تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,677 |
تعداد مقالات | 13,681 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,718,673 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,533,085 |
آموزش و یادگیری هندسه: معرفی نظریه فنهیلی | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 3، آذر 1398، صفحه 9-22 اصل مقاله (999.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2020.118021.1329 | ||
نویسندگان | ||
نرگس یافتیان* 1؛ اشرف صفابخش چکوسری2 | ||
1گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی | ||
2کارشناس ارشد آموزش ریاضی و دبیر ریاضی مقطع متوسطه‏ی اول شهرستان صومعه‏سرا ( استان گیلان) | ||
چکیده | ||
از میان شاخههای ریاضیاتِ مورد مطالعه در دوران مدرسه، هندسه با گستره وسیعتری از بدفهمیها و مشکلات یادگیری، روبهروست و یادگیری آن، تنها زمانی رخ میدهد که با درکی عمیق آمیخته باشد. نظریه فنهیلی یکی از نظریههای در خور توجه در قلمرو هندسه است که ایده دستهبندی سطوح درک و تفکر هندسی را مطرح ساخته، چارچوبی برای سنجش سطح تفکر هندسی فرد به دست میدهد. هدف مقاله حاضر، که به صورت مروری و به روش کتابخانهای انجام شده است، تلاشی در جهت آگاهسازی بیشتر جامعه معلمان و آموزشگران ریاضی از وجود این نظریه میباشد. آشنایی با این نظریه و به خصوص آگاهی از این امر که این نظریه، رساله دکترای دو معلم هندسه بوده است که در کلاسهای هندسه خود، با مشکلاتی مواجه بودهاند که بسیار شبیه مشکلاتی است که معلمان ریاضی کشور ما در کلاس خود با آن روبهرو بوده و هستند، الهامبخشِ گزینشِ این نظریه بوده است. این نظریه اگر پاسخ همه پرسشهای معلمان علاقمندی را که به آموزش ریاضیات و هندسه مشغول هستند، ندهد، دست کم به طیف گستردهای از «چراها» و «چگونهها»ی آموزش و یادگیری هندسه، پاسخ میدهد. گواه این مطلب، شمار بسیارِ پژوهشهای جهانیِ صورت گرفته درباره این نظریه است که خود میتواند به نوعی، مؤید در خور توجه بودن و ارزشمندی این نظریه باشد. از اینرو، نظریه فنهیلی شایستگی پژوهش و بررسی بیشتر را داراست. | ||
کلیدواژهها | ||
هندسه؛ نظریه فنهیلی؛ سطوح تفکر فنهیلی | ||
مراجع | ||
[1] ا. امینیفر، ب. صالح صدقپور و ن. باقری، ساخت آزمون معتبر و پایای تفکر هندسی بر اساس سه سطح اول نظریه ونهیلی، فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 1 (1390). [2] اچ. دبلیو. ایوز، آشنایی با تاریخ ریاضیات، 1، (برگردان م. ق. وحیدی اصل). تهران: مرکز نشر دانشگاهی، 1392. [3] م. حبیبی، نقش روش تدریس فعال معلمان در هندسه (با مدل فنهیلی) در افزایش انگیزش و یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 5 (1392). [4] ا. ریحانی، س. م. امام جمعه، ب. صالح صدقپور و ا. مرادی ویس، ارزیابی دانش معلمان و دانشجویان ریاضی در درس هندسه با استفاده از نظریه ون هیلی، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 5 (1389). [5] ام. جِی گرینبرگ، هندسههای اقلیدسی و نا اقلیدسی (برگردان م. ه. شفیعیها). تهران: مرکز نشر دانشگاهی، 1387. [6] م. ج. لیاقتدار، ن. سلیمانی و س. صدرارحامی، بررسی تأثیر روش آموزش هندسه بر مبنای نظریه ونهیلی بر پیشرفت تحصیلی، اندیشههای نوین تربیتی، 8 (1390). [7] مرادیویس، مطالعه جایگاه هندسه مدرسهای در برنامه درسی کارشناسی دبیری ریاضی مبتنی بر نظریه ونهیلی، پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، 1388. [8] G. H. Adele, (1998). The van Hiele model of geometric thinking implications for teaching k ۸ ، Retrieved November 15, [24] Z. Usiskin, Van Hiele levels and achievement in secondary school geometry, CDASSG Project, (1982). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 865 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,256 |