تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,652 |
تعداد مقالات | 13,408 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,253,156 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,089,764 |
قدرت بازار محصول و نقد شوندگی بازار سهام | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مدیریت دارایی و تامین مالی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 17، تیر 1396، صفحه 21-36 اصل مقاله (531.46 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/amf.2017.21571 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
علی رحمانی1؛ حدیثه حاجی مرادخانی* 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشیار گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهراء"س" | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشجوی دکترای حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهراء"س" | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
براساس پیشبینیهای موجود در نوشتار،قیمت سهام شرکتیکهقدرتبازار محصول بیشتری دارد، حساسیت کمتری به جریان سفارش معاملات سهام نشان میدهد که این امر به نوبۀخود به نقدشوندگی بیشتر در بازار سهام منجر میشود. در این مقاله پیشبینی فوق در یک نمونه از 75 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در دورۀ 1388 تا 1391 و با استفاده از سه معیار مختلف نقدناشوندگی (معیار آمیهود، شکاف قیمت نسبی و شکاف قیمت مؤثر) آزموده شد. نتایج حاصل از رگرسیونهای ترکیبی (پنل) نشان داد نقدشوندگی سهام به تناسب سهم بازار (شاخص اول قدرت بازار محصول) افزایش مییابد. یافتهها همچنین نشان میدهد نسبت سود عملیاتی (شاخص دوم قدرت بازار محصول)، رابطۀ معنادار و منطبق با نظریه با نقدشوندگی بازار سهام ندارد. به نظر میرسد نامآوری شرکتها در بازار محصول (بهلحاظ سهم بازار) بیش از سودآوری، موجب افزایش نقدشوندگی سهام آنها میشود. سایر نتایج نشان میدهد تبلیغات در بازار محصول تأثیری مستقیم در نقدشوندگی در بازار سهام ندارد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نقد شوندگی سهام؛ قدرت بازار محصول؛ معیار آمیهود؛ شکاف قیمت نسبی؛ شکاف قیمت مؤثر | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه
نقدشوندگی سهام یکی از مهمترین معیارهای مدّنظر سرمایهگذاران است. منظور از نقدشوندگی، سهولت خرید و فروش سهام بدون تغییر در قیمت یا به عبارت دیگر، قابلیت خرید و فروش مقادیر در خور توجهی از اوراق بهادار بسرعت و با تأثیر اندک در قیمت است]20[. باتوجه به اهمیت روزافزون نقدشوندگی، پژوهشگران به شناخت عوامل مؤثر در آن، بهطور وسیعی توجه کردهاند. در این پژوهش براساس نظریهها و پژوهشهای موجود، به این پرسش پاسخ داده میشود که آیا توانایی شرکتها در بازار محصول، میتواند نقدشوندگی سهام آنها را در بورس اوراق بهادار تهران توجیه کند. آنچه این پژوهش به نوشتار موجود اضافه میکند، مرتبطکردن بازارهای مالی و محصول است. در این پژوهش برای اولین بار در پژوهشهای داخلی، معیارهای شکاف قیمت مؤثر و نسبی از پردازش کلیّۀ قیمتهای پیشنهادی خرید و فروش سهام در تمام روزهای معاملاتی و تمام ساعات روز، با استفاده از برنامهنویسی در محیط سی شارپ[1] استخراج شده است. همچنین برای اولین بار اثر تبلیغات بر نقدشوندگی سهام بررسی شد. در ادامه بهترتیب، مبانی نظری، پیشینه و روش پژوهش که شامل طرح فرضیه، معرفی متغیرها و الگو است، بهطور جامع تشریح میشود. بخش بعدی به تحلیل یافتهها و نتیجهگیری اختصاص مییابد و در پایان، پیشنهادها، محدودیتها و منابع استفادهشده بیان خواهند شد.
