تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,651 |
تعداد مقالات | 13,405 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,230,534 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,081,539 |
طراحی و تنظیم سیستمهای توسعۀ تأمینکننده با استفاده ازANFIS و الگوریتمهای فراابتکاری در صنعت خودرو | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش در مدیریت تولید و عملیات | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 6، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 26، آذر 1400، صفحه 93-117 اصل مقاله (1 M) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/jpom.2021.129317.1383 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منصور اسماعیل زاده* 1؛ لعیا الفت2؛ مقصود امیری2؛ ایمان رئیسی وانانی2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر(عج)، رفسنجان، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
این مقاله بهدنبال طراحی و تنظیم سیستمهای عصبی-فازی توسعۀ تأمینکننده، تعیین درجۀ اهمیت مقولههای مختلف آن و پیشنهاد فعالیتهای مناسب، براساس نتایج بهدستآمده برای توسعۀ تأمینکنندگان صنعت خودرو است. برای طراحی سیستمها از سه روش منقطعسازی شبکهای، خوشهبندی کاهشی و سی-میانگین فازی و برای تنظیم آنها از روشهای پسانتشار و هیبرید و الگوریتمهای فراابتکاری کلونی مورچگان، تکامل تفاضلی، ژنتیک و ازدحام ذرات استفاده میشود. با مقایسۀ نتایج سیستمهای تنظیمشده، مناسبترین آنها انتخاب و براساس آن نمرۀ توسعۀ تأمینکننده در مقولههای مختلف و همچنین، توسعۀ تأمینکننده برای ۵۳ تأمینکننده از تأمینکنندگان استراتژیک صنعت خودرو پیشبینی میشود. برای تحلیل حساسیت مقولههای توسعۀ تأمینکننده، از یک رویۀ پنجمرحلهای استفاده شده است. نتایج مقایسۀ روشها نشان میدهد روش طراحی سی-میانگین فازی نسبتبه دو روش دیگر، روشهای فراابتکاری نسبتبه دو روش سنتی و الگوریتمهای کلونی مورچگان، تکامل تفاضلی و ژنتیک نسبتبه الگوریتم ازدحام ذرات، نتایج بهتری به دست میدهد. نتایج تحلیل حساسیت نشان میدهد مقولۀ توسعۀ قابلیتهای محیطی، حساسترین مقوله است و مقولههای توسعۀ قابلیتهای ناملموس، توسعۀ قابلیتهای ملموس و توسعۀ روابط، بهترتیب در رتبههای دوم، سوم و چهارم قرار دارند. نتایج همبستگی بین خروجی سیستم توسعۀ تأمینکننده و میانگین نمرههای خبرگان نشان میدهد سیستم طراحیشده، دقت زیادی دارد؛ براساس یافتهها، فعالیتهای مناسب برای توسعۀ تأمینکنندگان در مقولههای مختلف، پیشنهاد میشود. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
توسعۀ تأمینکننده؛ صنعت خودرو؛ تحلیل حساسیت؛ سیستم استنتاج فازی- عصبی انطباقی؛ الگوریتمهای فراابتکاری | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
در بازارهای رقابتی، تنها راه غلبه بر رقبا در کاهش هزینههای عملیاتی و بهبود سطح خدمت، توجه همزمان به ملاحظات اقتصادی، زیستمحیطی و اجتماعی زنجیرۀ تأمین است (شفیعی و همکاران، 1399). برای ایجاد توان رقابتی در شرکتها، باید توانمندیها و منابع داخلی به فاکتورهایی برای موفقیت سازمان و ایجاد مزیت رقابتی نسبتبه دیگر رقبا تبدیل شود (الفت و همکاران، 1398). مدیران تأمین، مسئول حفظ یک شبکهای از تأمینکنندگان توانااند. بسیاری از شرکتهای خریدار بهطور فعال، بهبود عملکرد تأمینکننده را از طریق توسعۀ تأمینکننده[i]، حمایت میکنند. SD یک فعالیت تجاری منابعبر بلندمدت است که به تعهد تولیدکنندگان و تأمینکنندگان نیاز دارد (تالوری و همکاران، 2010). SD شامل تلاشهای شرکتهای تولیدی، برای بهبود قابلیتها و عملکرد تأمینکنندگانشان است. این تلاشها میتواند در حوزههای مختلفی، مثل مدیریت کیفیت، توسعۀ محصول و کاهش هزینه، هدفگذاری شود (یانگ[ii]، 2011). SD، یک استراتژی همکارانۀ بلندمدت شروعشده بهوسیلۀ یک سازمان خریدار، برای ارتقای عملکرد و یا قابلیتهای تأمینکننده است؛ بهطوری که، تأمینکننده قادر است، نیازهای تأمین سازمان خریدار را به روشی اثربخشتر و قابلاطمینانتر برآورده سازد که مزیت رقابتی بیشتری را به خریدار، برای رقابتیترشدن در بازار میدهد (چاوهان[iii] و همکاران، 2012). SD یک فعالیت استراتژیک مرتبط با تأمینکننده است که برای ارتقای سطح عملکرد تأمینکنندگان، بهمنظور ایجاد و حفظ شبکهای از تأمینکنندگان شایسته طراحی میشود (رضایی و همکاران، 2015). تعریف بازنگریشدۀ چن[iv] و همکاران (2015)، از SD به این صورت است؛ « مجموعهای از فعالیتهای مدیریت دانش است که یهوسیلۀ شرکتهای خریدار و تأمینکننده انجام میشود و قصد دارد، نیازهای تأمین کوتاهمدت و بلندمدت شرکتهای خریدار را از طریق تسهیل عملکرد مداوم شرکت تأمینکننده و یا بهبود قابلیت برآورده کند. توسعۀ تأمینکننده ممکن است، فعالیتهای مدیریت دانش درجۀ اول و همچنین درجۀ دوم را درگیر کند» SD، به تأمینکنندگان کمک میکند تا قابلیتها و عملکردشان را بهبود دهند و به سهم خود، به شرکت خریدار کمک میکند تا کاهش هزینه، بهبود بهرهوری، بهبود کیفیت و بهرهبرداری بهینه از منابع را تحقق بخشد (ساکو[v]، 2004؛ ووترز[vi]و همکاران، 2007؛ تالوری[vii]و همکاران، 2010؛ هامفریز[viii] و همکاران، 2011). برنامههای SDیک جزء ضروری از مدیریت روابط تأمینکننده است (ناگاتی و ربولدو[ix]، 2013). اجرای موفقیتآمیز مدیریت زنجیرۀ تأمین، مباحث زیادی را درگیر میکند که یکی از مباحث اصلی، SDاست. بعضی از صنایع همچون خودرو، آمادگی شروع حمایتی فعال را برای تأمینکنندگانشان دارند. آنها یک سطح فراوانی از تعهد را برای غلبه بر مسائل عملکردی تأمینکنندگان نشان دادند (واگنر[x]، 2006). خودروها محصولات بسیار پیچیدهای هستند و به درجۀ فراوانی از برونسپاری به تأمینکنندگان، برای مونتاژ نیاز دارند. صنعت خودرو، یکی از وابستهترین صنایع به تأمینکنندگان است. عمدۀ مشکلات تأمینکنندگان داخلی، به فقدان یک برنامه برای تدوین و اجرای فعالیتهای مناسب، بهمنظور SD بعد از انتخاب آنها مرتبط است که در طرحهای SD باید به آن توجه کرد. تحریمهای چند سال اخیر موجب میشود که کیفیت خودروهای داخلی، بهدلیل کیفیت ضعیف قطعات تولیدی تحت تأثیر قرار گیرد؛ بنابراین، این پژوهش برای کمک به جنبۀ اجرایی SD، چارچوبی را برای SD ارائه میدهد که بهطور خلاصه در آن، برای هرکدام از مقولههای SDکه الفت و همکاران (2020) ارائه کردند و SD، سیستمهای استنتاج عصبی-فازی طراحی، تنظیم و مقایسه میشود. براساس نتایج مقایسه، مناسبترین سیستم انتخاب شده و نمرۀ تأمینکنندگان در هر مقوله و SDپیشبینی شده است. در پایان با تحلیل حساسیت، مقولههای مرتبط با SD، بهمنظور جهتدادن تولیدکنندگان صنعت خودرو در بهکارگیری فعالیتهای مرتبط با SDاولویتبندی شد. نتایج این پژوهش، موجب جهتبخشی سرمایهگذاریهای تولیدکنندگان و درگیری مستقیم آنها در SD خواهد شد. با توجه به اینکه سایپا و ایرانخودرو بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد، برای بررسی موضوع در جهان واقعی، تأمینکنندگان اصلی و داخلی آنها را انتخاب کردیم. پژوهشهای زیادی، SD را در صنعت خودروسازی بررسی کرده است (جدول1) که نشاندهندۀ اهمیت زیاد موضوع SD، در صنعت خودروسازی است. ادامۀ مقاله بهصورت زیر بخشبندی شده است؛ در بخش 2 بهطور خلاصه، پیشینۀ پژوهش ارائه میشود. در بخش 3، متدولوژی پژوهش را خواهیم داشت. در بخش 4، نتایج و یافتهها خواهد آمد. در بخش 5، بحث و در بخش 6 نتیجهگیری و پیشنهادها خواهد آمد.
