
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,705 |
تعداد مقالات | 13,964 |
تعداد مشاهده مقاله | 33,488,393 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,273,041 |
مدل مفهومی تبلیغات شخصی سازی شده: رویکرد فراترکیب | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تحقیقات بازاریابی نوین | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 10، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 42، آذر 1400، صفحه 196-175 اصل مقاله (2.28 M) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nmrj.2021.128247.2418 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مریم عزیزی نیا1؛ رضا ابراهیمزاده* 2؛ مهرداد صادقی3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشجوی دکتری مدیریت - مدیریت رسانه ای، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار، گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3استادیار، مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل تبلیغات شخصی سازی شده انجام شده است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی است و از روش هفت مرحله ای فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع مرتبط با تبلیغات شخصی سازی شده مشتمل بر 2210 منبع منتشر شده از پایگاه اطلاعات علمی در بازه زمانی 1399-1380 خورشیدی و 2000-2021 میلادی است. سپس با در نظر گرفتن میزان ارتباط با موضوع پژوهش منابع اولیه غربال و تعداد 42 منبع انتخاب و کدگذاری روی مفاهیم مستخرج از آنها انجام شد. در مجموع، 137 مفهوم شناسایی شد که در قالب 29 مقوله فرعی و 9 مقوله اصلی، دستهبندیگردید. در نهایت، بر اساس رویکرد کدگذاری سه مرحلهای استراوس و کوربین (باز، محوری و گزینشی) در نظریه دادهبنیاد، کدهای شناسایی شده در شش طبقه عوامل علی، پدیده محوری، عوامل زمینه ای، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدها طبقه بندی شدند. نتایج برای درک بهتر مفهوم تبلیغات شخصی سازی شده در قالب یک مدل مفهومی ارائه شد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تبلیغات؛ تبلیغات شخصی سازی شده؛ مدل مفهومی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تبلیغات آنلاین نوعی تبلیغات است که از اینترنت برای رساندن پیامهای تبلیغاتی بازاریابی به مصرفکنندگان استفاده میکند (ژائو و همکاران[1]، 2021). شخصیسازی تبلیغات نمایانگر یک روند نوظهور درزمینۀ تبلیغات آنلاین است (احمدی و همکاران، 1399). همچنین، راهبردی مؤثر برای اقناع با هدف افزایش نگرش دریافتکنندگان پیام، نیات رفتاری، رضایت، و وفاداری است (لی و همکاران[2]، 2018) که میتواند اثربخشی تبلیغات را افزایش دهد (منعم و ناجی[3]، 2021). دلیل این امر این است که تبلیغات اغلب زمانی مؤثرتر است که متناسب با ویژگیهای مصرفکننده طراحی شده باشند (استیگلباور و کواچ[4]، 2019). تبلیغات شخصی به هر نوع تبلیغات آنلاینی اشاره دارد که مبتنیبر اطلاعات تبلیغکننده دربارۀ گیرندۀ تبلیغات باشد (سانگ و جیانگ[5]، 2017) و اطلاعات مربوط به هر مصرفکننده را براساس اطلاعات شناسایی شخصی (برای مثال، نام، عکس، آدرس ایمیل، روز تولد و...)