تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,652 |
تعداد مقالات | 13,408 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,251,440 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,088,240 |
تحلیل بلاغی حوزههای تصویری شعر فاضل نظری | ||
فنون ادبی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 29، دی 1398، صفحه 51-64 اصل مقاله (728.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/liar.2020.119938.1741 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه همتیان* 1؛ افسانه غفوری2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشآموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
ایجاد تحول در کلام غیرادبی و تبدیل آن به سخن مخیل فرایندی است که با کمک ابزارهای بلاغی چون تشبیه، استعاره و ... شکل میگیرد. تصویر که انعکاس اندیشهها، عواطف، احساسات، باورها، اعتقادات، ویژگیهای شخصیتی و درونیات شاعر است، دستمایۀ انتقال مضامین گوناگون به خواننده است. فاضل نظری، شاعر خوشقریحۀ معاصر، به کمک دو آرایۀ بلاغی تشبیه و استعاره که تأثیرگذارترین عناصر بیانی در آفرینش تصاویر شعری به شمار میآید و با بهرهگیری از عناصر موجود در طبیعت پیرامون خویش در راستای انتقال مضامین مورد نظر خود به خوانندۀ شعرش، تصاویر شگرفی را خلق کرده است. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا تصاویر شعری فاضل نظری و عناصری که شاعر برای ساختن این تصاویر به کار گرفته است، بررسی و حوزهها و مضامین مختلف شعر او از لحاظ بلاغی تحلیل شود. یافتههای پژوهش بیانگر این امر است که نظری در تصویرپردازیهای خود که آنها را با کمک دو ابزار بلاغی تشبیه و استعاره پیش روی خواننده ترسیم کرده است، از عناصر طبیعی متعددی بهره گرفته است. این عناصر را که در قالب مشبهبهها یا مستعارمنهها مطرح شدهاند، میتوان در حوزههای مختلف دستهبندی و میزان و نقش هریک از آنها را در آفرینش تصاویر شعری نظری تبیین کرد. فاضل تشبیه و استعاره را به صورت یکسان در تصویرسازیهای خود به کار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویرسازی؛ حوزههای تصویری؛ غزل معاصر؛ فاضل نظری | ||
مراجع | ||
منابع 1. آقاحسینی، حسین و همتیان، محبوبه (1394). نگاهی تحلیلی به علم بیان، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). 2. افراسیابپور، علیاکبر؛ یدالله بهمنی مطلق؛ محمد بیدخونی (1396). «سبکشناسی شعر فاضل نظری»، سبکشناسی نظم و نثر (بهار ادب)، سال 10، شمارۀ 4 (پیدرپی 38)، صص 23ـ44. 3. امیدعلی، حجتالله و دهرامی، مهدی (1396). «وجوه زیباشناختی تصویر و هماهنگی آن با عاطفه و اندیشه در شعر نصرت رحمانی»، علوم ادبی، دورۀ 7، شمارۀ 11، صص 29ـ51. 4. خلج، رضا و پارسا، سیداحمد (1395). «بررسی تحلیلی تشبیهات سیاه در سرودههای مهدی اخوان ثالث»، بوستان ادب (شعرپژوهی)، دورۀ 8، شمارۀ 1، صص 87ـ110. 5. رضایی جمکرانی، احمدرضا (1396). تشبیه (تطور، تحلیل و نقد)، تهران: مروارید. 6. ـــــــــــــــــــــــــــ (1384). «نقش تشبیه در دگرگونیهای سبکی»، پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شمارۀ 5، صص 85ـ100. 7. سالمیان، غلامرضا و سلیمانی، خاطره (1394). «تحلیل بلاغی مجموعه اشعار محمدعلی بهمنی بر مبنای مؤلفههای هنجارگریزی معنایی»، بلاغت کاربردی و نقد بلاغی، دورۀ 1، شمارۀ 2، صص 24ـ40. 8. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1370). صور خیال در شعر فارسی، تحقیق انتقادی در تطور ایماژهای شعر پارسی و سیر نظریه بلاغت در اسلام و ایران. چ 4، تهران: آگاه. 9. شمیسا، سیروس (1376). سبکشناسی شعر. چ 3، تهران: فردوس. 10. ـــــــــــــــــــ (1393). بیان. چ 3 از ویراست 4، تهران: میترا. 11. صفوی، کوروش (1373). از زبانشناسی به ادبیات (نظم)، تهران: چشمه. 12. ــــــــــــــــ (1393). آشنایی با نشانهشناسی ادبیات، تهران: علمی. 13. طهماسبی، فرهاد و صارمی، زهره (1393)، «بررسی تصویر و معرفی انواع آن در شعر احمد شاملو»، پژوهشهای ادبی، شمارۀ 44، صص 107ـ136. 14. عالی عباسآباد، یوسف (1391). جریانشناسی شعر معاصر. تهران: سخن. 15. فتوحی رودمعجنی، محمود (1386). بلاغت تصویر. تهران: سخن. 16. ـــــــــــــــــــــــــ (1391). سبکشناسی، نظریهها، رویکردها و روشها، تهران: سخن. 17. فلاح، غلامعلی و زارعی، مهرداد (1394). «هندیوارگی در اشعار فاضل نظری»، زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی، سال 23، شمارۀ 78، صص 145ـ166. 18. نظری، فاضل (1385). اقلیت. تهران: هزارۀ ققنوس. 19. ــــــــــــ (1388). آنها. چ 4، تهران: سورۀ مهر. 20. ــــــــــــ (1392الف). ضد. چ 15، تهران: سورۀ مهر. 21. ــــــــــــ (1392ب). گزینۀ اشعار. چ 6، تهران: مروارید. 22. ــــــــــــ (1393).گریههای امپراتور. چ 2، تهران: هزارۀ ققنوس. 23. ــــــــــــ (1395). کتاب. چ 15، تهران: سورۀ مهر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,095 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 544 |