تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,677 |
تعداد مقالات | 13,681 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,726,844 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,537,474 |
بررسی میزان توجه به شاخصهای اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعة اسلامی- ایرانی در محتوای برنامة درسی دورة ابتدایی و شیوة آموزش معلمان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رویکردهای نوین آموزشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 6، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 26، اسفند 1396، صفحه 77-97 اصل مقاله (1.25 M) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/nea.2018.95925.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حوریه شادفر1؛ محمد رضا نیلی* 2؛ وحید قاسمی3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
در عصر توسعه که نیاز جامعه بهشهروندانی با سبک زندگی اقتصادی مبتنی بر توسعة متناسب با فرهنگ بومی خود مبرم است، روزآمدکردن آموزش و ایجاد تغییرات در برنامههای درسی آنها متناسب با شاخصهای اقتصادیِ سبک زندگی امری ضروری است. هدف این پژوهش، تعیین میزان انطباق محتوا و اجرای برنامة درسی دورة ابتدایی با شاخصهای اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعة اسلامی- ایرانی است. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامة محققساخته و تحلیل محتوای کتابهای درسی استفاده شده است. پژوهش روی نمونهای متشکل از معلمان مناطق 2، 6 و 12 (176n=) شهر تهران و کتابهای درسی دورة ابتدایی در سال تحصیلی 94-1393 انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که میزان توجه معلمان به آموزش شاخصهای اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعة اسلامی- ایرانی از دیدگاه خودشان بیشتر از متوسط بوده است؛ البته بیشترین توجه در بعد شناختی و کمترین توجه در بعد رفتاری بوده است. محتوای برنامة درسی دورة ابتدایی به مقولة تلاش و پشتکار بیشترین توجه را و به مقولة پرهیز از مصرفگرایی کمترین توجه را داشته است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
برنامة درسی؛ دورة ابتدایی؛ شاخص اقتصادی؛ سبک زندگی؛ توسعة اسلامی- ایرانی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اندکی بیش از نیمقرن است که توسعه بهمثابة یک هدف استراتژیک در دستور کار اغلب دولتها قرار گرفته است؛ اما همة آنها به یک اندازه کامیاب نبودهاند. ایران هنوز در زمرة کشورهای در حال توسعه قرار دارد و نسبت به کشورهای توسعهیافته از منظر شاخصهای توسعه در مراتب پایینتری قرار گرفته است. یکی از مهمترین موانع توسعه در ایران بیتوجهی به مسائل و شرایط فرهنگی، دینی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه است؛ بنابراین ضروری است که جامعة ایران هم به دنبال توسعة درونزا و متناسب با فرهنگ خود باشد؛ از جمله لوازم توسعة بومی و درونزا این است که سبک زندگی متناسب با آن در میان افراد جامعه نهادینه شود. سبک زندگی واقعیتی است که از ابتدای پیدایش بشر وجود داشته و در هر جامعهای بر اساس فرهنگ و شرایط آن سرزمین سبک زندگی ویژهای حاکم بوده است. کاویانی آرانی (1388: 28) سبک زندگی را مبیّن بخشی از فرهنگ میداند که در جوامع امروزی نقش مهمی در زندگی مردم ایفا میکنند. لایة رویین و آشکار هویت یک جامعه، سبک زندگی آن است. هر جامعهای زمانی میتواند ثمره و محصول جهانبینی و ایدئولوژی خود را به دیگران نشان دهد که سبک زندگی او متناسب با باورها و ارزشهایش شکل یافته باشد (شریفی و همکاران، 1391: 4). به طور کلی، سبک زندگی الگوی نسبتاً ثابت رفتارهای فرد در زندگی روزمره در چهارچوب موقعیت زندگی است که هنر انسان در کشف و انتخاب مناسبترین و خردمندانهترین رفتار است؛ بنابراین، انسان مسلمان باید تلاش کند تا به سبک زندگی مطلوبی که متناسب با فرهنگ و ارزشهای دینی و مبتنی بر عقلانیت باشد، دست یابد و به کمال بیشتر نایل شود. توسعه نیز مفهومی است که از آغاز دوران مدرنیته مطرح شده است. هدف اولیة نظریهپردازان از مفهوم توسعه ارائة الگو و مدلی برای حرکت جوامع مختلف به سمت کشورهای غربی بوده است؛ با این حال، کمکم مفهوم توسعه دچار پیچیدگی شد. توسعه به مجموعهای از تحولات فکری، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی میگویند که به رشد تواناییها و ظرفیتهای کلی یک جامعه در همه ابعاد منجر میشود. اهداف توسعه، بهبود زندگی انسان و ارتقای کیفیت آن با توجه به آرمانها و ارزشهای مورد قبول آنهاست (اخوان کاظمی، 1383: 15). با مطرحشدن مبحث توسعه، ابتداییترین تعبیر از این واژه، توسعة اقتصادی بود و در دهههای 50 و 60 صرفاً نیل به توسعة اقتصادی مد نظر بود. تا دهه 1950 اغلب اقتصاددانان، توسعة اقتصادی را همان رشد مشخص درآمد سرانة واقعی در کشورهای توسعهنیافته تعبیر میکردند(نراقی،1370: 32)؛ اما بهمرور زمان این تعبیر دچار تحول شد. نظرپور (1378: 47) توسعة اقتصادی را فرایندی میداند که متضمن بهبود مداوم در شاخصهایی نظیر تولید ناخالص ملی و داخلی و درآمد سرانه، میزان تشکیل ناخالص سرمایة ثابت، میزان بهرهوری و اشتغال و کاهش فقر و نابرابری، همراه با تغییرات فنی و سازمانی در کیفیت تولید و تخصیص منابع انسانی و مادی مطلوب میداند. فاطمی امین و فولادیان (1388: 107) معتقدند که محورقراردادن نظام آموزشی و تأکید بر کیفیت و سازگاری نظام آموزشی با نیازهای توسعة اقتصادی پیشنیاز توسعة اقتصادی است. برای دستیابی به توسعهیافتگی به عنوان یک هدف ملّی باید به آموزش آیندهسازان جامعه توجه ویژه کرد و برنامههای درسی نظام آموزشی را در جهت ترویج سبک زندگی مبتنی بر توسعة اسلامی ایرانی طراحی کرد. این فرهنگسازی نیازمند آموزش سبک زندگی مبتنی بر توسعه است که باید در برنامة درسی دورة ابتدایی تجلی یابد. امروزه گام برداشتن نظام آموزشی در مسیر نیل به توسعه و نهادینهسازی سبک زندگی مبتنی بر توسعه یکی از رسالتهای ضروری آن است. آموزش و پرورش که نهاد رسمی متولی فرهنگ بوده از جمله مهمترین نهادهایی است که در پیادهسازی و فرهنگسازی سبک زندگی