مفهوم SD را اولینبار، لیندرس[xi] (1966)، برای توصیف تصمیم تولیدکنندگان در ارتقای تعداد تأمینکنندگان، با هدف بهبود عملکرد به وجود آورد؛ سپس این ایده، راهگشای پژوهشگران مدیریت زنجیرۀ تأمین، برای شروع مطالعه در مبادلات پیچیدۀ محصول و تأمینکنندگانشان شد (شهزاد[xii] و همکاران، 2016). جالب توجه است که اقدام SD در اوایل سال 1900 در آمریکا، زمانی انجام گرفت که فورد بهبود ظرفیت و عملکرد تأمینکنندگانش را خواستار شد (کرایوز و همکاران، 2007). واژۀ SD در دهۀ 80، با مطالعاتی مثل باچه[xiii] و همکاران (1987) بیان شد. در جدول 1، مهمترین پژوهشهایی آمده که SD را بررسی کرده است.
جدول1- پیشینۀ پژوهش
از یک سو در مطالعات گذشته از واژههای مختلفی، مثل تلاشها، عناصر، عوامل و استراتژیها برای بررسی SD استفاده شده است و از سویی دیگر، افزایش مطالعات SD در دو دهۀ اخیر، موجب پیدایش و معرفی معیارها و فعالیتهای جدید برای SD شده است؛ بنابراین، شناسایی و مقولهبندی معیارها و فعالیتهای مرتبط با SD، در دهۀ جاری و همچنین یکپارچهکردن آنها در دو واژۀ معیارها و فعالیتهای مرتبط با SD و مقولهبندی آنها میتواند برای پژوهشگران این حوزه مفید باشد؛ زیرا شرکتها مایلاند وضعیت توسعۀ تأمینکنندگان خود را بسنجند که معیارهای مرتبط با SD میتواند برای آنها مفید باشد؛ از سویی دیگر، میخواهند بدانند که معیارهای مرتبط را چگونه توسعه دهند؛ بنابراین، فعالیتهای شناساییشده میتواند در این زمینه به شرکتها کمک کند. در پژوهشهای الفت و همکاران (1398 و1399)، معیارها و فعالیتهای مرتبط با SD در صنعت خودروسازی شناسایی، بومیسازی و مقولهبندی شده است؛ اما براساس مرور پیشینه، هرکدام از مطالعات، یک یا چند مقوله از مقولههای چهارگانه را بررسی کرده است و هیچکدام از آنها، همۀ این مقولهها را براساس معیارها و فعالیتهای مرتبط با SD، با هم مطالعه نکرده است. در این مقاله، با درنظر گرفتن معیارها و فعالیتهای مرتبط با SD در مقولههای چهارگانه، چارچوبی برایSD در صنعت خودرو ارائه خواهد شد. با توجه به توضیحات دادهشده، این مقاله از معدود پژوهشهایی است (براساس دانش ما جزءِ اولین پژوهشهای داخلی است) که ضمن طراحی سیستمهای عصبی-فازی، برای مقولههای چهارگانۀ SD در صنعت خودروسازی و همچنین خود SD، شش روش حل (دو روش معمول و چهار الگوریتم فراابتکاری) برای تنظیم آنها به کار میگیرد که این میتواند، نوآوری بخش بهکارگیری تکنیک حل مسئله در نظر گرفته شود. در بخش اجرایی و کاربردیبودن نیز، میتوان به اولویتبندی و پیشنهاد فعالیتهای مرتبط با SD در صنعت خودروسازی اشاره کرد که با بهکارگیری یک رویۀ تحلیل حساسیت پنجمرحلهای محقق میشود. روششناسی پژوهش متدولوژی این پژوهش، به سه بخش گردآوری دادهها، طراحی سیستمهای عصبی-فازی و نحوۀ بهدست آوردن نمرههای SD و رویۀ تحلیل حساسیت و پیشنهاد فعالیتهای مناسب برای SD تقسیم شده است (شکل1) که در ادامه توضیح داده میشود. شکل1- خلاصۀ مراحل انجام پژوهش
با نظرسنجی از مدیران سایپا و ایرانخودرو (شامل مدیران ارشد بخش معاونت برنامهریزی شرکتهای ایرانخودرو وسایپا بودند که همۀ آنها بالای 10 سال سابقۀ کاری داشتهاند و حداقل تحصیلات آنها کارشناسی ارشد بوده است)، تأمینکنندگان اصلی و داخلی شناسایی شدند که بین آنها مشترک بودند (جدول 3) ؛ سپس براساس معیارهای مرتبط با SD توسط مدیران با نمرهای از 0 تا 100 ارزیابی شدند.(جدول2) هرکدام از خبرگان دربارۀ تأمینکنندگانی نظر داده است که با آنها کار میکرد و یا آشنایی داشت،. روند تکمیل هر پرسشنامه به این صورت است که خبره باید ابتدا برای هر تأمینکننده، براساس معیارهای مرتبط با هر مقوله، تأمینکنندگان را ارزیابی میکرد؛ سپس با توجه به نمرههای دادهشده به معیارها، به مقولۀ مرتبط نیز امتیاز میداد. این روش نمرهدهی بهمنظور تشکیل قواعد در سیستم عصبی-فازی انتخاب شده است. در جدول4 معیارهای مرتبط با SD آمده است.
جدول2- پرسشنامه برای گردآوری دادهها
جدول3- اطلاعات مربوط به 53 تأمینکننده
جدول4- ابعاد، مقولهها و معیارهای مرتبط با SD در صنعت خودروسازی(منبع؛ الفت و همکاران، 1399)
پس از تکمیل دادهها دربارۀ 53 تأمینکنندۀ منتخب، سیستمهای عصبی-فازی با سه روش منقطعسازی شبکهای[xlvii]، خوشهبندی کاهشی[xlviii] و سی- میانگین فازی[xlix] برای هر مقوله و SD طراحی شد. 70 درصد دادهها بهعنوان دادههای آموزش، 15 درصد بهعنوان دادههای تست و 15 درصد دادهها بهعنوان دادههای چک در نظر گرفته شد. هرکدام از سیستمهای عصبی-فازی طراحیشده با دو روش کلاسیک به نامهای هیبرید[l] و پسانتشار[li] و چهار روش تکاملی بهنامهای الگوریتم بهینهسازی کلونی مورچهها[lii]، الگوریتم ژنتیک[liii]، بهینهسازی ازدحام ذرات[liv] و تکامل تفاضلی[lv] تنظیم شد. فرایند حل مسئله با الگوریتمهای فراابتکاری به این صورت بود که پس از طراحی شبکۀ عصبی-فازی، آن را با یکی از الگوریتمهای فراابتکاری آموزش میدادیم و این آموزش تا جایی ادامه پیدا میکرد که حداقل RMSE را به دست دهد؛ بهعبارتی، سیستم عصبی-فازی طراحیشده میتوانست با کمترین خطا، پیشبینی را انجام دهد؛ سپس مقدار RMSE برای الگوریتم مدنظر یادداشت و نمودارهای مربوط ذخیره میشد. شایان ذکر است، گاهی اوقات در فرآیند اجرای مدل و رسیدن به حداقل خطا، در پارامترهای الگوریتم مدنظر نیز تغییرات مناسب داده میشد تا به کمترین خطا برسیم. برای هرکدام از مقولههای چهارگانه و همچنین SD، 18 مدل (درمجموع 90 مدل) طراحی و اجرا شده و از بین آنها بهترین ترکیب طراحی-تنظیم انتخاب و براساس آن، نمرۀ تأمینکنندگان برای توسعۀ مقولۀ مربوط و SD پیشبینی شده است. سیستم عصبی-فازی اول با پنج معیار ورودی و یک خروجی به نام قابلیتهای ملموس، سیستم عصبی-فازی دوم با پنج معیار ورودی و یک خروجی به نام قابلیتهای ناملموس، سیستم عصبی-فازی سوم با چهار معیار ورودی و یک خروجی به نام روابط، سیستم عصبی-فازی چهارم با سه معیار ورودی و یک خروجی به نام قابلیتهای محیطی و سیستم عصبی-فازی پنجم با چهار مقولۀ ورودی (خروجی چهار سیستم مرتبط با مقولهها) و یک خروجی به نام SD است. برای هرکدام از مقولهها و SD، ابتدا ورودیها مشخص شد؛ سپس با بهکارگیری توابع، عضویت فازی از نوع مثلثی وارد سیستم شد. برای هرکدام از توابع، عضویت سه عبارت کم، متوسط و زیاد در نظر گرفته شد. خروجیها با روش میانگین وزنی دیفازی، تجزیهوتحلیل شد. در ادامۀ این بخش، خلاصهای از سیستمهای عصبی-فازی و الگوریتمهای فراابتکاری را توضیح میدهیم.
