی از بهشت و خداوند (معشوق) و باغ را عالم مأوایِ روح جهت رسیدن به یگانگی میداند. هدف از این پژوهش تحلیل رابطۀ معنایی عناصر طبیعتِ موجود در نقاشی گل و مرغ عصر قاجار با تصاویر خلقشدة عرفانی از این عناصر در اندیشه و شعر مولانا است. سؤال اصلی تحقیق این است: «چه رابطة معنایی بین نقاشی گل و مرغ در دورة قاجار و ادبیاتِ عرفانی مولانا قابل جستجو است»؟ این پژوهش بهروش توصیفی- تحلیلی براساس آثار گل و مرغ دورۀ قاجار و مطالعۀ تطبیقی با اشعار عرفانی مولانا انجام شدهاست. در نتیجه همانگونه که مولانا به نماد پرنده از منظر تجلی روح، عاشق و سالک مینگرد و نماد گل سرخ را تمثیلی از تجلی عشق، بهشت پایدار، جلوه و مظهر خدا میشمرد، در دورۀ قاجار نیز عناصر نقاشی ایرانی (گل و مرغ) بهصورت نمادین و سرشار از رمز و حضور معنا با همان مفاهیمی که در اشعار مولانا آمده، بهتصویر کشیده شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ گل و مرغ"؛ نگارگری دورة قاجار"؛ ، "؛ ادبیاتِ عرفانی مولانا" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 |