اسلامی-ایرانی مبتنی بر توسعه نقش دارد. برای نیل به پیشرفت و توسعة اقتصادی پایدار باید سبک زندگی مبتنی بر توسعة اقتصادی را در افراد جامعه نهادینه کرد. انسان، عامل توسعه است و نقشی کلیدی و حساس در فرایند توسعه ایفا میکند و از آنجایی که موجودی متفکر و مختار است، زمانی میتواند این نقش را عهدهدار شود که ارزشها و باورها و آرمانهای مناسب با توسعه در نهاد او ایجاد شود (نظرپور، 1378: 79). لازمة نیل به این هدف، آموزش است. مهمترین عامل در توسعه، کیفیت انسانها در هر جامعه است. به همین دلیل آموزش باید در رأس همه برنامهریزیها و به عنوان کلید اصلی دستیابی به توسعه قرار گیرد (فکوهی، 1379: 19). آموزش زمینة لازم برای ایجاد نگرشهای فرهنگی و اجتماعی مناسب توسعة اقتصادی را فراهم میآورد؛ بهطوریکه در ادبیات جامعهشناسی توسعه، آموزش عاملی تعیینکننده یا حتی پیششرط توسعه مطرح میشود؛ زیرا رشد اقتصادی را ارتقا میبخشد (شیخی، 1385: 82-81). امروزه تربیت اقتصادی یکی از ضرورتهای نظامهای آموزشی است. به روایت سیدی و همکاران (1390) آمریکا، آلمان و انگلستان کشورهای پیشرو در آموزش اقتصاد در دورة ابتدایی هستند. یانگ کیم[1](2000) بر این باور است که بهدلیل فواید کاربردی و نقش اقتصاد در زندگی اجتماعی، مقولة اقتصاد باید سرلوحة برنامههای درسی مدارس ابتدایی قرارگیرد. میلر[2] (1988) سواد اقتصادی را یکی از جوانب ضروری آموزش عمومی برای شهروندان میداند. پیغامی و تورانی(1390: 32 ) تحقق اهداف شناختی، گرایشی و رفتاری در حوزة اقتصادی را حوزة شناختهشده دنیای امروز میداند. سالمی و زیگفرید[3] (1999) رسالت برنامههای آموزش اقتصادی را افرادی موّلد، مشارکتکنندة مؤثر در اقتصاد، مصرفکنندگان مطلع و مشوّقان و حامیان ایدئولوژی و فرهنگ اقتصادی مطلوب جامعه میداند. پژوهش ساپر و والستاد آشکار کرد که دانشآموزان مدارس ابتدایی میتوانند اقتصاد را بهخوبی یاد گیرند (سیدی و همکاران، 1390: 40). در دنیای پیچیدة امروزی، از شروط اساسی برای کارآمدی افراد برخورداری آنها از آموزشهای مناسب با شرایط پیشرفت و توسعة اقتصادی است و البته با فراگیرشدن آموزش عمومی بهویژه آموزش ابتدایی در جوامع سهم عمدهای از آمادگی برای زندگی در عصر توسعه بر عهدة آموزش و پرورش همگانی است. برنامههای درسی مدارس باید بهگونهای ریخته شود، طراحی و اجرا بشوند که مجموعهای از دانشها، نگرشها و توانمندیها را در دانشآموز ایجادکند تا مهارتهای متناسب با سبک زندگی مبتنی بر توسعة اقتصادی در آنها ایجاد شود و نگرش، گفتار و کردار متناسب با گفتمان توسعه در آنها نهادینه شود و نیل به توسعه را در جامعه خود تسهیل کند. در واقع باید در کودکان میل و انگیزة پیشرفت و اشتیاق وافر به شاخصهای سبک زندگی مبتنی بر توسعه را ایجاد و در غالب محتواهای آموزشی و روشهای تدریس و ارزشیابی، ارزشهای فرهنگی توسعه را در ضمیرشان نهادینه کرد. برای تبیین و بازشناسی شاخصهای سبک زندگی مبتنی بر توسعة اسلامی ایرانی؛ ابتدا با مطالعه در حوزة توسعة اقتصادی، شاخصهای رفتاری متناسب با توسعة اقتصادی همخوان با آموزههای دینی و فرهنگ ایرانی با ژرفاندیشی و متونکاوی در کتابها، مقالهها، متون اسلامی و همچنین مصاحبههای موجود صاحب نظران در این زمینه بازشناسی و تبیین شدند. در این پژوهش تلاش شد تا میزان انطباق و توجه به شاخصهای اقتصادی در محتوای کتابهای درسی و شیوة آموزش معلمان بررسی شود. شاخصهای اقتصادی سبک زندگی به رفتارهایی اشاره دارد که زمینهساز توسعة اقتصادی هستند و با نهادینهسازی این مؤلفهها در سبک زندگی افراد جامعه دستیابی به توسعه تسهیل میشود؛ مهمترین آنها برای آموزش به کودکان موارد زیر هستند که توضیحاتی دربارة آنها ارائه میشود: 1. صرفهجویی: یکی از شاخصهای رفتاری برای نیل به توسعة اقتصادی فرهنگ صرفهجویی و استفادة درست از امکانات است. در ادبیات دینی نیز مصرف معقول و معتدل مورد تأکید قرار گرفته است (افقه، 1382: 86). روایات متعددی دربارة سفارش به پرهیز از اسراف و رعایت صرفهجویی وجود دارد. خداوند در قرآن کریم (آل عمران/180؛ نساء: 37) مردم را به استفاده از کالاها و لذت از آنها تشویق کرده ؛ اما از بخل و اسراف منع کرده است. صرفهجویی باعث افزایش پسانداز و سرمایة مردم و درنتیجه درآمد سرانة جامعه خواهد شد. نهادینهشدن این ویژگی در افراد جامعه و پایبندی افراد از سنین کودکی به رعایت آن در درازمدت باعث فرهنگسازی شدهو زمینهساز نیل به توسعة اقتصادی میشود. 2. کار و تلاش و پشتکار: یکی از مراکز ثقل توسعه، کار و تولید است. جامعهای توسعه مییابد که کارکردن و زحمتکشیدن در آن نهادی شده باشد (سریع القلم، 1375: 60). کثرت آیات و احادیث مرتبط با کار و تلاش برای تأمین معاش نشاندهندة آن است که اسلام به فعالیتهای اقتصادی توجه ویژهای داشته است (افقه، 1382 :83). با ارتقای فرهنگ کار و تلاش میتوان به توسعة اقتصادی دست یافت. فرهنگ کار یعنی پذیرفتن مسئولیت در قبال کار روزانه و انجام آن به مناسبترین وجه ممکن (فیوضات، 1383: 120). در سیرة ائمة اطهار (ع)، کار سخت و تلاش و کوشش بسیار دیده شده است (معصومی راد، 1392: 227). توسعه و رشد در گرو کار و تلاش است؛ بهطوریکه امام علی(ع) میفرمایند: کوشندگان و تلاشگران به رشد و پیشرفت دست مییابند نه خردمندان بیکاره (اخترشهر، 1386: 32). با نهادینهسازی این ویژگی رفتاری در کودکان و ایجاد تعهد به وظایفشان، شاهد تعهد کاری بیشتر و روحیة تلاش و پشتکار در جامعه خواهیم بود که زمینهساز نیل به توسعة اقتصادی است. 3. مسئولیتپذیری و وجدان کاری: اصل اساسی در دین اسلام مسئولیت انسان در برابر باورها، گفتارها و کردارهایش در ابعاد گوناگون است. توسعه به انسان مسئولیتپذیر و قاعدهپذیر نیازمند است (سریعالقلم، 1382: 481). امام علی (ع) (1378: ح638) انسان را در برابر همهچیز مسئول میدانستند. انسان دینی بر این باور است که در برابر لحظهلحظه زمان مسئول است و باید در هر زمان کار ویژة آن انجام پذیرد (اخترشهر، 1386 :34). احساس مسئولیت فرد به وظایفش امری بدیهی است. اگر این احساس و روحیه در سنین کودکی در دانشآموزان ایجاد شود، در درازمدت 4. پرهیز از مصرفگرایی افراطی (اتراف): یکی از مسایل عمدهای