
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,685 |
تعداد مقالات | 13,852 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,874,509 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,996,154 |
موسیقی بیرونی و پیوند آن با محتوا در غزل های سلطان ولد | ||
فنون ادبی | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 27، تیر 1398، صفحه 85-100 اصل مقاله (950.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/liar.2019.116324.1592 | ||
نویسندگان | ||
محمّدامیر مشهدی* 1؛ علی عابدکهخاژاله2؛ لیلا عبادی نژاد3 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
ازجمله عناصر مؤثر در حسن تأثیر و زیبایی شعر، زبان آهنگین و موسیقایی آن است. شاعران در اشعار خود برای تلقین و تأثیر کلام، بیش از هر عنصر شعری دیگر، از موسیقی بهره میبرند. سلطان ولد نیز به قدرت موسیقی در تأثیرگذاری شعر واقف بوده و به آن توجه داشته است. از زوایای مهم و مناسب برای پژوهش در دیوان سلطان ولد، وزن عروضی و پیوند آن با محتواست. با مطالعة دیوان این شاعر، میتوان دریافت که او از 10 بحر هَزَج، رَمَل، رَجَز، خفیف، سریع، مُضارِع، مُنسَرِح، مُجتَثّ، مُتَقارب، مُتَدارک و درمجموع از 26 وزن عروضی بهره گرفته که خود نشان از تنوّع وزنی در دیوان اوست. این شاعر در بیشتر وزنها، درونمایههای متعارف و متناسب با آن وزن را بهکار گرفته و برای ایجاد هماهنگی میان وزن و محتوا، از واژهها، هجاها، قافیه و ردیفهای بلند و دارای ارزش موسیقایی بیشتری بهره برده و توانسته است پیوندی استوار میان وزن و محتوا ایجاد کند. | ||
کلیدواژهها | ||
شعر فارسی؛ سلطان ولد؛ غزل؛ وزن شعر؛ محتوا | ||
مراجع | ||
منابع 1. ارسطو (1337). فن شعر، ترجمة عبدالحسین زرینکوب، تهران: بنگاه ترجمه و نشر. 2. برزگرخالقی، محمدرضا و نوروززاده چگینی، وحیده (1390). «بررسی ساختار عروضی قصاید فارسی»، فنون ادبی، شمارة 2، صص 1 – 14 . 3. بورگل، یوهان (1383). مولوی جلالالدین محمد بن محمد، نور و سماع، چ 1، تهران: هرمس. 4. ثابتزاده، منصوره (1388). بحور و اوزان شعر فارسی، چ 1، تهران: زوّار. 5. رازی، شمسالدین محمد بن قیس (1360). المعجم فی معاییر اشعارالعجم، بهکوشش سیروس شمیسا، چ1، تهران: فردوس. 6. سپهسالار، فریدون بن احمد (1325). رساله در احوال مولانا جلاالدین رومی، تصحیح و مقدمه سعید نفیسی، تهران: اقبال. 7. سلطان ولد، بهاالدین محمد (1338). دیوان سلطان ولد، با مقدمة سعید نفیسی، تهران: کتابفروشی رودکی. 8. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1387). «ویژگیهای عروضی دیوان سلطان ولد»، مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، سال ششم، شمارة 62، صص201-226. 9. شمیسا، سیروس (1381). آشنایی با عروض و قافیه، چ16، تهران: فردوس. 10. __________ (1370). فرهنگ عروضی، چ2، تهران: فردوس. 11. ظفری، ولیالله (1388). حبسیه در ادب فارسی، تهران: امیرکبیر. 12. فضیلت، محمود (1378). آهنگ شعر فارسی، چ1، تهران: سمت. 13. فیاضمنش، پرند (1384). «نگاهی دیگر به موسیقی شعر و پیوند آن با تخیل و احساسات شاعرانه»، دوفصلنامة پژوهش زبان و ادبیات فارسی، دورة جدید، شمارة 4، صص163-186. 14. ماهیار، عباس (1382). عروض فارسی، تهران، نشر قطره. 15. محبتی، مهدی (1380). بدیع نو (هنر ساخت و آرایش سخن)، تهران: سخن. 16. محجوب، محمدجعفر (1350). سبک خراسانی در شعر فارسی، تهران: قطره. 17. موسوی، مصطفی و حجتالاسلامی، ریحانه (1389). «سلطان ولد و خلافت او پس از مولانا»، مجلة مطالعات عرفانی، شمارة یازدهم، صص201-226. 18. میرصادقی، میمنت (1388). واژهنامة هنر شاعری، فرهنگ تفصیلی اصطلاحات فن شعر و سبکها و مکتبهای آن، چاپ 4، تهران: کتاب مهناز. 19. ناتل خانلری، پرویز (1327). تحقیق انتقادی در عروض فارسی و چگونگی تحول اوزان غزل، تهران: دانشگاه تهران. 20. نصیرالدین طوسی، محمد (1367). اساسالاقتباس، تصحیح مدرس رضوی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 21. وحیدیان کامیار، تقی (1390). بررسی منشاء وزن شعر فارسی، چاپ چهارم، مشهد: آستان قدس رضوی. 22. ____________ (1374). وزن و قافیة شعر فارسی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. 23. ولک، رنه و آستن وارن (1373). نظریة ادبیات، ترجمه: ضیاء موحد و پوران مهاجر، تهران: علمی و فرهنگی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 582 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 453 |