تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,638 |
تعداد مقالات | 13,318 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,871,940 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,945,266 |
اعتباریابی و هنجاریابی پرسشنامههای شخصی تی - شغلی DISC و HPI در بین کارکنان سازمان پالایش و پخش فراوردههای نفتی ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 2، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 16، خرداد 1398، صفحه 1-20 اصل مقاله (870.64 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/cbs.2018.100399.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نرجس فصیحی زاده1؛ سید حمید رضا عریضی سامانی* 2؛ حامد شهبازی3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استاد روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3استادیار مکانیک، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بیشتر ابزارهای موجود برای سنجش شخصیت در کشور بهمنظور قضاوت دربارۀ افرادی به کار میروند که در محیطهای بالینی ارزیابی میشوند. این ابزارها در محیطهای سازمانی کاربرد چندانی ندارند؛ ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نیمرخساز شخصیت DISC (مؤسسۀ یادگیری کارلسون، 1994)، پرسشنامۀ شخصیت هوگان HPI (هوگان و هوگان، 1995)، بررسی اعتبار ملاکی همزمان این ابزارها با تیپنمای مایرزبریگز (مایرز و بریگز، 1962) و HEXACO (اشتون و لی، 2000) در دو مطالعۀ مستقل انجام شده است. نمونۀ مطالعۀ اول شامل 230 نفر و مطالعۀ دوم شامل سیصد نفر میشود که از میان کلیۀ کارکنان شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی اصفهان با روش تصادفی ساده انتخاب شدهاند. دادهها با استفاده از شاخصهای رتبۀ درصدی، تحلیل عوامل تأییدی و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدهاند. یافتهها از تأیید اعتبار ملاکی پرسشنامههای HPI و DISC حکایت میکند. در این پژوهش هنجارهای دو ابزار اصلی شخصیت در محیط سازمانی برای نخستین بار به دست آمده است. هنجارهای مذکور در فعالیتهای مهم منابع انسانی، ازجمله گزینش کارکنان، طبقهبندی شغلی و نظام جانشینی، کاربرد دارند. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نیمرخساز شخصیت DISC؛ پرسشنامۀ شخصیت هوگان HPI؛ تیپنمای مایرزبریگز؛ اعتباریابی ملاکی؛ کارکنان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
استخدام افراد مناسب برای پستهای سازمانی میتواند بهصورت بالقوه با افزایش اثربخشی و ماندگاری کارکنان در سازمان و کاهش غیبت شغلی از هدررفتن بسیاری از هزینهها در سازمان جلوگیری کند. رویکردهای ارزیابی شخصیت مانند آزمونهای قضاوت موقعیتی، مراکز ارزیابی و مصاحبه باساختار باوجود اینکه نسبت به آزمونهای شخصیت خودگزارشی بسیار گرانتر و زمانبرتر هستند، بهوفور استفاده میشوند. درعینحال برتری آنها نسبت به آزمونهای شخصیت خودگزارشی تأیید نشده است (اونز و همکاران،[1] 2007)؛ بنابراین بسیاری از سازمانها برای ارزیابی در تصمیمگیریهای استخدامی به مقیاسهای خودگزارشی روی آوردهاند. سو[2] (2004) به نقل از راستین و گافین[3] (2006) دریافت که بازار آزمونهای شخصیت سالانه رشدی نزدیک به ده درصد دارد؛ زیرا محققان بسیاری رابطۀ ویژگیهای شخصیتی و عملکرد شغلی را به دست آوردهاند (اونز و همکاران، 1994؛ باریک و مونت،[4] 2001؛ جاج و لیس،[5] 2002؛ ، هوگان و هولند،[6] 2003؛ جاج و همکاران، 2013؛ پروین،[7] 2015؛ جاج و همکاران، 2015). این در حالی است که اکثر ابزارهای سنجش شخصیت موجود در کشور برای قضاوت دربارۀ افرادی کاربرد دارند که در محیطهای بالینی ارزیابی میشوند؛ زیرا در محیطهای صنعتی و سازمانی موقعیتهای مختلفی پیش میآید که افراد باید متناسب با آن رفتار خود را تطابق دهند؛ ازاینرو سازمان پالایش و پخش فراوردههای نفتی ایران طرح پژوهشی حاضر را بهمنظور تأیید ویژگیهای روانسنجیِ دو مورد از ابزارهای جدید و مطرحِ شخصیتی-شغلی پیشنهاد کرد. اولین مورد، ابزار نیمرخساز شخصیت[8]DISC (مخفف چهار بُعدِ تسلط یا احاطه، تأثیرگذاری، ثبات، وظیفهشناسی یا فرمانبرداری) است. این ابزار بهطور گسترده در استخدام به کار گرفته میشود؛ همچنین از مدیریت، آموزش فروش و تشکیل تیم گرفته تا روابط خانوادگی، انتخاب کار، ارتباطات، برنامهریزی حرفه و شغل و روابط اجتماعی کاربرد گستردهای دارد. یکی از دلایل کاربردیبودن این ابزار آن است که برای ارزیابی دقیق و خاص رفتارهای مرتبط با شغل طراحی شده است. کاربردهای عملی آن در رهبری اقتضایی (توماس،[9] 1387) و تناسب شخصیت با شغل (کاسپی و بم،[10] 1990) دیده میشود. مؤسسۀ یادگیری کارلسون[11] (1994) پرسشنامۀ DISC را براساس نظریۀ رفتاری مارستون[12] (مارستون، 1928) طراحی کرده است. برای درک نظریۀ مارستون بهتر است مشابهت آن با دو نظریۀ موری (موری، 1938) و آلپورت در نظر گرفته شود. مارستون برای توصیف واکنشهای افراد در زندگی روزمره، نوع جدیدی از الگوی دومحوری را طراحی کرد که اساس نهاییِ DISC به شمار میرود. در این الگوی دایرهای دو محورِ منطبق بر هم قرار دارد. محور اول از چهار قطبِ جسارت، کنترل، صراحت و پذیرابودن تشکیل شده و محور دوم بهگونهای بر محور اول انطباق یافته است که هریک از چهار ربع آن مابین دو قطب محور اول قرار میگیرد و با یک تیپ رفتاری خاص ارتباط دارد. این چهار نوع رفتار با نامهای تسلط، تأثیرگذاری، ثبات، وظیفهشناسی یا فرمانبرداری مشخص میشوند. (بونستتر[13]، 2007).