که امروزه پیش روی برخی جوامع در حال توسعه قرار دارد، حرکت شتابان این جوامع به سمت «جامعة مصرفی» است (فاضلی، 1382: 24). فرهنگ مصرفگرایی که در تماس با غرب گرفته شده است، یکی از موانع جدی توسعة اقتصادی محسوب میشود (موسایی، 139: 78)؛ این فرهنگ باعث رواج کالاهای وارداتی و تجملی ساختِ کشورهای توسعهیافته شده است که به بنیان اقتصاد جامعه آسیب میزند؛ چرا که به جای سرمایهگذاری، درآمد ملی صرف کالاهای وارداتی میشود. بهترین زمان برای مبارزه با فرهنگ مصرفگرایی دوران کودکی است که کودکان بر اثر تبلیغات در این مسیر قرار میگیرند و مصرفگرایی جزیی از سبک زندگیشان میشود. در حالیکه با آموزش صحیح و اصولی میتوان این نگرش و سبک رفتاری را در سنین کودکی اصلاح کرد و کشور را در جهت توسعة اقتصادی سوق داد. 5. نظم و استفادة صحیح از زمان: برای نیل به توسعه، جامعه بهشدت به نظم و ترتیب در تمامی شئون زندگی وابسته است. نظم از ویژگیهای بارز جوامعی بوده است که توسعة اقتصادی به مفهوم بهینهسازی نیروهای مادی و انسانی را اساس قرار داده اند (سریع القلم، 1375: 58). اسلام دینی است که به نظم و برنامهریزی در زندگی اهمیت فراوانی داده و به پیروان خویش سفارش کرده است که همة کارهای خود را طبق قانون و به شکلی منظم انجام دهند (مرتجائی، 1392: 386). اهمیت نظم تا حدی است که امام علی (ع) (1378: نامه 47) در آخرین جملاتشان قبل از رحلت، اعضای خانواده خود را به نظم سفارش میکنند و همچنین در نامة ایشان به مالک اشتر هم اهمیت نظم دیده میشود (1378: نامه 53). با آموزش و پرورش نظم و انضباط در افراد جامعه از سنین کودکی، میتوان سبک رفتاری مهمِ پایبندی به نظم را که متأسفانه در جامعة ایرانی کمرنگ است ایجاد کرد. پژوهشهای سبک زندگی مرتبط با حیطة اقتصادی را میتوان در سه گروه دستهبندی کرد: 1) پژوهشهایی که به سنخشناسی سبک زندگی پرداختهاند (آجیلی، 1392؛ آزاد ارامکی و شالچی،1384؛ شهابی، 1386؛ غیاثوند و قلیزاده، 1389؛ هارتون و هانت[4]،1984؛ پالومتس[5] ،2002)؛ 2) پژوهشهایی که به رابطة سبک زندگی با متغیرهایی مانند پایگاه اجتماعی- اقتصادی و شغل پرداختهاند (ریبیزل و همکاران[6]، 2003؛ چینگ چانگ و همکاران[7]، 2005؛ حکیم[8]، 2002؛ کیسی و همکاران[9]، 2004؛ بوسکو و بیانکو[10]، 2005؛ ویلزکا[11]،2002؛ استمپل[12]، 2005؛ بورچارد[13]،2010)؛ 3) پژوهشهایی که رابطة بین وضعیت اقتصادی و سبک زندگی را تأیید میکنند (تامین، 1385؛ ؛ کلی[14]، 1990؛ زابلکی و کانتر[15]، 1976). پژوهشهای انجامشده در زمینة توجه به مؤلفههای اقتصادی در برنامة درسی ابتدایی اندک و محدود بر محتوای کتابهای درسی بوده است. سیدی و همکاران (1390) پیام ها و مفاهیم اقتصادی در کتابهای درسی دورة ابتدایی را بررسی کرده که نتایج نشان دادهاند مفاهیم اقتصادی در ارتباط با توسعة اقتصادی، اقتصاد خرد، اقتصادکار و اقتصادکلان بیشترین میزان فراوانی را به خود اختصاص داده است.. نتایج پژوهش همچنین نشان میدهد که مفاهیم اقتصادی از پایة اول تا پنجم به صورت تصاعدی افزایش یافته است. نتایج پژوهش راجرز وهمکاران[16] (2003) با عنوان «آموزش اقتصاد از طریق ادبیات کودکان در دورة ابتدایی» در آمریکا نشان میدهد که بخش بزرگ مطالب و تصاویر کتابهای قرائت، مطالب و مفاهیم اقتصادی را به شیوة جالب در خود جای دادهاند. نتایج پژوهش پیغامی و تورانی(1390) نشان میدهد که برنامة درسی اقتصاد در برنامة درسی ملی مغفول مانده است. پژوهش ربیعی و محبی (1388) اشاره میکند که بیشترین فروانی مؤلفههای الگوی مصرف در کتابهای دورة ابتدایی به کتاب علوم تجربی و کمترین فراوانی مربوط به مدنی است. نتایج پژوهش صالحی عمران، چهار باشلو و هاشمی (1389) هم نشان داده که توجه متعادل و جامعی به همه عناصر و مؤلفههای فرهنگ کار در کتابهای درسی ابتدایی نشده است؛ بهطوریکه بیشترین فراوانی مربوط به کتاب فارسی و کمترین فراوانی مربوط به کتاب قرآن بوده است. همچنین روشهای تدریس بهکارگرفته در فرایند یاددهی-یادگیری بهگونهای نبوده که مؤلفههای فرهنگ کار را در دانشآموزان تقویت و پرورش دهد. متأسفانه در خصوص میزان توجه به این مؤلفه در آموزش معلمان پژوهشی انجام نشده است. با توجه به اهمیت مباحث مذکور، پژوهش حاضر قصد دارد در پی پاسخ پرسشهای زیر باشد: 1. در محتوای کتابهای درسی دورة ابتدایی تا چه میزان به شاخصهای اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعه پرداخته شده است؟ 2. معلمان دورة ابتدایی در آموزش خود تا چه میزان به شاخصهای اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعه توجه کردهاند؟
روش پژوهش این پژوهش از نظر ماهیت تحقیق، توصیفی- پیمایشی- تحلیلی و از لحاظ رویکرد؛ ترکیبی (کمّی و کیفی) است؛ چراکه وضعیت موجود محتوا و اجرای برنامة درسی از لحاظ همخوانی با شاخصهای سبک زندگی مبتنی بر توسعة اسلامی- ایرانی را با استفاده از ابزارهای متعدد پرسشنامه و تحلیل محتوا بررسی کرده است. برای بررسی میزان توجه محتوای برنامة درسی دورة ابتدایی به شاخصهای اقتصادی مدنظر پژوهش؛ به تحلیل محتوای نمونهای از کتابهای مختلف دورة ابتدایی پرداخته شد. برای بررسی میزان توجه در آموزش معلمان دورة ابتدایی به شاخصهای اقتصادی مدنظر پژوهش؛ پرسشنامه میان معلمان دورة ابتدایی توزیع شد. جامعة مطالعهشدة پژوهش، شامل کتابهای درسی دورة ابتدایی که سی و پنج جلد است و کلیة معلمان زن ابتدایی مناطق دو، شش و دوازده شهر تهران بوده که تعداد کل آنها 797 نفر در سال تحصیلی 1393- 94 است. برای انتخاب حجم نمونة کتابهای درسی از روش نمونهگیری هدفمند طبقهای استفاده شد که نیازمند انتخاب یک نمونه با حصول اطمینان از سوگیرینکردن در انتخاب کتابهاست. با توجه به اینکه در انتخاب کتابها بنا بر این بود که همة عناوین کتابهای درسی بررسی شود و از سوگیری پرهیز شود، دو اصل در انتخاب نمونه مدنظر قرار گرفت. اصل اول اینکه تعداد کتابهای مورد تحلیل هر پایه متناسب با تعداد کتابهای هر پایه باشد و اصل دوم اینکه به همة عناوین کتابها پرداخته شود و محدود به چند عنوان کتاب مشابه نشود. با رعایت این دو اصل، تعداد و عناوین کتابهای منتخب به تفکیک پایه تحصیلی در جدول 1 ارائه شده است.
