تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 1,537 |
تعداد مقالات | 12,639 |
تعداد مشاهده مقاله | 26,036,594 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,697,826 |
آموزش برخطِ دانشجویان الهیات و فلسفه؛ روشها و مسائل در دورۀ کرونا | ||
الهیات تطبیقی | ||
مقاله 12، دوره 12، شماره 25، خرداد 1400، صفحه 159-174 اصل مقاله (985.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/coth.2021.127338.1538 | ||
نویسنده | ||
احمد عبادی* | ||
دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اهل بیت (ع)، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
تا کنون پژوهشهای مختلفی دربارۀ مسائل فلسفی و الهیاتیِ ناظر به کرونا انجام شده است؛ اما مسئلۀ بررسیشده در این نوشتار، آموزش فلسفه و الهیات در دورۀ کرونا است که تا کنون به آن پرداخته نشده است. این پژوهش از دو بخشِ آموزشی - روشی و مسائل فلسفی - الهیاتی تشکیل شده و هدف آن، پاسخ به این دو پرسش است: 1. با توجه به شیوع این همهگیری و رویآوریِ دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به آموزش برخط، روند این آموزش چه فرصتها و تهدیدهایی بهطور خاص برای دانشجویان الهیات و فلسفه پدید آورده است؟ 2. از نگاه این دانشجویان، کرونا چه مسائل فلسفی - الهیاتی را فرارویِ بشر نهاده است؟ یافتههای این نوشتار با رهیافتی تجربی و مطالعهای میدانی گردآوری شدهاند. دربارۀ هدف نخست، این مؤلفههای شناختی تحلیل شدند: 1. نگرش، تأثیر و انگیزش؛ 2. رصد و مهار رفتاریِ مفروض (شامل استفاده از فناوری، خودکارآمدی و قابلیت دسترسی) و 3. تعامل شناختی. در این بخش، دادهها درمجموع از 270 دانشجو به دست آمدند. یافتهها نشان دادند چگونه تبیین درست از نقش این دانشجویان بر افزایش این مؤلفهها مؤثر خواهد بود. پاسخ 157 دانشجو برای تحقق هدف دوم، اینگونه دستهبندی و تحلیل شد: 1. رشد دیدگاههای وجودی؛ 2. افزایش مسائل مربوط به معنای زندگی؛ 3. بحران فلسفۀ سیاسی - مدیریتی مانند دوگانۀ سلامت/اقتصاد؛ 4. آزمون الهی دانستنِ رنجهای نوپدیدِ بشری و 5. زمینههای تمدنی و حکومتیِ ویروس کرونا. | ||
کلیدواژهها | ||
کرونا؛ آموزش برخط؛ معنای زندگی؛ آموزش فلسفه؛ آموزش الهیات | ||
مراجع | ||
منابع 1- آیتاللهی، حمیدرضا، (1399)، مسئلۀ فلسفی و پیشنیازِ هرگونه فلسفهورزی، در فلسفه و بحران کرونا، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع). 2- پیروزمند، علیرضا، (1399)، «کرونا، پیچ تاریخی و تغییر حکرانی جهان»، در سایت: https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=45498 صص 3-1. 3- هیدگر، مارتین، (1395)، هستی و زمان، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، تهران، نشر نی. 4- Albelbisi, N., & Yusop, F. (2019), “Factors influencing learners’ self –regulated learning skills in a massive open online course (MOOC) environment”, Turkish Online Journal of Distance Education, 20, 1–16. 5- Alghamdi, A., Karpinski, A. C., Lepp, A., & Barkley, J. (2020), “Online and face-to-face classroom multitasking and academic performance: Moderated mediation with self- -efficacy for self-regulated learning and gender”, Computers in Human Behavior, 102, 214–222. 6- Ali, W. (2020), “Online and remote learning in higher education institutes: A necessity in light of COVID-19 pandemic”, Higher Education, 10(3). 7- Bandura, A. (1977), “Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change”, Psychological Inquiry, 84(2), 191–215. 8- Bower, M. (2019), “Technology‐mediated learning theory”, British Journal Education Technology, 50, 1035–1048. 9- Centers for Disease Control and Prevention (CDC) (2020), Coronavirus Disease 2019 (COVID-19). https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/index.html,https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/faq.html#Coronavirus-Disease-2019- Basics. 10- GarciaBotero, G., Questier, F., Cincinnato, S., He, T., & Zhu, C. (2018). Acceptance and usage of mobile assisted language learning by higher education students. Journal of Computing in Higher Education, 30(3), 426–451. 11- Gonzalez, T., de la Rubia, M., Hincz, K., Lopez, M.C., Subirats, L., Fort, S. et al. (2020, 20), “Influence of COVID-19 confinement in students’ performance in higher education”, https://doi.org/ 10.35542/osf.io/9zuac, pp. 1-3. 12- Heckel, C., & Ringeisen, T. (2019), “Pride and anxiety in online learning environments: Achievement emotions as mediators between learners’ characteristics and learning outcomes, Journal of Computer Assisted Learning, 35, 667–677. 10.1111/jcal.12367. 13- Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020), “The difference between emergency remote teaching and online learning”, EDUCAUSE Review, https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remoteteachingand-online-learning. 14- Kemp, A., Palmer, E., & Strelan, P. (2019), “A taxonomy of factors affecting attitudes towards educational technologies for use with technology acceptance models”, British Journal Education Technology, 50, 2394–2413. 10.1111/bjet.12833. 15- Myers, N. D., Prilleltensky, I., Lee, S., Dietz, S., Prilleltensky, O., McMahon, A., et al. (2019), “Effectiveness of the fun for wellness online behavioral intervention to promote well-being and physical activity: Protocol for a randomized controlled trial”, BMC Public Health, 19(1), 737. 16- Tarhini, A., Hone, K., Liu, X., & Tarhini, T. (2016), “Examining the moderating effect of individual-level cultural values on users’ acceptance of E-learning in developing countries: A structural equation modeling of an extended technology acceptance model”, Interactive Learning Environments, 3(25), 306–328. 17- Teran-Guerrero, F. N. (2019), “Aceptación de los estudiantes universitarios en el uso de los sistemas e-learning Moodle desde la perspectiva del modelo TAM.//Acceptance of university students in the use of Moodle e-learning systems from the perspective of the TAM model”, Revista Ciencia UNEMI, 12(29), 63–76. 18- Wilde, N., & Hsu, A. (2019), “The influence of general self-efficacy on the interpretation of vicarious experience information within online learning”, International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 1–20. 19- World Health Organization (2020), Coronavirus. Retrieved April 25„ from https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019, https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses. 20- Yakubu, M. N., & Dasuki, S. I. (2019), “Factors affecting the adoption of e-learning technologies among higher education students in Nigeria: A structural equation modeling approach”, Information Development, 35(3), 492–502. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 263 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 213 |