مبانی نظری دو نظریه وجود دارد که رابطهای مثبت را بین رقابت بازار محصول و نقدشوندگی سهام پیش بینی میکنند، هرچند به لحاظ ساز و کار اثرگذاری متفاوت هستند. پرس[2] (2010) پیشبینی میکند افزایش قدرت بازار محصول[3]، نقدشوندگی سهام را بهبود میبخشد؛ زیرا شرکتی با قدرت بازار محصول بیشتر، توانایی بیشتری برای تثبیت قیمتها و منتقلکردن شوکهای سودآوری به مشتریان دارد که این امر به نوبۀ خود تغییرپذیری جریانهای نقدی و بازده سهام را کاهش میدهد. تغییرپذیری کمتر جریانهای نقدی و بازدهها، به سرمایهگذاران اطلاعات دقیقتری دربارۀ قیمت سهم میدهد؛ بنابراین قیمتها نسبت به جریان سفارش معاملات[4] حساسیت کمتری خواهند داشت؛ درنتیجه شرکتهای با قدرت بازار محصول بیشتر، اثر قیمتی کمتر و نقدشوندگی سهام بیشتری دارند. چارچوب نظری توکس[5] (2008) نیز رابطۀ مثبتی بین قدرت بازار محصول و نقدشوندگی سهام پیش بینی میکند. معاملهگران آگاه[6] ریسک خنثی و با ثروت محدود ترجیح میدهند سهام شرکتهای رقیب با قدرت بازار محصول ضعیفتر را معامله کنند؛ زیرا ارزش چنین سهامی نسبت به اطلاعات خصوصی حساس است؛بنابراین هنگامی که قدرت بازار محصول کاهش مییابد، معاملات آگاهانه افزایش خواهد یافت که این امر نقدشوندگی سهام را بهدلیل گزینش معکوس کاهش میدهد. درواقع توکس (2008) در مقالۀ خود ضمن ارائۀ یک الگوی ساده مبتنی بر معاملات آگاهانه و اطلاعات خصوصی چنین استدلال میکند که هرچه سهم بازار یک شرکت که ناشی از مزیت رقابتی آن شرکت در بازار کالا است، افزایش یابد، احتمال وقوع این نوع معاملات بر سهام شرکت کاهش پیدا میکند. این در حالی است که سهام شرکتهای با سهم بازار کمتر بهدلیل حساسیت بیشتری که قیمت آنها به شوکها نشان میدهد، موقعیت جذابی برای معاملات آگاهانه و کسب بازدههای مازاد (غیر عادی) فراهم میکنند. علاوه بر پژوهش حاضر شاید اثرگذاری قدرت بازار محصول بر نقدشوندگی سهام را از مجرای مدیریت سود نیز بتوان مطرح کرد. داتا[7] و همکاران (2013) ثابت کردند قدرت بازار محصول، اثر منفی بر مدیریت سود دارد؛ یعنی هرچه شرکت در بازار محصول ضعیفتر باشد، احتمال درگیری بیشتر مدیران در مدیریت اقلام تعهدی اختیاری بیشتر است و برعکس. از سوی دیگر پژوهشهای زیادی نیز وجود دارد که نشان میدهند مدیریت سود، اثر منفی بر نقدشوندگی سهام دارد؛ زیرا با افزایش مدیریت سود، کیفیت اطلاعات، کاهش و عدم تقارن اطلاعاتی، افزایش مییابد و این امر موجب کاهش تمایل سرمایهگذاران آگاه به معامله و کاهش نقدشوندگی سهام میشود و برعکس (برای مثال ]22،31[ را ببینید). اینگونه میتوان ثابت کرد افزایش قدرت بازار محصول باعث کاهش مدیریت سود و درنتیجه افزایش نقدشوندگی سهام میشود.