جدول1: نمونة آماری کتابهای درسی دورة ابتدایی
در انتخاب معلمان مقطع ابتدایی برای توزیع پرسشنامه از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای استفاده شد. زمانیکه حجم کل نمونه از حجم افراد و عناصر حاضر در خوشهها زیاد باشد یا پراکندگی جغرافیائی حوة جمعیت تحت بررسی زیاد باشد، نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای ضرورت مییابد. برای نمونهگیری، سه منطقة متفاوت شهر تهران انتخاب شد و سپس در هر منطقه، چند مدرسه انتخاب و پرسشنامه میان همه معلمان آن مدارس پخش شد. برای تحلیل محتوای کتابهای درسی از فرمهای محققساخته استفاده شد. نوع تحلیل محتوای پژوهش حاضر، تحلیل مفهومی یا معنایی است. در این روش، پیامهای آشکار و پنهانی که از طریق بار معنایی و مفهومی کلمات، عبارات، تمثیلها، تصاویر و نظایر اینها به ذهن دانشآموز متبادر میشود، بررسی میشوند؛ بهطوریکه پس از تعیین مقولههای شاخص اقتصادی و مصداقهای مفاهیم آن، به شمارش مضمونهای کتاب درسی پرداخته شد. واحد تحلیل مورد بررسی، مضمونهای نوشتهها و تصاویر کتابهای درسی و واحد ثبت نیز صفحه بود. روایی تحلیل محتوا با استفاده از روش محتوایی و پایایی آن با استفاده از تکنیک بازآزمایی با میزان توافق 95% توسط معلمان دورة ابتدایی تأیید شد. برای جمعآوری اطلاعات از معلمان، پرسشنامة محققساخته به کار گرفته شد. پرسشنامة محققساخته دارای چهار مقوله و 60 گویه (سؤال) بود که در سه بخش شناختی، عاطفی و رفتاری طراحی شده بود. با توجه به اینکه برنامة درسی مجموعه فرصتهای یادگیری را فراهم میسازد و یادگیری سه حیطة شناختی، عاطفی و رفتاری را در بر میگیرد، پرسشنامه میزان توجه معلمان به پنج شاخص سبک زندگی در تدریس و آموزش (حیطة شناختی)، ترغیب و تشویق (حیطة عاطفی) و در عملکرد و ارزیابی(حیطة رفتاری) را اساس سؤال قرار کرد. از آنجا که در بسیاری از مباحث آموزشی، انتقال مفاهیم مرکز توجه است؛ اما نسبت به ایجاد علاقه و ارزشگذاری نسبت به مفاهیم و پایبندی و به کارگیری آنها، کمتوجهی اعمال میشود؛ با نگاه به این سه حیطه بررسیها انجام شد تا تفاوت میزان پرداختن به مؤلفهها در سه حیطه مشخص شود. روایی پرسشنامه از روش محتوایی با استفاده از نظرات متخصصان تأیید شده است. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ 97% تعیین شده است.
یافتههای پژوهش سؤال اول: در محتوای کتابهای درسی دورة ابتدایی تا چه میزان به شاخصهای اقتصادیِ سبک زندگیِ مبتنی بر توسعه پرداخته شده است؟ جدول 2: فراوانی و درصد شاخصهای اقتصادی سبک زندگی در کتابهای پایه اول
طبق یافتههای جدول 2، در کتاب فارسی اول ابتدایی، 14 واحد مضمون به شاخصهای اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعة اسلامی- ایرانی پرداخته شده است که از این تعداد، 3 واحد (4/21%( به صرفهجویی و استفادة درست از امکانات، 4 واحد (28/6 %) به تلاش و پشتکار، 2 واحد (3/14 %) به مسئولیتپذیری و 5 واحد (7/35%) به نظم و استفاده صحیح از زمان پرداخته است و هیچ توجهی به پرهیز از مصرفگرایی افراطی نشده است. در کتاب علوم پایة اول ابتدایی، 26 واحد مضمون به شاخصهای اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعة اسلامی- ایرانی پرداخته شده است؛ از این تعداد، 5 واحد (2/19%( به صرفهجویی و استفادة درست از امکانات، 9 واحد (6/34 %) به تلاش و پشتکار،10 واحد (5/38 %) به مسئولیتپذیری و 1 واحد (8/3% ) به نظم و استفاده صحیح از زمان و1 واحد (8/3 %) به پرهیز از مصرفگرایی افراطی پرداختهاند. همچنین بیشترین توجه به شاخصهای اقتصادی در کتاب علوم و کمترین توجه در کتاب فارسی بوده است.
جدول 3: فراوانی و درصد شاخصهای اقتصادی سبک زندگی در کتابهای پایة دوم
طبق یافتههای جدول 3، در کتاب ریاضی پایة دوم ابتدایی، از 17 واحد مضمون، 9 واحد (9/52%( به تلاش و پشتکار، 3 واحد (6/17 %) به مسئولیتپذیری و 5 واحد (4/29%) به نظم و استفاده صحیح از زمان پرداخته است. به صرفهجویی و استفادة درست از امکانات و پرهیز از مصرفگرایی افراطی توجهی نشده است. در کتاب هدیههای آسمانی پایة دوم ابتدایی از 3 واحد مضمون، 1 واحد (3/33%( به صرفهجویی و استفادة درست از امکانات، 1 واحد )(3/33%) به تلاش و پشتکار و 1 واحد (3/33 %) به مسئولیتپذیری پرداخته شده است و به دو شاخص دیگر توجهی نشده است. بیشترین توجه به شاخصها در کتاب ریاضی و کمترین توجه در کتاب هدیههای آسمانی بوده است.