، اطلاعات مربوط به هویت اجتماعی (برای مثال جنسیت، قومیت، شغل و...) یا رفتار مربوط به خرید گذشته (برای مثال، سابقۀ خرید یا اولویت تجاری ترجیح برند) دربر میگیرد (بنگ و همکاران[6]، 2019). بهاینترتیب، تبلیغکنندگان به طیف گستردهای از دادهها دربارۀ مصرفکنندگان دسترسی دارند (استریچارز و همکاران[7]، ۲۰۱۹الف). نقش کاربران از یک تماشاگر منفعل به بخش فعالی از روند اطلاعات تبدیل شده است (روحربرگ و همکاران[8]، 2017). چنین اطلاعاتی میتواند بینش ارزشمندی را دربارۀ مصرفکنندگان در اختیار شرکتها قرار دهد (تانئو زندر و میرکوویک[9]، 2019) و آنها را قادر سازد تا از نیازهای مصرفکننده بهنحو بهتری اطلاع پیدا کنند (حیدری کوچی و نوروزی مبارکه، 1399). شخصیسازی عبارت است از درک رفتار کاربر و سازگاری با نیازهای کاربر برای ارائۀ بهترین خدمات ممکن به وی (جاتاین[10]، 2021). مفهوم شخصیسازی ازاینجهت مهم است که به کشف انگیزههای پذیرش یا رد تبلیغات کمک میکند (لادیگ[11]، 2019). علاقۀ فزاینده به شخصیسازی نهتنها ازطرف شرکتها، بلکه ازطرف خود مصرفکنندگان نیز هست (یو و کیود[12]، 2009). درواقع، هم مشتریان و هم بازاریابان از مزایای تبلیغات شخصیسازیشده بهرهمند میشوند (ترن[13]، 2017). از دیدگاه مشتریان، تبلیغات شخصیسازیشده یادآوریکننده است (برینسون و ایستین[14]، 2016) و با محدودکردن دستهبندی محصول برای انتخاب، سبب کاهش زمان جستوجو (ترن و همکاران[15]، 2020)، بهرهمندی از پیامهای مرتبطتر، جالبتر و حتی گاهی پاداشآور میشود (میا و دانگ[16]، 2019). از دیدگاه بازاریابان، اینگونه تبلیغاتْ توانایی ارائۀ هدفگیری دقیقتر را افزایش میدهد (بنگ و وودینسکی[17]، 2016)، نقش اساسی در مدیریت ارتباط با مشتری دارد (نیهایم و همکاران[18]، 2015)، به فروش بیشتر منجر میشود (مجهی و چیرپوتکا[19]، 2020) و تأثیر مثبتی بر درآمد تبلیغات دارد (لیو تامپکینز[20]، 2019)؛ بنابراین، تبلیغات شخصیسازیشده به سنگبنای راهبرد استراتژی بازاریابی مؤثری تبدیل شده است (مهنیچ[21]، 2020). درحالیکه به نظر میرسد تبلیغات شخصیسازیشده، ظرفیتهای زیادی دارد و منافعی را برای مصرفکنندگان و بازاریابان فراهم میکند، مطالعات و پژوهشها درزمینۀ تبلیغات شخصیسازیشده تا حدودی پراکنده است و بهدلیل نتایج ترکیبی ناتمام مانده است. برای مثال، برخی مطالعات نشان داده است تبلیغات شخصیسازیشده به پاسخهای مثبت مصرفکنندگان مانند بهبود نگرش به وبسایت و قصد خرید منجر شده است؛ درحالیکه مطالعات دیگر نشان میدهد مصرفکنندگان هنوز بهطورکامل به اینگونه تبلیغات عادت نکردهاند؛ ازاینرو، مسئلۀ پذیرش این روش توسط مصرفکننده همچنان یک چالش بزرگ پیش روی تبلیغات شخصیشده است (گیروندا و کورگائونکار[22]، 2018). بنابراین، باتوجهبه ماهیت تبلیغات شخصیسازیشده و نبود پژوهشهای جامع، یافتههای این پژوهش میتواند گام مؤثری برای پژوهشهای آینده دراینزمینه باشد؛ ازاینرو، پژوهش حاضر قصد دارد خلاصۀ مطالعات انجامشده در این حوزه را بهروش فراترکیب در اختیار جامعۀ علمی و بازاریابان قرار دهد. این پژوهش در نظر دارد به سؤالات زیر پاسخ دهد: مؤلفههای اصلی تبلیغات شخصیسازیشده چیست؟ مدل مفهومی تبلیغات شخصیسازیشده چیست؟