مبانی نظری هرچند مطالعات وسیعی دربارۀ رابطۀ نقدشوندگی سهام با متغیرهای مختلف نظیر نقدشوندگی داراییها، بازده سهام، ساختار سرمایه، حاکمیت شرکتی، کیفیت افشاء، مدیریت سود و بسیاری موارد دیگر انجام شده است، دربارۀ بررسی رابطه بازار محصول و نقدشوندگی سهام همچنان جای بررسی وجود دارد (برای مثال منابع ]17،18،12،9،14،7و16[ را ببینید). در پژوهشهای خارج از ایران، مبانی نظری وسیعی دربارۀ بررسی رابطه بین رقابت بازار محصول و جنبههای گوناگون تأمین مالی شرکتی نظیر ساختار سرمایه، مدیریت ریسک، ساختار مالکیت، سیاست تقسیم سود، ادغامها و تحصیلها، پرهیز مالیاتی و غیره وجود دارد؛ بهعنوان مثال مطالعات تجربی گاسپر و ماسا[8] (2006)، چان، مورک و یینگ[9] (2008) و اروین و پانتیف[10] (2008) رابطۀ معکوسی بین قدرت بازار محصول و تغییرپذیری بازده سهام اثبات کردهاند. بهعنوان مثالی دیگر، کوبیک[11] و همکاران (2014) رابطۀ قدرت بازار محصول و پرهیز مالیاتی را مطالعه کردند. مطالعات بسیاری نیز درخصوص رابطۀ تصمیمهای ساختار سرمایه، ادغام و تحصیل، تجزیۀ سهم، عرضههای اولیه، معاملات داخلی، ساختار مالکیت، آگهی و تبلیغات، رتبهبندی اعتباری، بازده سهام و غیره با نقدشوندگی سهام وجود دارد(برای مثال آمیهود رابطۀ بازدههای سهام و نقدشوندگی را مطالعه کرده است ]20[) که در اینجا اشاره نمیشود. در این قسمت صرفاً بر مطالعاتی تمرکز میشود که رابطۀ بین شاخصهای قدرت بازار محصول و نقدشوندگی سهام را بررسی کردهاند. پرس (2010) الگویی ارائه داده و پیشبینی کرده است که شرکتهای دارای قدرت بازار محصول بیشتر، حجم معاملات سهام بیشتری دارند، قیمت سهم آنها آگاهانهتر است، نقدشوندگی سهام بهتری دارند و هرچه عدم تقارن اطلاعاتی بیشتر باشد، این روابط تقویت میشود. در مقالۀ پرس، نتایج حاصل از رگرسیونهای پنل بر مجموعهای از 28172 مشاهده (سال-شرکت) در دورۀ زمانی 1996 تا 2005 نشان میدهد قدرت بازار محصول بهطور مثبت و با اهمیتی با حجم معاملات، فعالیتهای معاملاتی افراد درونسازمانی و آگاهیدهندگی قیمت مرتبط است. وی همچنین نشان میدهد این روابط برای شرکتهای کوچک مسلّمتر است؛ زیرا درآنها عدم تقارن اطلاعاتی بیشتر است؛ اما پرس بهصورت تجربی رابطۀ قدرت بازار محصول و نقدشوندگی سهام را نمیآزماید و صرفاً یک پیشبینی نظری ارائه میکند. کیل و لون[12](2011) بر مبنای پیشبینی فوق با استفاده از رگرسیونهای فاما و مکبث روی 12695 مشاهدۀ سال-شرکت در سالهای 1984 تا 2003، رابطۀ فوق را در بازار سهام امریکا آزمودند. شاخصهای مدّنظر آنها برای قدرت بازار محصول، دو معیار نسبت سود عملیاتی و سهم بازار و معیارهای نقدشوندگی مدّنظر آنها شکاف قیمت نسبی[13]، شکاف قیمت مؤثر[14]، معیار آمیهود و شاخص گیبز است. نتایج آنها نشان میدهد رابطۀ مثبت و معناداری بین شاخصهای قدرت بازار محصول و نقدشوندگی سهام وجود دارد و این رابطه از مجرای تأثیر در تغییرپذیری بازده سهام و جریانهای نقدی است. همچنین عدم تقارن اطلاعاتی (اندازۀ شرکت، پوشش تحلیلگران و مخارج پژوهش و توسعه) بر شدت این رابطه اثرگذار است. یون[15](2011) اشاره میکند با استفادۀ حجم دادههایی هفت برابر پژوهش کیل و لون (2011) برای سالهای 1994 تا 2008 و با روش