جدول4: فراوانی و درصد شاخصهای اقتصادی سبک زندگی در کتابهای پایة سوم
طبق یافتههای جدول4، در کتاب اجتماعی پایة سوم ابتدایی، از 36 واحد مضمون، 5 واحد (9/13%) به صرفهجویی و استفاده درست از امکانات، 9 واحد (25%( به تلاش و پشتکار، 14 واحد (9/38 %) به مسئولیتپذیری، 5 واحد (9/13%) به پرهیز از مصرفگرایی افراطی و 3 واحد (3/8%) به نظم و استفاده صحیح از زمان توجه کرده است. در کتاب اجتماعی پایة سوم ابتدایی، از 36 واحد مضمون، 6 واحد (7/16%) به صرفهجویی و استفادة درست از امکانات، 16 واحد (4/44%( به تلاش و پشتکار، 12 واحد (3/33%) به مسئولیتپذیری، 1 واحد (8/2% ) به پرهیز از مصرفگرایی افراطی و 1 واحد (8/2%) به نظم و استفاده صحیح از زمان پرداخته است. در کتاب فارسی پایة سوم ابتدایی، از 62 واحد مضمون، 7 واحد (3/11%) به صرفهجویی و استفادة درست از امکانات، 19 واحد (6/30%( به تلاش و پشتکار، 32 واحد (6/51 %) به مسئولیتپذیری، 2 واحد (2/3% ) به پرهیز از مصرفگرایی افراطی و 2 واحد (2/3%) به نظم و استفادة صحیح از زمان پرداخته است. همچنین بیشترین توجه به شاخصهای اقتصادی در کتاب فارسی و توجه برابر در کتاب علوم و اجتماعی بوده است.
جدول 5: فراوانی و درصد شاخصهای اقتصادی سبک زندگی در کتابهای پایة چهارم
طبق یافتههای جدول 5، در کتاب هدیهها پایة چهارم ابتدایی، 7 واحد (2/29%) به تلاش و پشتکار، 13 واحد (2/54%) به مسئولیتپذیری و 4 واحد (7/16%) به نظم و استفاده صحیح از زمان پرداخته است و هیچتوجهی به صرفهجویی و استفادة درست از امکانات و پرهیز از مصرفگرایی افراطی نشده است. در کتاب ریاضی پایة چهارم ابتدایی، 1 واحد (25%) به تلاش و پشتکار و 3 واحد (75%) به نظم و استفادة صحیح از زمان پرداخته و هیچ توجهی به سایر مؤلفهها نشده است. در کتاب قرآن پایة چهارم ابتدایی هیچ واحدی به شاخصهای اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعة اسلامی- ایرانی مدنظر پژوهش نپرداخته است. همچنین بیشترین توجه به شاخصهای اقتصادی در کتاب هدیههای آسمانی و کمترین توجه در کتاب ریاضی بوده است.
جدول 6: فراوانی و درصد شاخصهای اقتصادی سبک زندگی در کتابهای پنجم
طبق یافتههای جدول 6، در کتاب هدیههای آسمانی پایة پنجم ابتدایی، 43 واحد مضمون به شاخصهای اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعة اسلامی- ایرانی پرداخته شده است. از این تعداد، 4 واحد (3/9%) به صرفهجویی و استفادة درست از امکانات، 12 واحد (9/27%) به تلاش و پشتکار، 16 واحد (2/37%) به مسئولیتپذیری، 2 واحد (7/4%) به پرهیز از مصرفگرایی افراطی و 9 واحد (9/20%) به نظم و استفاده صحیح از زمان پرداخته است. در کتاب فارسی پایة پنجم ابتدایی،40 واحد مضمون به شاخصهای اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعة اسلامی- ایرانی پرداخته شده است. از این تعداد، 1 واحد (5/2%) به صرفهجویی و استفادة درست از امکانات، 26 واحد (65%) به تلاش و پشتکار، 11 واحد (5/27%) به مسئولیتپذیری و 2 واحد (5%) به نظم و استفادة صحیح از زمان پرداخته است و هیچتوجهی به پرهیز از مصرفگرایی افراطی نشده است. در کتاب علوم پایة پنجم ابتدایی، 28 واحد مضمون به شاخصهای اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعة اسلامی- ایرانی پرداخته شده است. از این تعداد، 4 واحد (3/14%) به صرفهجویی و استفادة درست از امکانات، 12 واحد (9/42%) به تلاش و پشتکار، 7 واحد (25%) به مسئولیتپذیری، 5 واحد (9/17%) به پرهیز از مصرفگرایی افراطی پرداخته است و هیچ واحدی به نظم و استفاده صحیح از زمان نپرداخته است. همچنین بیشترین توجه به شاخصهای اقتصادی در کتاب هدیههای آسمانی و کمترین توجه در کتاب علوم بوده است.
جدول 7: فراوانی و درصد شاخصهای اقتصادی سبک زندگی در پایه ششم
طبق یافتههای جدول 7، در کتاب تفکر و پژوهش پایة ششم ابتدایی، 6 واحد مضمون به شاخصهای اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعة اسلامی- ایرانی پرداخته شده است. از این تعداد، 2 واحد به تلاش و پشتکار (3/33 %)، 2 واحد (3/33%) به مسئولیتپذیری و 2 واحد (3/33%) به نظم و استفاده صحیح از زمان پرداخته است و هیچ توجهی به صرفهجویی و استفادة درست از امکانات و پرهیز از مصرفگرایی افراطی نشده است. به طور کلی در کتاب ریاضی پایة ششم ابتدایی، 2 واحد مضمون به شاخصهای اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعة اسلامی- ایرانی پرداخته شده است. از این تعداد، 1 واحد (50%) به صرفهجویی و استفادة درست از امکانات و 1 واحد (50%) به مسئولیتپذیری پرداخته است و به سایر شاخصهای اقتصادی توجهی نشده است. در کتاب قرآن پایة ششم ابتدایی، 16 واحد مضمون به شاخصهای اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعة اسلامی- ایرانی پرداخته شده است. از این تعداد، 6 واحد (5/37%) به صرفهجویی و استفادة درست از امکانات، 3 واحد(8/18%) به تلاش و پشتکار، 3 واحد (8/18%) به مسئولیتپذیری ، 4 واحد (25 %) به نظم و استفادة صحیح از زمان پرداخته است و هیچ واحدی به پرهیز از مصرفگرایی افراطی نپرداخته است. در کتاب اجتماعی پایة ششم ابتدایی، 59 واحد مضمون به شاخصهای اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعة اسلامی- ایرانی پرداخته شده است که از این تعداد، 9 واحد (3/15%) به صرفهجویی و استفادة درست از امکانات، 23 واحد (39%) به تلاش و پشتکار، 11 واحد (6/18%) به مسئولیتپذیری، 8 واحد (6/13%) به پرهیز از مصرفگرایی افراطی و 8 واحد (6/13%) به نظم و استفاده صحیح از زمان توجه کرده است. همچنین بیشترین توجه به شاخصهای اقتصادی در کتاب اجتماعی و کمترین توجه در کتاب ریاضی بوده است.