شکل شمارۀ 1. الگوی دومحوریِ مارستون (بونستتر، 2007)
رفتارهایی که عناصر جسارت و کنترل را با یکدیگر ترکیب میکنند، با واژۀ تسلط و برتری توصیف میشوند. افراد سلطهجو (افرادی که در مقیاس D نمرۀ بالایی دارند) به نقشهایی جذب میشوند که به آنها استقلال و قدرت فردی میبخشد و به آنان توان میدهد تا با انرژی و ارادهای محکم با چالشها روبهرو شوند. بُعد تأثیرگذاری در افرادی غالب است که از نظر سماجت و جسارت در سطح بالایی ارزیابی میشوند؛ اما به جای کنترل، صراحت با جسارت ترکیب و باعث میشود فرد اجتماعیتر باشد، نه اینکه مثل افراد سلطهجو بهطور مستقل عمل کند (این افراد در بُعد تأثیرگذاری، یعنیI ، نمرۀ بالا کسب میکنند) (آیسایت، 2008). در ربع سوم هنوز هم صراحت وجود دارد؛ اما از سماجت و جسارت فاصله میگیرد و شخصیتهای پذیرا و مقیاس ثبات مطرح میشود. مقیاس وظیفهشناسی در ربع چهارم از برخورد عنصر پذیرابودن با کنترل به دست میآید. افرادی که در مقیاس وظیفهشناسی (C) نمرۀ بالا کسب میکنند، طرفدار قوانین و مقررات و ساختارند (بونستتر، 2007). توجه به ابزار پژوهشی الگوی رفتاری مارستون در سالهای اخیر در جامعۀ جهانی رو به فزونی بوده و شواهدی از اعتبار، پایایی و هنجاریابی آن از نمونههای مختلف به دست آمده است. آیسایت (2008) در گزارش اعتبار پرسشنامۀ DISC[14] پایایی ابعاد را برابر با تسلط 92/0، تأثیرگذاری 87/0، ثبات 88/0 و وظیفهشناسی 85/0 دانسته است. مقیاس تسلط از پرسشنامۀ 16pf کتل با مقیاس D پرسشنامۀ دیسک ارتباط مثبت و معنادار (r = 0.62) و با مقیاس S رابطۀ منفی و معنادار
روش پژوهش این پژوهش از نوع توصیفی-مقطعی و مطالعات روانسنجی است و از نتایج دو طرح پژوهشی مجزا که به پیشنهاد شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی ایران در دو مقطع زمانی صورت گرفته، استخراج شده است. مطالعۀ اول: جامعۀ آماری مطالعۀ اول را کلیۀ کارکنان زن و مرد (رسمی و غیررسمی) شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی اصفهان (1259 نفر) تشکیل میدهند. حجم نمونۀ پژوهش 230 نفر براساس فرمول تعیین حجم نمونۀ کوهن، مانیون و موریسون[56] (2000) برحسب خطای 05/0 به دست آمده است. برای دستیابی به این نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. چارچوب نمونهگیری فهرست کارکنان شاغل براساس اطلاعات نظام جامع نیروی انسانی و واحد نمونهگیری، هر فرد شاغل تعریفشده در مقطع بالاتر از دیپلم در جامعۀ آماری بوده است. در این مطالعه دادهها ازطریق تیپنمای مایرزبریگز و نیمرخساز شخصیت DISC جمعآوری شده است. 1- نیمرخساز شخصیت DISC: توماس[57] (استاد دانشگاه رویال رودز)[58] در سال 1389 با همکاری شرکت رادمان (راهبران دانش مدیریت) این مقیاس را در اختیار پژوهشگر قرار داده است. مقیاس مذکور شامل 24 مجموعه سؤال است که در مقابل هرکدام چهار گزینه قرار دارد و فرد باید گزینهای را انتخاب کند که بیشترین شباهت و کمترین شباهت را با وی دارد؛ به این ترتیب دو گزارۀ بیشترین (most) و کمترین (least) شکل میگیرد. طیف پاسخهای این پرسشنامه با طیف مرسوم لیکرت تفاوت دارد و بهصورت گزینۀ «بایست» است. مؤسسۀ پژوهشی آیسایت (2008) در گزارش اعتبار پرسشنامۀ DISC[59] پایایی ابعاد را به این صورت ارائه داده است: تسلط: 92/0، تأثیرگذاری: 87/0، ثبات: 88/0 و وظیفهشناسی: 85/0 (آیسایت، 1996). 2-تیپنمای مایرزبریگز (MBTI): در پژوهش حاضر نسخۀ کوتاهشدۀ فرم M یعقوبی بگلر (1387) استفاده شده است. این سیاهه شامل 54 سؤال و بهصورت گزینۀ «بایست» است. در تیپنمای مایرزبریگز چهار بُعد اساسی وجود دارد که عبارتاند از: درونگرایی-برونگرایی یا E-I؛ حسی-شهودی یا S-N؛ فکری-احساسی یاT-F ؛ قضاوتی-ادراکی یا J-P. پایایی نهایی مقیاسها بعد از حذف سؤالاتی که برازش ندارند، به ترتیب به 72/0، 74/0، 77/0 و 76/0 افزایش یافته است (یعقوبی بگلر، 1387). مطالعۀ دوم: جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ متقاضیان شغل و کارکنان شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی ایران تشکیل میدهند. روش نمونهگیری مانند مطالعۀ اول و به تعداد 300 نفر است. بهمنظور ارزیابی اعتبار سازۀ HPI همزمان دو نوع پرسشنامۀ دیگر درزمینۀ شخصیت اجرا شده است. MBTI از بین پرسشنامههای مربوط به سنجش علایق و ترجیحات و HEXACO-PI-R بهمنزلۀ مقیاس سنجش شخصیت نرمال انتخاب شدهاند: 1- پرسشنامۀ شخصیت هوگان HPI: در این پژوهش نسخۀ تجدیدنظرشدۀ HPI (هوگان و هوگان، 1995) استفاده و بررسی شده است.HPI دارای هفت عامل است که عبارتاند از: سازگاری؛ جاهطلبی؛ مردمآمیزی؛ حساسیت بینفردی؛ احتیاط؛ کنجکاوی و رویکرد یادگیری. هر مقیاس دربردارندۀ تعدادی زیرمقیاس یا HIC است که بین چهار تا هشت مورد متغیر است. بزرگترین مقیاس، سازگاری با 37 سوال و هشت زیرمقیاس و کوچکترین مقیاس، رویکرد یادگیری با چهارده سؤال و چهار زیرمقیاس است. هفت مقیاس اولیه شامل 41 HIC میشوند. ازآنجاکه برخی از مادههای HIC حاوی سه سؤالاند، وقتی به تنهایی آنها را در نظر بگیریم، کاربرد محدودی خواهند داشت؛ اما این مواد را میتوان بهطور تجربی با یکدیگر ترکیب کرد و از این طریق شش مقیاس شغلی[60] مثل گرایش خدماتی،[61] توان فروشندگی[62] و توان مدیریت[63] ساخت. پرسشنامه درمجموع دارای 206 سؤال است. پایایی و اعتبار آن در مطالعات مختلف در سرتاسر جهان تأیید شده است. ازآنجاکه مدلیابی معادلات ساختاری میتواند به توزیع متغیرهای غیرنرمال حساس باشد، نرمالبودن توزیع نمرات عاملها بررسی و تأیید شده است. پاسخگویی به پرسشنامه بهصورت آنلاین و دارای دو گزینۀ صحیح و غلط است؛ 2-پرسشنامۀ شخصیت HEXACO-PI-R برای بررسی اعتبار سازۀHPI از HEXACO-PI-R استفاده شده است که آن را اشتون لی و همکاران[64] (2000) طراحی کردهاند و دارای صد سؤال، شش عامل و 24 مقیاس صفات است. اسامی عوامل عبارتاند از: صداقت-فروتنی؛ هیجانپذیری؛ برونگرایی؛ توافق؛ وظیفهشناسی؛گشودگی به تجربه. پایایی و اعتبار پرسشنامه در مطالعات مختلف تأیید شده است. در مطالعۀ اشتون لی و همکاران[65] (2004)، پایایی عاملها در محدودهای از 89/0 وظیفهشناسی تا 92/0 صداقت-فروتنی و از 75/0 مقیاس خلاقیت تا 88/0 مقیاس بخشش در سطح مقیاسها قرار دارد. در مطالعۀ پالاهنگ و همکاران (1388)، HEXACO در بین جامعۀ دانشجویان ایرانی هنجاریابی و اعتباریابی و ساختار ششعاملیِ آن تأیید شده است. پاسخنامه دارای طیف لیکرتیِ پنجدرجهای است.
یافتههای پژوهش در هر دو مطالعه پس از اجرای پرسشنامه، مراحل زیر با استفاده از نرم افزار Amos22 اجرا شد: مشخصههای آماری مجموعه مواد مقیاس با استفاده از روشهای متداول در آمار توصیفی تعیین شد.
جدول شمارۀ 1: میانگین، انحراف استاندارد و پایایی ابعاد مقیاس شخصیت DISC (مطالعۀ اول)
جدول شمارۀ 2: میانگین، انحراف استاندارد و پایایی ابعاد مقیاس شخصیت HPI (مطالعۀ دوم)
ضریب پایایی مجموعه پرسشها با فرمول کلی ضریب آلفای کرونباخ برآورد شده است. برای سنجش روایی محتوا و صوری نیز از نظر متخصصان استفاده شده است. در مطالعۀ دوم و در ارتباط با پرسشنامۀ شخصیت هوگان، برای سنجش روایی سازه و تأیید عوامل از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. باتوجهبه اینکه HPI و DISC برای اولین بار از زبان انگلیسی به فارسی برگردانده شدند، پس از اینکه یکی از استادان گروه زبان انگلیسی آنها را به فارسی ترجمه کردند، ترجمۀ عکس شده و با اصل پرسشنامهها مطابقت داده شدند؛ سپس پرسشنامه در اختیار سه نفر از اساتید روانشناسی صنعتی و سازمانی قرار گرفت تا روایی صوری آن بررسی شود. پس از اعمال اصلاحات لازم، پرسشنامه در یک نمونه در دسترس چهل نفر از دانشجویان دانشکدۀ علوم تربیتی دانشگاه اصفهان متشکل از 25 دانشجوی دختر و پانزده دانشجوی پسر با میانگین سنی نوزده سال قرار گرفت و بررسی شد تا اشکالات احتمالی آن مشخص شود. بعد از رفع اشکالات، فرم نهایی تهیه شد و در اختیار آزمودنیها قرار گرفت و نتایج استخراج شد. یافتههای توصیفی حاصل از ابعاد چهارگانۀ مقیاس شخصیت DISC در جدول شمارۀ 1 و مقیاسهای هفتگانه HPI و همچنین HICها یا زیرمقیاسهای HPI در جدول شمارۀ 2 ارائه شده است. ضرایب آلفای کرونباخ نشاندهندۀ پایایی مناسب مقیاسهاست. این ضریب در هر چهار مقیاس DISC بیش از 7/0 به دست آمده است و در رابطه با مقیاس HPI پایایی مقیاس سازگاری 81/0 است که نشان میدهد 81 درصد واریانس آیتمهای سازگاری مربوط به این مفهوم است و نوزده درصد آن مربوط به مفهوم دیگری است. به همین ترتیب دربارۀ مقیاس جاهطلبی با ضریب پایایی 72/0، مقیاس احتیاط با ضریب پایایی 67/0، مقیاس مردمآمیزی با ضریب 82/0، مقیاس حساسیت بینفردی با ضریب 62/0، مقیاس کنجکاوی با ضریب 78/0 و رویکرد یادگیری با ضریب 66/0 نیز میتوان تفسیر مشابهی داشت. شایان ذکر است در برخی از زیرمقیاسها ضریب پایایی مقدار ناچیزی را نمایش میدهد. باتوجهبه تعداد کم سؤالات این مقدار قابل پیشبینی است.