رگرسیونهای تلفیقی به نتایجی سازگار با نظریۀ پرس دست یافته است. وی در مقالۀ خود ذکر میکند که پرس (2010) و توکس (2008) هر دو رابطۀ مثبتی را بین نقدشوندگی سهام و قدرت بازار محصول پیش بینی میکنند؛ اما با دو ساز و کار اثرگذاری متفاوت. طبق مقالۀ پرس، قدرت بیشتر بازار محصول، اطمینان از بازدههای سهام را افزایش میدهد؛ بنابراین سرمایهگذاران آگاه ریسکگریز را مشتاق معامله با معاملهگران هنجاری میکند که این امر باعث افزایش حجم معاملات، تثبیت قیمتها و بهبود نقدشوندگی سهام میشود. در الگو پیشنهادی توکس، معاملهگران آگاه، ریسک خنثی و رفاه محدودی دارند و ترجیح میدهند سهام شرکتهای با قدرت بازار محصول پایینتر را معامله کنند؛ زیرا بازدههای حاصل از اطلاعات برای این شرکتها بیشتر است؛ بنابراین وقتی قدرت بازار محصول کاهش مییابد، معاملات آگاهانه و حجم معاملات افزایش ولی نقدشوندگی سهام کاهش مییابد. نتایج یون (2011) به لحاظ رابطۀ مثبت بین حجم معاملات و نقدشوندگی سهام با پژوهش پرس (2010) منطبق است. بر مبنای این پژوهشها، در مطالعۀ حاضر اثر قدرت بازار محصول (نسبت سود عملیاتی و سهم بازار) بر معیارهای مختلف نقدشوندگی سهام، در بورس اوراق بهادار تهران بررسی میشود.
روش پژوهش در این بخش، فرضیۀ پژوهش، نمونۀ پژوهش، روش جمعآوری دادهها، تعریف متغیرها و روش تجزیه و تحلیل آنها بیان میشود.در راستای دستیابی به هدف پژوهش، فرضیۀ زیر تدوین شده است: "قدرت شرکتها در بازار محصول، اثر مثبت و معناداری بر نقدشوندگی سهام آنها در بورس اوراق بهادار تهران دارد." جامعۀ آماری، شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است و نمونۀ مطالعهشده از بین شرکتهای فعال در پنج صنعت سیمان، مواد دارویی، شیمیایی، خودرو و فلزات اساسی که بیشترین تعداد شرکتها را در بر دارند، انتخاب شده است. کلیّۀ شرکتهای موجود در این پنج صنعت پس از حذف سرمایهگذاریها و هلدینگها، شرکتهای در مرحلۀ قبل از بهرهبرداری و شرکتهایی که صورتهای مالی آنها برای سالهای مذکور بهطورکامل در دسترس نبود، برای محاسبۀ سهم بازار محصول در نظر گرفته شد (درمجموع 135 شرکت از 160 شرکت بررسیشده). در مرحلۀ بعد برای انجام تحلیلهای آماری، 75 شرکت با مشخصات زیر انتخاب شد (درمجموع300 سال-شرکت): 1) سال مالی آنها منتهی به پایان اسفند باشد، 2) در سالهای 1388 تا 1391 در بورس اوراق بهادار حضور داشته باشند، 3) تعداد روزهای معاملاتی آنها در دورۀ پژوهش از 528 روز {2/(4سال*12ماه*22روز)}کمتر نباشد و در هیچ سالی کمتر از 50 روز معاملاتی نداشته باشند (20 درصد روزهای معاملاتی یک سال). متوسط درصد سهم بازار شرکتهای نمونۀ منتخب از کل صنعت مربوط در جدول (1) ارائه شده است. این نسبت، حاصل تقسیم خالص فروش شرکت بر فروش کل صنعت مربوط است. گفتنی است در این مطالعه دادههای ترازنامهای و سود و زیانی از صورتهای مالی موجود در شبکۀ کدال و دادههای روزانۀ ارزش بازار، بازده، قیمت و حجم معاملات سهام از نرمافزار رهاورد نوین استخراج شده است. دادههای مربوط به قیمتهای پیشنهادی روزانۀ خرید و فروش سهام از نرمافزار موجود درکتابخانه سازمان بورس و اوراق بهادار استخراج و با استفاده از برنامهنویسی در محیط سیشارپ پردازش شده است.