جدول 8 : فراوانی شاخصهای اقتصادی سبک زندگی در کتابهای درسی
طبق یافتههای جدول 8، در کتابهای درسی بررسیشده، 416 واحد مضمون به شاخصهای اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعة اسلامی- ایرانی پرداخته شده است. از این تعداد، 52 واحد به صرفهجویی و استفادة درست از امکانات، 153 واحد به تلاش و پشتکار، 138 واحد به مسئولیتپذیری، 24 واحد به پرهیز از مصرفگرایی افراطی و 49 واحد به نظم و استفاده صحیح از زمان پرداخته است. سؤال دوم: معلمان دورة ابتدایی در آموزش خود تا چه میزان به شاخصهای اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعه توجه کردهاند؟
جدول 9: توزیع فراوانی و درصد پاسخ معلمان به سؤالات مربوط به شاخصهای اقتصادی
همانطور که در جدول 9 مشاهده میشود؛ بیشترین میانگین (59/4) به مؤلفة تلاش و پشتکار در حیطة شناختی و کمترین میانگین (72/3) به مؤلفة صرفهجویی در حیطة رفتاری تعلق دارد.
جدول10: مقایسة میانگین نمرات شاخص اقتصادی با میانگین فرضی 3
براساس یافتههای جدول10، نتیجة مربوط به آزمون تی تکنمونهای نشان میدهد که تفاوت مشاهدهشده از میانگین فرضی معنیدار است (0001/0>p، 96/30=t) و با توجه به اینکه میانگین شاخص اقتصادی از میانگین فرضی 3 بیشتر است؛ بنابراین میزان توجه معلمان به شاخصهای اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعة اسلامی- ایرانی در آموزش از نظر خودشان از سطح متوسط بیشتر است.
جدول 11: مقایسة نمرات شاخص سه حیطة شناختی، عاطفی و رفتاری با میانگین فرضی 3
در جدول11، نتیجه آزمون تی تک نمونهای برای مقایسة میانگین میزان توجه معلمان به شاخصهای اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعة اسلامی- ایرانی در آموزش در سه حیطة شناختی، عاطفی و رفتاری با میانگین فرضی نشان میدهد که تفاوت مشاهدهشده از میانگین فرضی برای هر سه حیطة شناختی (0001>p، 08/32=t)، عاطفی (0001>p، 92/24=t) و رفتاری (0001/0>p، 07/21= t) معنیدار است. همانطور که در جدول مشاهده میشود میانگین و انحراف استاندارد دیدگاه معلمان در حیطة شناختی به ترتیب برابر با 40/4 و 57/0، در حیطة عاطفی برابر با 18/4 و 63/0 و در حیطة رفتاری به ترتیب برابر با 02/4 و 64/0 است. برای بررسی تفاوت معنیداری بین میانگین سه حیطه، از آزمون رتبهای فریدمن استفاده شد که بر اساس آن، بیشترین توجه در آموزش به شاخص اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعة اسلامی- ایرانی در سه حیطه به ترتیب میانگین رتبهها شناختی، عاطفی و رفتاری است. نتایج معناداری آزمون فریدمن با مجذور کای ( )، 23/34 و درجة آزادی (d.f)، 2 در سطح معنیداری 0001/0 نشان میدهد که تفاوت معناداری بین سه حیطه از نظر پاسخگویان وجود دارد؛ بنابراین میتوان گفت از نظر معلمان میزان پرداختن به سه حیطه متفاوت است و حیطة شناختی در اولویت اول، حیطة عاطفی اولویت دوم و حیطة رفتاری در اولویت سوم انطباق دارد. نتایج بر این مسئله صحه میگذارد که معلمان در حیطة شناختی بر شاخصهای اقتصادی تأکید بیشتری دارند؛ اما در حیطة رفتاری کمتر به شاخصها توجه دارند. برای تعیین معناداری تفاوت دوبهدوی بین حیطهها، از آزمون ناپارامتری ویلکاکسون استفاده شد. نتایج آزمون ویلکاکسون نشان میدهد بین هر سه حیطه به صورت دوبهدو تفاوت معنیدار وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری آموزش و پرورش از اساسیترین نهادهای تأثیرگذار در فرایند توسعة اقتصادی هر کشور است. در دنیای پیچیدة امروزی، از شروط اساسی برای کارآمدی افراد برخورداری آنها از آموزشهای مناسب با شرایط پیشرفت و توسعه است و البته با فراگیرشدن آموزش عمومی بهویژه آموزش ابتدایی در جوامع، سهم عمدهای از آمادگی برای زندگی در عصر توسعه بر عهدة آموزش و پرورش همگانی است. برنامة درسی دورة ابتدایی باید سبک زندگی متناسب با توسعة اقتصادی را در رفتار دانشآموزان نهادینه سازد و آنها را به مجموعهای از دانشها، نگرشها و توانمندیهای فردی متناسب با توسعة اقتصادی مجهز کند. برای نیل به این اهداف باید در محتوای کتابهای درسی و آموزش معلمان به این مسئله توجه ویژه شود. مهمترین شاخصهای اقتصادی سبک زندگی به رفتارهایی اشاره دارد که زمینهساز توسعة اقتصادی هستند و نیل به شاخصهای توسعة اقتصادی را امکانپذیر میسازند. در این پژوهش، پنج مؤلفه، مهمترین شاخصهای رفتاری تبیین شدند که عبارتاند از صرفهجویی، کار و تلاش و پشتکار، مصرفگرایی افراطی، نظم و مدیریت زمان و مسئولیتپذیری. یافتههای حاصل از تحلیل محتوا نشان میدهد که در میان کتابهای اول ابتدایی به مقولة «مسئولیتپذیری» بیشتر و به «پرهیز از مصرفگرایی» کمتر از همه پرداخته شده است. در کتابهای پایة دوم ابتدایی به مقولة «نظم و استفاده صحیح از زمان» بیشتر و به «پرهیز از مصرفگرایی» کمتر از همه توجه شده است. در کتابهای پایة سوم ابتدایی به مقولة «مسئولیتپذیری» بیشتر و به «نظم و استفادة صحیح از زمان» کمتر از همه توجه شده است. در کتابهای پایة چهارم ابتدایی به مقولة «مسئولیتپذیری» بیشتر و به «صرفهجویی و استفادة درست از امکانات» و «پرهیز از مصرفگرایی» اصلا توجه نشده است. در کتابهای پایة پنجم ابتدایی به مقولة «تلاش و پشتکار» بیشتر و به «پرهیز از مصرفگرایی» کمتر توجه شده است. در کتابهای پایة ششم ابتدایی به مقولة «تلاش و پشتکار» بیشتر و به «پرهیز از مصرفگرایی» کمتر توجه شده است. با توجه به یافتههای تحلیل محتوای کتابهای درسی از نظر میزان توجه به شاخصهای اقتصادی سبکِ زندگی مبتنی بر توسعه، بیشترین فراوانی مضمون (62 واحد) در کتاب فارسی پایة سوم ابتدایی بوده و کمترین فراوانی (2 واحد) درکتاب ریاضی ششم ابتدایی بوده است و متأسفانه در کتاب قرآن پایة چهارم به هیچ شاخصی توجه نشده است. یافتههای پژوهش ربیعی و محبی امین (1388) هم نشان داده که برحسب سازة الگوی مصرف بیشترین فروانی در کتاب علوم و کمترین فراوانی مربوط به مدنی