جدول شمارۀ 3. هنجاریابی پرسشنامۀDISC به تفکیک عوامل
در جدول شمارۀ 3 نمرههای هنجاری 50 و 25 و 75 درصدی در مقابل نمرههای خام برای ابعاد نیمرخساز شخصیت DISC به تفکیک عوامل در بین کارکنان شرکت پالایش و پخش آورده شده است.
جدول شمارۀ 4. اعتبار ملاکی (همزمان) مقیاس شخصیت DISC با MBTI در محیط سازمانی (مطالعۀ اول)
*p < .05 **p < .01 N= 230
جدول شمارۀ 5. اعتبار ملاکی (همزمان) پرسشنامۀ شخصیت هوگان با MBTI و HEXACO در محیط سازمانی (مطالعۀ دوم)
*p < .05 **p < .01 N= 300
جدول شمارة 4 ضرایب همبستگی بین ابعاد پرسشنامة MBTI با پرسشنامة DISC و جدول شمارة 5 نتیجة ضریب همبستگی دو پرسشنامة MBTI و HEXACO با پرسشنامة شخصیت هوگان (HPI) را به گونهای قابل پیشبینی معنادار نشان میدهند.
جدول شمارۀ 6. ماتریس عوامل چرخشیافتۀ HPIدر نمونۀ بررسیشده
جدول شمارۀ 7. شاخصهای برازش تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامة شخصیت هوگان
شکل شمارۀ 2. نمودار مسیر برای تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامۀ شخصیت هوگان
تحلیل عاملیِ انجامشده درواقع تحلیل عاملی تأییدی است که بهمنظور بررسی تغییرناپذیری عاملی و تأیید ساختار هفتعاملی پرسشنامۀ هوگان در داخل کشور انجام گرفته است. برای بررسی برازش مدل تحلیل عاملی تأییدی (جدول شمارۀ 6) از شاخصهای برازشی که در جدول شمارۀ 7 نشان داده شده است، استفاده شد. کمبودن شاخص ریشۀ دوم میانگین مربعات خطای برآورد (05/0=RMSEA) بهمنزلۀ مطلوبیت برازش مدل است. از مجموع شاخصهای برازش میتوان دریافت که دادهها با مدل تحلیل عاملیِ مفروض هماهنگی کامل دارند و مدل مفهومی تأیید میشود.
بحث و نتیجهگیری در این پژوهش اعتبار و پایایی دو پرسشنامۀ شخصیتی-شغلی جدید DISC و HPI در طی دو مطالعۀ مستقل بررسی شده است. نتایج حاصل از تحلیل دادههای مطالعۀ اول که به هنجاریابی مقیاس DISC مربوط میشود، در جدولهای 1، 3 و 4 نشان داده شده است. ضرایب آلفای کرونباخ که برای هر چهار مقیاس بالاتر از 7/0 به دست آمده است، نشان میدهد DISC ابزاری پایاست و از ثبات درونی خوبی برخوردار است. وجود رابطۀ مثبت معنادار بین ابعاد پرسشنامۀ DISC با MBTI تأییدکنندۀ روایی همگرای این پرسشنامه است. دو مؤلفۀ تأثیرگذاری و وظیفهشناسی از DISC با متغیر برونگرایی بهصورت معنادار رابطه دارند؛ البته گفتنی است این رابطه دربارۀ وظیفهشناسی بهصورت معکوس است. یافتههای حاصلشده با نتایج گزارش پژوهشی آیسایت (2005) که تنها پژوهش صورتگرفته در این زمینه است، هماهنگی دارد. درزمینۀ رابطۀ مؤلفۀ تأثیرگذاری با برونگرایی میتوان اینگونه بیان کرد: برونگراها (E) انرژی خود را از تعامل با جهان خارج، یعنی افراد و اشیا، به دست میآورند. افرادی که در این مقیاس نمرۀ بالا میگیرند، اغلب بهمنزلۀ افرادی بیانگر، اجتماعی یا مشتاق و علاقهمند توصیف میشوند. مشابه چنین صفاتی غالباً برای توصیف افرادی که در مقیاس تأثیرگذاری پرسشنامۀ DISC نمرۀ بالا میگیرند، به کار میرود؛ همچنین دربارۀ رابطۀ معکوس وظیفهشناسی و برونگرایی میتوان بیان کرد کسانی که در مقیاس وظیفهشناسی نمرۀ بالا به دست میآورند، غالباً افرادی دقیق، محتاط، اصولمند و مُبادی آداباند؛ درحالیکه افراد برونگرا جسور، بیخیال، هیجانخواه و ماجراجو محسوب میشوند. باتوجهبه صفات ذکرشده میتوان انتظار داشت این دو متغیر رابطۀ منفیِ معناداری با یکدیگر نشان دهند. مؤلفۀ وظیفهشناسی با درونگرایی بهصورت مثبت و معناداری رابطه دارد که با یافتههای گزارش پژوهشی آیسایت (2005) همسو است. افرادی که در درونگرایی (I) نمرۀ بالا کسب میکنند، معمولاً بهمنزلۀ افرادی خوددار، تفکری یا ساکت توصیف میشوند. مشابه چنین صفاتی غالباً برای توصیف افرادی که در مقیاس C پرسشنامۀ DISC نمرۀ بالا کسب میکنند، به کار میرود؛ بنابراین وجود رابطه بین مقیاس وظیفهشناسی و درونگرایی، منطقی به نظر میرسد. مؤلفۀ وظیفهشناسی با مقیاس حسی بهصورت مثبت و مؤلفۀ تسلط با این مقیاس بهصورت منفی رابطه دارد. افرادی که در مقیاس وظیفهشناسی نمرۀ بالا کسب میکنند، اغلب بهمنزلۀ افرادی دقیق و اصولمند که به کیفیت و درستی اهمیت میدهند، شناخته میشوند؛ همچنین آنان به جزئیات علاقهمندند و به حقایق اهمیت میدهند نه به احساسات؛ ازطرف دیگر افراد حسی ترجیح میدهند با نتایج و کارهای ملموس و عینی سروکار داشته باشند و از مهارتهایی استفاده کنند که بهخوبی آنها را فرا گرفتهاند. درواقع آنها نیز مانند افراد وظیفهشناس به حقایق و اصول اهمیت میدهند؛ ازطرف دیگر افرادی که در مقیاس تسلط نمرۀ خوب کسب میکنند، افرادی ریسکپذیرند که با اعتماد به نفس زیادِ خود سریع تصمیمگیری میکنند و نتایج حاصلشده برای آنها بسیار مهم است؛ درحالیکه افراد حسی کاملاً متفاوت عمل میکنند و ترجیح میدهند از روشهای قدیمی خود استفاده کنند و در مقابل رجحان شهودی قرار دارد. از بین ابعاد DISC بُعد وظیفهشناسی با مؤلفۀ شهودی بهصورت منفی و معنادار رابطه دارد. شهودیبودن درواقع یکی از شیوههای جمعآوری اطلاعات را نشان میدهد. افراد شهودی به حس ششم و آنچه میتواند باشد و نه آنچه واقعاً وجود دارد، توجه میکنند؛ درحالیکه افرادِ دارای نمرۀ بالا در مقیاس وظیفهشناسی مظهر واقعیتاند؛ ازطرف دیگر تیپ شهودی افکار و تداعیها را از ناهشیارشان دریافت میکنند و آن را با ادراکاتی که از جهان خارج میآید، ترکیب میکنند؛ اما تیپ وظیفهشناس برای منطقیبودن خود ارزش قائلاند و قبل از تصمیمگیری بهطور کافی تحقیق میکنند. مؤلفههای ثبات و تأثیرگذاری پرسشنامۀ DISC با مقیاس منطقی رابطۀ معناداری دارند؛ البته این رابطهها به شکل معکوس است و با یافتههای گزارش پژوهشی آیسایت (2005) هماهنگی دارد. شاید بتوان دلیل وجود رابطۀ منفی بین مؤلفۀ ثبات و مقیاس منطقی را در نحوۀ ارزشگذاری این دو تیپ جستوجو کرد؛ زیرا افراد تیپ منطقی به شیوۀ فردی و ارزشمحور تصمیمگیری میکنند؛ ولی افرادی که در مقیاس ثبات نمرۀ بالا کسب میکنند، دلسوز، پشتیبان و دارای رفتار دوستانهاند و هدفشان کمک به دیگران است؛ درعینحال شنوندۀ خوب و همتیمیِ قابل اتکایی به شمار میروند. شاید بتوان رابطۀ معکوس منطقی و تأثیرگذاری را نیز در دلایل مشابهی جستوجو کرد؛ بهعنوان مثال افرادی که تأثیرگذاری، بُعد مسلطِ شخصیتشان است، به مردم اعتماد میکنند، به کار با دیگران و برقراری ارتباطِ شبکهای علاقهمندند، از کار با دیگران انرژی میگیرند، مردمدار و خوشبیناند و تا حدودی سازماننیافته به نظر میرسند؛ اما همانطور که اشاره شد، افراد منطقی به تأثیرات تصمیمشان بر دیگر افراد بیتوجهاند و براساس ارزشهای فردی خود تصمیمگیری میکنند. درواقع بیشترین توجه را به منطق دارند و برایشان دشوار است که با دیگران روبهرو شوند و احساساتشان را برای آنان بیان کنند. مؤلفههای ثبات و تأثیرگذاری پرسشنامۀ DISC با مقیاس احساسی در پرسشنامۀ MBTI رابطۀ مثبت دارند. گفتنی است این نتایج با یافتههای گزارش پژوهشی آیسایت (2005) همسو است. افراد احساسی (F) بهمنظور ایجاد توازن، تصمیماتشان را براساس ارزشهای فردی میگیرند؛ بنابراین منطقی به نظر میرسد که بین بُعد احساسی مقیاس MBTI و بُعدهای I و S در پرسشنامۀ DISC همبستگی مثبتی به دست آید؛ زیرا افرادی هم که در این بُعد نمرۀ بالا کسب میکنند، اغلب براساس احساسات تصمیم میگیرند. مؤلفۀ تأثیرگذاری پرسشنامۀ DISC با مقیاس قضاوتی پرسشنامۀ MBTI رابطۀ معکوسی نشان داده است. افرادی که در بُعد قضاوتی پرسشنامۀ MBTI نمرۀ بالا کسب میکنند، به تمامکردن کارها علاقهمندند و دوست دارند تا جایی که ممکن است، زودتر همهچیز را خاتمه دهند و کامل کنند؛ همچنین آنان ترجیح میدهند زندگیِ بابرنامه یا سازمانیافتهای داشته باشند؛ درحالیکه افراد تأثیرگذار به شکستن قوانین علاقهمندند و برنامههای انعطافپذیر را ترجیح میدهند. مؤلفۀ تأثیرگذاری پرسشنامۀ DISC با مقیاس ادراکی در پرسشنامۀ MBTIرابطۀ مثبت دارد. افرادی که در مقیاس ادراکیِ پرسشنامۀ MBTI نمرۀ بالا کسب میکنند، زندگی انعطافپذیر و بیبرنامه را ترجیح میدهند و دوست دارند همواره حق انتخاب داشته باشند؛ همچنین آنها تصمیمگیری را به تأخیر میاندازند تا با