جدول(1) آمار شرکتهای نمونۀ انتخابی
در این مقاله سه معیار رایج نقدناشوندگی استفاده میشود: 1- معیارآمیهود(AM): که اثر قیمتی یعنی تغییر قیمت ایجادشده بهواسطۀ جریان سفارش معاملات را اندازهگیریمیکند.
در این فرمولVoli,t,yوri,t,yبهترتیب حجم معاملۀ ریالی سهم i و بازده سادۀ آن سهم در روز t در سال yاست. مجموع روزها برابرTy است؛ یعنی تعداد روزهای سال y که برای آن نسبت محاسبهمیشود. معیار آمیهود یک معیار نقدناشوندگی است؛بنابراین برای سهام نقدشونده، کوچکتر و برای سهام کمتر نقدشونده، بزرگتر است. دو معیار نقدناشوندگی دیگر استفاده شده در این پژوهش عبارتند از: شکاف قیمت نسبی و شکاف قیمت مؤثر که هر دو بهعنوان نسبتی از قیمت متوسط[16]تعریف میشوند؛ یعنی اگر AskوBid بهترتیب بهترین پیشنهادهای خرید و فروش سهام باشند، M یا همان قیمت متوسط بهصورت(Ask+Bid)/2 محاسبه میشود و خواهیم داشت: 1- شکاف قیمت نسبی (QS): اختلاف پایینترین قیمت پیشنهادی فروش و بالاترین قیمت پیشنهادی خرید سهم تقسیم بر قیمت متوسط. این شاخص بهصورت روزانه برای هر شرکت محاسبه میشود و سپس برای هر سال از میانگین مقادیر روزانه به دست میآید.
2- شکاف قیمت مؤثر (ES): دو برابر قدر مطلق اختلاف آخرین قیمت معامله روز و قیمت متوسط تقسیم بر قیمت متوسط. این شاخص بهصورت روزانه برای هر شرکت محاسبه میشود و سپس برای هر سال از میانگین شاخص روزانه به دست میآید.
از دو معیار نیز برای سنجش قدرت بازارمحصول استفاده میشود: یکی نسبت سود عملیاتی به فروش و دیگری سهم بازار. نسبت سود عملیاتی به فروش (OIR) در مقالات گاسپر و ماسا (2006)، پرس (2010) وکیل و لون (2011) نیز بهعنوان شاخص قدرت بازار محصول بهکار رفتهاست. همۀ تحلیلهابا استفاده از سهم بازار (MS) نیز تکرار میشوند. سهم بازار همانند مقالۀ کیل و لون (2011) از تقسیم فروش هر شرکت به کل فروش صنعت به دست میآید. کلیّۀ متغیرهای کنترلی این پژوهش به شرح زیر، براساس مقالۀ کیل و لون (2011) انتخاب شدهاند. گفتنی است بجز هزینۀ آگهی، تبلیغات و بازاریابی، سایر متغیرها درگذشته نیز در پژوهشهای داخلی حوزه نقدشوندگی سهام استفاده شدهاند که در بخش بررسی تطبیقی یافتهها به آنها اشاره خواهد شد. 1- اندازۀ شرکت (SIZE): معیار عدم تقارن اطلاعاتی است. عدم تقارن اطلاعات با اندازۀ شرکت کاهش مییابد. از دیدگاه نظری، رابطۀ مثبتی بین اندازه و نقدشوندگی وجود دارد. در این پژوهش، متغیر مذکور نظیر کیل و لون (2011) با لگاریتم طبیعی جمع ارزش دفتری کل داراییها نشان داده میشود. 2- اهرم (LEV): عبارت است از کل بدهی شرکت تقسیم بر ارزش بازار سرمایه بهعلاوۀ ارزش دفتری کل بدهی (نحوۀ محاسبۀ کیل و لون (2011)). پرس (2010) از نظر نظری و تجربی نشان میدهد اهرم بیشتر، درجۀ ریسکپذیربودن شرکت را افزایش میدهد و سرمایهگذاران ریسکگریز را از معامله باز میدارد؛ بنابراین نقد شوندگی سهام را کاهش میدهد. 