شبکههای عصبی-فازی، یک طرح هوشمند ترکیبی است که از جزء منطق فازی و شبکههای عصبی نشأت گرفته است. شبکههای عصبی قابلیت یادگیری از روی دادهها را دارند (بحیرایی و همکاران، 1395). اساس سیستمهای عصبی-فازی، بر پایۀ مجموعه دادههای ورودی/خروجی یک سیستم استنتاج فازی (FIS) است. همانند سیستمهای فازی، ساختار ANFIS نیز از دو بخش تشکیل شده است. این دو بخش با قواعد فازی در فرم یک شبکه، به یکدیگر متصل میشود (صادقی و همکاران، 1398). ساختارهای مختلفی برای اجراکردن یک سیستم فازی توسط شبکههای عصبی پیشنهاد شد که یکی از پرقدرتترین این ساختارها، ساختاری موسوم به سیستم استنتاج فازی- عصبی انطباقی است که جانگ[lvi] (1993) آن را ابداع کرد و پنج لایه دارد: لایۀ اول، لایۀ ورودی و خروجی توابع عضویت است. لایۀ دوم، لایۀ قوانین نام دارد و همۀ گرهها در این لایه ثابت است و در آن قدرت هر قاعده با استفاده از ضرب جبری ارائه میشود. در این لایه، هر گره از حاصل ضرب مقادیر ورودی در لایۀ قبلی، به دست میآید و ارزش بهدستآمده، نشاندهندۀ قدرت اجرایی قاعده است. لایۀ سوم، لایۀ نرمالسازی نام دارد و در آن قدرت قاعده (قانون)، با رابطۀ زیر، نرمالسازی میشود که در آن وزن i امین قاعده است. این لایه وزن قاعده را برای مجموع وزن قواعد، محاسبه میکند (رابطه1).
لایۀ چهارم، لایۀ انطباقی است و در آن هر گره، یک تابع خطی است و ضرایب این تابع با ترکیبی از تقریب حداقل مجذورات و روش استفادهشده، تعدیل میشود و درنهایت، لایۀ پنجم که لایۀ خروجی است و در آن نتایج، بهعنوان مجموعهای از خروجی گرههای لایۀ قبلی، مطابق رابطۀ (2) به دست آمده است. در رابطۀ (2)، ، خروجی گره i ام در لایۀ قبلی است (گوان[lvii] و همکاران، 2008).
در شکل 2 ساختار شبکههای عصبی-فازی نمایش داده شده است.
شکل2- ساختار سیستم استنتاج فازی- عصبی انطباقی(جانگ، 1993)
در طراحی الگوی شبکۀ عصبی، درواقع باید اندازۀ مجموعۀ آموزش و تست، نرمالکردن دادهها، تعداد لایههای پنهان شبکه، تعداد نورونهای هر لایه، الگوریتمهای آموزش، تابع تبدیل، تابع عملکرد، میزان آموزش و تعداد تکرارها مشخص شود. در تعیین این موارد، روشهای نظاممندی وجود ندارد؛ بنابراین، بهترین طراحی شبکه با استفاده از تجربه و آزمایش و خطا به دست میآید. اگر دادههای نرمالنشده وارد شبکه شوند، بهدلیل تغییرات زیاد دادهها، اثر متفاوتی بر شبکه میگذارد؛ بهطوریکه برخی نورونها خیلی زود به مرحلۀ آتش میرسند؛ درحالیکه برخی دیگر حتی به آستانۀ فعالیت نیز نمیرسند و این امر موجب میشود توان پیشبینی الگو کاهش یابد (طحاری مهرجردی و همکاران، 1391)؛ بههمیندلیل در این پژوهش، دادهها با استفاده از رابطۀ (3) به عددی بین صفر و یک تبدیل شد؛ بهعبارتی بهتر، بهصورت خطی نرمالسازی شد.
در رابطۀ (3)، نشاندهندۀ نمرۀ تأمینکننده در معیار j، مربوط به مقولۀ i است. در سیستم ANFIS، با افزایش تعداد ورودیها در هر چهار تابع عضویت مثلثی، گوسی نوع 1، گوسی نوع 2 و ذوزنقهای، دقت شببیهسازی افزایش مییابد. در این پژوهش، برای مقولههای توسعۀ قابلیتهای ملموس و ناملموس، بهترین شبیهسازی در تابع مثلثی و برای دو مقولۀ دیگر، بهترین شبیهسازی در تابع ذوزنقهای به دست آمد. قواعد با روش سوگنو تعریف میشود؛ مثال برای مقولۀ توسعۀ قابلیتهای ملموس که پنج ورودی دارد، با درنظر گرفتن سه حالت برای هرکدام از ورودیها، تعداد قواعد برابر با 3 به توان 5 یعنی 243 قاعده به دست آمد. از آنجایی که شبکههای عصبی-مصنوعی، مبتنی بر داده است، آمادهسازی دادهها، قدمی مهم و درواقع، کلید موفقیت در استفاده از شبکۀ عصبی است. هرچقدر تعداد دادهها بیشتر باشد، میتوان دربارۀ تقریب ساختار نهفته در الگو، اطمینان بیشتری حاصل کرد (طحاری مهرجردی و همکاران، 1391). در این پژوهش، پس از طراحی سیستم عصبی-فازی برای هرکدام از مقولهها با سه روش مدنظر و با درنظر گرفتن دادههای آموزش، تست و چک بهترتیب با درصدهای 70، 15 و 15، سیستمِ طراحیشده با روشهای ششگانه آموزش داده و تنظیم شد. پس از آموزش و تنظیم سیستم عصبی-فازی طراحیشده، بهترین ترکیب طراحی شد و تنظیم به دست آمد. نکتۀ مهم و شایان ذکر این است که تعداد قواعد سیستمهای عصبی-فازی نهاییشده کمتر از تعداد قواعد سیستمهای عصبی-فازی اولیه است. برای مثال تعداد قواعد سیستم عصبی-فازی مقولۀ توسعۀ قابلیتهای ملموس، پس از تنظیم با GA به 61 قاعده کاهش پیدا کرد؛ در صورتی که سیستم عصبی-فازی اولیه در این مقوله 243 قاعده داشت. نکتۀ حائز اهمیت بعدی این است که وقتی یک سیستم عصبی-فازی با یک الگوریتم فراابتکاری تنظیم میشود، سیستم عصبی-فازی تنظیمشده با تعداد قواعد کمتر، پیشبینیهای دقیقتری (با خطای کمتری) دارد.
5-3- روشهای سنتی روش پسانتشار دادههای ورودی را درون شبکه به جلو میفرستد و اختلاف بین خروجی محاسبهشده و خروجی ایدهآل را برای دادههای آموزش محاسبه میکند. در مرحلۀ بعد، خطا دوباره به درون شبکه برگردانده میشود و وزنهای بهینه در طی مراحل تکرار تعیین میشود و این مراحل تا زمان نزدیکشدن مقادیر خروجی محاسبهشده به مقادیر ایدهآل ادامه مییابد (محبیان و همکاران، 1397)؛ اما روش هیبرید، ترکیبی از تخمین حداقل مجذورات و پسانتشار را استفاده میکند (متلب، 2014).