همسالان خود مشورت کنند و نظر آنها را نیز جویا شوند؛ درعینحال افراد ادراکی نیز با ویژگیهای مشابهی مانند انعطافپذیری و سازماننیافتگی توصیف میشوند. بررسی روانسنجی بهصورت کلی نشان میدهد که پرسشنامه ابزاری پایاست و از ثبات درونی خوبی برخوردار است؛ بنابراین نتایج مطالعۀ اول میتواند در محیطهای صنعتی و سازمانی و موقعیتهای مختلف کاربرد فراوانی داشته باشد و به افراد برای سازش و تطابق با شغل خود کمک کند. الگویی مانند DISC کاربرد فراوانی در صنعت دارد و اگر بتوان ازطریق نیمرخساز شخصیت DISC افراد مناسبی را، چه در مرحلۀ گزینش و چه در مراحل بالاتر ازجمله طبقهبندی مشاغل و نظام جانشینی، شناسایی کرد، بسیار سودمند خواهد بود؛ همچنین به خود فرد کمک میکند تا رفتار خود را شناسایی کند و ارتباطات بین خود و دیگران را بهبود بخشد؛ ازاینرو با کمک مطالعۀ اول زمینۀ استفاده از این مقیاس در راستای اهداف سازمانی و پژوهشی فراهم آمده است. هدف مطالعۀ دوم عبارت است از ارزیابی هفت عامل پرسشنامۀ شخصیتی-شغلی هوگان که براساس نظریۀ تحلیلی اجتماعی (پیشبینی رفتار آیندۀ فرد براساس خصوصیات شخصیتی فعلی) و ساختار پرسشنامۀ شخصیتی FFM طراحی شده است. ملاک روایی مقیاس HPI، تأیید شاخصهای برازش مدل تحلیل عاملی تأییدی دادههای گردآوریشده و ملاک پایایی، به دست آمدن ضریب آلفای کرونباخ مناسب است که در این ارتباط کمترین ضریب، با مقدار 65/0 برای حساسیت بینفردی و بیشترین ضریب با مقدار 82/0 برای مقیاس مردمآمیزی به دست آمده است. این مقدار در مطالعۀ هوگان و هوگان (2007) بین 57/0 (حساسیت بینفردی) و 83/0 (مردمآمیزی) حاصل شده است؛ همچنین در بعضی خُردهمقیاسها مقادیرِ بهدستآمده کوچکتر از مقادیر مطالعات قبلی است (هوگان و هوگان، 2007). این امر میتواند به علت کمبودن تعداد سؤالات و درنتیجه پایینبودن درصد واریانسِ استخراجشده باشد. درزمینۀ روایی سازه این مقیاس و باتوجهبه پیشینۀ پژوهشهای قبلی دربارۀ ساختار هفتعاملی دادهها، در تحلیل عاملی تأییدی هفت عاملِ ذکرشده این نتیجه به دست میآید که چارچوب نظری زیربنایی روایی سازۀ این ابزار قابل تأیید است. مقادیر حاصل از شاخصهای برازندگی و نیکویی برازش تحلیل عاملی تأییدی گویای ساختار عاملی مناسب مقیاس در نمونۀ بررسیشده است و نتایج از این حیث با یافتههای هوگان و هوگان(2007) و هوگان و هالند(2003) همخوانی دارد؛ همچنین ضرایب مسیر زیرمقیاسهای هر هفت مقیاس (بهجز زیرمقیاس نداشتنِ خودمختاری که ضریب مسیر آن 04/0 است و به همین دلیل از نسخۀ فارسی پرسشنامه حذف شد) نشان میدهد که این HICها به عاملهای خود تعلق زیادی دارند. یافتههای پژوهش حاضر از نظر ضرایب مسیر تا حدود زیادی با نتایج پژوهشهای قبلی هماهنگی دارد. شاخصهای برازندگی مدل تحلیل عاملی نیز مؤید برازش مناسب مدل براساس دادههای گردآوری شده است و نتایج از این حیث با یافتههای هوگان و هوگان (2007) همخوانی دارد. وجود رابطۀ مثبت معنادار بین ابعاد پرسشنامۀ HPI با MBTI و HEXACO تأییدکنندۀ روایی همگرای پرسشنامۀ HPI است. زمانی که افراد به سؤالات پرسشنامۀ شخصیت پاسخ میدهند، درواقع به جای اینکه خودگزارشی کنند و خودِ واقعیشان را نشان دهند، تصویری را که از خود در ذهن دارند، ارائه میدهند؛ به عبارتی شهرت خود را بروز میدهند. هوگان HPI را به گونهای طراحی کرده است که نیمرخ آن، شهرت فرد را نشان میدهد نه آنچه فرد دوست دارد باشد. این نیمرخها میتواند برای ارزیابی روشی که دیگران با استفاده از آن، فرد را میبینند، استفاده شوند. چگونگی دیدهشدن یک فرد و اینکه در نظر دیگران چطور به نظر میرسد، پیامدهای چشمگیری برای پذیرش اجتماعی و موفقیت شغلیاش خواهد داشت؛ به همین دلیل تأییدشدن اعتبار و پایایی پرسشنامۀ شخصیت هوگان در ایران و کاربرد آن درزمینۀ استخدام و نظام جانشینی میتواند از ایجاد بسیاری از مشکلات و هزینههایی که در اثر ناهماهنگی شخصیت شاغل با شغل ایجاد میشود، همچون حوادث شغلی، غیبت، ناخشنودی شغلی، فرسودگی شغلی و غیره، پیشگیری و در جهت منافع فرد و سازمان عمل کند.