بازارهای تبلیغاتی دیجیتال نوآوریهای بیسابقهای را به بازاریابان پیشنهاد میکند (گردن و همکاران[23]، 2021). نوآوری در فناوری مؤلفهای کلیدی در هدایت چگونگی تبلیغات و فعالیتهای بازاریابی بوده است (شین و جیانگ[24]، 2019). در پرتو فناوریهای اینترنتی و رسانههای اجتماعی، زندگی روزمره و پیشرفتهای تکنولوژیکی به هم پیوند خوردهاند و اکنون از عوامل اجتنابناپذیر تأثیرگذار بر اقتصاد، جامعه و تحولات آنها هستند (حاجی و استوک[25]، 2021). تحولات در فناوریهای دیجیتال، راهبردها و مکانیسمهای پیچیدهای را فراهم کرده است که ازطریق آنها میتوان تبلیغات شخصی را تحقق بخشید (سگیژن و ون اویژن[26]، 2020). هدف اصلی سیستمهای تبلیغاتی آنلاین مدرن مطابقت یک تبلیغ مناسب با یک کاربر خاص در زمینهای خاص است (کای و همکاران[27]، 2020)؛ بنابراین، شخصیسازی یکی از ویژگیهای اصلی تبلیغات آنلاین مدرن است (استراد جیمنز[28]، 2020). متناسب با ویژگیها، علایق و سلیقههای فرد (دی کیزر و همکاران[29]، 2015) و با هدف ارائۀ مناسبترین محصولات در زمان مناسب و در بهترین مکان برای جلب رضایت مشتریان است (تیروزینن و همکاران[30]، 2020). تبلیغات شخصیسازیشده را میتوان با استفاده از رفتار ضمنی کاربر (برای مثال براساس جستوجوها، کلیکهای پیوند، زمان سکونت) و بازخورد صریح (برای مثال پسندیدن، رتبهبندی) تنظیم کرد. این امر میتواند تعامل و اثربخشی تبلیغات را افزایش دهد (اودانل و کرامر[31]، 2015). همچنین، تبلیغات شخصیسازیشده مبتنیبر روشی به نام هدفگیری مجدد است (زو و زنگ[32]، 2019). شرکتها با این روش به کاربرانی که قبلاً از سایت آنها بازدید کردهاند، اما خریدی انجام ندادهاند، دسترسی پیدا میکنند (ایولفی و همکاران[33]، 2021) و آنها را بهسمت کالاهایی که قبلاً مشاهده کردهاند یا محصولات دیگری که ممکن است موردعلاقۀ آنها باشد، هدایت میکنند (هوانگ[34]، 2018). تبلیغات شخصیسازیشده با هدفگیری مجدد را میتوان بهکمک دو بُعد عمق و گسترۀ شخصیسازی توصیف کرد. عمق شخصیسازی مشخص میکند یک تبلیغ تا چه اندازه علایق و ترجیحات مصرفکننده را منعکس میکند. یک تبلیغ با یک عمق شخصیسازی بالاتر میتواند محصولاتی از گروهی را دربر داشته باشد که در یک فروشگاه آنلاین جزء بازدیدهای اولیۀ مصرفکنندگان است یا دقیقاً شامل همان محصولاتی باشد که مصرفکنندگان بهطور آنلاین از آن بازدید میکنند. گسترۀ شخصیسازی را بهعنوان بُعد ثانویه شخصیسازی بدان میپردازد که یک تبلیغ با یک عمق شخصیسازی خاص تا چه اندازه بهطور کامل و جامع علایق و ترجیحات مشتری یا مصرفکننده را منعکس میکند. در حین فرایند تصمیمگیری برای خرید، مشتریان ممکن است در بین محصولات مختلف جستوجو کنند و از محصولات مختلفی خوششان آید. عموماً تبلیغات کلیت این محصولات را منعکس نمیکند و فقط بخشی از آیتمها را نشان میدهد (بلیر و آیزینیسک[35]، 2015). اثربخشی تبلیغات شخصیسازیشده ماهیتی متناقض دارد (موریموتو[36]، 2020). ازطرفی، مشتریان نگرش مثبتی به تبلیغات شخصیسازیشده دارند؛ زیرا اینگونه تبلیغات مرتبطتر است (کریستین و همکاران[37]، 2021) و به ترجیحات آنها توجه دارد. ازطرفدیگر، مشتریان وقتی از استفادۀ نامناسب از اطلاعات شخصی غیرمجاز خود مطلع میشوند، احساس ناراحتی و اضطراب میکنند (زنگ و همکاران[38]، 2021). همچنین، اگر پیام بهخوبی نیازها و علایق مشتریان را هدف قرار ندهد و نگرانی مربوط به حریم خصوصی را افزایش دهد، بر نگرش آنها تأثیر