تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,639 |
تعداد مقالات | 13,327 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,885,120 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,949,657 |
شعارهای تبلیغاتی پنجمین دورۀ انتخابات شورای اسلامی شهر بجنورد: کشف و فهم پیامهای ارتباطی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 6، دوره 8، شماره 4 - شماره پیاپی 27، دی 1398، صفحه 75-98 اصل مقاله (937.67 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/srspi.2020.121534.1507 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سعید رفیع پور* 1؛ مریم رحمانی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار گروه شهرسازی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار، گروه علوم اجتماعی- دانشگاه بجنورد- بجنورد، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
محتوای اقلام تبلیغاتی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر، که شهر را در جای شهروند درک کردهاند، پیامهای ارتباطی آشکار و پنهانی از چگونگی انجامدادن کارها توسط مدیریت شهری در شهر دارد؛ بنابراین، در این نوشتار کوشیده شده است با استفاده از روش تحلیل محتوای تلفیقی (کمّی و کیفی)، اهداف کلان و مضامین استراتژیک مکنون در محتوای اقلام تبلیغاتی نامزدهای پنجمین دورۀ انتخابات شورای اسلامی شهر بجنورد از چهار منظر کارت امتیازی متوازن، کشف شود. یافتهها نشان میدهند از 1175 شعار تبلیغاتی، بهلحاظ فراوانی بهترتیب، منظر شهروند (64 درصد)، فرایندهای داخلی (68/20 درصد)، مالی (36/9 درصد) و یادگیری و رشد (96/5 درصد)، بیشترین و کمترین مفاهیم موجود در محتوای متنی اقلام تبلیغاتی را به خود اختصاص دادهاند. مضامین استراتژیک مکنون در شعارهای تبلیغاتی بهترتیب، «تأمین نیازهای فضایی و مکانی شهروندان بهطور متعادل و متوازن»، «عدالت در منابع و منافع مالی»، «برنامۀ اجرایی همسو با شهر و شهروند» و «ارتقای سرمایههای فکری» برحسب چهار منظر شهروند، مالی، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد است.درمجموع، مقدار بیشتر فراوانی دادهها در منظر شهروند (64 درصد) ممکن است ناشی از رفتار انتخاباتی معمول برای جذب نظر رأیدهندگان باشد؛ اما همچنین طرح مسئله از منظر مشکل در نسبت با عملکرد شهرداری و شورای شهر نیز است؛ مبنی بر اینکه فرایندهای داخلی، که عملیات اصلی اجرای استراتژیهای منظرهای شهروند و مالی در آن اتفاق میافتد، بهعلت همسو نبودن با شهر و شهروندان، نتوانسته اند به الزامات شهر و خواستههای شهروندان، پاسخ لازم و کافی بدهند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کارت امتیازی متوازن؛ تحلیل محتوا؛ انتخابات؛ شعارهای تبلیغاتی؛ شورای اسلامی شهر | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه پیشروی و برتریجویی در انتخابات، مستلزم مجهزبودن به کلیدهای گفتاری است که مخاطب را جلب کند و ناخودآگاه این احساس را در او برانگیزد که مخاطب آن گفتار است. این گفتارها بیش از هر چیز در پیامهای (شعارهای) انتخاباتی نامزدها متجلی میشوند. بر این اساس، نخستین گام در راه تبلیغات منسجم و اتکاپذیر، انتخاب پیام و نقطۀ متمرکز مناسب برای بناکردن فعالیت تبلیغاتی بر پایۀ آن است (علویپور، 1391: 39)؛ اما محتوای شعارهای تبلیغاتی نامزدهای تصدی کرسی شورای شهر، بهعلت اینکه عموماً برآمده از تجربۀ زیسته خود آن نامزدها بهعنوان ساکنان شهر از چگونگی انجامدادن کارها توسط مدیریت شهری (شهرداری و شورای شهر) است، پیامهای ارتباطی واقعیتری با مخاطبانشان در مقایسه با سایر انتخابات سیاسی در کشور دارد که کشف و فهم این پیامهای آشکار و پنهان به همسویی[1] استراتژیهای مدیریت شهری با شهر و شهروندان کمک میکند. این امر در این پژوهش با مدل کارت امتیازی/ ارزیابی متوازن (BSC)[2] انجام میشود. کارت ارزیابی متوازن، یک الگو و یا به عبارتی، چارچوبی مفهومی برای تدوین مجموعهای از شاخصهای عملکرد برای اهداف استراتژیک است (حمیدیان و همکاران، 1396: 173) که وظیفۀ آن، ترجمۀ اهداف استراتژیک به مجموعهای از شاخصهای عملکردی است که بهطور معمول از میان چهار منظر[3] مالی، مشتریان، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد انتخاب میشوند (بابایی چمازکتی و مختاری، 1395: 338). بهطور بالقوه، سنجههای استفادهشده در چهار منظر کارت امتیازی برای کسب رضایت انواع ذینفعانی استفاده میشوند که بهترین ارزش را به دست آورند یا برای کمک به مسئولان در شناسایی مکانهایی که به بهترین ارزش دست نیافتهاند و بهبود عملکرد بیشتری را میطلبند (Wisniewski and Olafsson, 2004: 604). بدینترتیب، این پژوهش با تکیه بر مدل کارت امتیازی متوازن بر این فرضیه استوار است که شعارها، اهداف و برنامههای پیشنهادی نامزدهای شورای شهر بجنورد با چهار منظر - مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد - کارت امتیازی متوازن، منطبق است؛ به عبارت دیگر، محتوای اقلام تبلیغاتی نامزدهای پنجمین دورۀ انتخابات شورای اسلامی شهر بجنورد، پیامهای ارتباطی در نسبت با ضرورت بهبود عملکرد مدیریت شهر بجنورد در چهار منظر کارت امتیازی متوازن دارد و به چهار پرسش اساسی ذیل پاسخ میدهد: 1- چه ارزشهایی برای شهروندان خلق کنیم؟ (منظر مشتری/ شهروندان)؛ 2- منابع مالی لازم برای خلق ارزش برای شهروندان چگونه تأمین و توزیع شود؟ (منظر مالی)؛ 3- نظام انجامدادن کارها برای خلق ارزش برای شهروندان چگونه باشد؟ (منظر فرایندهای داخلی)؛ 4- چگونه میتوانیم یاد بگیریم و در سه منظر مالی، فرایندهای داخلی و مشتری (شهروند) بهبود یابیم؟ (منظر یادگیری و رشد).
پیشینۀپژوهش بررسی پیشینه در این پژوهش بر محور موضوع «پیامهای تبلیغات انتخاباتی» استوار است؛ به عبارت دیگر، اجزای تشکیلدهندۀ پژوهش برحسب این موضوع شکل میگیرد. مؤسسههای تبلیغاتی معمولاً از مشتریان تجاری یا سیاسی خود میخواهند - یا به آنان کمک میکنند - اهداف خود را مشخص کنند. موضع آنان چیست؟ تفاوت آنان با رقبایشان چیست؟ چرا مردم باید به آنان رأی بدهند؟ پرسشهای مهمی که آنان برای تدوین استراتژی از مدیران احزاب میپرسند – مانند پرسشهایی که از مشتریان تجاری خود مطرح میکنند – عبارتند از: چه میخواهید بگویید؟ به چه کسانی میخواهید بگویید؟ چگونه میخواهید بگویید؟ (کاوانگ[4]، 1380). بیشتر پژوهشهایی که موضوع «پیام تبلیغات انتخاباتی» را بررسی کردهاند، بهنحوی بر مواضع این سه پرسش تکیه داشتهاند و با تحلیل محتوای اقلام تبلیغاتی انتخابات بر مبنای سه پرسش مذکور به دنبال کشف پیامهای مکنون در آنها بودهاند؛ ازجمله بر مبنای پرسش دوم – به چه کسانی میخواهید بگویید؟ - طالب و همکارانش (1387) گروههای هدف در تبلیغات هشتمین انتخابات مجلس شورای اسلامی شهر تهران را بررسی کردهاند. نتایج نشان دادند بیشترین توجه نامزدهای منفرد و احزاب، به جوانان و زنان و با اهمیت کمتری از این دو گروه، فقرا بوده است. در پژوهش دیگری، ابراهیمی (1397) میزان توجه به گروههای در معرض طرد اجتماعی در تبلیغات دهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی شهر تهران را با استفاده از روش تحلیل محتوا بررسی کرد و به این نتیجه دست یافت که از میان 10 گروه عمدۀ در معرض طرد اجتماعی، بیشترین توجه نامزدها به دو گروه جوانان و بیکاران بوده است و پس از آن بهترتیب، فقرا، زنان، بیماران، سالخوردگان، کودکان و معلولان قرار دارند. دربارۀ پرسش سوم – چگونه میخواهید بگویید؟- در پژوهشی، استفادۀ نامزدهای شرکتکننده در انتخابات 2014 شهرداریهای یونان از شبکههای اجتماعی[5]مانند فیسبوک، توییتر و یوتیوب بررسی شد. نتایج نشان دادند نامزدهایی که از شبکههای اجتماعی استفاده کردهاند، در مقایسه با نامزدهایی که اهل شبکههای اجتماعی نبودند، آرای بیشتری کسب کردهاند(Lappas et al., 2016) . فارغ از چارچوب این سه پرسش، پژوهشهای بسیاری دربارۀ موضوع انتخابات ازجمله دربارۀ «رفتار انتخاباتی» (یزدخواستی و همکاران، 1394؛Houston and Ong, 2011; Hajnal and Lewis, 2003; Wood, 2002) انجام شده است؛ اما ازآنجاکه این پژوهش، براساس پرسش اول – چه میخواهید بگویید؟ - با تحلیل محتوای اقلام تبلیغاتی نامزدهای پنجمین دورۀ انتخابات شورای اسلامی شهر بجنورد به دنبال کشف پیامهای مکنون در آنهاست، بررسی پیشینۀ پژوهش به موارد ذیل محدود میشود. صدیق سروستانی، ایمانی جاجرمی و فیروزآبادی (1386)، با تحلیل محتوای پیامهای تبلیغاتی انتخابات شورای اسلامی شهر تهران، با این فرض که شعارهای انتخاباتی مطرحشده در تبلیغات مکتوب انتخابات شورای شهر تهران، نشاندهندۀ ادراک و شناخت نامزدها از مردم، نیازها و خواستههایشان است، در چارچوب مدلهای حکمرانی شهری (رفاهی، مدیریتی، شراکتگرا و طرفدار رشد) مهمترین ارزشها و عناصر ادارۀ شهر را از منظر نامزدها و رأیدهندگان سومین دورۀ انتخابات شورای شهر تهران بررسی کردهاند. یافتههای آنان نشان میدهند محتوای بیشتر پیامهای تبلیغاتی و برنامههای نامزدها و تشکلها با مدل حکمرانی رفاهی، همخوانی بیشتری دارد. طالب، ایمانی جاجرمی، فیروزآبادی و صادقی (1390)، با این پیشفرض که بررسی محتوای برنامهها و سیاستهای انتخاباتی به فهم دیدگاه توسعهای نخبگان سیاسی و سیاستگذاران و ترجیحات سیاسی شهروندان کمک میکند و ارتباط آن را با نظام اجتماعی و سیاسی، وقایع اجتماعی و گفتمان غالب و رایج در جامعه روشن میکند، با استفاده از روش تحلیل محتوا، رویکردهای توسعه (رفاهی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اداری و زیستمحیطی) در شعارهای تبلیغاتی هشتمین انتخابات مجلس شورای اسلامی شهر تهران را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که گفتمان «رفاهی- اجتماعی» در شعارهای تبلیغاتی نامزدها غالب بوده است و محتوای اهداف و برنامهها به رویکرد توسعهای «نیازهای اساسی»، نزدیکی بیشتری دارد. طالب، یوسفوند و یوسفوند (1392)، با این پیشفرض که شناخت اهداف و برنامههای رقیبان انتخاباتی و ادراک ترجیحات و اولویتهای آنها برای توسعۀ شهر خرمآباد، دادههای مفیدی را برای شناسایی رفتارهای سیاسی، سیاستگذاری عمومی، برنامهریزی واقعبینانه و نقد ساختارها و روشهای موجود فراهم میآورد، با استفاده از روش تحلیل محتوا، رویکردهای توسعه (فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، رفاهی- خدماتی، اجتماعی، زیستمحیطی، مدیریتی- اداری و تولیدی) در شعارهای تبلیغاتی نامزدهای نهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر خرمآباد را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که گفتمان رفاهی- خدماتی و تولیدی (صنعت و معدن) در شعارهای تبلیغاتی نامزدها غالب است و محتوای اهداف و شعارهای آنها به رویکردهای توسعهای «نیازهای اساسی» و «رویکرد مهندسی و تولیدی»، نزدیکی بیشتری دارد. طبیعی، امینیزاده و کریمی (1397) برای آشکارکردن اهمیت طراحی گرافیک پوستر انتخاباتی در نشاندادن هویت ملی، با استفاده از روش تحلیل نشانهشناسی لایهای بر مبنای ابعاد هویت ملی (اجتماعی، تاریخی، فرهنگی، جغرافیایی، سیاسی، مذهبی) پوسترهای انتخاباتی شورای شهر شیراز را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که ابعادی همچون ابعاد اجتماعی، مذهبی و فرهنگی در طراحی گرافیک پوسترهای انتخاباتی شهر شیراز برای بازنمایی مؤلفههای هویت ملی، بیشترین کاربرد را دارند. کارلتون[6](2014) در پژوهشی در نیوزیلند برای بررسی تأثیر متقابل سیاست و فضای شهر پس از زلزلۀ 1/7 ریشتری، محتوای پوسترهای تبلیغاتی انتخابات 2013 شورای شهر کرایستچرچ[7] را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که احتمالاً تمایل نامزدها به اظهارنظر دربارۀ بازسازی شهر با تأکید بر آینده، کنایه از نارضایتی از روند بازسازی فعلی شهر باشد. برتری جلوههای خاصی از شهر کرایستچرچ بر اقلام تبلیغاتی نشان میدهد نامزدها، انتخابات را ابزاری برای اثرگذاشتن بر بازسازی شهر پس از بحران تصور کردهاند تا تأثیر مثبتی بر ساخت آیندۀ شهر داشته باشند. برای بررسی دقیق گسست دانش، که ارزش مطالعه دارد، درابتدا، پژوهشگر باید درک جامعی از دانش موجود دربارة موضوع مدنظر خود داشته باشد؛ سپس بتواند از این درک برای تحلیل پژوهشهایی استفاده کند که در حوزة مدنظر وی انجام شدهاند و نقطة خالی یا کمرنگی را در این پژوهشها بیابد (نظری، 1392: 32). پژوهشهای پیشین، که برای کشف پیامهای مکنون در تبلیغات انتخابات کوشیدهاند، ازآنجاکه در زمینۀ دانش خاص پژوهشگران فارغ از معیارهای اندازهگیری عملکرد ظاهر شدهاند، نتوانستهاند نتایج را از مواضع مشخص و معینی برخوردار کنند که مبنای ارزیابی عملکرد برای مدیران اجرایی قرار گیرد. این امر ناشی از این است که مبانی نظری (مدلهای حکمرانی شهری، رویکردهای توسعه، دیالکتیک فضا و سیاست و هویت) برای تحلیل محتوای اقلام تبلیغاتی انتخابات محلی (شورای شهر و شهرداری)، متناسب با عرصههای عمل مدیران اجرایی نبوده است؛ به همین علت، این پژوهش، بررسی محتوای اقلام تبلیغاتی نامزدهای پنجمین دورۀ انتخابات شورای اسلامی شهر بجنورد را با تکیه بر مبانی نظری مدل کارت امتیازی متوازن در چهار منظر شهروند، مالی، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد بررسی میکند تا نتایج آن از مواضع مشخص کاربردی برای ارزیابی و بهبود عملکرد مدیریت شهری شورای اسلامی شهر و شهرداری بجنورد برخوردار شوند.