[1] Ones, Dilchert, Chockalingam, & Judge [2] Hsu [3] Rothstein & Goffin [13] Bonnstetter [17] Hogan Personality Inventory [18] Carson [19] Leary [20] Sullivan [21] Wiggins [22] Hogan & Hogan [24] get along [25] get ahead [27] Bakan [28] Rank [29] Wiggins & Trapnell [30] Motowidlo et al [31] Mount et al [32] Moon [33] Conway [34] Costa & McCrae [35] Watson et al [36] De Raad & Perugini [37] Hough [38] Adjustment [39] Ambition [40] Sociability [41] Interpersonal Sensitivity [42] Prudence [43] Inquisitive [44] Learning Approach [45] Goldberg [46] the Inventario de Personalidad de Cinco actores [47] Salgado & Moscoso [48] Managers & Executives [49] Professionals [50] Technicians & Specialists [51] Sales & Customer Support [52] Administrative & Clerical [53] Operations & Trades [54] Service & Support [55] Hogan Assessment Systems. [56] Cohen, Manion, Morrison [57] cheryl thomas [58] royal roads university [59] DISC® Classic Validation Report [60] occupational scale [61] service orientation [62] sales potential [63] managerial potential | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پالاهنگ، حسن؛ نشاطدوست، حمیدطاهر و مولوی، حسین (1388)، هنجاریابی پرسشنامۀ ششعاملی شخصیت HEXACO-PI-R در دانشجویان ایرانی، روانشناسی، دوره چهارم، شمارۀ 16، ص 48-66. توماس، شریل (1387)، کارگاه آموزشی رهبری اقتضایی، شرکت رادمان. یعقوبی بگلر، نرگس (1387)، بررسی ویژگیهای روانسنجی سیاهۀ تیپشناسی مایرز –بریگز براساس نظریۀ سؤال-پاسخ و مقایسۀ آن با نظریۀ کلاسیک، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. استاد راهنما: علی دلاور. Adler, A. (1939). Social interest. New York: Putnam. Allport, G. W. (1937). Personality: A psychological interpretation. New York: Holt, Rinehart & Winston. Ashton, M.C., Lee, K., Perugini, M., Szarot, P., Devries, RE., Di Blas, L., Bors, K. & De Read, B. (2004). A Six- Factor Structure ofPersonality-Descriptive Adjective: Solutions from Psycho Lexical Studies in SevenLanguages, Journal of Personality and Social Psychology, 86, 356- 366. Ashton, M.C., Lee, K., Vernon, P.A. & Jang, L. (2000). Fluid Intelligence, Crystallized intelligence, and the openness/ Intellect Factor, Journal of Research in Personality, 34, 198- 207. Bakan, D. (1966). The duality of human existence: Isolation and communion in Western man. Boston: Beacon. Barrick, M. R., Mount, M. K., & Judge, T. A. (2001). Personality and performance at the beginning of the new millennium: What do we know and where do we go next?.International Journal of Selection and ssessment, 9(1‐2), 9-30. Bonnstetter, B &Suiter , J. (2007). The Universal Language of DISC: A Refrence Manual, 4th edition. Carlson Learning Company(1994). blue DiSC paper profile. inscape Publishing INC. All rights reserved. Copyright secured in the US and foreign countries. Carson, R. C. (1969). Interaction concepts of personality. Chicago: Aldine. Caspi, A., & Bem, D. J. (1990). Personality Continuity and Change across the Life Course ( 21). Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research Methods in Education [5 th edn] London: Routledge Falmer. Teaching in Higher Education, 41, 21. Cohen, L.L., Manion, L., & Morrison .(2000),Research Methods in Education .by Routledge Falmer, 5 th edition. Costa, P. T. Jr., & McCrae, R. R. (1992). Revised NEO Personality Inventory (NEO-PI-R) and NEO Five-Factor Inventory (NEO-FFI): Professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources. De Raad, B., & Perugini, M. (Eds.). (2002). Big Five assessment. Seattle, WA: Hogrefe & Huber. Hogan, J., & Hogan, R. (1991). Levels of analysis in big five theory: The structure of selfdescription. Paper presented at the Sixth Annual Conference of the Society for Industrial and Organizational Psychology. St. Louis, MO. Hogan, J., & Hogan, R. (1996). Motives, Values, Preferences Inventory manual. Tulsa, OK: Hogan Assessment Systems. Hogan, J., & Hogan, R. (2007). Hogan personality inventory manual. Tulsa, Hogan Assessment Systems . Hogan, J., & Holland, B. (2003). Using theory to evaluate personality and job-performance relations: a socioanalytic perspective. Journal of Applied Psychology, 88(1), 100. Hogan, R. (1983). A socioanalytic theory of personality. In M. M. Page (Ed.), 1982 Nebraska symposium on motivation (pp. 55-89). Lincoln: University of Nebraska Press. Hogan, R. (1991). Personality and personality measurement. In M. D. Dunnette & L. M.Hough (Eds.), Handbook of industrial and organizational psychology (Vol. 2, 2nd ed.,pp. 327-396). Palo Alto, CA: onsulting Psychologists Press. Hogan, R., & Hogan, J. (1995). Hogan Personality Inventory manual (2nd ed.). Tulsa, OK: Hogan Assessment Systems. Hogan, R., Hogan, J., & Warrenfeltz, R. (2007). Hogan Assessment inventories: A guide to understanding and interpreting the Hogan Personality Inventory, Motives, Values, Preferences Inventory, and Hogan Development Survey. Tulsa, OK: Hogan Assessment Systems. Hogan, R., Jones, W., & Cheek, J. M. (1985). Socioanalytic