تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,682 |
تعداد مقالات | 13,762 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,222,946 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,752,195 |
بررسی، تبیین و تحلیل دیدگاه متونِ آخرالزمانی زردشتی نسبت به جنبشهای ایرانی ضدخلافت در سدههای دوم و سوم هجری | ||
الهیات تطبیقی | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 21، خرداد 1398، صفحه 1-16 اصل مقاله (1011.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/coth.2019.110562.1143 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل سنگاری* 1؛ محسن یعقوبی2 | ||
1استادیار گروه تاریخ و ایرانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ ایران دوره اسلامی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
در بررسی دورههای مختلف تاریخ ایران، سدههای اول تا سوم هجری به دلیل تحولات و دگرگونیهای عمیق جامعۀ ایرانی، حضور گستردۀ اعراب در سرزمینهای ایرانشهر، مواجهۀ دو جهانبینی زردشتی و اسلامی و شیوههای مقاومت و پایداری جامعه نسبت به تسلط اعراب، اهمیت زیادی دارد. در این دوره، دین زردشتی از جایگاه غالب و مسلط گذشته تنزل یافت و دین اسلام با گسترش تدریجی جای آن را گرفت؛ بنابراین، صیانت از وحدت درونی جامعۀ زردشتی به دغدغۀ مؤبدان تبدیل شد که بازتاب آن را در متون آخرالزمانی زردشتی دیده میشود. بر اساس این، پایداری در برابر اعراب، جنبههای سیاسی و خشن ابتدایی خود را کنار گذاشت و در قالب حفظ یکپارچگی دینی و اجتماعی زردشتیان و تمرکز بر موضوع پایانِ جهان و رستگاری روحانی، به حیات خویش ادامه داد. در این چارچوب، بروز جنبشهای ایرانی که عمدتاً در سدههای دوم و سوم هجری بر ضد دستگاه خلافت رخ دادند و ماهیت غیرزردشتی داشتند، بدعت و چالشی خطرناک برای هویت اجتماعی زردشتیان تلقی شدند و متونِ آخرالزمانی زردشتی، آنها را نقد و نکوهش کردند. در این پژوهش تلاش شده است با شیوهای توصیفیتحلیلی و با بهرهگیری از شواهد مکتوب برجایمانده تا سدۀ یازدهم میلادی، تحولات جامعة ایرانی در سدههای نخستین اسلامی از منظر جهانبینی زردشتی بررسی شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
دین زردشتی؛ متونِ آخرالزمانی؛ دین اسلام؛ زردشتیان؛ پایان جهان | ||
مراجع | ||
منابع 1- آصفآگاه، سیدحسن، (1386)، «موعود و آخرالزمان در دین زردشتی»، ماهنامۀ مشرق موعود، شماره 3، صص 163-180. 2- آقایی، مجتبی، (1379)، «بازخوانی مفهوم موعود در دین زرتشتی»، فصلنامۀ هفت آسمان، شماره 7، صص 111-128. 3- ارداویرافنامه، (1382)، آوانویسی، ترجمۀ متن پهلوی و واژهنامه از فیلیپ ژینیو، ترجمۀ ژاله آموزگار، تهران، نشر معین، چاپ دوم. 4- اشپولر، برتولد، (1391)، تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی، ج1، ترجمۀ جواد فلاطوری، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ هشتم. 5- امریک، رونالد و ماریا ماتسوخ، (1393)، تاریخ ادبیات فارسی، ادبیات ایران پیش از اسلام، ج17، زیر نظر احسان یارشاطر، ترجمۀ زیرنظر ژاله آموزگار، تهران، نشر سخن، چاپ اول. 6- بندهشن، (1380)، ترجمۀ مهرداد بهار، تهران، نشر توس. 7- بویس، مری، (1395)، زردشتیان، باورها و آداب دینی آنها، ترجمۀ عسکر بهرامی، تهران، نشر ققنوس، چاپ چهاردهم. 8- ---------، (1390)، آیین زرتشت، ترجمۀ ابوالحسن تهامی، تهران، نشر نگاه، چاپ چهارم. 9- --------، (1369): گوسان پارتی و سنت نوازندگی در ایران، ترجمۀ مسعود رجبنیا، تهران، نشر توس. 10- تاریخ ایران کمبریج، (1390)، ویراستار ریچارد نلسون فرای، ترجمۀ تیمور قادری، ج 4، تهران، نشر مهتاب، چاپ دوم. 11- تاوادیا، جهانگیر، (1383)، زبان و ادبیات پهلوی فارسی میانه، ترجمۀ سیفالدین نجمآبادی، ج 1، تهران، نشر دانشگاه تهران. 12- تفضلی، احمد، (1378)، تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، به کوشش ژاله آموزگار، تهران، نشر سخن، چاپ سوم. 13- جعفری، ابوالقاسم، (1394)، «خوانشی نو از مصادیق سه منجی در تاریخ کیش زردشت»، فصلنامۀ انتظار موعود، شماره 49، صص 77-102. 14- جلیلیان، شهرام، (1396)، تاریخ تحولات سیاسی ساسانیان، تهران، نشر سمت، چاپ اول. 15- چلونگر، محمدعلی و محمدنبی غضنفری، (1394)، «ماهیت دینی و ترکیب اجتماعی جنبشهای ایرانی در قرون نخستین اسلامی»، دو فصلنامۀ کارنامۀ تاریخ، شماره 3، صص 15-44. 16- چوکسی، جمشید کرشاسب، (1393)، ستیز و سازش، ترجمۀ نادر میرسعیدی، تهران، نشر ققنوس، چاپ هفتم. 17- خسروی، لیلا و محسن معصومی، (1393)، «جایگاه دینی، علمی و اجتماعی - سیاسی موبدان در سدههای نخستین ورود اسلام به ایران»، فصلنامۀ مطالعات تاریخ اسلام، شماره 23، صص 179-218. 