منفی دارد (ایستن و همکاران[39]، 2016). این پدیدهای است که بهعنوان «پارادوکس حریم شخصیسازی» شناخته میشود (سکلمان و همکاران[40]، 2011). درواقع، پارادوکس شخصیسازی بیان میکند که شخصیسازی جنبههای مثبت و منفی دارد (استریچارز و همکاران[41]، 2019ب). در کمک به حل این دیدگاههای متناقض، داشتن درک بهتر از مکانیسم شخصیسازی ضروری است (شاناهان و همکاران[42]، 2019). فرایند تصمیمگیری فرد دربارۀ حفظ حریم خصوصی میتواند برمبنای باورهای رقابتی و طی یک آنالیز هزینهـسود صورت گیرد که در آن میزان سودها و خطرهای حاصل از این عملکرد با یکدیگر مقایسه و محاسبه میشود؛ بنابراین، اگرچه بسیاری از افراد ممکن است نگران حفظ حریم خصوصی آنلاین باشند، این موضوع را نیز در نظر میگیرند که مزایای استفاده از تبلیغات شخصیسازیشده میتواند خطرهای ناشی از آن را برطرف کند و با این دیدگاه به استفاده از این خدمات ادامه میدهند (گیروندا[43]، 2014). 1-2- پیشینۀ پژوهش پس از بررسی مفاهیم نظری، در این بخش به برخی از مرتبطترین پژوهشهای انجامشده در این حوزه اشاره میشود. یارمحمد توسکی (1397) در پایاننامۀ کارشناسی ارشد خود با عنوان بررسی تأثیر ارتباط تبلیغات شخصیسازیشده با نقش میانجیگری نگرانی حفظ حریم خصوصی بر تبلیغات شبکۀ اجتماعی تلگرام بهروش توصیفی و پیمایشی نشان داد ارتباط تبلیغات شخصیسازیشده بر اثربخشی تبلیغات تأثیر میگذارد؛ مانند افزایش توجه به تبلیغات و کاهش اجتناب از تبلیغات. باوجودِاین، ارتباط تبلیغات شخصیسازیشده همچنین موجب افزایش نگرانیهای مربوط به حفظ حریم خصوصی میشود که درنهایت باعث جلوگیری از تبلیغات در رسانههای اجتماعی میشود. حسنپور دلاور و ولیپور (1399) در پژوهشی با عنوان تأثیر عوامل عاطفی بر واکنشهای رفتاری مشتری به تبلیغات شخصیسازیشدۀ آنلاین با نقش میانجی مؤلفههای نظریۀ انتخاب عقلایی با روش کمّیـپیمایشی به این نتیجه رسیدند که نظریۀ انتخاب عقلایی باعث تغییر در باورهای مشتریان در تبلیغات شخصیسازیشده میشود و به ایجاد یک رفتار خاص کمک میکند؛ بنابراین، درنظرگرفتن اهمیت حریم خصوصی و هزینههای ادراکشده از شخصیسازینشدن باعث میشود مشتری احساس امنیت داشته باشد و به تبلیغات شخصیسازیشده اطمینان کند؛ زیرا اگر مشتری در تبلیغات شخصیسازیشده احساس رضایت و امنیت داشته باشد، میتواند با اطمینان کامل به خرید محصول بپردازد؛ بنابراین، باید اطمینان حاصل کند که بدون حمایت تبلیغات شخصیسازیشده متضرر میشود و این دید باعث میشود به تبلیغات شخصیسازیشدۀ شرکت توجه کند. سگیژن و همکاران[44] (2021) پژوهشی با عنوان نقش توالی تبلیغ و نگرانیهای حریم خصوصی در تبلیغات شخصی: یک مطالعۀ ردیابی چشم دربارۀ تأثیرات تبلیغات همگامسازیشده انجام دادند. نتایج نشان داد تبلیغات همگامسازی راهبرد تبلیغاتی شخصیسازی امیدوارکنندهای برای صنعت است؛ اما درعینحال ممکن است برای افرادی که نگرانیهای بیشتری دربارۀ حریم خصوصی دارند، اثربخشی کمتری داشته باشد. ون دن بروک و همکاران[45] (2020) پژوهشی با عنوان کاربران چگونه تبلیغات شخصیسازیشده در فیسبوک را ارزیابی میکنند؟ تجزیهوتحلیل عوامل کنترلشده توسط مصرفکننده و تبلیغکننده انجام دادند. باتوجهبه مصاحبۀ نیمهساختاریافته که در آن از تکنیکهای استخراجی استفاده شده است، به این نتیجه رسیدند که یک معاملۀ پیچیده بین خطرات و مزایای تبلیغات شخصی فیسبوک وجود دارد که در آن ارتباط ادراکشده و انگیزههای استفاده از فیسبوک نقش اساسی دارد. پاتاپائو[46] (2020) پژوهشی با عنوان تفاوت اصلی بین پاسخ به تبلیغات شخصیسازیشده در بین نسلها انجام داد. پس از مصاحبه از چهار نسل نتایج نشان داد بخش زیادی از مردم از انواع دادههای شخصی جمعآوریشده و اصول جمعآوری اطلاعات اطلاع ندارند. درنتیجه، افراد با دیدن تبلیغات شخصیسازیشده احساس ناامنی میکنند و حاضر نیستند اطلاعات شخصی خود را برای دریافت این تبلیغات شخصی به اشتراک بگذارند؛ بنابراین، افراد از همۀ نسلها معتقدند که اگر اصل جمعآوری دادهها شفافتر باشد، آنها احساس امنیت بیشتری میکنند و مایل به بهاشتراکگذاشتن دادههای شخصی خود هستند. برای مقایسۀ سطح ایمنی درکشدۀ هر نسل، نسلهای جوان در مقایسه با نسلهای قدیمی احساس امنیت بیشتری میکنند. همچنین، وقتی افراد میدانند که محتوای یک تبلیغ شخصیسازیشده، به آنها مرتبط خواهد بود، آنها آمادگی بیشتری برای بهاشتراکگذاشتن دادههای خود دارند. چن و همکاران[47] (2019) پژوهشی با عنوان درک واکنش مصرفکنندگان از تبلیغات شخصیسازیشدۀ آنلاین: طرح جدیدی از انتخاب عقلایی از دیدگاه اثرات منفی انجام دادند. نتایج پژوهش نشان داد سه مؤلفۀ انتخاب عقلایی با اثر منفی تأثیر معناداری را بر واکنش رفتاری مصرفکنندگان دارند. همچنین، عوامل مؤثر مثل مالکیت و آسیبپذیری تأثیر معناداری بر این سه مؤلفۀ انتخاب عقلایی دارند. این متغیرها نیز با استفاده از نقش میانجی سه مؤلفۀ انتخاب عقلایی بر واکنشهای رفتاری تأثیر معناداری دارند. وی و همکاران[48] (2019) پژوهشی با عنوان خاطرهبازی: شخصیسازی تبلیغات آنلاین براساس حافظۀ سرگذشتی مصرفکنندگان انجام دادند. آنها در دو آزمایش نشان دادند تبلیغات شخصی ازطریق افزایش احساس نوستالژی واکنشهای مطلوبی را به تبلیغات بهدنبال داشته است. دالگرن و تابل[49] (2018) پژوهشی با عنوان تبلیغات آنلاین شخصی و مشکلات آن با حریم خصوصی مشتری انجام دادند. در این پژوهش از روش پژوهش کیفی و ازطریق مصاحبۀ نیمهساختاریافته انجام شد. نتایج حاکی از آن بود که تبلیغات شخصی در برخی موارد میتواند ایجاد ارزش مشترک تلقی شود؛ اما ازآنجاکه نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی وجود دارد و بر درک تبلیغات تأثیر میگذارد، در بسیاری از موارد ممکن است به تخریب ارزش منجر شود. زو و چانگ[50] (2016) پژوهشی با عنوان بررسی نقش کلیدی ارتباط در تبلیغات شخصی: بررسی تأثیر آن بر درک تهاجم به حریم خصوصی، خودآگاهی و قصد استفادۀ مداوم مشتریان انجام دادند. با استفاده از تحلیل دادههای پیمایشی به این نتیجه دست یافتند که ارتباط در تبلیغات شخصی بر درک تهاجم حریم خصوصی، خودآگاهی و قصد استفادۀ مداوم مشتریان نقش دارد. آگوئر و همکاران[51] (2015) پژوهشی با عنوان حل پارادوکس شخصیسازی: تأثیر جمعآوری اطلاعات و راهبردهای اعتمادسازی بر اثربخشی تبلیغات آنلاین انجام دادند. آنها در این مطالعۀ میدانی به این نتیجه رسیدند که راهبرد جمعآوری اطلاعات بهصورت آشکارا، آسیبپذیری را کاهش و نرخ کلیک را افزایش میدهد و به حل پارادوکس شخصیسازی کمک میکند. همچنین، اعتبار وبسایت میتواند تأثیرات منفی جمعآوری دادههای مخفی را کاهش دهد.