theory: An alternative to armadillo psychology. In B. R. Schlenker (Ed.), The self and social life (pp.175-198). New York: McGraw-Hill. Hough, L. M. (1992). The “Big-Five” personality variables—construct confusion: Description versus prediction. Human Performance, 5, 139-156. I-Sight. (1996), Research Report ,Item Number0-230. By inscape Publishing. All rights reserved Copyright secured in the US and foreign countries. I-Sight. (1996), Research Report, Item Number.0-231.A Comparison of the Personal Profile System and Myers-Briggs Type indicator. I-Sight. (1996).Research Report ,Item Number.0-234By inscape Publishing INC. All rights reserved. Copyright secured in the US and foreign countries. I-Sight. (2005). DISC® Validation Research Report. By inscape Publishing INC. All rights reserved. Copyright secured in the US and foreign countries. I-Sight. (2008) DISC® Classic Validation Report. Inscape Publishing, Inc. All Rights Reserved. Copyright secured in the US and foreign countries, Inscape Publishing. I-Sight.(2008). The DISC ® Dimensions and Everything DISC ® SalesBy inscape Publishing INC. All rights reserved. Copyright secured in the US and foreign countries. Judge, T. A., & Ilies, R. (2002). Relationship of personality to performance motivation: a meta-analytic review. Journal of applied psychology, 87(4), 797. Judge, T. A., & Zapata, C. P. (2015). The person–situation debate revisited: Effect of situation strength and trait activation on the validity of the Big Five personality traits in predicting job performance. Academy of Management Journal, 58(4), 1149-1179. Judge, T. A., Rodell, J. B., Klinger, R. L., Simon, L. S., & Crawford, E. R. (2013). Hierarchical representations of the five-factor model of personality in predicting job performance: integrating three organizing frameworks with two theoretical perspectives. Journal of Applied Psychology, 98(6), 875. Leary, T. (1957). Interpersonal diagnosis of personality. New York: Ronald Press. Marston, W. M. (1928). Emotion of Normal People. New York: Harcourt, Brace and Company. Moon, H. (2001). The two faces of conscientiousness: Duty and achievement-striving within evaluation of commitment dilemmas. Journal of Applied Psychology, 86, 533-540. Motowidlo, S. J., Borman, W. C., & Schmit, M. J. (1997). A theory of individual differences in task and contextual per formance. Human Per formance, 10, 71-83. Mount, M. K., Barrick, M. R., & Stewart, G. L. (1998). Five-factor model of personality and performance in jobs involving interpersonal interactions. Human Performance, 11, 145- 165. Murray, H. A. (1938). Explorations in personality. New York: Oxford University. Press. Myers, I. B., McCaulley, M. H., & Most, R. (1985). Manual, a guide to the development and use of the Myers-Briggs type indicator. consulting psychologists press. Myers, I. B., McCaulley, M. H., & Most, R. (1985). Manual: A guide to the development and use of the Myers-Briggs Type Indicator (Vol. 1985). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press. Myers, I.B. (1962)The Myers-Briggs Type Indicator. Consulting Psychologists Press, Palo Alto, CA. Ones, D. S., Dilchert, S., Chockalingam, V., & Judge, T. A., (2007). In support of personality assessment in organizational settings. Personnel Psychology, 60(4), 995-1027. Ones, D. S., Mount, M. K., Barrick, M. R., & Hunter, J. E. (1994). Personality and job performance: a critique of the tett, jackson, and rothstein (1991) meta‐analysis. Personnel Psychology, 47(1), 147-156. Pervin, L. A. (Ed.). (2015). Goal concepts in personality and social psychology. Psychology Press. Rank, O. (1945). Will therapy and truth and reality. New York: Knopf. Rothstein, M. G., & Goffin, R. D. (2006). The use of personality measures in personnel selection: What does current research support?. Human Resource Management Review, 16(2), 155-180. Salgado, J. F., & Moscoso, S. (1999, May). Construct validity of two personality inventories based upon the five-factor model (FFM). Paper presented at the fourteenth annual conference of the Society for Industrial-Organizational Psychology, Inc., Atlanta, GA. Sullivan, H. S. (1953). The interpersonal theory of psychiatry. New York: Norton. Watson, D., Hubbard, B., & Wiese, D. (2000). Self-other agreement in personality and affectivity:The role of acquaintanceship, trait visibility, and assumed similarity. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 546-558. Wiggins, J. S. (1979). A psychological taxonomy of trait-descriptive terms: The interpersonal domain. Journal of Personality and Social Psychology, 37, 395-412. Wiggins, J. S., & Trapnell, P. D. (1996). A dyadic-interactional perspective on the Five-Factor model. In J. S. Wiggins (Ed.), The Five-Factor model of personality (pp. 88-162). New York: Guilford. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,515 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,564 |