الگوریتمهای فراابتکاری یا تکاملی، بیشتر بهعنوان الگوریتمهای بهینهسازی همهمنظوره شناخته میشود که قادر به پیداکردن جوابهای نزدیک به بهینه، برای مسائل ریاضی و واقعی است (منصوری و ترابی، 1394). در این پژوهش از چهار روش ACO، GA، PSO و DE، بهدلیل سازگاری آنها با سیستم استنتاج عصبی-فازی و بهکارگیری آنها در مطالعات مختلف استفاده میشود. ساختار ACO، به کاربر اجازۀ حل مسائل بهینهسازی ترکیبی (گسسته-پیوسته) را میدهد. قانون الگوریتم مورچگان پیوسته در انتخاب مقادیر متغیر، در فضای جستجو با توزیع احتمال پیوسته بیان میشود. GA با استفاده از این ایده، اقدام به حل مسائل میکند که در طبیعت از ترکیب کروموزومهای بهتر، نسلهای بهتری پدید میآید و در این بین، گاهی اوقات جهشهایی نیز در کروموزومها روی میدهد که ممکن است باعث بهتر شدن نسل بعدی شود (سموئی و فتاحی، 1396). در الگوریتم ژنتیک، راهحل ممکن یک مسئله، بهصورت رشتهای از بیتها نشان داده میشود که طی فرآیندی تصادفی، مکرراً به یکدیگر تبدیل میشوند. این رشتههای بیتی «افراد ژنتیکی» خوانده میشود. به هر فرد ژنتیکی یک برازندگی تخصیص مییابد که بیانگر میزان کارآیی آن فرد در حل مسئلۀ پیش رو است. (ریچمن[lviii]، 2001). درPSO، حرکت دلپذیر و رقصگونۀ گروه پرندگان یا ماهیها شبیهسازی میشود و مطالعات آن بهعنوان بخشی از پژوهش اجتماعی-شناختی براساس تفکر «هوش جمعی» در جوامع زیستی صورت گرفته است (اسماعیلزاده و همکاران،1392).این روش با یک گروه از جوابهای تصادفی (ذرات) شروع به کار میکند و به تمام آنها بهصورت تصادفی مکان و سرعتی اختصاص میدهد. برای یافتن بهترین جواب، ذرات را باید بر فراز فضای جواب به حرکت درآورد و هرگاه یکی از آنها جواب مناسبی یافت، یافتههای خود را در اختیار سایر ذرات قرار میدهد تا آنها نیز به سمت بهترین جواب حرکت کنند. (سموئی و فتاحی، 1396). DE چهار مرحلۀ ارزشدهی، جهش، تقاطع یا بازترکیبی و انتخاب دارد. این الگوریتم بهمنظور غلبه بر عیب اصلی GA؛ یعنی فقدان جستجوی محلی ارائه شده است. تفاوت اصلی بین GA و DE در ترتیب مراحل جهش، بازترکیبی و همچنین نحوۀ کار عملگر انتخاب است. DE از یک اپراتور تفاضلی برای تولید جوابهای جدید بهره میگیرد که این اپراتور باعث مبادلۀ اطلاعات بین اعضای جمعیت میشود. یکی از مزایای این الگوریتم، داشتن حافظه است که اطلاعات جوابهای مناسب در جمعیت فعلی را حفظ میکند. دیگر مزیت این الگوریتم، به مرحلۀ انتخاب آن مربوط است. در این الگوریتم، همۀ اعضای یک جمعیت شانس مساوی برای انتخابشدن بهعنوان یکی از والدین را دارند (منصوری و ترابی، 1394). نتایج همۀ روشهای بهکار گرفتهشده، براساس جذر میانگین مربعات خطا[lix] و خط رگرسیون[lx] با هم مقایسه میشود. RMSE دقت و اعتبار دادهها را نشان میدهد و از رابطۀ (4) محاسبه میشود (معماریان فرد و بیگی هرچگانی، 1388)
RMSE، یک ابزار خوب برای مقایسۀ مجموعهای از دادههاست و تفاوتهای مجزا را در یک عدد، جمعآوری میکند. هرچقدر مقدار RMSE کمتر باشد، روش استفادهشده خطای کمتری دارد. در رابطۀ فوق، At مقادیر هدف (مقادیر واقعی) و Ft مقادیر خروجی (مقادیر پیشبینیشده توسط مدل) است. R، خط رگرسیون بین مقادیر خروجی و هدف را نشان میدهد. هرچقدر مقدار R بیشتر باشد، دقت روش استفادهشده برای پیشبینی بیشتر خواهد بود. همانطور که در جدول 2 مشاهده میشود، مدیران ارشد شرکتهای ایرانخودرو و سایپا، ابتدا باید براساس معیارهای مرتبط با هر مقوله، تأمینکنندگان منتخب را با عددی بین 0 تا 100 ارزیابی میکردند؛ سپس، براساس ارزیابی انجامشده و وزن یا اهمیتی که بهطور ذهنی برای هرکدام از معیارها در نظر میگیرند، یک نمره بین 0 تا 100 برای مقولۀ مدنظر از تأمینکنندگان منتخب نیز پیشبینی میکردند. درنهایت، براساس ارزیابی انجامشده از چهار مقوله و وزن یا اهمیتی که بهطور ذهنی برای هرکدام از مقولهها در نظر میگیرند، یک نمره بین 0 تا 100 برای SD، از تأمینکنندگان منتخب نیز پیشبینی میکردند. شایان ذکر است، با توجه به اینکه هرکدام از مدیران، دادههای مربوط به تأمینکنندگانی را تکمیل میکردند که با آنها در تعامل بودند و یا آشنایی داشتند، برای تکمیل 10 جدول که مدنظر پژوهشگران بود، براساس نظرات حدود 30 الی 40 مدیر، برای 53 تأمینکنندۀ منتخب، دادههای مزبور گردآوری شد. در ادامه، یک نمونه از یک رشته جواب آمده است. نشاندهندۀ نمرۀ تأمینکننده، در معیار j مربوط به مقولۀ i است.
در بالا یک کروموزوم تصادفی با 17 ژن (معیارهای مرتبط با SD) نشان داده شده است. الی مربوط به معیارهای مقولۀ اول، الی مربوط معیارهای به مقولۀ دوم، الی مربوط به معیارهای مقولۀ سوم و الی مربوط به معیارهای مقولۀ چهارم است. اگر بخواهیم رشتۀ جواب را برای مقولهها بهطور جداگانه بنویسیم، باید ژنهای مربوط به هرکدام از مقولهها را در یک کروموزوم جداگانه بنویسیم. بهعنوان مثال، برای مقولۀ اول بهصورت زیر خواهد بود:
7-3- رویۀ تحلیل حساسیت مقولهها و پیشنهاد فعالیتهای مناسب برای SD برای تحلیل حساسیت مقولههای چهارگانه و تعیین میزان اهمیت آنها در SD، از رویهای استفاده میکنیم که رضایی و آرت[lxi](2013) در مطالعهشان به کار بردهاند. گام اول: پس از بهدست آوردن نمرۀ نهایی تأمینکنندگان با استفاده از سیستم فازی- عصبی مناسب، مقولۀ اول را از ورودیهای سیستم حذف میکنیم. گام دوم: قدرمطلق تغییرات نمرۀ نهایی همۀ تأمینکنندگان را محاسبه میکنیم. گام سوم: متوسط قدرمطلق تغییرات نمرههای نهایی تأمینکنندگان را به دست میآوریم. گام چهارم: برای همۀ مقولهها، گامهای فوق را تکرار میکنیم. گام پنجم: اعداد بهدستآمده از گام سوم را بهصورت نزولی مرتب میکنیم. این عمل موجب اولویتبندی مقولههای مختلف ازلحاظ میزان اثرگذاری در SD میشود. گام ششم: با توجه به میزان اهمیت مقولههای مختلف، فعالیتهای مناسب برای توسعۀ آنها پیشنهاد میشود. شایان ذکر است، برای پیشنهاد فعالیتهای مناسب، از فعالیتهای شناساییشده توسط الفت و همکاران (2019) استفاده میشود که در جدول 5 آمده است،.
جدول5- ابعاد، مقولهها و فعالیتهای مرتبط با SD (الفت و همکاران، 1398)
در این بخش، ابتدا نتایج سیستمها طراحی و بهینه شده است؛ سپس، نتایج تحلیل حساسیت و فعالیتهای پیشنهادی مناسب برای توسعۀ تأمینکنندگان آورده میشود. برای جلوگیری از افزایش حجم مقاله، در بخش 1-4، فقط نتایج 18 سیستم برای مقولۀ توسعۀ قابلیتهای ملموس طراحی و تنظیم شده و در جداول 6 و 7 نیز فقط محاسبات مربوط به سه تأمینکنندۀ اول و تأمینکنندۀ آخر برای نمونه آورده شده است.