کارت امتیازی متوازن مبانی نظری این پژوهش بر کارت امتیازی متوازن تکیه دارد که زمینۀ تحلیل محتوای اقلام تبلیغاتی مکتوب نامزدهای پنجمین دورۀ انتخابات شورای اسلامی شهر بجنورد را با طبقهبندی محتوای این اقلام در چهار منظر مشتری، مالی، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد فراهم میکند. کارت امتیازی متوازن، که اولینبار، رابرت کاپلان[8] و دیوید نورتون[9]آن را در سال 1992 در مجلۀ کسبوکار هاروارد[10] (کارت امتیازی متوازن – معیارهایی که عملکرد را هدایت میکند) معرفی کردند، چارچوب جامعی برای مدیران اجرایی فراهم میکند که اهداف استراتژیک یک شرکت را به مجموعهای منسجم از سنجههای عملکرد ترجمه کنند (Kaplan and Norton, 1993: 134). کارت امتیازی با چهار منظر– مالی[11]، مشتری[12]، فرایندهای داخلی[13] و یادگیری و رشد[14]– تصویری متوازن از عملکرد عملیات جاری و محرکهای عملکرد آتی ارائه میدهد (Kaplan and Norton, 1996: 53) و به مدیران، چهار منظر مختلف برای انتخاب معیار اندازهگیری معرفی میکند؛ به عبارت دیگر، کارت امتیازی متوازن، شاخصهای سنتی مالی را با معیارهای عملکردی مشتریان، فرایندهای داخلی و فعالیتهای نوآوری و بهبود تکمیل میکند (Kaplan and Norton, 1993: 134). امّا کارت امتیازی متوازن بیش از آنکه یک تکلیف اندازهگیری باشد (Kaplan and Norton, 1993: 134) یک سیستم یا روش مدیریت استراتژیک است (Kaplan and Norton, 1993: 134; Vanti et al., 2008: 4) که به مدیران کمک میکند گستره و کلیّت طرز کار شرکت را ببینند (Kaplan and Norton, 1993: 142)، به کاهش مشکل نزدیکبینی[15]]نبود قدرت آیندهنگری[ و کوتاهمدتگرایی[16]مدیریت کمک میکند (Madsen et al., 2019: 1)، در توسعۀ دستهجمعی داستان استراتژی یک سازمان و مشخصکردن ارتباط ظرفیت، فرایندها، ارزش مشتری و نتایج مالی (Perry, 2011: 3) و به عمل تبدیلکردن چشمانداز و استراتژی مؤثر است (Isoraitė, 2008: 19). کارت امتیازی متوازن، سازوکاری برای آبشاریریختن استراتژی در درون اهداف عملیاتی خاص است (Shangahaidonhi, 2014: 16). کارت امتیازی متوازن، روشی برای مدیریت استراتژیک با تأکید بر کنترل استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی است (Vanti et al., 2008: 4). بسیاری از بنگاههای تجاری، کارت امتیازی متوازن را بهعنوان راهی برای به مرحلۀ عمل درآوردن استراتژی و سنجش عملکرد بنگاه اتخاذ کردهاند (Crabtree and DeBusk, 2008: 8). مضامین استراتژیک[17]، عناصر استراتژیک بنیادیای هستند که شالودۀ کارت ارزیابی متوازن را تشکیل میدهند. با وجود این، به محض اینکه کارت امتیازی ساخته شد، نقش بنیادینی که مضامین استراتژیک بازی میکنند همیشه با چشم غیرمسلح، تشخیصدادنی نیست. مضامین استراتژیک بهمثابه دیوارهای باربر[18] در یک ساختمان، که ساختار را به دست میدهند، از آن پشتیبانی میکنند و اغلب مرزهایی برای کارت ارزیابی متوازن شما فراهم میکنند. از همه مهمتر، مضامین استراتژیک، استراتژیها و مدل کسبوکار شما را تعریف میکنند (Perry, 2011: 1). مضمون استراتژیک، عموماً برشی عمودی در نقشۀ استراتژی از زیرمجموعة یک استراتژی فراگیر است که یک دسته متمایز از اهداف استراتژیک مرتبط با هم را شامل میشود. نقشۀ استراتژی[19]، یک مدل خلق ارزش از طریق پیوندهای علت و معلولی بین اهداف استراتژیک در چهار منظر کارت ارزیابی متوازن است (Kaplan and Jackson, 2007: 1). کارت امتیازی متوازن درابتدا برای سودآوری بخش خصوصی به کار برده شد؛ امّا پتانسیل آن برای بهبود مدیریت سازمانهای بخش عمومی[20] بیشتر است (Kaplan, 1999: 3). سازمانهای بخش عمومی با ترکیب منظرهای مالی و مشتری در کارت ارزیابی متوازن، مضامین استراتژیک را شناسایی میکنند. برای تحقق مأموریت خود، یک سازمان بخش عمومی باید – با حداقل هزینه – ایجاد ارزش کند و بر پشتیبانی از منابع بودجۀ خود بیفزاید (مطابق شکل شمارۀ 1)(Kaplan, 1999: 4) .
شکل 1- سه مضمون متفاوت منظرهای مالی و مشتری برای سازمانهای بخش عمومی (Kaplan, 1999: 4).
