تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,638 |
تعداد مقالات | 13,318 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,873,892 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,945,707 |
واکاوی زیستبومگرایانۀ گزارههای اساطیری اوستا با تأکید بر دیدگاه ژیلبر دوران | ||
الهیات تطبیقی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 25، خرداد 1400، صفحه 27-42 اصل مقاله (791.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/coth.2020.121330.1376 | ||
نویسندگان | ||
هستی قادری سهی1؛ مهیار علوی مقدم* 2؛ ابراهیم استاجی3؛ علی تسنیمی3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان وادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
چکیده | ||
گذار از بحرانهای زیستمحیطی بدون تغییر نگرش و سبک زندگی بشر، امری ناممکن است. زیستبومگرایان با تکیه بر همین تغییر نگرش و سبک زندگی کوشیدهاند با ورود به علوم مختلف، از ظرفیتهای آنها برای بهبود وضعیت محیط زیست بهره ببرند. الهیات و متون دینی به سبب گسترۀ نفوذ خود قابلیت ایجاد چنین تغییری را دارند. متن اوستا به سبب ارزش دینی و اسطورهای آن و بسامد موضوعات در پیوند با محیط زیست از این دیدگاه درخور بررسی است. پژوهش پیشرو با رویکرد زیستبومگرایانه و با نگاهی تطبیقی، در پی آن است که به چگونگی تأثیرگذاری گزارههای اوستا بر سبک زندگی و نگرش افراد بپردازد و ضمن نقد برخی از پیامدهای احتمالی منفی، به ارزیابی جامع از قابلیتهای این متن برای صیانت از محیط زیست دست یابد. نتایج پس از پژوهش بر گزارههای اوستا نشان دادند منشأ کهنالگویی روایتهای نمادینآن، متأثر از ناخودآگاه جمعی و نیز تأثیرگذار بر ناخودآگاه انسان است؛ این، امتیاز اصلی متنهایی است که ارزش دینی ـ اسطورهای دارند.گذشته از معدود گزارههای اوستا که با اهداف زیستبومگرایانه تناقض دارند، بسامد بالای مفاهیمِ در پیوند با محیط زیست و ارزش اسطورهای آنها ظرفیتی بالقوه و شایان توجّه برای زیستبومگرایان است. افزون بر تأثیرگذاری مستقیم این اثر بر باورمندان دیانت زرتشتی، تأثیر ژرف آن بر گویشوران زبانهای هند و اروپایی درخور توجّه است. این پژوهش، عمدتاً بر پایة نظریۀ ژیلبر دوران در حوزة تخیل و نمادپردازی برآمده از تخیّل با رویکرد اسطورهشناسی تطبیقی است. | ||
کلیدواژهها | ||
اوستا؛ زیستبومگرایی؛ تأثیر الهیات؛ محیط زیست؛ اسطوره؛ رویکرد تطبیقی | ||
مراجع | ||
منابع 1- ابراهیمنیا، رضا، (1383)، «اهمیت محیط زیست در ایران باستان»، مجلۀ تاریخپژوهی، شمارۀ 20، صص 120-113. 2- اسنودن، روت، (1389)، خودآموز یونگ (آموزش مبانی روانشناسی تحلیلی و آشنایی با نظریههای او)، ترجمۀ نورالدین رحمانیان، تهران، آشیان، چاپ سوم. 3- پورداود، ابراهیم، (1386)، فرهنگ ایران باستان، تهران، اساطیر، چاپ دوم. 4- تفضلی، احمد، (1386)، تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، به کوشش ژاله آموزگار، تهران، سخن، چاپ پنجم. 5- حدادی، محسن، (1383)، «ادیان و محیط زیست "مروری بر مجموعۀ 9 جلدی ادیان و محیط زیست"»، اخبار ادیان، شمارۀ 12، صص 65-60. 6- دابسون، اندرو، (1377)، فلسفه و اندیشۀ سبزها، ترجمۀ محمد حسن ثلاثی، تهران، آگه. 7- دوران، ژیلبر، (1398)، تخیل نمادین، ترجمۀ روحالله نعمتاللهی، تهران، حکمت کلمه، چاپ اول. 8- شولتز، دوان و شولتز، سیدنی، (1394)، نظریههای شخصیت، تهران، ویرایش، چاپ سیودوم. 9- طوسی، خواجه نصیرالدین، (1326)، اساسالاقتباس، تصحیح محمدتقی مدرس رضوی، تهران، دانشگاه تهران، چاپ اول. 10- عروجنیا، پروانه و لیلا هوشنگی، (1395)، «متون دینی زرتشتی و محیط زیست: نقش انسان در آبادانی زمین و طبیعت»، پژوهشنامۀ ادیان، شمارۀ 20، سال دهم، صص 131-111. 11- قادری سُهی، هستی و مهیار علویمقدّم، (1396)، «نقش نگرش زیستبومگرایی در تقویّت اقتصاد مقاومتی و اجراییشدن اهداف آن»، مجموعه مقالات همایش ملّی مدیریت با رویکرد اقتصاد مقاومتی، دانشگاه آباده، صص 7-1. 12- کارسون، راشل، (1388)، بهار خاموش، ترجمۀ عبدالحسین وهابزاده و عوض کوچکی و امین علیزاده، مشهد، جهاد دانشگاهی، چاپ دوم. 13- گاثاها، (1394)، تألیف و ترجمۀ ابراهیم پورداود، تهران، اساطیر، چاپ اول. 14- محققداماد، مصطفی، (1390)، «الهیات محیط زیست "گزارشی از آرمان شهر علامه اقبال لاهوری"»، مجلۀ اخلاق زیستی، شمارۀ 1، صص 192-171. 15- مهدیزاده، جواد، (1386)، «در جست و جوی زندگی سبز "نظری به اندیشههای نوین زیستبوم گرایی"»، جستارهای شهرسازی، سال 6، شمارۀ 21، صص 45-28. 16- نامورمطلق، بهمن، (1392)، درآمدی بر اسطورهشناسی نظریهها و کاربردها، تهران، سخن، چاپ اول. 17- نصر، سیدحسین، (1386)، دین و نظم طبیعت، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، تهران، نی، چاپ دوم. 18- ویسپرد، خردهاوستا، وندیداد، (1394)، گردآوری و تألیف ابراهیم پورداود و جیمز دارمستتر، تهران، اساطیر، چاپ اول. 19- یسنا (نامۀ زرتشت)، (1394)، گردآوری و تألیف ابراهیم پورداود، تهران، اساطیر، چاپ اول. 20- یشتها (1و2)، (1394)، گردآوری و تألیف ابراهیم پورداود، تهران، اساطیر، چاپ اول. 21- یونگ، کارلگوستاو، (1390)، چهار صورت مثالی (مادر، ولادت مجدد، روح، چهرۀ مکّار)، ترجمۀ پروین فرامرزی، مشهد، بهنشر، چاپ سوم. 22- Corbin, Henry, (1989), Spiritual Body and Celestial Earth From Mazdean Iran to Shi'ite Iran,Nancy Pearson (trans.), Princeton, Princeton University Press, Fifth printing with Prelude to the Second Edition.
23- Malandra, William, (1983), An Introduction to Ancient Iranian Religion: Readings from the Avesta and Achaemenid Inscriptions, V.2, Minneapolis, Minnesota Publications in the Humanities, First English language edition. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 565 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 399 |