براساس جدول4 این سیستم، شامل 5 معیار بهعنوان ورودی و یک خروجی به نام قابلیتهای ملموس است. نتایج سیستمهای استنتاج عصبی-فازی برای این مقوله به شرح جدول6 است:
جدول6- نتایج ترکیبهای مختلف روشهای طراحی و تنظیم مقولۀ قابلیتهای ملموس برای دادههای تست
براساس مقدار R، ترکیبهای FCM-ACO، FCM-DE و FCM-GA نتایج بهتری به دست داده است؛ بنابراین، یکی از آنها بهدلخواه انتخاب میشود. در اینجا ما ترکیب FCM-GA را انتخاب میکنیم و در ادامه، شکلهای مربوط به این ترکیب را میآوریم. در شکل 3، نمودار اول که در قسمت بالای شکل آمده است، مقادیر خروجی ترکیب استفادهشده (Outputs) و مقادیر هدف (Targets) را با یکدیگر مقایسه میکند. مقادیر خیلی نزدیک به یکدیگر است که نشاندهندۀ دقت ترکیب استفادهشده برای پیشبینی است. بهمنظور مشخصشدن نقاط مربوط به دادهها، این نمودار مجدداً در شکل 4 نمایش داده شده است. نموداری که در وسط و سمت چپ شکل3 قرار دارد، مقادیرخطاها را در دادهها نشان میدهد که از اختلاف بین مقادیر خروجی و هدف به دست میآید. نمودار وسط و سمت راست، توزیع مربوط به خطاها را نشان میدهد و هرچقدر به توزیع نرمال نزدیکتر باشد، نشاندهندۀ دقت بیشتر ترکیب استفادهشده است. نمودار پایین، خط رگرسیون بین مقادیر خروجی و هدف را نشان میدهد که هرچقدر مقدار R مربوط به این نمودار بیشتر باشد، دقت ترکیب استفادهشده برای پیشبینی بیشتر خواهد بود. سیستم FCM-GA از طریق FCM طراحی و با GA تنظیم شده است که شامل 61 قاعده است (شکلهای 5 و 6). در شکل 5 قواعد 1 تا 30 نمایش داده شده است. برای بهدست آوردن نمرۀ تأمینکنندگان در قابلیتهای ملموس، میانگین نمرهها را در معیارهای مرتبط به این سیستم وارد کردهایم و خروجی آن را، در ستون نمرۀ قابلیتهای ملموس جدول6 ثبت میکنیم.
شکل3- نتایج ترکیب FCM-GA برای قابلیتهای ملموس
شکل4- مقایسۀ مقادیر خروجی ترکیب استفادهشده (Outputs) و مقادیر هدف (Targets)
شکل 5- شبکۀ عصبی FCM-GA برای پیشبینی نمرۀ قابلیتهای ملموس
شکل 6- سیستم FCM-GA برای پیشبینی نمرۀ قابلیتهای ملموس
برای مقولۀ توسعۀ قابلیتهای ناملموس ترکیب FCM-ACO، برای مقولۀ توسعۀ یه روابط ترکیب FCM-GA، برای مقولۀ توسعۀ قابلیتهای محیطی نیز ترکیب FCM-GA و برای SD ترکیب FCM-ACO انتخاب و نمرههای تأمینکنندگان برای آنها پیشبینی شده است. در جدول 7 نمرههای تأمینکنندگان در چهار مقوله و SD آمده است. جدول7- نمرههای تأمینکنندگان منتخب در مقولهها و SD
در ستون آخر، میانگین نظرهای مدیران دربارۀ 53 تأمینکنندۀ منتخب محاسبه شده است. با استفاده از نرمافزار اکسل، همبستگی بین آنها و نمرۀ پیشبینیشده توسط سیستم استنتاج عصبی-فازی محاسبه و مقدار آن 843/0 به دست آمد که نشاندهندۀ دقت خوب سیستم استنتاج عصبی-فازی طراحی شده است.
پس از طراحی سیستمهای استنتاج عصبی-فازی مناسب برای مقولهها و SD، طبق گامهای گفتهشده در بخش 3-6تحلیل حساسیت مقولهها انجام میشود. درجدول8 اطلاعات مربوط به تحلیل حساسیت آمده است.
جدول8- نمرهای SD بدون مقولههای مختلف و میانگین قدرمطلق تغییرات نمرهها برای آنها
با توجه به نتایج جدول8، مقولۀ توسعۀ قابلیتهای محیطی، حساسترین مقولۀ SDاست؛ زیرا میانگین قدرمطلق تغییرات نمرههای SD برای آن بیشترین است. رتبۀ دوم، به مقولۀ توسعۀ قابلیتهای ناملموس مربوط است. رتبۀ سوم و چهارم ازلحاظ حساسبودن، بهترتیب مربوط به توسعۀ قابلیتهای ملموس و توسعۀ روابط است. این نتایج نشان میدهد در صنعت خودروی ایران، توسعۀ قابلیتهای محیطی تأمینکنندگان، نسبتبه سه مقولۀ دیگر اثر بیشتری بر توسعۀ آنها دارد و به آن معنی است که تولیدکنندگان صنعت خودروسازی ایران برای توسعۀ تأمینکنندگان خود، ابتدا باید فعالیتهای مرتبط با توسعۀ قابلیتهای محیطی را به کار گیرند، طبق نتایج جدول 4 این فعالیتها، شامل ارزیابی عملکرد محیطی تأمینکننده و بازخور نتایج، تسهیم اطلاعات محیطی، اخلاقی و مسئولیت اجتماعی، اخذ گواهینامههای محیطی و اجتماعی، تدوین برنامههای بهبود کیفیت زندگی جوامع هدف، تدارکات سبز و هوشیارانۀ محیطی، فعالیتهای لجستیک معکوس و تلاشهای مشترک برای بهبود عملکرد پایداری است. همانطور که گفته شد، اولویت دوم برای توسعۀ تأمینکنندگان، توسعۀ مقولۀ قابلیتهای ناملموس است. طبق نتایج جدول 4، فعالیتهای پیشنهادی برای توسعۀ این مقوله، شامل ارزیابی این قابلیتها و بازخور نتایج، آموزش و بروزکردن، تشکیل تیم SD و... است. اولویت سوم، توسعۀ مقولۀ قابلیتهای ملموس است که شامل قابلیتهایی مثل قابلیت کیفیتی، قابلیت تکنولوژیکی و... است. فعالیتهای پیشنهادی برای توسعۀ این مقوله، شامل ارزیابی قابلیتهای ملموس و بازخور نتایج، فشار رقابتی، کاهش پایۀ تأمین و... است. آخرین اولویت مربوط به توسعۀ مقولۀ روابط است. فعالیتهای پیشنهادی برای توسعۀ این مقوله، شامل ارزیابی روابط و بازخور نتایج، تسهیم بهموقع اطلاعات با یکدیگر، انعقاد قراردادهای بلندمدت با تأمینکننده و گسترش آنها، هماهنگکردن فرآیندها و... است.
با توجه به نتایج بهدستآمده از تجزیهوتحلیل دادهها برای هر مقوله و SD، دریافتیم که در همۀ آنها روشهای غالب برای تنظیم سیستمهای استنتاج فازی-عصبی، روشهای بهینهسازی تکاملی بوده است. این یافته نشان میدهد برای دادههای این پژوهش، روشهای بهینهسازی تکاملی بهمنظور تنظیم سیستم استنتاج عصبی-فازی مناسب است. این یافته بیانگر این نیست که روشهای بهینهسازی تکاملی همواره و برای همۀ مسائل، نسبتبه روشهای سنتی غالب است. جدول8 نشان میدهد روش بهینهسازی ACO در همۀ سیستمها، روش بهینهسازی DE در چهار سیستم، روش بهینهسازی GA در دو مقوله، بهعنوان روشهای غالب شناسایی شد؛ اما روش بهینهسازی PSO در هیچکدام از مقولهها غالب نبود. این یافته نشان میدهد برای دادههای این پژوهش، اولویتبندی روشهای بهینهسازی تکاملی بهصورت است. مقایسۀ دو الگوریتم بهینهسازی، به بررسیهای زیادی نیاز دارد. هر الگوریتم در دستۀ خاصی از مسائل، خوب جواب خواهد داد. پیداکردن این دسته برای هر الگوریتم نیز به بررسی زیادی نیاز دارد؛ البته نتیجهگیریهایی در حد کلی دربارۀ آنها میتوان داشت؛ ولی درنهایت، باید بررسی را به مسئلۀ مدنظر محدود کرد؛ حتی مسائلی وجود دارد که در آنها، جستجوی غیرهوشمند تصادفی، جوابی بهتر از الگوریتمهای هوشمند و روشهای بهینهسازی تکاملی میدهد. درهرصورت، تنها نکتهای که میتوان با قوت تمام و با پشتوانۀ علمی بیان کرد؛ این است که، هیچ الگوریتمی برای تمام مسائل بهینهسازی بهترین نیست. برتری یک الگوریتم در تعداد زیادی از توابع باید یررسی شود. نکتۀ دیگر، نسخههای الگوریتمها است؛ بهترین کار این است که، دو نسخه، از ساختار برنامهنویسی مشابهی برخوردار باشد؛ یعنی مثلاً نسخههای استاندارد دو الگوریتم با هم مقایسه شود؛ نه اینکه یک نسخۀ بهبودیافته از یک الگوریتم با نسخۀ استاندارد دیگری مقایسه شود.