چهار منظر کارت ارزیابی متوازن، که کاپلان و نورتون پیشنهاد کردهاند، برای سازمانهای بخش خصوصی طراحی شدهاند و تلاشی برای تشویق چنین سازمانهایی برای گسترش اندیشۀ ارزیابی عملکردشان فراتر از سنجههای مالی صرف بوده است. در بخش عمومی، همواره تمایل بر این بوده است که اطمینان حاصل شود سنجههای عملکرد صرفاً بر هزینهها متمرکز نشده باشد؛ بلکه برای بررسیکردن کارآیی و اثربخشی[21]بکوشند. بدینترتیب، منظر مشتری حداقل به یکی از اهداف نهایی تبدیل میشود. منظر مالی بهعنوان هدف مشترک قابل قیاس ازنظر دستیابی به ارزش برای پول با بودجۀ عمومی در دسترس دیده میشود (شکل شمارۀ 2، بخش عمومی الف). با وجود این، استدلالهایی مبنی بر این موضوع وجود دارد که منظر مالی را در درجۀ اول، یک تواناکننده[22] تلقی کرد و نه یک هدف (شکل شمارۀ 2، بخش عمومی ب) (Wisniewski and Olafsson, 2004: 605).
شکل 2- سلسلهمراتب منطقی ضمنی کارت ارزیابی متوازن (Wisniewski and Olafsson, 2004: 606)
روش پژوهش روش پژوهش، که بر چگونگی انجامدادن کار دلالت دارد، با توجه به هدف این پژوهش، که درصدد کشف اهداف کلان استراتژیک و مضامین استراتژیک بهعنوان پیامهای مکنون در محتوای اقلام تبلیغاتی پنجمین دورۀ انتخابات شورای اسلامی شهر بجنورد است، بر استراتژی تحلیل محتوای تلفیقی (تجمعی) تکیه دارد. در تحلیل محتوای تلفیقی همانند تحلیل محتوای کمی، پژوهشگر به شمارش کلمات، جملهها و مفاهیم دست میزند؛ اما فرایند پژوهش در این بخش متوقف نمیشود و پژوهشگر به جای تمرکز بر فراوانی دادهها و ارائۀ تحلیل آماری از آن، توجه خود را به استفاده از کلمات در هر بافت خاص معطوف میکند. دنبالکردن این هدف موجب میشود که همانند سایر تحقیقات کیفی، دادهها در بستر ظهورشان و در رابطه با سایر عوامل اثرگذار درک شوند. با تمرکز بر محتوای پنهان در تحلیل محتوای تجمعی، یافتههای حاصل از شمارش دادهها با در نظر گرفتن عوامل گوناگونی تعدیل میشوند؛ ازجمله اینکه چه معانی پنهان و آشکاری در استفاده از هر لغت یا مفهوم خاص، مدنظر است؟ (تبریزی، 1393: 134-133). بدینترتیب، این پژوهش بر روش پژوهش تلفیق روشی متکی است که ازنظر وزنبندی، روش تحلیل محتوای کمّی در اولویت است و نقش پایه دارد و نقش روش تحلیل محتوای کیفی، نقش مکمّلی و ثانویه است. ابتدا، اهداف کلان استراتژیک در چهار منظر کارت امتیازی متوازن شناسایی میشوند و اهمیت و جایگاه آنها برحسب فراوانی به دست میآید؛ سپس در مرحلۀ دوم، مضمون استراتژیک مکنون و نهفته در اهداف کلان استراتژیک بهدستآمده از مرحلۀ اول، فهم و ادراک میشود. روش گردآوری دادهها به شیوۀ اسنادی است که بر نظامهای نوشتاری (متنی) اقلام تبلیغاتی – بروشور، تراکت، کارت و پوستر – اتکا دارد. جامعۀ آماری، اقلام تبلیغاتی 194 نامزد ثبتنامکرده در انتخابات برای تصدی 9 کرسی پنجمین دورۀ شورای اسلامی شهر بجنورد است. برای انتخاب نمونۀ آماری، پژوهشگر در فاصلۀ 4 روز پایانی انتخابات با گردش بهصورت پیاده در خیابانها و میدانهای اصلی شهر بجنورد، که بیشتر ستادهای تبلیغاتی نیز در طول مسیر یا پیرامون آنها دایر شده بودند، اقلام تبلیغاتی با محتوای متنی را گردآوری کرد. ازآنجاکه همۀ 194 نامزد پنجمین دورۀ انتخابات شورای اسلامی شهر بجنورد به تبلیغ و انتشار اقلام تبلیغاتی اقدام نکرده بودند، درنهایت، نمونۀ آماری شامل 54 نفر از کل نامزدهای پنجمین دورۀ انتخابات شورای اسلامی شهر بجنورد شد که بهصورت غیرتصادفی و براساس در دسترس بودن اقلام تبلیغاتی انتخاب شدهاند.
یافتهها و بحث محتوای شعارهای انتخاباتی 54 نامزد شورای شهر بجنورد پس از مقایسۀ دادهها برحسب شباهتها و تفاوتها به چهار منظر شهروند، مالی، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد تقسیم شدند. همانگونه که در جدول شمارۀ 1 نشان داده شده است، بهلحاظ فراوانی از 1175 برنامۀ پیشنهادی، بهترتیب، منظر مشتری (شهروند) (64 درصد)، منظر فرایندهای داخلی (68/20 درصد)، منظر مالی (36/9 درصد) و منظر یادگیری و رشد (96/5 درصد)، بیشترین و کمترین شعارها – اهداف و برنامههای پیشنهادی - را به خود اختصاص دادهاند.