در این پژوهش از روش فراترکیب استفاده شده است. فراترکیب نوعی مطالعۀ کیفی است که اطلاعات و یافتههای استخراجشده از مطالعات کیفی دیگر با موضوع مرتبط و مشابه را بررسی میکند. درنتیجه، نمونۀ موردنظر برای فراترکیب، از مطالعات کیفی منتخب و براساس ارتباط آنها با سؤال پژوهش تشکیل میشود. فراترکیب، مرور یکپارچۀ پیشینۀ کیفی موضوع موردنظر نیست. همچنین، تجزیهوتحلیل دادۀ ثانویه و دادۀ اصلی از مطالعات منتخب نیز نیست؛ بلکه تحلیل یافتههای این مطالعههاست. بهعبارتی، فراترکیب بر مطالعههای کیفی تمرکز دارد که لزوماً مبانی نظری وسیعی را شامل نمیشود و بهجای ارائۀ خلاصۀ جامعی از یافتهها، یک ترکیب تفسیری از یافتهها را ایجاد میکند (قمی اویلی و همکاران، 1400). فراترکیب با فراهمکـردن نگرش نظاممند بـرای پژوهشـگران از راه ترکیـب پـژوهشهـای کیفـی مختلـفْ موضـوعات و استعارههای جدید و اساسی را کشف میکند و با این روش دانش جاری را ارتقا میدهد و دیـدی جامع و گسترده را درزمینة مسائل پدید میآورد. فراترکیب مستلزم این است که پژوهشـگر یـک بازنگری دقیق و عمیق انجام دهد و یافتههای پژوهشهای کیفی مرتبط را ترکیب کنـد (جعفری و همکاران، 1400). روش پژوهش کیفی استفادهشده برای تجزیهوتحلیل اطلاعات و ارائۀ مدل پیشنهادی، روش فراترکیب مبتنیبر مدل هفتمرحلهای سندلوسکی و باروسو است. روش ذکرشده شامل مراحل تنظیم سؤال پژوهش، بررسی نظاممند متون، جستوجو و انتخاب متنهای مناسب، استخراج اطلاعات از متنها، تجزیهوتحلیل و ترکیب یافتههای کیفی، کنترل کیفیت و بیان یافتههاست. درادامه، این مراحل شرح داده شده است. 3-1- مرحلۀ اول: تنظیم سؤال پژوهش سؤالات پژوهش درراستای ماهیت موضوع پژوهش، جامعۀ مطالعه، محدودۀ زمانی و چگونگی روش مطرح شده است. سؤالات و پاسخهای پژوهش در جدول 1 آورده شده است. جدول 1: سؤالهای پژوهش
2-3- مرحلۀ دوم: بررسی نظاممند متون برای شروع مطالعۀ نظاممند، منابع براساس معیارهایی نظیر تناسب با هدف پژوهش، بازۀ زمانی مشخصشده و محل انجام پژوهش بهشرح جدول 2 انتخاب و بررسی شد. جدول 2: معیارهای پژوهش
جامعۀ آماری پژوهش حاضر کلیۀ مقالات، پژوهشها و پایاننامههایی است که در پایگاه دادۀ معتبر داخلی و خارجی و در حیطۀ موضوع پژوهش بین سالهای ۱۳۹۹-۱۳۸۰ خورشیدی و ۲۰۲۱-۲۰۰۰ میلادی انجام شده است. علت انتخاب این بازۀ زمانی ازسویی بهدلیل بهرهگیری از نتایج جدید است و ازسویدیگر بهدلیل نوبودن موضوع پژوهش است که در سالهای اخیر توسعه یافته است. جستوجوی منابع براساس معیارهای پژوهش و همچنین واژگان کلیدی مندرج در جدول 3 انجام شد. جدول 3 : واژگان کلیدی جستوجو