جدول9- وضعیت روشهای بهینهسازی برای مقولههای مختلف و SD
نمرههای بهدستآمده از سیستمهای استنتاج عصبی-فازی نشان میدهد، تعداد تأمینکنندگانی که در توسعۀ قابلیتهای ملموس نمرۀ قابل قبولی را کسب کردهاند؛ تقریباً برابر با تعداد تأمینکنندگانی است که در این مقوله نمرۀ قابل قبولی را کسب نکردهاند. تعداد تأمینکنندگانی که در مقولههای توسعۀ قابلیتهای ناملموس و توسعۀ قابلیتهای محیطی نمرۀ قابل قبولی گرفتهاند (نمرۀ بالاتر از 5/0)، بیشتر از تعداد تأمینکنندگانی است که در این مقولهها نمرۀ قابل قبولی نگرفتهاند. این نسبت دربارۀ مقولۀ توسعۀ روابط، برعکس است (جدول10). این موضوع میتواند بیانگر این باشد که تأمینکنندگان صنعت خودروسازی ایران، درزمینۀ توسعۀ قابلیتهای ناملموس و محیطی، توسعهیافتهتر از مقولههای ملموس و روابطاند.
جدول 10- تعداد تأمینکنندگان با نمرههای قابلقبول و غیرقابلقبول در مقولههای محتلف
در این پژوهش با استفاده از تحلیل حساسیت، مقولههای چهارگانه اولویتبندی شد. میانگین قدرمطلق تغییرات نمرههای SDبرای مقولههای چهارگانه نشان میدهد مقولۀ توسعۀ قابلیتهای محیطی، حساسترین مقولۀ توسعۀ تأمینکننده است. مقولههای توسعۀ قابلیتهای ناملموس، توسعۀ قابلیتهای ملموس وتوسعۀ روابط بهترتیب در رتبههای دوم، سوم و چهارم قرار دارد. این نتایج نشان میدهد خبرگان در ارزیابی تأمینکنندگان، اهمیت و وزن بیشتری برای مقولۀ توسعۀ قابلیتهای محیطی در نظر گرفتند. با توجه به اینکه نمرۀ SD براساس نمرۀ مقولههای چهارگانه به دست آمده است، تحلیل حساسیت در سطح مقولهها انجام شده است. این یافته همچنین تولیدکنندگان و تأمینکنندگان صنعت خودروی ایران را ابتدا به فعالیتهای مرتبط با توسعۀ قابلیتهای محیطی و سپس فعالیتهای مرتبط با توسعۀ سه مقولۀ دیگر تشویق میکند.
در این پژوهش با کمک مدیران شرکتهای ایرانخودرو و سایپا، 53 تأمینکننده از تأمینکنندگان گروههای تزئینات، تعلیق، استاندارد و مکانیزمها، الکترونیک، موتوری، بدنه و تهویه انتخاب شدند که در سطوح 1 و 2 قرار داشتند. تأمینکنندگان منتخب، براساس معیارهای نهاییشده توسط مدیران ایرانخودرو و سایپا، با نمرهای بین 0 تا 100 ارزیابی شدند؛ سپس براساس نتایج ارزیابی مدیران از 53 تأمینکنندۀ منتخب، برای هرکدام از مقولههای چهارگانه و توسعۀ تأمینکننده، 18 سیستم فازی-عصبی طراحی و تنظیم شد. با مقایسۀ نتایج حاصل از 18 سیستم فازی-عصبی، بهترین ترکیب انتخاب و براساس آن نمرۀ تأمینکنندگان در هر مقوله و توسعۀ تأمینکننده پیشبینی شد. تحلیل حساسیت در سطح مقولهها انجام شد. نتایج تحلیل حساسیت به اولویتبندی مقولههای چهارگانه بهصورت محیطی، ناملموس، ملموس و روابط منجر شد. براساس فعالیتهای نهاییشده در بخش اول، فعالیتهای مناسب برای توسعۀ تأمینکنندگان در سطح صنعت خودروسازی پیشنهاد شد. یکی از نقاط قوت این پژوهش، پیشنهاد فعالیتهای مناسب با توجه به نتایج مقایسه و اولویتبندی حاصل از تحلیل حساسیت است. براساس نتایج مقایسۀ الگوریتمها، به مدیران صنعت خودروسازی ایران پیشنهاد میشود ترجیحاً از سیستم استنتاج عصبی-فازی که با ACO تنظیم شده است، برای پیشبینی میزان توسعهیافتگی تأمینکنندگان خود استفاده کنند؛ زیرا در همۀ سیستمهای طراحیشده، بهعنوان سیستم برتر (با خطای کمتر) شناسایی شده است. برای پیشبینی میزان توسعهیافتگی تأمینکنندگان نیز فقط کافی است که ابتدا تأمینکنندگان خودشان را براساس معیارهای مرتبط با SD ارزیابی و نمرۀ مربوط را در سیستم طراحیشده وارد کنند. براساس خروجی بهدستآمده که بهصورت یک عدد قطعی است، تولیدکنندگان میتوانند، دربارۀ فعالیتهای مرتبط توسعۀ آن تأمینکننده یا مجموعهای از تأمینکنندگان مشابه، تصمیم مناسب را بگیرند. براساس نتایج حاصل از تحلیل حساسیت، به مدیران صنعت خودروسازی ایران پیشنهاد میشود فعالیتهای مرتبط با توسعۀ قابلیتهای محیطی تأمینکنندگان را در اولویت قرار دهند. این فعالیتها شامل ارزیابی عملکرد محیطی تأمینکننده و بازخور نتایج، تسهیم اطلاعات محیطی، اخلاقی و مسئولیت اجتماعی، اخذ گواهینامههای محیطی و اجتماعی، تدوین برنامههای بهبود کیفیت زندگی جوامع هدف، تدارکات سبز و هوشیارانۀ محیطی، فعالیتهای لجستیک معکوس و تلاشهای مشترک برای بهبود عملکرد پایداری است. هر پژوهش علمی، معمولاً موجب پیشرفت و توسعۀ یک موضوع در جنبۀ تئوری یا جنبۀ تجربی و اجرایی و یا در هر دو جنبه میشود؛ اما میتوان گفت، هیچ پژوهشی وجود ندارد که عاری از هر نوع محدودیتی باشد. این پژوهش توانسته است، جزء اولین پژوهشهای داخلی باشد که ننایج الگوریتمهای فراابتکاری سازگار با سیستمهای عصبی-فازی را در موضوع SD با یکدیگر مقایسه کند؛ به علاوه اینکه، در جنبۀ اجرایی نیز فعالیتهای مناسب برای SD را به تولیدکنندگان صنعت خودرو پیشنهاد میکند؛ اما همانند هر پژوهش دیگری محدودیتهایی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. در این پژوهش عوامل کلان، مانند عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... در نظر گرفته نشده است. پژوهشهای آینده میتواند با درنظر گرفتن این عوامل، شناسایی معیارها، فعالیتهای مرتبط با آنها، اضافهکردن آنها به معیارها و فعالیتهای مرتبط با توسعۀ قابلیتهای محیطی تأمینکننده انجام شود. این امر موجب توسعۀ موضوع SD خواهد شد. در این پژوهش، همۀ گروههای تأمینکنندگان (تزئینات، موتوری، استانداردها و مکانیزمها، تهویه، تعلیق، بدنه و الکترونیک) و همۀ سطوح آنها با همدیگر، ارزیابی و تحلیل شده است؛ اما ممکن است نوع گروه و سطح تأمینکننده در نحوۀ توسعۀ آن یا بهکارگیری فعالیتهای مناسب برای SD، اثر داشته باشد. پیشنهاد میشود پژوهشهای آینده، با تفکیک نوع و سطح تأمینکنندگان برای توسعۀ موضوع SD تلاش کند. در این پژوهش براساس نظر مدیران دربارۀ تأمینکنندگان منتخب، سیستمهای استنتاج فازی-عصبی طراحی شد. پژوهشهای آینده میتواند فارغ از انتخاب تأمینکنندگان، ابتدا براساس نظر مدیران صنعت مطالعهشده، سیستم مناسب را طراحی کند و سپس دادههای گردآوریشده دربارۀ تأمینکنندگان مختلف را براساس آن سیستم تجزیهوتحلیل کند. با توجه به اینکه در این پژوهش، همۀ الگوریتمهای تکاملی برای بهینهسازی شبکههای طراحیشده به کار گرفته نشده است، پیشنهاد میشود پژوهشهای آینده ضمن امکانسنجی الگوریتمهای تکاملی دیگر، بهمنظور سازگاری با سیستمهای استنتاج فازی-عصبی، از آنها برای بهینهسازی استفاده کند و نتایج آنها را با نتایج حاصل از الگوریتمهای استفادهشده در این پژوهش و همچنین با یکدیگر مقایسه کند.