جدول 1- شعارهای 54 نامزد شورای شهر بجنورد برحسب چهار منظر کارت امتیازی متوازن
منظر مشتری (شهروند) از بین 1175 مفهوم مستخرج از شعارها، اهداف و برنامههای پیشنهادی 54 نامزد شورای شهر بجنورد،تعداد 752 مفهوم در ذیل منظر شهروند به 11 هدف کلان استراتژیک، دستهبندی میشود (مطابق جدول شمارۀ 2) که بهترتیب برحسب فراوانی شامل 1- افزایش کمّی و کیفی کاربریها و فضاهای کالبدی (19/27 درصد)؛ 2- بهبود حملونقل و ترافیک شهری (71/16 درصد)؛ 3- پویایی اقتصاد شهر (33/12 درصد)؛ 4- توسعه اجتماعی- فرهنگی (54/11 درصد)؛ 5- ارتقای کیفیت محیطزیست (63/6 درصد)؛ 6- ارتقای کیفی سیما و منظر شهری (5/6 درصد)؛ 7- ارتقای کیفیت خدمات شهری (91/4 درصد)؛ 8- ارتقای مبلمان شهری (77/4 درصد)؛ 9- تعدیل ضوابط و مقررات شهرسازی (11/4 درصد)؛ 10- ساماندهی بافتهای مسئلهدار شهری (85/3 درصد) و 11- گسترش فضاهای شهری (19/1 درصد) است. از مجموع 752 برنامۀ پیشنهادی نامزدهای شورای شهر در وجه شهروند، 331 عدد (9/43 درصد) از آنها، دو هدف استراتژیک افزایش کمّی و کیفی کاربریها و فضاهای کالبدی و بهبود حملونقل و ترافیک شهری را پوشش میدهد؛ بنابراین ازنظر 45 نفر (33/83 درصد) از نامزدهای شورای شهر بجنورد (از مجموع 54 نامزد)، کاربری اراضی شهری و حملونقل شهری، از اجزای اساسی و استراتژیک در منظر شهروند محسوب میشوند. ازنظر آنان، برنامهریزی در حوزۀ کاربری زمین، بهترتیب فراوانی 1- پارک و فضای سبز (05/18 درصد)؛ 2- ورزشی (59/16 درصد)؛ 3- تفریحی (61/15 درصد)؛ 4- فرهنگی- هنری (15/14 درصد)؛ 5- گردشگری (78/8 درصد)؛ 6- تجاری (85/5 درصد)؛ 7- درمانی (88/4 درصد)؛ 8- صنعتی (39/4 درصد)؛ 9- تأسیسات شهری (41/3 درصد)؛ 10- تجهیزات شهری (95/1 درصد)؛ 11- آموزشی (95/1 درصد)؛ 12- خدماتی (46/1 درصد)؛ 13- طبیعی (46/1 درصد)؛ 14- مسکونی (98/0 درصد)؛ 15- نظامی (49/0 درصد) از الزامات اساسی تأمین نیازهای فضایی و مکانی شهروندان است. بهطور کلی، ازنظر نامزدهای شورای شهر بجنورد، کاربریهای پارک و فضای سبز، ورزشی، تفریحی و فرهنگی- هنری درمجموع، بیش از 4/64 درصد نیازهای فضایی و مکانی شهروندان را برحسب نوع کاربری به خود اختصاص داده است. اما با اینکه بهنظر نامزدهای شورای شهر بجنورد، برنامهریزی در حوزۀ کاربری زمین و حملونقل، اساسیترین نیازهای فضایی و مکانی شهروندان را پوشش میدهد، با تحلیل مضمون همۀ مفاهیم، که در ذیل 11 هدف کلان استراتژیک در منظر شهروند دستهبندی شدهاند، دو مقولۀ فرعی «تأمین نیازهای فضایی و مکانی شهروندان برحسب ویژگیهای مکان- فضا» و «تأمین نیازهای فضایی و مکانی شهروندان برحسب ویژگیهای اجتماعی» بهعنوان الگوها و ویژگیهای تکراری و متمایز در درون دادهها یا مفاهیم، استخراجشدنی است که در ترکیب با یکدیگر، مضمون استراتژیک «تأمین نیازهای فضایی و مکانی شهروندان بهطور متعادل و متوازن» را درون مفاهیم ذیل منظر شهروند آشکار میکند.
جدول 2- اهداف کلان استراتژیک در منظر شهروند (مشتری)
شکل 3- مضمون استراتژیک در منظر شهروند
تعادل و توازن، درونمایۀ اصلی مضمون استراتژیک مکنون در منظر شهروند را برحسب ویژگیهای مکان- فضا و ویژگیهای اجتماعی تشکیل میدهد؛ به عبارت دیگر، در تأمین نیازهای مکانی و فضایی شهروندان، تعادل و توازن، اصلی است که در مقایسه با ویژگیهای مکان – فضا و ویژگیهای اجتماعی، به خود معنا و مفهوم میبخشد. مطابق جدول شمارۀ 3، ویژگیهای مکان- فضا، که در برنامهریزیها برای تأمین نیازهای فضایی و مکانی شهروندان لحاظ شده است، بهترتیب فراوانی شامل 1- مناطق حاشیهنشین، 2- کل شهر، 3- بافت فرسوده و قدیم، 4- شهرکها، 5- محله، 6- مناطق محروم، 7- مرکز شهر و 8- حوزۀ استحفاظی شهر است. ویژگیهای اجتماعی، که در برنامهریزیها برای تأمین نیازهای فضایی و مکانی شهروندان لحاظ شده است، (مطابق جدول شمارۀ 4) بهترتیب فراوانی برحسب جنس (بانوان، زنان، خانمها)، سن (جوانان، سالمندان، کودکان، نوجوانان)، معلولان و جانبازان، درآمد (اقشار ضعیف، اقشار کمدرآمد، افراد کمدرآمد)، زنان سرپرست خانوار، همۀ اقوام و سایر (ورزشکاران، پیشکسوتان، افراد کارآفرین، رانندگان، گروههای هنرمند، کامیونداران، هیئتهای ورزشی، مسافران، گردشگران، زائران، سرمایهگذاران) تفکیکشدنی است.
جدول 3- تأمین نیازهای فضایی و مکانی شهروندان برحسب ویژگیهای مکان -فضا
جدول 4- تأمین نیازهای فضایی و مکانی شهروندان برحسب ویژگیهای اجتماعی
منظر مالی از بین 1175 مفهوم مستخرج از شعارها، اهداف و برنامههای پیشنهادی 54 نامزد شورای شهر بجنورد، تعداد 110مفهوم در ذیل منظر مالی به 9 هدف کلان استراتژیک قابل دستهبندی است (مطابق جدول شمارۀ 5) که بهترتیب برحسب فراوانی شامل راهبردهای منابع درآمدی پایدار (45/39 درصد)، آمادهسازی بودجه و مدیریت آن (18/20 درصد)، تأمین مالی داراییهای زیرساختی (01/11 درصد)، شفافیت مالی (42/6 درصد)، عوارض قانونمند و عادلانه (42/6 درصد)، وصول مطالبات شهرداری از دستگاههای دولتی (42/6 درصد)، نظارت دقیق بر عملکرد مالی شهرداری (5/5 درصد)، جذب اعتبارات و کمکهای دولتی (75/2 درصد)، و کاهش هزینههای جاری (83/1 درصد) است.
جدول 5- اهداف کلان استراتژیک در منظر مالی
همۀ نامزدهای شورای شهر به منظر شهروند توجه کردهاند؛ اما از 54 نامزد شورای شهر، فقط 37 نفر یا به عبارتی، حدود 67 درصد از نامزدها به منظر مالی اهمیت دادهاند و از بین این 37 نفر، 34 نفر (حدود 91 درصد) آنان بر راهبرد منابع درآمدی پایدار، که 45/39 درصد از کل راهبردها در منظر مالی را شامل میشود، تأکید کردهاند؛ اما به نظر میرسد با توجه به درونمایۀ مفاهیم منابع درآمدی پایدار، در پایداری منابع درآمدی، خصیصۀ مطلوببودن منابع درآمدی بهلحاظ عدالت اجتماعی بیشتر تأکید شده است؛ به عبارت دیگر، ازنظر اکثریت نامزدهای شورای شهر بجنورد، کسب درآمد صرفاً با تکیه بر مالیاتها و عوارض دریافتی از مردم بهویژه ساکنان سکونتگاههای غیررسمی و اقشار ضعیف جامعه، مطلوب نیست و شهرداری بجنورد باید با دستیابی به روشهای جدید و با متنوعکردن منابع درآمدی به سمت عدالتمحوری در تأمین منابع مالی ضروری خود حرکت کند و شیوۀ فقط مردم بهعنوان منبع مالی تأمین هزینههای شهرداری را تغییر دهد. معیار عدالت در توزیع منابع مالی، تعادل و توازن در توزیع آن برحسب فضاست. معیار عدالت در تأمین منابع مالی نیز، تعادل و توازن در ترکیب درآمدها با متنوعکردن منابع درآمدی و تکیهنکردن صرف بر مردم است.
