تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,473 |
تعداد مقالات | 12,040 |
تعداد مشاهده مقاله | 22,364,798 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,808,602 |
بازخوانی مبانی معرفتشناختی امامخمینی در مواجهه با بیماری همهگیر کوید 19 | ||
الهیات تطبیقی | ||
مقاله 13، دوره 12، شماره 25، خرداد 1400، صفحه 175-188 اصل مقاله (825.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/coth.2021.125343.1466 | ||
نویسنده | ||
نفیسه مصطفوی* | ||
استادیار گروه عمومی، دانشکده چند رسانه ای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
امامخمینی در آثار فلسفی و عرفانی خود، به شرایط سخت با تعابیر «ابتلائات» و «شرور» امعان نظر دارد و به توجیه جایگاه شرور در کل نظام هستی و ریشۀ آنها در عالم لاهوت و غایت ابتلائات در زندگی میپردازد. بنابر اصول و مبانی عرفانی امام، ابتلا به کرونا به نقص جسمانی مربوط است که ریشه در مرتبۀ اعیان ثابته و تجلیات اسمای جلالی و درنهایت شئون ذاتی حق تعالی دارد که از آن به «نفایس جواهر اسماء» تعبیر میشود. تقدم اسمای جمال بر اسمای جلال در عرفان با نگرۀ فلسفی حداکثریبودن جهات خیر بر امور شر همسو است و اصل کمون جمال در اسمای جلال یا بطون خیر در هر حادثۀ ناگوار همراستا با اندیشه دینی جبرانانگاری است. بنابر مبانی فلسفی، حوادث ناگوار را باید در نسبت با کل حوادث عالم سنجید و احسنیت نظام کل بر پایۀ برهان لمّی مطرح است. برپایۀ این اصول، شیوع کوید 19 میتواند مقدمۀ بهبود دعا، تضرع و تقرب به پروردگار، افزایش یاد آخرت و عرصۀ بروز کمکهای مؤمنانه باشد. همچنین، اعتقاد بر چینش عالم براساس علیت، مستلزم رعایت پروتکلهای بهداشتی و تقویت زیرساختارهای درمانی کشور در زمینۀ مداوا و پیشگیری است. | ||
کلیدواژهها | ||
امامخمینی؛ اسمای جلال؛ بحران کرونا | ||
مراجع | ||
منابع 1- ابنسینا، حسین بن عبداله، (1404)، الشفاء (الالهیات)، تصحیح سعید زائد و الاب قنواتی، قم، کتابخانه آیتاله مرعشی نجفی. 2- ----------------- ، (1381)، الاشارات و التنبیهات، تحقیق، مجتبی زارعی، قم، بوستان کتاب. 3- ابنعربی، محیالدین، (1370)، فصوصالحکم، تهران، الزهراء، چاپ دوم. 4- ارسطو، (1366)، ما بعد الطبیعه، شرفالدین خراسانى، تهران، گفتار. 5- اردبیلی، سید عبدالغنی، (1385)، تقریرات فلسفۀ امامخمینی، تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام، چاپ دوم. 6- امام علی(ع)، (1375)، نهجالبلاغه، ترجمه و شرح سید علینقی فیضالاسلام، تهران، انتشارات فقیه سیدمهدی فیضالاسلام، چاپ دوم. 7- امامخمینی، سید روحاله، (1371)، شرح حدیث جنود عقل و جهل، تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امامخمینی. 8- -------------، سرّ الصلوة، (1373الف)، تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امامخمینی، چاپ سوم. 9- ------------- ، (1373ب)، شرح چهل حدیث، تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امامخمینی، چاپ پنجم. 10- ------------ ، (1374)، شرح دعاءالسحر، تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امامخمینی. 11- ------------ ، (1378)، آداب الصلوة، تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امامخمینی، چاپ هفتم. 12- ------------ ، (1379)، حدیث الطلب والاراده، تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ اول. 13- ------------ ، (1381)، تفسیر سوره حمد، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امامخمینی، چاپ ششم. 14- ------------ ، (1384)، مصباح الهدایة الی الخلافة والولایة، تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امامخمینی. 15- ------------- ، (1406)، تعلیقات علی شرح فصوص الحکم ومصباح الانس، تهران، مؤسسۀ پاسدار اسلام. 16- ------------ ، (1427)، التعلیقة علی الفوائد الرضویة، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امامخمینی، چاپ سوم. 17- ------------- ، (1393)، دیوان امام، تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امامخمینی، چاپ شصتم. 18- ------------ ، (بیتا)، صحیفه نور، تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امامخمینی. 19- جامی، عبدالرحمن، (1383)، اشعة اللمعات، تحقیق هادی رستگار مقدم، قم، بوستان کتاب قم. 20- صدرالدین، محمد بن ابراهیم، (1383)، شرح اصول کافی، تصحیح محمد خواجوی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 21- -------------- ، (1381)، رساله سه اصل، تصحیح سید حسین نصر، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا. 22- ------------- ، (1368)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، قم، مصطفوی. 23- طباطبایى، محمدحسین، (1395ق)، نهایه الحکمه، قم، مؤسسۀ نشر اسلامی. 24- فیض کاشانی، ملامحسن، (1358)، علم الیقین، قم، بیدار. 25- قیصری، محمد داود، (1375)، شرح فصوص الحکم، تهران، شرکت انتشارات علمى و فرهنگى، چاپ اول. 26- قوام صفرى، مهدى، (1382)، نظریۀ صوت در فلسفۀ ارسطو، تهران، حکمت، چاپ اول. 27- کلینى، محمد بن یعقوب، (1407)، الکافی (ط - الإسلامیة)، تصحیح غفارى علىاکبر و محمد آخوندى، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم. 28- کریمزاده قربانعلی، قراملکی، فرامرز و محمدحسن قدردان قراملکی، (1390)، «شر ادراکی از دیدگاه صدرالمتألهین»، اندیشۀ نوین دینی، شماره 25، صص 43-27. 29- مجلسی، محمدباقر، (1403)، بحارالانوار، بیروت، دار احیاء التراث العربی. 30- مصطفوی، نفیسه، (1387)، تبیین و نقد نظریۀ ماده و صورت در فلسفۀ اسلامی و مقایسۀ آن با فیزیک کوانتوم، تهران، دفتر نشر معارف. 31- ملاصالحی، حکمتاله، (1373)، «جمال و جلال در هنر»، کیهان فرهنگی، شماره 117-116، صص 41-36. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 111 |