است. همچنین از میان مؤلفههای اقتصادی بیشتر از همه به تلاش و پشتکار توجه شده و کمتر از همه به پرهیز از مصرفگرایی پرداخته شده است. نتایج پژوهش صالحی عمران، چهار باشلو و هاشمی (1389) که به بررسی مقایسهای مؤلفههای فرهنگ کار در سی و یک جلد کتاب درسی ابتدایی پرداختند، نشان میدهد کتاب فارسی با 215 صفحه بیشترین فراوانی و کتاب قرآن با 43 صفحه از کمترین فراوانی برخوردار بوده است. به طورکلی، یافتههای تحلیل محتوای کتابهای درسی بیانگر این است که در محتوای برنامة درسی ابتدایی توجه به مؤلفههای اقتصادی به ترتیب میزان فراوانی مضمون عبارتاند از: تلاش و پشتکار (153)، مسئولیتپذیری (138)، صرفهجویی (52)، نظم و استفادة صحیح از زمان (49)، پرهیز از مصرفگرایی (28) که در مجموع فراوانی پردازش به شاخصهای اقتصادی در کتابهای درسی 416 مضمون بوده است. با توجه به اینکه لازمة موفقیت هر انسان تلاش و کوشش است و همیشه پیامد آن در زندگی مشهود است، به این مؤلفه که لازمة موفقیت تحصیلی دانشآموزان نیز هست، توجه شده است؛ اما مؤلفههای مدیریت زمان و پرهیز از مصرفگرایی که برای جامعه در حال توسعة ما یک ضرورت به شمار میرود، بهشدت بدان کمتوجهی شده است. یافتههای حاصل از پرسشنامه بیانگر این است که در حیطة شناختی، اکثر معلمان مدعیاند که به مقدار «بسیارزیاد» به آموزش مقولهها پرداختهاند و در حیطة عاطفی، اکثر معلمان مدعیاند که به مقدار «زیاد» به ترغیب مقولهها توجه داشتهاند؛ اما در حیطة رفتاری کاهش توجه و تأکید دیده میشود. این نتیجه طبیعی است که در مقام سخن و حرف به آموزش شاخصها توجه زیادی معطوف شود، اما در حیطة عاطفی توجه کاهش یابد و درنهایت در عرصة عمل توجه به پایینترین سطح خود برسد. گویههای «تلاش و پشتکار» و «مسئولیتپذیری» بیشترین میانگین و گویة «پرهیز از مصرفگرایی افراطی» کمترین میانگین را داشته است. ها که با نتایج تحلیل محتوای کتابهای درسی همخوانی دارد. نتایج بیانگر این است که میزان توجه به شاخصهای اقتصادی توسط معلمان از دیدگاه خودشان بیشتر از سطح متوسط است؛ اما در کشوری که در صدد نیل به پیشرفت درونزاست؛ نهادینهسازی فرهنگ رفتار اقتصادی صحیح در نسل دانشآموز نیازمند توجه بیشتر معلمان به این مهم است. همچنین نتایج نشان میدهد که از نظر معلمان بیشترین میزان توجه به شاخصهای اقتصادی سبک زندگی در حیطة شناختی و کمترین میزان در حیطة رفتاری است. این مسئله امری بدیهی است؛ چراکه در گفتار معلم و در تدریس محتوا به مقولههای مطرحشده توجه میشود؛ اما در ترغیب و تشویق انجام آنها و در پیگیری تعهد به اجرای آنها توجه کافی نمیشود. با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهادهای زیر ارائه میشود: 1- برنامهریزان و مؤلفان کتابهای درسی در نگارش کتابها و انتخاب موضوعهای درسی به شاخصها و مباحث اقتصادی متناسب با توسعة اقتصادی کشور که نیاز است در دوران کودکی آموزش داده شود و به فرهنگ رایج جامعه درآید، توجه بیشتری کنند. 2- مضامین مرتبط با شاخصهای سبک زندگی مبتنی بر توسعة اقتصادی به گونهای هماهنگ و متعادل در محتوای کتابهای درسی دورة ابتدایی مطرح شوند و بیشترین فراوانی به مضامین خاص اختصاص نیابد. 3- مضامین مرتبط با شاخصهای سبک زندگی مبتنی بر توسعة اقتصادی در کتابهای ریاضی و قرآن نیز ارائه شود. 4- نهادهای مسئول، معلمان و دست اندرکاران آموزش ابتدایی را از ضرورت توجه به آموزش مؤلفههای اقتصادی سبک زندگی مبتنی بر توسعه در ابعاد سهگانة شناختی، عاطفی و رفتاری آگاه سازند. 5- برای معلمان مدارس ابتدایی، دورهها و کارگاههای آموزشی برگزار شود که شیوة آموزش و مهارت ایجاد انگیزه و توجه به بعد رفتاری آموزش شاخصهای اقتصادی در دانشآموزان ارائه شود. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آجیلی، هادی و بیکی، مهدی.(1392). کالبد شکافی سبک زندگی در جامعة سرمایهداری. فصلنامة فرهنگ مشاوره و روان درمانی. ویژهنامة (سبک زندگی)، 4 (1)، 110-81. آزاد ارمکی، تقی و شالچی، وحید. (1384). دو جهان ایرانی: مسجد و کافی شاپ. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 1(4)، 183-163. اخترشهر، علی. (1386). اسلام و توسعه. تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی. اخوان کاظمی، مسعود. (1383). آموزش عالی و توسعة پایدار سیاسی. مجموعهمقالات همایش آموزش عالی و توسعة پایدار. جلد اول، تهران: مؤسسة پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، 32-13. افقه، مرتضی. (1382). اسلام و توسعه. مجموعهمقالات دومین همایش اسلام و توسعه. قم: دفتر نشر معارف، 96-71. پیغامی، عادل و تورانی، حیدر. (1388). نقش برنامة درسی اقتصاد در برنامة تعلیم و تربیت رسمی و عمومی دنیا، ارائة یک برنامه عمل برای یک برنامة درسی مغفول. فصلنامة نوآوریهای آموزشی، 9 (4)، 52-31. تامین، ملوین. (1385). جامعهشناسیقشربندیونابرابریاجتماعی. ترجمة نیکگهر. تهران: نشر توتیا. جوادی آملی، عبدالله. (1391). مفاتیح الحیاه. قم: اسراء. ربیعی، مهدی و محبی امین، سکینه. (1388). تحلیل محتوای کتابهای درسی دورة ابتدایی برحسب سازة الگوی مصرف(با تاکید بر آیات و روایات). فصلنامة فرهنگی-دفاعی زنان و خانواده، 5 (3)، 142-113. سریع القلم، محمود. (1382). عقلانیت و آیندة توسعهیافتگی در ایران، پژوهشکدة فرهنگ و معارف. مجموعه مقالات دومین همایش اسلام و توسعه. قم: دفتر نشر معارف، 495-479. سریع القلم، محمود. (1375). عقل و توسعه یافتگی. تهران: نشر سفیر. سلیمی فر، مصطفی. (1391). مقدمهای بر الگوی توسعة اسلامی ایرانی. کتاب نخستین نشست اندیشههای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. تهران: دبیرخانه کنفرانسالگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، 60-37. سیدی، بتول؛ درتاج، فریبرز؛ جلایی، عبدالمجید. (1390). بررسی پیامها و مفاهیم اقتصادی در کتابهای درسی دورة ابتدایی. فصلنامة پژوهشهای اقتصادی