شکل 4- مضمون استراتژیک در منظر مالی
منظر فرایندهای داخلی از بین 1175 مفهوم مستخرج از شعارها، اهداف و برنامههای پیشنهادی 54 نامزد شورای شهر بجنورد، تعداد 243 مفهوم در ذیل منظر فرایندهای داخلی به 13 هدف کلان استراتژیک قابل دستهبندی است (مطابق جدول شمارۀ 6) که بهترتیب برحسب تعداد فراوانی شامل هماهنگی و یکپارچگی کلیۀ نهادهای بخشی مؤثر در توسعه و عمران شهر (99/13 درصد)، توسعۀ ماشینآلات و تجهیزات سازمانی (58/13 درصد)، مشارکتدادن شهروندان در ادارۀ امور شهر (17/13 درصد)، عملکردن شورا به وظایف ذاتی و قانونی خود (35/12 درصد)، شفافیت و پاسخگویی (11/11 درصد)، توجه به امور رفاهی و حقوق کارکنان شهرداری (82/8 درصد)، اصلاح ساختار سازمانی شهرداری (23/8 درصد)، تهیۀ طرح و انواع طرحها برای توسعه و عمران شهری (17/ 6 درصد)، تدوین چشمانداز برای شهر و شهرداری (12/4 درصد)، پایبندی به اجرای طرحهای توسعۀ شهری مصوب و بازنگری آن (88/2 درصد)،تدوین برنامۀ راهبردی توسعه و عمران شهری شهرداری (88/2 درصد)، رابطۀ تعاملی شورای شهر و شهرداری (06/2 درصد) و تکمیل طرحها و پروژههای در دست اقدام (65/1 درصد) است.
جدول 6- اهداف کلان استراتژیک در منظر فرایندهای داخلی
از بین 13 هدف کلان استراتژیک در منظر فرایندهای داخلی، مقولۀ اصلی «برنامۀ اجرایی همسو با شهر و شهروند» قابل استخراج است، که منبعث از سه مقولۀ فرعی «برنامۀ اجرایی در چارچوب طرحهای توسعۀ شهری»، «برنامۀ اجرایی در افق چشمانداز شهر و شهرداری» و «جایدهی شهروند در نظام تصمیمگیری و تصمیمسازی» است. از مجموع 49 نامزدی که به منظر فرایندهای داخلی توجه کردهاند، اهداف، برنامهها و شعارهای 28 نفر از آنان، با قرارگرفتن در زیر چتر مقولۀ «برنامۀ اجرایی همسو با شهر و شهروند»، روال معمول مدیریت شهرها در کشور را مردود دانستهاند. روال معمول، بر پروژههای اختصاصی شهردار و اعضای شورای شهر متکی است و با تغییر مدیریتها (شهرداری و شورای شهر) کنار گذاشته میشود. جایدهی شهروند در فرایند تصمیمگیری و تصمیمسازی، تدوین نظام برنامه اجرایی به تناسب ویژگیهای تعیینشده در طرحهای توسعه شهری (طرح جامع، طرح تفصیلی، طرح جامع ترافیک و ...) و چشمانداز شهر و شهرداری، شرایطی هستند که زمینه را برای همسویی برنامۀ اجرایی شهرداری با نیازهای شهر و شهروندان فراهم میکند، از پروژههای اختصاصی مدنظر آقای شهردار و تکتک اعضای شورای شهر، رهایی میبخشد و موجب میشود شوراهای شهر برحسب منافع قومی، محلهای و...، شهر را مرزبندی نکنند؛ وجهی که بیگمان در دو منظر مالی و منظر شهروند نیز تسری مییابد و توزیع منابع و منافع را از ویژگی تعادل و توازن برخوردار میکند.
شکل 5- مضمون استراتژیک در منظر فرایندهای داخلی
منظر یادگیری و رشد از بین 1175 مفهوم مستخرج از شعارها، اهداف و برنامههای پیشنهادی 54 نامزد شورای شهر بجنورد، تعداد 70 مفهوم در ذیل منظر یادگیری و رشد به 5 هدف کلان استراتژیک قابل دستهبندی است (مطابق جدول شمارۀ 7) که بهترتیب برحسب تعداد فراوانی شامل استفاده از دانش و تجربۀ شهروندان (70 درصد)، انتخاب شهردار شایسته (43/11 درصد)، انجام پژوهش (57/8 درصد)، کارکنان شایسته برای شهرداری (71/5 درصد) و ایجاد پایگاه دادهها و اطلاعات (29/4 درصد) است.
جدول 7- اهداف کلان استراتژیک در منظر یادگیری و رشد
از بین 5 هدف کلان استراتژیک در منظر یادگیری و رشد، مقولۀ اصلی، «ارتقای سرمایههای فکری» بهعنوان مضمون استراتژیک اهداف کلان استراتژیک 38 نامزد شورای شهر بجنورد، قابل استخراج است که متشکل از سه مقولۀ فرعی «ارتقای سرمایۀ انسانی»، «ارتقای سرمایۀ ساختاری» و «ارتقای سرمایۀ ارتباطی» است. از مجموع 38 نفر نامزد شورای شهر بجنورد، که به منظر یادگیری و رشد توجه کردهاند، درونمایۀ اهداف، برنامهها و شعارهای همۀ آنان، توسعه و بهکارگیری منابع دانش برای بهبود عملکرد شهرداری و شورای شهر است؛ به عبارت دیگر، ازنظر حدود 70 درصد از 54 نفر نامزد برای شورای شهر بجنورد، موفقیت در ادارۀ شهر به ارتقای ابعاد سهگانۀ سرمایۀ فکری[23] یعنی سرمایۀ انسانی،[24] سرمایۀ ساختاری[25]، و سرمایۀ رابطهای[26]وابسته است. ازنظر آنان در بعد سرمایۀ انسانی، سرمایۀ فکری در مجموعۀ مدیریت شهرداری با شایستگی فرد شهردار با صفات متعهد، متخصص، مردمی، خدمتگزار، قوی، توانمند، شایسته، علمی و تخصصی، آشنا به مسائل شهر، مدیر، مدبر، دلسوز و متخصص و شایستگی کارکنان شهرداری با صفات سطح سواد، متخصص شهرسازی و معماری، کارآمد، سطح آگاهی، حرفهای، تخصص و تعهد ارتقا مییابد. دانش حاصل از انجامدادن پژوهش و ایجاد پایگاه داده و اطلاعات بهعنوان سرمایۀ ساختاری نیز به فرد شهردار و کارکنان شهرداری در عملکرد فکری بهینه کمک میکند تا شایستگی در عملکرد را بهبود بخشند. سرمایۀ ساختاری ضمن اینکه بر ذخایر غیرانسانی دانش در شهرداری میافزاید، در تعیین استراتژیهای اصلی مدیریت شهری نیز مؤثر است؛ اما ازنظر نامزدهای شورای شهر بجنورد، سرمایۀ رابطهای، مهمترین بعد باارزش سرمایۀ فکری برای ایجاد ارزش بیشتر در مجموعۀ مدیریت شهری است و آنان موفقیت مدیریت شهر در عملکرد را در داشتن دانشهای مفید و کاربردی در نزد شهروندان میدانند. بهنظر آنان، ایجاد شبکۀ روابط تعاملی با شهروندان و بهتبع آن، دانش فراگرفتهشده از آنان، فهم مدیریت شهری از شهر و شهروند و انطباق عملکرد مدیریت شهری با نیازهای واقعی شهر و شهروندان را افزایش میدهد.
