| تعداد نشریات | 43 |
| تعداد شمارهها | 1,791 |
| تعداد مقالات | 14,611 |
| تعداد مشاهده مقاله | 38,731,476 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,078,080 |
نقش بازی های رایانه ای در آموزش ریاضیات | ||
| نشریه ریاضی و جامعه | ||
| مقاله 1، دوره 4، شماره 2، شهریور 1398، صفحه 1-9 اصل مقاله (957.18 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/msci.2019.115545.1316 | ||
| نویسنده | ||
| فاطمه گل فرشچی* | ||
| تبریز، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشکده چند رسانه ای | ||
| چکیده | ||
| تحقیقات نشان میدهد استفاده از بازیهای مناسب و پر محتوا میتواند نقش بهسزایی در امر آموزش و یادگیری در تمام افراد و به خصوص در کودکان داشته باشد. به دلیل آنکه بازیها شامل تفریح بوده و فعالیتهای شامل تفریح نقش بزرگی در کسب مهارتهای مختلف برای درک و یادگیری موضوعات مختلف و حل مسائل مربوطه را دارند، می توان از آنها در آموزش استفاده کرد. با توجه به اهمیت ریاضیات در تمام مقاطع تحصیلی و مشکلات موجود در آموزش و یادگیری ریاضیات، کاهش میزان علاقه به ریاضیات و تاثیر بازیهای رایانهای در حل این مشکلات و امکان استفاده از فنون و روشهای جدید در تدریس ریاضی با کمکگیری از بازیها، در این مقاله به بیان اهمیت بازهای رایانهای آموزشی و تاثیر آنها بر کیفیت آموزش و یادگیری دروس ریاضی و بررسی مطالعات انجام شده در این زمینه پرداخته میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش؛ بازی رایانهای؛ ریاضی؛ یادگیری | ||
| مراجع | ||
|
[1] م. احمدوند، روانشناسی بازی، انتشارات دانشگاه پیام نور تهران، 1381. [2] ا. امین فر، ب. صالح صدیقه پور و ح. زادهدباغ، تاثیر بازی رایانهای بر انگیزه و پیشرفت ریاضی دانشآموزان، نشریه علمی پژوهشی فناوری دروس آموزشی، 6 (1391) 177--184. [3] م. بیجاری، تاثیر بازی رایانهای آموزش ریاضی بر خود راهبری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم شهر بیرجند، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه بیرجند، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،1392 . [4] ک. خزایی و ن. جلیلیان، تاثیر بازیهای آموزشی رایانهای بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان مقطع ابتدایی، نشریه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، (1393) 23--29. [5] آ. دروز، ترجمه غ. رمضانی، ترکیب بازی درمانی با رفتار درمانی شناختی، تهران، نشر وانیا، 1389. [6] ح. زنگنه، مبانی نظری و عملی تکنولوژی آموزشی، تهران، آوای نور، 1391. [7] ع. فرامرزی و ف. خسروپور، بررسی تاثیر بازیهای رایانهای آموزشی بر میزان یادگیری ریاضی دانشآموزان، گلستان، پنجمین همایش ملی علوم مدیریت نوین، 1395. [8] ل. فلاحولیک چالی، تاثیر آموزش چندرسانهای بر کاهش اضطراب ریاضی بر استمرار میزان یادگیری دانشآموزان، دانشگاه آزاد واحد شادگان اولین کنفرانس ملی روانشناسی و علمتربیتی، 1393. [9] م. منطقی، راهنمای والدین در استفاده فرزندان از فناوری ارتباطی، دانشگاه تهران، تهران، 1387. [10] ف. مهرابیفر، ح. مرتضوی و م. لسانی، بررسی انواع و مدت زمان استفاده از بازیهای رایانهای و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مدارس شهر کرمان، پژوهش در برنامهریزی درسی، 34 (1391) 125--135. [11] ر. مرادی و ح. ملکی، تأثیر بازیهای آموزشی رایانهای برانگیزش تحصیلی مفاهیم ریاضی دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی، فصلنامه افراد استثنایی، 18 (1394) 27--44. [12] د. نوروزی، ا. احمدزادهبیانی و ن. آقابراتی، تاثیر آموزش چندرسانه ای بر میزان یادگیری و یادداری ریاضی دانشآموزان پسر در خود مانده، فصلنامه روان شناسی افراد استثنایی، 4 (1390) 23--51. [13] م. یارمحمدیواصل، خ. رشید و ف. بهرامی، آموزش از طریق بازی بر بهبود نگرش ریاضی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی، روانشناسی مدرسه، 3 (1393) 122--135. [14] م. نصریان ، نقش بازیهای رایانهای در یادگیری مؤثر و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، اولین کنفرانس علمی پژوهشی راهکارهای توسعه و ترویج آموزش علوم در ایران، دانشگاه پیام نور و اداره آموزش و پرورش گله دار، 1394. [15] L. Abrams, The effect of computer mathematics games on elementary and middle school students’ mathematics motivation and achievement, Doctoral Dissertation, Capella University, 2008. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,077 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,805 |
||