3-3- مرحلۀ سوم: جستوجو و انتخاب مقالهها و متون مناسب در این مرحله، مجموعه مطالعات منتخب چندینبار بازبینی شد و در هر مرحله، مقالات و متونی که با موضوع همخوانی نداشت، حذف شد. مطابق با شکل 1 یا چارت روندنما فرایند بازبینی بهاینصورت انجام گرفت که در ابتدا، مقالاتی که ازنظر عنوان با هدف پژوهش تناسب نداشت، حذف شد. در مرحلۀ بعد، چکیده، مقالاتی که از مرحلۀ قبل باقی مانده بود، بررسی شد و در این مرحله نیز مقالات نامربوط با هدف پژوهش حذف شد. پس از آن مقالاتی که ازنظر محتوا، با هدف پژوهش همخوانی نداشت، حذف شد. درنهایت، مقالات باقیمانده، وارد مرحلۀ بعدی روش فراترکیب شد. شکل 1: چارت روندنما 3-4- مرحلۀ چهارم: جستوجو و انتخاب مقالهها و متون مناسب در این مرحله به بررسی اطلاعات متون باقیمانده پرداخته شد و برمبنای اهداف و سؤالهای پژوهش، یافتههای مرتبط از هرکدام از منابع استخراج شد. این مرحله از فراترکیب، مشابه مرحلۀ اول کدگذاری در روش تئوری است که کدگذاری باز نام دارد. 3-5- مرحلۀ پنجم: تجزیهوتحلیل و تلفیق یافتههای کیفی در این مرحله، پژوهشگر مفاهیم ارائهشده در مرحلۀ قبل را که بهصورت کدها بیان شده بود، دستهبندی میکند. دستهبندی کدها در این مرحله مشابه کدگذاری محوری در تحلیل دادهبنیاد استراوس و کوربین[52] است. بنابر برداشت پژوهشگر، مفاهیم درقالب مقولههایی همچون شرایط علّی، شرایط زمینهای و مداخلهگر، راهبردها و پیامدها تبیین میشود که در جداول 4 تا 8 ارائه شده است.
جدول 4: شرایط علّی
جدول 5: شرایط زمینهای
جدول 6: شرایط مداخلهگر
جدول 7: شرایط راهبردی
جدول 8: پیامدها
3-6- مرحلۀ ششم: کنترل و ارزیابی کیفیت در پژوهش حاضر برای حفظ کیفیت، اقدامات زیر صورت گرفت:
جدول 9: مقادیر اندازۀ توافق
3-7- مرحلۀ هفتم: ارائۀ یافتهها و چهارچوب نهایی بررسی کلیۀ منابع علمی نشـان میدهد پژوهشگران تاکنون مدلی جامع و یکپارچه درزمینۀ تبلیغات شخصیسازیشده ارائه نکردهاند؛ بنابراین، این پژوهش توانسته است با بهکارگیری روش کیفی فراترکیب ضمن انسجامبخشیدن به مطالعات پراکندۀ موجود و شناسایی مؤلفههای تبلیغات شخصیسازیشده، به یک مدل مفهومی دست یابد. در ایـن پـژوهش، 42 مقاله برای تحلیل انتخاب شد. دادهها در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تجزیهوتحلیل شد. براساس نتایج تحلیل، 137 مفهوم، 29 مقولۀ فرعی و 9 مقولۀ اصلی شناسایی شد وآزمون کیفیت آنها تأیید و ذیل عوامل علّی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها، پیامدها دستهبندی شد. در این مرحله، مدل مفهومی بهدستآمده که درواقع حاصل تحلیل فراترکیب است، ارائه میشود . مدل مفهومی پژوهش حاضر در شکل 2 نشان داده شده است.
