تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,639 |
تعداد مقالات | 13,334 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,923,503 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,971,180 |
نقش بازی های رایانه ای در آموزش ریاضیات | ||
نشریه ریاضی و جامعه | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 2، شهریور 1398، صفحه 1-9 اصل مقاله (957.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2019.115545.1316 | ||
نویسنده | ||
فاطمه گل فرشچی* | ||
گروه چندرسانه ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
چکیده | ||
تحقیقات نشان میدهد استفاده از بازیهای مناسب و پر محتوا میتواند نقش بهسزایی در امر آموزش و یادگیری در تمام افراد و به خصوص در کودکان داشته باشد. به دلیل آنکه بازیها شامل تفریح بوده و فعالیتهای شامل تفریح نقش بزرگی در کسب مهارتهای مختلف برای درک و یادگیری موضوعات مختلف و حل مسائل مربوطه را دارند، می توان از آنها در آموزش استفاده کرد. با توجه به اهمیت ریاضیات در تمام مقاطع تحصیلی و مشکلات موجود در آموزش و یادگیری ریاضیات، کاهش میزان علاقه به ریاضیات و تاثیر بازیهای رایانهای در حل این مشکلات و امکان استفاده از فنون و روشهای جدید در تدریس ریاضی با کمکگیری از بازیها، در این مقاله به بیان اهمیت بازهای رایانهای آموزشی و تاثیر آنها بر کیفیت آموزش و یادگیری دروس ریاضی و بررسی مطالعات انجام شده در این زمینه پرداخته میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ بازی رایانهای؛ ریاضی؛ یادگیری | ||
مراجع | ||
[1] م. احمدوند، روانشناسی بازی، انتشارات دانشگاه پیام نور تهران، 1381. [2] ا. امین فر، ب. صالح صدیقه پور و ح. زادهدباغ، تاثیر بازی رایانهای بر انگیزه و پیشرفت ریاضی دانشآموزان، نشریه علمی پژوهشی فناوری دروس آموزشی، 6 (1391) 177--184.
[3] م. بیجاری، تاثیر بازی رایانهای آموزش ریاضی بر خود راهبری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم شهر بیرجند، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه بیرجند، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،1392 .
[4] ک. خزایی و ن. جلیلیان، تاثیر بازیهای آموزشی رایانهای بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان مقطع ابتدایی، نشریه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، (1393) 23--29.
[5] آ. دروز، ترجمه غ. رمضانی، ترکیب بازی درمانی با رفتار درمانی شناختی، تهران، نشر وانیا، 1389.
[6] ح. زنگنه، مبانی نظری و عملی تکنولوژی آموزشی، تهران، آوای نور، 1391.
[7] ع. فرامرزی و ف. خسروپور، بررسی تاثیر بازیهای رایانهای آموزشی بر میزان یادگیری ریاضی دانشآموزان، گلستان، پنجمین همایش ملی علوم مدیریت نوین، 1395.
[8] ل. فلاحولیک چالی، تاثیر آموزش چندرسانهای بر کاهش اضطراب ریاضی بر استمرار میزان یادگیری دانشآموزان، دانشگاه آزاد واحد شادگان اولین کنفرانس ملی روانشناسی و علمتربیتی، 1393.
[9] م. منطقی، راهنمای والدین در استفاده فرزندان از فناوری ارتباطی، دانشگاه تهران، تهران، 1387.
[10] ف. مهرابیفر، ح. مرتضوی و م. لسانی، بررسی انواع و مدت زمان استفاده از بازیهای رایانهای و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مدارس شهر کرمان، پژوهش در برنامهریزی درسی، 34 (1391) 125--135.
[11] ر. مرادی و ح. ملکی، تأثیر بازیهای آموزشی رایانهای برانگیزش تحصیلی مفاهیم ریاضی دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی، فصلنامه افراد استثنایی، 18 (1394) 27--44.
[12] د. نوروزی، ا. احمدزادهبیانی و ن. آقابراتی، تاثیر آموزش چندرسانه ای بر میزان یادگیری و یادداری ریاضی دانشآموزان پسر در خود مانده، فصلنامه روان شناسی افراد استثنایی، 4 (1390) 23--51.
[13] م. یارمحمدیواصل، خ. رشید و ف. بهرامی، آموزش از طریق بازی بر بهبود نگرش ریاضی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی، روانشناسی مدرسه، 3 (1393) 122--135.
[14] م. نصریان ، نقش بازیهای رایانهای در یادگیری مؤثر و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، اولین کنفرانس علمی پژوهشی راهکارهای توسعه و ترویج آموزش علوم در ایران، دانشگاه پیام نور و اداره آموزش و پرورش گله دار، 1394.
[15] L. Abrams, The effect of computer mathematics games on elementary and middle school students’ mathematics motivation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,420 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,444 |