شکل 6- مضمون استراتژیک در منظر یادگیری و رشد
نتیجه محتوای اقلام تبلیغاتی نامزدهای پنجمین دورۀ انتخابات شورای اسلامی شهر بجنورد، پیامهای ارتباطی در نسبت با ضرورت بهبود عملکرد شورای اسلامی و شهرداری بجنورد در چهار منظر کارت امتیازی متوازن دارد و به چهار پرسش اساسی «برای شهروندان چه ارزشهایی خلق کنیم؟ (منظر مشتری/ شهروند)؛ منابع مالی لازم برای خلق ارزش برای شهروندان چگونه تأمین و توزیع شود؟ (منظر مالی)؛ نظام انجامدادن کارها برای خلق ارزش برای شهروندان چگونه باشد؟ (منظر فرایندهای داخلی)؛ و چگونه میتوانیم یاد بگیریم و در سه منظر مالی، فرایندهای داخلی و مشتری/ شهروند بهبود یابیم؟ (منظر یادگیری و رشد)» مطابق شکل شمارۀ 7 پاسخ میدهد. یافتههای این پژوهش نشان میدهند از 1175 شعار تبلیغاتی 54 نامزد شورای شهر بجنورد، بهلحاظ فراوانی بهترتیب، منظر شهروند (64 درصد)، منظر فرایندهای داخلی (68/20 درصد)، منظر مالی (36/9 درصد) و منظر یادگیری و رشد (96/5 درصد)، بیشترین و کمترین مفاهیم موجود در محتوای متنی اقلام تبلیغاتی را به خود اختصاص دادهاند. ازآنجاییکه مسائل و مشکلات مطرحشده در منظر شهروند، آشکارترین و ملموسترین مسائل زندگی شهری برای رأیدهندگان در مقایسه با مسائل سه منظر مالی، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد است، به نظر میرسد فراوانی شعارهای تبلیغاتی نامزدهای شورای شهر بجنورد در منظر شهروند با تأکید بر آشکارترین و ملموسترین مسائل زندگی شهری برای رأیدهندگان، رفتاری انتخاباتی برای کسب آرای بیشتر باشد. طالب و همکاران (1392) نیز در تحلیل محتوای کیفی شعارهای تبلیغاتی نامزدهای نهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر خرمآباد به این نتیجه دست یافتند که نامزدها برای دستیافتن به اهداف انتخاباتی خویش میکوشند با تأکید بر مسائل و مشکلات جامعه، توجه رأیدهندگان را به خود جلب کنند. صدیق سروستانی و همکاران (1386) نیز با مقایسة فراوانی شعارهای مطرحشدة نامزدهای سومین دورۀ شورای اسلامی شهر تهران به این نتیجه رسیدند که مقولة رفاهی- خدماتی با 5/64 درصد از کل شعارهای مطرحشدۀ نامزدها در رتبۀ نخست قرار میگیرد. پژوهش طالب و همکاران (1390) دربارۀ رویکردهای توسعه در شعارهای تبلیغاتی هشتمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر تهران نیز نشان داد گفتمان «رفاهی- اجتماعی» در شعارهای تبلیغاتی غالب است و محتوای اهداف و برنامهها به رویکرد توسعهای «نیازهای اساسی»، نزدیکی بیشتری دارد. با وجود اینکه منظر شهروند – مشتری، بیشترین مفاهیم موجود در محتوای اقلام تبلیغاتی نامزدهای پنجمین دورۀ انتخابات شورای اسلامی شهر بجنورد را شامل شده و 752 مفهوم از 1175 مفهوم را به خود اختصاص داده است، در مقابل، منظر فرایندهای داخلی با داشتن 243 مفهوم – از مجموع 1175 مفهوم - که تقریباً برابر یکسوم مفاهیم منظر شهروند است، با 13 هدف کلان استراتژیک در مقایسه با سه منظر مشتری، مالی و یادگیری و رشد، که بهترتیب 11، 7 و 5 هدف کلان استراتژیک دارند، اهمیت و ضرورت نظام انجامدادن کارها توسط مدیریت شهری را در نظرگاه نامزدها نشان میدهد. ازآنجاکه عملیات اصلی اجرای استراتژیهای منظرهای مالی و مشتری در منظر فرایندهای داخلی اتفاق میافتد، تعداد بیشتر اهداف کلان استراتژیک در منظر فرایندهای داخلی، بیانکنندۀ این واقعیت است که ازنظر نامزدهای پنجمین دورۀ شورای اسلامی شهر بجنورد، نظام انجامدادن کارها توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر بجنورد در حال حاضر در همراهی با منظرهای مالی و مشتری نیست و به همین علت، نتیجة کارهای مدیریت شهری (شهرداری و شورای شهر)، نتوانسته است به الزامات و خواستههای شهروندان پاسخ لازم را بدهد؛ اما راهحل برونرفت از این مشکل یا مسئله چیست؟ تحلیل مضمون شعارهای تبلیغاتی نامزدهای شورای اسلامی شهر نشان میدهد ازنظر آنان، مشکل توزیع نامتوازن و نامتعادل منابع و منافع در شهر، که ناشی از فرایند انجام کارها (تحمیل پروژههای مدنظر شورای شهر و شهرداری به شهر و شهروندان و همچنین مرزبندی شهر توسط اعضای شورای شهر برحسب منافع قومی، محلهای و ...) است، با مردمیشدن مدیریت شهری حل خواهد شد؛ به عبارت دیگر، راهحل برونرفت از مشکل، دگرشپذیری در مدیریت شهری با ارتقای سرمایههای فکری و همسویی نظام انجامدادن کارها با شهر و شهروندان است.