[i] Supplier Development(SD) [ii] Yang [iii] Chavhan [iv] Chen [v] Sako [vi] Wouters [vii] Talluri [viii] Humphreys [ix] Nagati &Rebolledo [x] Wagner [xi] Leenders [xii] Shahzad [xiii] Bache [xiv] Krause &Scannell [xv] Abdullah & Maharjan [xvi] Sánchez [xvii] Wagner [xviii] Modi & Mabert [xix] Batson [xx] Chidambaranathan [xxi] Govindan [xxii] Ghijsen [xxiii] Arroyo-López [xxiv] Marksberry [xxv] Asare [xxvi] Blonska [xxvii] Praxmarer [xxviii] Kumar& Routroy [xxix] Khan & Nicholson [xxx] Blome [xxxi] Aʇan [xxxii] Kumar [xxxiii] Akman [xxxiv] Lawson [xxxv]Sancha [xxxvi] Awasthi& Kannan [xxxvii] Friedl [xxxviii] Salimian [xxxix] Mizgier [xl] Yawar & Kauppi [xli] Ragers [xlii] Jeo [xliii] Benton [xliv] Wilding [xlv] Fan [xlvi] Tran [xlvii] Grid Partitioning [xlviii] Subtractive Clustering [xlix] Fuzzy c-Means(FCM) [l] Hybrid [li] Back Propagation(BP) [lii] Ant Colony Optimization(ACO) [liii] Genetic Algorithm(GA) [liv] Particle Swarm Optimization) PSO) [lv] Differential Evolution(DE) [lvi] Jang [lvii] Guan [lviii] Riechmann [lix] Root-Mean Square Error(RMSE) [lx] Regression(R) [lxi] Ortt | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Abdullah, R., & Maharjan, K. (2003). "Critical elements of supplier development in the Malaysian automobile industry: parts and components procurement and supplier development practice in proton". Journal of International Development and Cooperation, 9(2), 65-87. Akman, G. (2015). "Evaluating suppliers to include green supplier development programs via fuzzy c-means and VIKOR methods". Computers and Industrial Engineering, 86, 69-82. Arroyo-López, P., Holmen, E., & de Boer, L. (2012). "How do supplier development programs affect suppliers? Insights for suppliers, buyers andgovernments from an empirical study in Mexico" Business Process Management Journal, 18 (4), 680-707. Asare, A., Brashear, T., Yang, J. & Kang, J. (2013), "The relationship between supplier development and firm performance: the mediating role of marketing process improvement". Journal of Business & Industrial Marketing,18(6), 523-532. Awasthi, A., & Kannan, G., (2016). "Green supplier development program selection using NGT and VIKOR under fuzzy environment". Computers and Industrial Engineering, 91, 100-108. Bache, J., Carr, R., Parnaby, J., Tobias, A.M. (1987). "SUPPLIER DEVELOPMENT SYSTEMS". International Jornal of Technology Management, 2 (2), 219-228 Bahiraei, A., Etemadi, K., & Gerami Asl, A. (2016). "Comparison of Artificial Systems (ANN and ANFIS) and Logit Regression in Predicting Financial Bankruptcy of Companies Listed in Tehran Stock Exchange". Modern Marketing Research Quarterly, 2(21), 153-166. Batson, R. (2008). "A survey of best practices in automotive supplier development". International Journal of Automotive Technology and Management, 8(2), 129-144. Benton, W.C., Prahinski, C., & Fan, Y. (2020). "The influence of supplier development programs on supplier performance". International Journal of Production Economics, 230 Blome, C., Hollos, D., Paulraj, A., (2014). Green procurement and green supplier development: Antecedents and effects on supplier performance. International Journal of Production Research, 52 (1), pp. 32-49. Blonska, A., Storey, C., Rozemeijer, F., Wetzels, M., & de Ruyter, K., (2013). "Decomposing the effect of supplier development on relationship benefits: The role of relational capital". Industrial Marketing Management, 42 (8), 1295-1306. Chavhan, R., Mahajan, S.K., & Sarang, P.J. (2012). "Supplier Development: Theories and Practices". IOSR Journal of Mechanical and Civil Engineering, 3(3), 37-51 Chen, L., Ellis, S., & Holsapple, C. (2015). "Supplier Development: A Knowledge Management Perspective". Knowledge and Process Management, 22 (4), 250-269. Chidambaranathan, S., Muralidharan, C. & Deshmukh, S. (2009). "Analyzing the interaction of critical factors of supplier development using Interpretive Structural Modeling: an empirical study". International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 43(11/12), 1081-1093. Esmaeilzadeh, M., Hosseinpour, A., & Namdar, M.R. (2013). "Classification of inventory using Particle Swarm Optimization (PSO)". Journal of Industrial Management Studies, 11(30). Fan, D., Xiao,C., Zhang, X., & Guo, Y. (2021). "Gaining customer satisfaction through sustainable supplier development: The role of firm reputation and marketing communication". Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 154. Friedl, G., & Wagner, S.M. (2016). "Supplier Development Investments in a Triadic Setting". IEEE Transactions on Engineering Management, 63 (2), 136-150. Geo, R.G. (2019). "Does supplier development lead to supplier satisfaction and relationship continuation?". Ghijsen, P., Semeijn, J., & Ernstson, S. (2010). "Supplier satisfaction and commitment: The role of influence strategies and supplier development". Journal of Purchasing and Supply Management, 16(1), 17–26. Golmohammdi, A., Taghavi, M., Farivar,S., & Azad, N. (2018). "Three strategies for engaging a buyer in supplier development efforts". International Journal of Production Economics.206, 1-14 Govindan, K., Kannan, D. & Haq, A. (2010). "Analyzing supplier development criteria for an automobile industry". Industrial Management & Data Systems, 110(1), 43-62. Guan, J., Zurada, J., & Levitan, S. (2008). "An Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System Based Approach to Real Estate Property Assessment". Journal of Real Estate Research, 30, 395-422. Humphreys, P., Cadden, T., Li, W. & McHugh, M. (2011). "An investigation into supplier development activities and their influence on performance in the Chinese electronics industry". Production Planning and Control: The Management of Operations, 22(2), 137-156. Jang, JS.R (1993). "ANFIS: Adaptive-Network-Based Fuzzy Inference System". IEEE Transaction on system. 23, 665-685 Khan, Z., & Nicholson, J.D. (2014). "An investigation of the cross-border supplier development process: Problems and implications in an emerging economy". International Business Review, 23 (6), 1212-1222. Krause, D., Handfield, R. & Tyler, B. (2007). "The relationships between supplier development, commitment, social capital accumulation and performance improvement". Journal of Operations Management, 25(2), 528-545. Krause, D.R. & Scannell, T.V. (2002). "Supplier development practices: product- and service-based industry comparisons". Journal of Supply Chain Management, 38 (2), 13-21. Kumar, C.V.S., & Routroy, S. (2014). "Addressing the Root Cause Impediments for Supplier Development in Manufacturing Environment". Procedia Engineering, 97, 2136 – 2146. Kumar, C.V.S., & Routroy, S. (2018). "Modeling Supplier Development barriers in Indian manufacturing industry". Asia Pacific Management. 23, 235-250 Kumar, P., Shankar, R., & Yadav, S.S., (2014). "An analysis of supplier development issues in global context: An approach of fuzzy based modeling". International Journal of Logistics Systems and Management, 11 (3), 407-428. Lawson, B., Krause, D., & Potter, A. (2015). "Improving Supplier New Product Development Performance: The Role of Supplier Development". Journal of Product Innovation Management, 32 (5), 777-792. Leenders, M.R. (1966). "Supplier development". Journal of Purchasing, 24, 47-62 Mansouri, R., & Torabi, H. (2015). "Using Differential Evolution Algorithm for Optimizing Water Distribution Network (Case Study; Ismail-Abad Pressure Irrigation Network)", Water and Soil Knowledge, 25( 2/4), 81-95. Marksberry, P. (2012). "Investigating "The Way" for Toyota suppliers: A quantitative outlook on Toyota's replicating efforts for supplier development". Benchmarking, 19 (2), 277-298. Matlab software (2014). Memarianfard, M., & Beigi Harchegeni, M. (2009). "Comparing of Artificial Neural Network and Regression Transfer Functions to Predict Cation Exchange Capacity of Soils in Chaharmahal and Bakhtiari Province". Journal of Water and Soil (Agriculture Sciences and Industries. 