18- خضری، احمدرضا، (1384)، تاریخ خلافت عباسی، از آغاز تا پایان آل بویه، تهران، نشر سمت، چاپ پنجم. 19- دریایی، تورج، (1393)، شاهنشاهی ایران، پیروزی عربها و فرجامشناختی زردشتی، ترجمۀ شهرام جلیلیان، نشر توس، چاپ اول. 20- زرینکوب، روزبه و علی یزدانیراد، (1390)، «تدابیر روحانیان زردشتی برای مقابله با تغییر دین به دینان - از سقوط شاهنشاهی ساسانی تا پایان سده چهارم هجری»، دو فصلنامۀ جستارهای تاریخی، سال2، شماره1، صص 99-126. 21- زندبهمنیسن، (1370)، تصحیح متن، آوانویسی و برگردان فارسی از محمدتقی راشد محصل، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول. 22- زهانی زهان، زهره، «فرجام شناسی زردشتی»، (1389)، دو فصلنامۀ پژوهش دینی، شماره 21، صص 239-260. 23- سنگاری، اسماعیل و علیرضا کرباسی، (1395)، «بررسی علل شکلگیری ایدهآلیسم انقلابی مزدک و تأثیر آن در عدم موفقیت این جنبش»، دو فصلنامۀ علمی - پژوهشی تحقیقات تاریخ اجتماعی، دوره 6، شماره 2، صص 163-190. 24- شجری قاسمخیلی، رضا، (1394)، «ارزیابی نقش موبدان در حفظ و احیای میراث ایرانی در قرون نخستین اسلامی»، دو فصلنامۀ تاریخ نامه ایران بعد از اسلام، شماره10، صص 79-98. 25- صدیقی، غلامحسین، (1372)، جنبشهای دینی ایران در قرنهای دوم و سوم هجری، تهران، نشر پاژنگ. 26- طقوش، محمد سهیل، (1391)، دولت عباسیان، ترجمۀ حجتالله جودکی با اضافاتی از رسول جعفریان، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ هفتم. 27- فرای، ریچارد نلسون، (1392)، عصر زرین فرهنگ ایران، ترجمۀ مسعود رجبنیا، تهران، نشر سروش، چاپ پنجم. 28- علیپور، فاطمه، (1378)، «منجی در دین زرتشت»، دو فصلنامۀ فقه و حقوق خانواده، شماره 16، صص 63-67. 29- غضایری، حسین، (1389)، ادبیات پیشگویانه زرتشتیان در نخستین سدههای اسلامی، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان. 30- غنینژاد، فهیمه، (1377)، «منجی در دین باستانی ایرانیان»، ماهنامۀ کتاب ماه دین، شماره 11، صص 21-23. 31- کرباسیان، ملیحه، (1389)، «آخرالزمان به روایت یادگار جاماسبی»، دو فصلنامۀ اطلاعات حکمت و معرفت، سال 5، ش. 3، صص 49-53. 32- کریستنسن، آرتور، (1388)، ایران در زمان ساسانیان، ترجمۀ رشید یاسمی، تهران، نشر صدای معاصر، چاپ ششم. 33- مازندرانیان، حمیدرضا، (1384)، تداوم و تحول اندیشۀ دینی زرتشتیان در قرون نخستین اسلامی، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران. 34- مفتخری، حسین، (1377)، «جنبشهای دینی ایرانی در قرنهای دوم و سوم هجری»، ماهنامۀ کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، شماره 14، صص 26-30. 35- منتظری، سید سعیدرضا، (1394)، «بررسی و معرفی ادبیات فارسی زرتشتی»، دو ماهنامۀ آینه پژوهش، شمارۀ 156، صص 29-37. 36- مهدیزاده، علی، (1379)، «فرجامشناسی در دین زردشتی»، فصلنامۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، سال43، شماره 3، صص 269-288. 37- یارشاطر، احسان، (1393)، پیدایش دوبارۀ هویت ایرانی پس از گرویدن به اسلام، در: برآمدن اسلام، ویراستۀ وستا سرخوش کرتیس و سارا استوارت، ترجمۀ کاظم فیروزمندی، تهران، نشر مرکز، چاپ اول.
منابع و مآخذ لاتین 1- Alram M. & Gyselen R. (2003). Sylloge Nummorum Sasanidarum, Paris-Berlin-Wien. Band I. Ardashir I - Shapur I [Veröffentlichungen der numismatischen Kommission, Band 41]. Wien: Österreichische Akademie der Wissenschaften.
2- Leclant, J. (2005). Dictionnaire de l’Antiquité, sous la direction de Jean Leclant, Paris: Presses Universitaires de France.
3- Pasha Zanous, H. & Sangari, E. (2018). The Last Sasanians in Chinese Literary Sources: Recently Identified Statue Head of a Sasanian Prince at the Qianling Mausoleum, Iranian Studies, Routledge Publisher, London, Taylor and Francis Group: 499-515.
4- Messina, Gi. (1939). Libro Apocalittico Persiano ayatkar I Zamaspik, Roma.
5- Sangari E. (2013). Les Femmes à l’époque Sassanide: Données Iconographiques et Sources Textuelles en Iran du IIIème au VIIème Siècle apr. J.-C., Thèse dirigée par R. Boucharlat, Maison de l’Orient et de la Méditerranée, Lyon: l’Université Lumière Lyon II. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 747 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 689 |