
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,685 |
تعداد مقالات | 13,837 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,737,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,940,822 |
مشکلات و بدفهمیهای دانشآموزان درخصوص مفهوم اعداد منفی | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 1، خرداد 1399، صفحه 37-48 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2021.124854.1383 | ||
نویسندگان | ||
نرگس یافتیان* 1؛ نگار مهدوی2؛ بیتا مهرآئین2 | ||
1گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی | ||
2گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
اعداد منفی یکی از مفاهیم اساسی ریاضی است که دانشآموزان کشورمان در پایههای ششم و هفتم با آن آشنا میشوند. شناخت و درک این مفهوم برای دانشآموزان همواره با سختی و دشواری همراه بوده است و دانشآموزان با بدفهمیهای مختلف مواجه بودهاند. آشنایی دبیران با بدفهمیها و تغییر شیوه آموزش آنها میتواند در درک عمیقتر دانشآموزان از این مفهوم موثر باشد. هدف از مقاله حاضر معرفی مشکلات و بدفهمیهای دانشآموزان در یادگیری و حل مسائل مربوط به اعداد منفی براساس پژوهشهای مرتبط است. آگاهی از این دست موارد، میتواند مورد استفاده دبیران پایههای مربوط، مولفان کتب درسی و پژوهشگران قرار بگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ریاضی؛ درک دانشآموزان؛ بدفهمی؛ اعداد منفی | ||
مراجع | ||
[1] R. Almeida and A. Bruno, Strategies of pre-service primary school teachers for solving addition problems with negative numbers, Internat. J. Math. Ed. Sc. Tech., 45 (2014) 719–737. [9] L. Bofferding and S. E. Richardson, Investigating integer addition and subtraction: A task analysis, Proc. 35th Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, M. Martinez, A. Castro Superfine, eds., Chicago, IL. (2013) 111–118. [24] ح. امیری، ز. پندی، ح. خسروآبادی، خ. داودی، ا. ریحانی، م. سیدصالحی و م. ش. صدر، ریاضی پایه هشتم دوره اول متوسطه، 5، شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران، تهران، ۱۳۹۹. [25] م. دوستی، بررسی درک و فهم دانشآموزان پایه ششم ابتدایی از کسرها، پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده علوم پایه، تهران، ۱۳۹۲. [26] م. دوستی و ا. ریحانی، بدفهمیهای دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی در کار با کسرها، مجله رشد آموزش ریاضی، 122 (1394) 4--11. [27] ف. راشدی، بررسی درک و فهم دانشآموزان سال دوم راهنمایی از مفهوم اعداد منفی و اشتباهات آنان، پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده علوم پایه، تهران، ۱۳۹۲. [28] ا. ریحانی،ش. بخشعلیزاده و ا. واشقی فراهانی، بررسی شناخت معلمان ریاضی دوره متوسطه از مثال ریاضی و نحوه بهکارگیری آن در معرفی یک مفهوم، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 46 (1392) 125--156. [29] ا. ریحانی، ف. حمیدی، و ف. راشدی، بررسی درک و فهم دانشآموزان از اعداد منفی و بدفهمیهای آنان، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 10 (1394) 115--131. [30] م. گرزیننژاد، آشنایی با سوالات مفهومی در شناخت بدفهمیهای ریاضی دانشآموزان پایه ششم، الگویی برای درس پژوهی، پویش در آموزش علوم پایه، 3 (1396) 51--66. [31] ز. گویا و ع. ا. ربانیفرد، بررسی بدفهمیها به عنوان یکی از موانع اصلی ایجاد درک مثلثاتی در دانشآموزان، مجله رشد آموزش ریاضی، 96}(1388) 4--11. [32] م. نظری، بررسی ریشههای بدفهمیهای دانشآموزان سال اول متوسطه در رابطه با اعداد منفی، پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر، تهران، 1391. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,046 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,361 |