23(4), 90-99 Mizgier, K.J., Pasia, J.M., & Talluri, S. (2017). "Multiobjective capital allocation for supplier development under risk". International Journal of Production Research, 1-16. Modi, S. & Mabert, V. (2007). "Supplier development: improving supplier performance through knowledge transfer". Journal of Operations Management, 25(1), 42-64. Mohebian, R., Riahi, M., & Kadkhodai, A. (2019). "Combination of neural, fuzzy and neural-fuzzy methods using continuous ant algorithm for detection of reservoir facies". Oil Research Journal, 98. Nagati, H., & Rebolledo, C. (2013). "Supplier development efforts: The suppliers' point of view". .Industrial Marketing Management, 42 (2), 180-188. Olfat, L., Amiri, M., Raeesi Vanani, I., & Esmaeilzadeh, M. (2020). "Identification and categorization of activities related to supplier development in the automotive industry". Journal of Industrial Management Perspectives, 9(35), 9-54. Olfat, L., Amiri, M., Raeesi Vanani, I., & Esmaeilzadeh, M. (2020). "A two-dimensional model for Supplier Development’ criteria using Meta-synthesis method". Journal of Industrial Management Studies, 18(58), 59-104. Olfat, L., Ghazi Nouri, S., & Qasemi, M. (2019). "Relationship between strategic production decisions and competitive priorities and its impact on the performance of companies in the auto parts industry in Iran". Journal of Production and Operations Management, 10(2), Series 19, 17-35. Pradhan, S.K., & Routroy, S. (2014), "Analyzing the performance of supplier development: a case study". International Journal of Productivity and Performance Management, 63(2), 209-233. Praxmarer-Carus, S., Sucky, E. & Durst, S. (2013). "The relationship between the perceived shares of costs and earnings in supplier development programs and supplier satisfaction". Industrial Marketing Management, 42(2), 202-210. Ragers, Z.S., Karter, C.R., & Kwan, V. (2019). "Making tough choices: A policy capturing approach to evaluating the tradeoffs in sustainable supplier development initiatives". Journal of Purchasing and Supply Management. 25(5). Rezaei, J., & Ortt, R. (2013). "Supplier segmentation using fuzzy logic". Industrial Marketing Management, 42, 507-517 Rezaei, J., Wang, J., & Tavasszy, L. (2015). "Linking supplier development to supplier segmentation using Best Worst Method". Expert Systems with Applications, 42, 9152–9164. Riechmann, T. (2001). "Genetic algorithm learning and evolutionary games". Journal of Economic Dynamics and Control, 25(6), 1019-1037. Routroy, S., & Kumar, C.V.S. (2015). "Strategy for supplier development program implementation: A case study International".Journal of Services and Operations Management, 21 (2), 238-264. Routroy, S., & Pradhan, S.K. (2014). "Benchmarking model of supplier development for an Indian gear manufacturing company". Benchmarking, 21 (2), 253-275. Routroy, S., & Sunil Kumar, C.V. (2014). "Analyzing supplier development program enablers using fuzzy DEMATEL". Measuring Business Excellence, 18 (4), 1-26. Routroy, S., Pradhan, S.K., & Sunil Kumar, C.V. (2016). "Evaluating the implementation performance of a supplier development program". Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 28 (4), 663-682. Sadeghi, A., Azar, A., Valmohammadei, CH., & Alirezaei, A. (2019). "Designing a performance evaluation model of service-product supply chain in home appliance industry using factor analysis and neural-fuzzy network with a case study of home appliance companies in Iran". Journal of Production and Operations Management, 10(2), Series 19, 83-123. Saghiri, S., & Mirzabeiki, V. (2021). "Buyer-led environmental supplier development: Can suppliers really help it?". International Journal of Production Economics, 233. Saghiri, S., & Wilding, R. (2021). "On the effectiveness of supplier development programs: The role of supply-side moderators". Technovation, 103. Sako, M. (2004). "Supplier development at Honda, Nissan and Toyota: comparative case studies of organizational capability enhancement". Industrial and Corporate Change, 13(2), 281-308. Salimian, H., Rashidirad, M., & Soltani, E. (2017). "A contingency view on the impact of supplier development on design and conformance quality performance". Production Planning and Control, 28 (4), 310-320. Samoi, P., & Fattahi, P. (2017). "Comparison and analysis on the use of meta-heuristic algorithms to solve problems of workshop production schedule". Journal of Operations Research and its applications, 52, 63-76. Sancha, C., Gimenez, C., Sierra, V., & Kazeminia, A. (2015). "Does implementing social supplier development practices pay off" Supply Chain Management, 20 (4), 389-403. Sánchez-Rodríguez, C., Hemsworth, D., & Martínez-Lorente, A.R. (2005). "The effect of supplier development initiatives on purchasing performance: A structural model". Supply Chain Management, 10 (4), 289-301. Shafiee, F., Kazemi, A., Jafarnejad Chaghoshi, A., Sazour, Z., & Amouzad Mahdirji, H. (2020). "Provide a robust supply chain optimization model for perishable dairy products". Production and Operations Management, 11(3), Series 22, 17-46. Shahzad, K., Sillanp, I., Sillanp, E., & Imeri, S. (2016). "Benchmarking supplier development: an empirical case study of validating a framework to improve buyer-supplier relationship". Management and Production Engineering Review, 7(1), 56–70 Sheikh Sajjadieh, M., & Bahmani Tabrizi, M. (2020). "Providing a Suppliers Development Model for Supply Chain Sustainability: A Case Study". Production and Operations Management, 11(1), Series 20, 45-69. Tahari Mehrjerdi, M.H., Babaei Meybodi, H., & Taghizadeh Mehrjerdi, R. (2012). "Modeling and Predicting Energy Consumption in Iran's Transportation Sector: An Application of Artificial Intelligence Models", Journal of Planning and Budgeting. 17 (1), 29-47. Talluri, S., Narasimhan, R. & Chung, W. (2010). "Manufacturer cooperation in supplier development under risk". European Journal of Operational Research, 207(1), 165-173. Tran, p., Gorton, M., & Lemke, M. (2021). "When supplier development initiatives fail: Identifying the causes of opportunism and unexpected outcomes". Journal of Business Research, 127, 277-289 Wagner, S. (2006). "Supplier development practices: an exploratory study".European Journal of Marketing, 40(5), 554-571. Wagner, S. (2011). "Supplier development and the relationship life-cycle". Int. J. Production Economics, 129(2), 277-283. Wagner, S.M., & Krause, D.R. (2009). "Supplier development: Communication approaches, activities and goals". International Journal of Production Research, 47 (12), 3161–3177. Wouters, M., van Jarwaarde, E., & Groen, B. (2007). "Supplier development and cost management in Southeast Asia—Results from a field study". Journal of Purchasing and Supply Management, 13 (4), 228–244. Yang, K. (2011). "Loss-Averse behavioral hypothesis Manufacturer in engineering supplier development under risk". Systems Engineering Procedia 1, 317–322 Yawar, S.A., & Kauppi.K. (2018). "Understanding the adoption of socially responsible supplier development practices using institutional theory: Dairy supply chains in India". Journal of Purchasing and Supply Management, 24(2), 164-176. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,108 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 427 |