تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 1,510 |
تعداد مقالات | 12,450 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,649,900 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,413,219 |
بررسی و مقایسۀ امثال در قرآن کریم و عهد جدید | ||
الهیات تطبیقی | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 21، خرداد 1398، صفحه 45-62 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/coth.2018.104207.1060 | ||
نویسندگان | ||
فرشته دارابی1؛ عباس اشرفی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مراد از مثل در این پژوهش، خلاصهشدۀ داستان در قالب تشبیه است. درحقیقت مثل، نوعی استدلال در خدمت اثبات موضوعی است که عموماً ذهنی و عقلی است. مثل، ترسیم خیال است که در وهم حالت تجسد پیدا میکند؛ بهگونهایکه شنونده شخصاً در معرکه حضور دارد. حوادث را از نزدیک مشاهده میکند. بدون تردید خداوند از پنهانیهای روان بشری آگاه و مطلع است؛ به همین دلیل مثلهای دینی به مراتب بهتر از دیگر امثال بیانکنندۀ حقایق پنهانی و غیرمادی است. مثلهای دینی با ایجاد مشابهت و همگونی میان معانی معقول و اشیای محسوس به معانی تجسم میبخشند تا از رهگذر آن معانی دینی هرچه بیشتر به فهم و ادراک مخاطبان نزدیکتر شوند.این پژوهش از روش کتابخانهای - اسنادی استفاده شده و با تکیه بر روش کیفی از نوع تحلیل محتوایی - استنباطی در پی آن است تا گامی هر چند اندک برای بسترسازی در زمینۀ گفتگوی ادیان بردارد؛ به همین دلیل در این پژوهش در وهلۀ نخست موضوعات امثال قرآن کریم و عهد جدید بررسی شده است؛ بدین صورت که بیشترین تعداد امثال در قرآن به مسئلۀ توحید و شرک و در عهد جدید به توصیف ملکوت خداوند اختصاص دارد و از لحاظ اقسام مثل، مثلهای قرآنی تنوع بیشتری نسبت به مثلهای عهد جدید دارند و بهترتیب در قرآن، رمزی، قیاسی، فردی، تاریخی و توصیفیاند؛ اما در عهد جدید بهصورت رمزی، توصیفی، قیاسی و تاریخیاند. مراد قسم مثل فردی است، امثال به فردی، رمزی، قیاسی، تاریخی و ... | ||
کلیدواژهها | ||
امثال؛ قرآن کریم؛ عهد جدید؛ تمثیل؛ تحلیل محتوا | ||
مراجع | ||
منابع 1- قرآن کریم، ترجمۀ مکارم شیرازی. 2- عهد جدید، ترجمۀ هزاره نو. 3- عهد قدیم، ترجمۀ تفسیری کتاب مقدس. 4- پورنامداریان، تقی، (1389)، رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. 5- حسینی، جعفر، (1413)، اسالیب البیان فی القرآن، تهران، مؤسسۀ الطباعه و النشر وزاره الثقافه و الارشاد اسلامی. 6- حکمت، علیاصغر، (1361)، امثال قرآن فصلی از تاریخ قرآن کریم، تهران، چاپخانه مجلس. 7- داد، سیما، (1371)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران، مروارید. 8- زرکشی، بدرالدین، (1410)، البرهان فی علوم القرآن، بیروت، دارالمعرفه. 9- زلهایم، رودلف، (1381)، امثال کهن عربی، ترجمۀ احمد شفیعیها، تهران، نشر دانشگاهی. 10- سبحانی، جعفر، (1379)، الامثال فی القرآن الکریم، قم، مؤسسۀ الصادق(ع). 11- سیوطی، جلالالدین، (1421)، الإتقان فی علوم القرآن، بیروت، دارالکتب العربی. 12- شوالیه، ژان و آلن گربران، (1378)، فرهنگ نمادها، ترجمۀ سودابه فضایلی، نشر جیحون. 13- طباطبایی، محمدحسین، (1374)، المیزان فی تفسیر القرآن، مترجم: محمدباقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه قم. 14- فیروزآبادی، محمد بن یعقوب، (1416)، بصائر ذوی التمییز فی لطائف الکتاب العزیز، بتحقیق محمدعلی نجار؛ عبدالعلی طحاوی، قاهره، جمهوریة مصر العربیة، وزارة الاوقاف، المجلس الاعلی للشئون الاسلامیة. 15- عزیز، فهیم، (1392)، دانش تفسیر در سنت یهودی، علی مسیحی نجفینژاد، قم، انتشارات دانشگاه مفید. 16- قاسمی، حمیدمحمد، (1382)، مثلهای قرآن، تهران، اسوه. 17- لئون ذوفور، گزاویه، (بیتا)، فرهنگ الهیات کتاب مقدس، تهران، کانون یوحنای رسول. 18- مجلسی، محمدباقر بن محمد تقی، (1403)، بحار الأنوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی. 19- مکارم شیرازی، ناصر، (1374)، امثال القرآن، قم، انتشارات نسل جوان. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 586 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 534 |