شکل 7- اهداف کلان و مضامین استراتژیک مکنون در شعارهای تبلیغاتی پنجمین دورۀ انتخابات شورای اسلامی شهر بجنورد برحسب چهار منظر کارت امتیازی متوازن [1] Alignment [2] Balanced Scorecard (BSC) این مدل در منابع مختلف به دو شکل کارت امتیازی متوازن و یا کارت ارزیابی متوازن ترجمه شده است. در این نوشتار برای وحدت کلمه از کارت امتیازی متوازن استفاده شده است. [3] Perspective [4] Kavanagh [5] Social Media [6] Carlton [7] Christchurch [8] Robert Samuel Kaplan 1. [9] David P. Norton[10]Harvard Business Review [11] Financial Perspective [12] Customer Perspective [13] Internal Perspective [14] Learning and Growth Perspective [15] Myopia [16] Short-Termism [17] Strategic Themes [18] Load Bearing Walls [19] Strategy Maps [20] Public Sector Organizations (PSOs) [21] Efficiency and Effectiveness [22] Enabler [23] Intellectual Capital [24] Human Capital [25] Structural Capital [26] Relation Capital | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ابراهیمی، م. (1397) «میزان توجه به گروههای در معرض طرد اجتماعی در تبلیغات دهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی (مورد مطالعه: شهر تهران)»، مجلس و راهبرد، د 25، ش 94، ص 115-148. بابایی چمازکتی، م. و مختاری، ح. (1395) «ارزیابی عملکرد کتابخانههای عمومی استان گلستان با کارت ارزیابی متوازن (سال 1392)». تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، د 22، ش 86، ص 335-353. تبریزی، م. (1393) «تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی»، علوم اجتماعی، د 21، ش 64، ص 105-138. حمیدیان، م.؛ خسرویپور، ن. و عبدی، م. (1396) «ارزیابی شاخصهای برنامۀ راهبردی با رویکرد کارت امتیازی متوازن و روش سلسلهمراتبی AHP (مطالعۀ موردی: سازمان امور مالیاتی کشور)». پژوهشنامۀ مالیات، د 25، ش 34، ص 171-209. صدیق سروستانی، ر.؛ ایمانی جاجرمی، ح. و فیروزآبادی، ا. (1386) «تحلیل مدلهای حکمرانی شهری در انتخابات سومین دورة شورای اسلامی شهر تهران»، رفاه اجتماعی، د 7، ش 26، ص 9-33. طالب، م.؛ ایمانی جاجرمی، ح.؛ فیروزآبادی، ا. و صادقی، ع. (1390) «رویکردهای توسعه در شعارهای تبلیغاتی هشتمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر تهران»، مطالعات جامعهشناختی، د 18، ش 38، ص 167-192. طالب، م.؛ فیروزآبادی، ا.؛ ایمانی جاجرمی، ح. و صادقی، ع. (1387) «بررسی گروههای هدف در تبلیغات هشتمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر تهران»، جامعهشناسی ایران، د 9، ش 1 و 2، ص 165-183. طالب، م.؛ یوسفوند، س. و یوسفوند، ع. (1392) «تحلیل محتوای کیفی شعارهای تبلیغاتی نامزدهای نهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر خرمآباد: از منظر رویکردهای توسعهمحور»، فصلنامۀ علوم اجتماعی، د 20، ش 60، ص 49-84. طبیعی، م.؛ امینیزاده، س. و کریمی، م. (1397) «نشانهشناسی هویت ملی در پوسترهای انتخاباتی شورای شهر شیراز»، مطالعات ملی، د 19، ش 3، ص 141-154. علویپور، م. (1391) «تبلیغات انتخاباتی: شیوههای کلاسیک و مدرن»، فصلنامۀ مطالعات انتخابات، د 1، ش 1، ص 35-47. کاوانگ، د. (1380) «پیکارهای انتخاباتی و وسایل نوین ارتباطی»، فصل ششم از کتاب مبارزات انتخاباتی: آموزههای نوین در بازاریابی سیاسی، ترجمۀ: رضا حائر، راهبرد، د 9، ش 19، ص 171-186. نظری، م. (1392) «گسست دانشی در پژوهشهای مولد چگونه رصد میشود؟ پیشنهاد ترسیم دو نقشه: نقشۀ دانش و نقشۀ پژوهش»، تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، د 47، ش 1، ص 27-48. یزدخواستی، ب.؛ ربانی خوراسگانی، ع. و کشاورز، ز. (1394) «بررسی تأثیر دینداری بر گرایش به رفتار انتخاباتی شهروندان اصفهانی با تأکید بر نظام مردمسالاری دینی»، جامعهشناسی کاربردی، د 26، ش 2، ص 17-40. Carlton, S. (2014) “Like You, I Want to Feel Excitement and Hope About Our City: ‘Christchurch the City’ in Campaign Material of the 2013 Christchurch City Council Election”. Journal of Architecture and Urbanism, 38(1): 11–23.
Crabtree, A. D. and DeBusk, G. K. (2008) “The Effects of Adopting the Balanced Scorecard on Shareholder Returns”. Advances in Accounting, 24 (1): 8–15. DOI:10.1016/j.adiac.2008.05.016. Hajnal, Z. L. and Lewis, P. G. (2003) “Municipal Institutions and Voter Turnout in Local Elections”. Urban Affairs Review, 38 (5): 645–668. doi:10.1177/1078087403038005002.
Houston, D. and Ong, P. M. (2011) “Determinants of Voter Participation in Neighborhood Council Elections”. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 41 (4): 686–703. doi:10.1177/0899764011425705
Isoraitė, M. (2008) “The Balanced Scorecard Method: From Theory to Practice”. Intellectual Economics, 1 (3): 18-28.
Kaplan, R. S. (1999) The Balanced Scorecard for Public-Sector Organizations. Balanced Scorecard Report, Article Reprint No. B9911C.
Kaplan, R. S. and Norton, D. P. (1993) “Putting the Balanced Scorecard to Work”.Harvard Business Review, 71 (5): 134-147.
Kaplan, R. S. and Norton, D. P. (1996) “Linking the Balanced Scorecard to Strategy”. California management Review, 39 (1): 53-79. Kaplan, R. S. and Jackson, C. (2007) "Managing by Strategic Themes." Balanced Scorecard Report, 9 (5): 1-6. Lappas, G. Triantafillidou, A. Yannas, P. Kavada, A. Kleftodimos, A. and Vasileiadou, O. (2016) “Social Media Battles: Their Impact During the 2014 Greek Municipal Elections”. Journal of Universal Computer Science, 22 (3): 375-393. DOI:10.3217/jucs-022-03-0375 Madsen, D. Q. Azizi, B. Rushiti, A. and Stenheim, T. (2019) “The Diffusion and Implementation of the Balanced Scorecard in the Norwegian Municipality Sector: A Descriptive Analysis”. Social Sciences, 8 (5):1-31. DOI: 10.3390/socsci8050152.
Perry, G. S. (2011) Strategic Themes – How Are They Used and WHY? Retrieved from:https://www.balancedscorecard.org Shangahaidonhi, T. (2014) “The Applicability of the Balanced Scorecard Approach to Performance Management in the Modern Day Organisations, A Case of a Rural District Council in Gokwe, Zimbabwe”. Researchjournali’s Journal of Human Resource (RJOHR), 2 (3): 1-17. Vanti, A. A. Espin, R. Perez-Soltero, A. and Ciotta, D. (2008) “Strategic Themes for Balanced Scorecard Construction Based on Fuzzy Logic”. The International Journal of Applied Management and Technology, 6 (2): 4-38.
Wisniewski, M. and Olafsson, S. (2004) “Developing Balanced Scorecards in Local Authorities: A Comparison of Experience”. International Journal of Productivity and Performance Management, 53 (7): 602-610. DOI: 10.1108/17410400410561222.
Wood, C. (2002) “Voter Turnout in City Elections”. Urban Affairs Review, 38 (2): 209–231. doi:10.1177/107808702237659.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56,562 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,130 |