ایران، 16(4)، 69-35. شریفی، احمد حسین؛ عالمزاده نوری، محمد؛ حسین خانی، هادی؛فصیحی، مهدی. (1391). همیشه بهار (اخلاق و سبک زندگی اسلامی). تهران: دفتر نشر معارف. شیخی، محمد تقی. (1385). جامعهشناسی توسعه. تهران: نشر حریر. شهابی، محمد. (1386). سبکهای زندگی جهانوطنانه در میان جوانان ایرانی و دلالتهای سیاسی آن. زیر نظر ابراهیم حاجیانی. الگوهای سبک زندگی ایرانیان. تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک. صالحی عمران، چهارباشلو، حسین؛ هاشمی، سهیلا. (1389). بررسی مقایسهای مؤلفههای فرهنگ کار در کتابهای درسی دورة ابتدایی و روش تدریس مربیان. دو ماهنامة علمی-پژوهشی دانشور رفتار، 17(3) ، 195-173. علی بن ابی طالب. (1378). نهجالبلاغه. ترجمة سیدجعفر شهیدی. تهران: شرکت انتشارات علمى و فرهنگى. غفوری، اکبر. (1391). گامهای اولیه در طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. کتاب نخستین نشست اندیشههای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. تهران: دبیرخانه کنفرانسالگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، 208- 203. غیاثوند، احمد؛ قلی زاده، بهنام(1389). بررسی تاثیر سبک زندگی بر سبک مصرف کتب و نشریات. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 6(1)، 53-37. فاضلی، محمد. (1382). مصرفوسبکزندگی. تهران: نشر صبح صادق. فاطمی امین، زینب و فولادیان، مجید (1388). نظام آموزشی و بازدهی آموزشی: مطالعه تطبیقی 70 کشورجهان. راهبرد فرهنگ، 2(3)،130-103. فکوهی، ناصر. (1379).از فرهنگ تا توسعه: مقالاتی در زمینه توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی. تهران: فردوس. فیوضات، ابراهیم و حسینی نثار، مجید(1383). بررسی جایگاه کار و کوشش در شعر فارسی. پژوهش نامه علوم انسانی، 5(2)، 130- 105. کاویانی آرانی، محمد. (1388). طرح نظریه سبک زندگی بر اساس دیدگاه اسلام و ساخت آزمون سبک زندگی اسلامی و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن. پایان نامه دکتری روان شناسی عمومی، دانشگاه اصفهان. مرتجائی، سوده. (1392). بررسی شاخصههای سبک زندگی اسلامی از منظر قرآن و روایات. مجموعه مقالات سبک زندگی در ایران. تهران: انتشارات تیسا- ج1 ،400-379. موسایی، میثم. (1390). دین، توسعه و فرهنگ. تهران: انتشارات جامعه شناسان. نراقی، یوسف. (1370). توسعه و کشورهای توسعه نیافته، مطالعه تحلیلی از جنبههای نظری-تاریخی توسعه نیافتگی. تهران: شرکت سهامی انتشار. چاپ اول نصرتی، شیما و ذوالفقاری، ابوالفضل. (1391). تأثیر میزان دینداری بر سبک زندگی جوانان تهران. پژوهشاجتماعی، 5(2)، 117-101. نظرپور، محمدنقی. (1378). ارزشها و توسعه. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. Bosco, S, M; Bianco, C. A. (2005). Influence of maternal work patterns and socioeconomic status on the lifestyle choice, Journal of Career Devlopment, 32(2), 165-182. Borchard, K. (2010). Between poverty and a lifestyle: the leisure activities of homeless people in Las Vegas, Journal of Contemporary Ethnography, 39(2), 441-466. Casey, C; Petricia, A. (2004). Just a temp? Women, temporary employment and lifestyle, Work Employment Society, 18(3), 459-480. Ching, C; Joey, Ka; L, L. (2005). Lifestyles, reliance on traditional news media and online news adoption, New Media Society, 3(7), 357-382. Hakim, C. (2002). Lifestyle preferences as determinants of women's differentiated labor market careers, Work and Occupations, 29(4), 428-459. Hurton, P; Hunt, Ch. (1984). Sociology, McGraw Hill. Kelly, J. (1990). Leisure behaviors and styles: Social, economic and culture factors, In Blanka Filipcova, S. Glyptis, W. Tokarski (eds), Life styles: Theories, concepts, methods and results of life style research in international perspective, Research Committee 13 of the International Sociological Association, Parague. Miller, R. L. (1988). Economic education for citizenship. Bloomington. IN: ERIC clearinghouse for social studies/ social science education. Washington, (ERIC document reproduction service No, ED296947). Palumets, L. (2002). Space of lifestyles in Estonia in 1991, Society with soviet heritage, in the light of bourdieu's theory, Potsdam: Pro Ethnologia, 16(3), 39–59. Ribisl, Kurt M; Lee, Rebecca E; Henriksen, Lisa & Harry H. Haladjian. (2003). A content analysis of web sites promoting smoking culture and lifestyle, Health EducBehav, 30(1), 64-78. Rodgers, Y; Hawthorne and R. C. Wheeler. (2003). Economic literacy among primary grades students. Available: http://papers.ssrn.com /sol3/papers.cfm?abstract_id=433980. Salemi, M. K; Siegfried; J. J. (1999). The state of economic education, American Economic Review, 89(2), 355-361. Stempel, C. (2005). Adult participation sports as cultural capital; A test of bourdieu’s theory of the field of sports, International Review for the Sociology of Sport, 4(40), 411-432. Wilska, T. (2002). Me A consumer? Consumption, identities and lifestyles in today's Finland, Acta Sociologica, 45(3), 195-210. Young Kim, C. (2000). Comperative study on economic education: Korean and Japanese school, http://www.NIra.Jp/publ/rev iew/2000/spring/pdf. Zablocki, B; Kanter, R. (1976). The differentiation of lifestyles, American Sociological Review, 10(6), 269-298.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,321 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 770 |