شکل 2: مدل مفهومی پژوهش
4- نتیجهگیری در دنیای کسبوکار امروزی، تبلیغات شخصیسازیشده، راهبرد بازاریابی مؤثر و سودآوری است که میتواند اثربخشی تبلیغات را بهبود بخشد. هرچند تبلیغات شخصیسازیشده برای مصرفکنندگان و بازاریابان ارزشمند است، بسیاری از افراد ممکن است نگران هزینههای ادراکشده از اینگونه تبلیغات باشند که این امر میتواند به تخریب ارزش تبلیغات شخصیسازیشده منجر شود. بهدلیل ماهیت تبلیغات شخصیسازیشده چالش بازاریابان این است که مصرفکنندگان تحتتأثیر چه عواملی تبلیغات شخصیسازیشده را میپذیرند و یا برعکس، از پذیرش آن امتناع میکنند و بهدنبال آن، این عوامل چه تأثیری بر نگرشها و تصمیمات مصرفکنندگان میگذارد؛ بنابراین، نیاز است که بررسی جامعتری از عوامل تأثیرگذار بر برداشت مشتریان از تبلیغات شخصیسازیشده انجام شود. باتوجهبه اهمیت تبلیغات شخصیسازیشده، هدف این مقاله شناسایی مؤلفههای تبلیغات شخصیسازیشده و ارائۀ مدل مفهومی تبلیغات شخصیسازیشده بهمنظور درک بهتر آن بود. بههمینمنظور، از میان 42 مقاله، 137 مقولۀ فرعی سطح دوم (مفاهیم) و 29 مقولۀ فرعی و 9 مقولۀ اصلی استخراج و درقالب یک مدل مفهومی ارائه شد. باتوجهبه اینکه تاکنون پژوهشی انجام نشده است که بتواند دیدگاه جامعی از تبلیغات شخصیسازیشده فراهم آورد، نتایج حاصل از این پژوهش میتواند برای پیادهسازی موفقیتآمیز تبلیغات شخصیسازیشده به بازاریابان کمک کند و همچنین، زمینه را برای پژوهشهای بیشتر در این حوزه برای جامعۀ علمی فراهم کند. باتوجهبه ماهیت پژوهشهای کیفی، مهمترین محدودیت پژوهش حاضر تعمیمپذیری نتایج و یافتههای پژوهش به دیگر شرایط است؛ بنابراین، بهراحتی نمیتوان نتایج پژوهش حاضر را به دیگر حوزهها تعمیم داد؛ ازاینرو، درجهت افزایش قابلیت تعمیمپذیری این پژوهش، به پژوهشگران آتی پیشنهاد میشود یافتههای پژوهش کنونی را با استفاده از روشهای کمّی در کسبوکارهای اینترنتی و شبکههای اجتماعی بررسی کنند.
[1]. Zhao et al. [2]. Li et al. [3]. Monem & Nagy [4]. Stiglbauer & Kovacs [5]. Song & Jiang [6]. Bang et al. [7]. Strycharz et al. [8]. Ruhrberg et al. [9]. Taneo Zander& Mirkovic [10]. Jatain et al. [11]. Ladig [12]. Yu & Cude [13]. Tran [14]. Brinson & Eastin [15]. Tran et al. [16]. Miia & Dong [17]. Bang & Wojdynski [18]. Nyheim et al. [19]. Majhi & Chirputka [20]. Liu-Thompkins [21]. Mahnič [22]. Gironda & Korgaonkar [23]. Gordon et al. [24]. Qin & Jiang [25]. Haji & Stock [26]. Segijn & van Ooijen [27]. Cai et al. [28]. Estrada Jiménez [29]. De Keyzer et al. [30]. Tyrväinen et al. [31]. O'Donnell & Cramer [32]. Zou & Zhang [33]. Aiolfi et al. [34]. Huang [35]. Bleier & Eisenbeiss [36]. Morimoto [37]. Christian et al. [38]. Zeng et al. [39]. Eastin et al. [40]. Seckelmann et al. [41]. Strycharz et al. [42]. Shanahan et al. [43]. Gironda [44]. Segijn et al. [45]. Van den Broeck et al. [46]. Patapau [47]. Chen et al. [48]. Wei et al. [49]. Dahlgren & Tabell [50]. Zhu & Chang [51]. Aguirre et al. [52]. Straus & Corbin | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- منابع
Doi:10.1108/IJRDM-10-2020-0410
Doi:10.1016/j.jksuci.2021.05.016
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,690 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 810 |