3- هزینۀ آگهی، تبلیغات و بازاریابی (ADV)[17] و متغیر مجازی آن (ADVD): گرولان، کاناتاز و وستن[18](2004) نشان میدهند شرکتهای دارای هزینۀ تبلیغات بیشتر، سهام نقدشوندهتری دارند. در این پژوهش، این اثر با واردکردن متغیر آگهی، تبلیغات و بازاریابی کنترل میشود که از یاداشتهای همراه صورتهای مالی، استخراج و بر جمع کل داراییها تقسیم میشود. برای حفظ تعداد سال- شرکت در مجموعۀ دادهها، درصورتی که هزینۀ مذکور بهصورت آیتمی جدا در یادداشتهای همراه در دسترس نباشد، عدد صفر منظور و یک متغیر مجازی هزینۀ تبلیغات ناموجود تعریف. به این صورت که متغیر مجازی فوق برای شرکتهایی که هزینۀ آگهی، تبلیغات و بازاریابی آنها مشخص است، برابر صفر و در غیر این صورت برابر یک است. شیوۀ عمل فوق با مقالۀ کیل و لون (2011) منطبق است. 4- مالکیت نهادی(Instown)[19]را بهعنوان مجموع درصد سهام در جریان در اختیار سهامداران حقوقی دارای حداقل یک درصد سهام شرکت در پایان سال در نظر میگیریم؛ زیرا این تعریف هم سهامداران آگاه نظیر شرکتهای سرمایهگذاری، بانکها، شرکتهای بیمه و صندوقها را تا حد زیادی پوشش میدهد و هم سهامداران دارای توان نظارت وکنترل را. دو دیدگاه متفاوت دربارۀ اثر سهامداران نهادی بر نقدشوندگی سهام وجود دارد. در دیدگاه اول، سهامی که سطح بالاتری از مالکیت نهادی دارد، قاعدتاً باید نقدشوندهتر باشد؛ زیرا سهامداران نهادی موجب کاهش هزینههای انتخاب معکوس برای بازارسازها میشوند ]33[. در دیدگاه دوم، مالکان نهادی از صرفۀ اقتصادی در جمعآوری اطلاعات بهرهمند میشوند و میتوانند معاملهگران آگاهی در بازار باشند؛ یعنی مالکیت نهادی میتواند اثر منفی بر نقدشوندگی سهام داشته باشد. درخصوص سهامی که دارای سطوح بالاتری از مالکیت نهادی است، بازارسازها باید موجودی بیشتری نگهداری کنند؛ بنابراین هزینۀ نگهداری موجودی و شکاف قیمتی افزایش خواهد یافت ]25[. 5- معکوس قیمت سهام در پایان سال (INVP): علامت مدّنظر برای رابطة بین معکوس قیمت سهام و اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش (شکاف قیمت) نسبی و مؤثر سهام، مثبت است چون در متوسط قیمت سهام در مخرج این دو نسبت قرار دارد ]1[. 6- تغییرپذیری بازده سهام (LVR): لگاریتم طبیعی انحراف معیار، بازدههای روزانه سهام است؛ بنابراین تغییرپذیری بازده کل را اندازهگیری میکند. گاسبرو ماسا (2006) و کیل و لون (2011) نیز در مقالات خود به همین شیوه عمل میکنند. هرچه نوسانهای بازده سهام شرکت بیشتر باشد، ریسک شرکت بیشتر و نقدشوندگی سهام آن کمتر خواهد بود. 7- و 8. دفعات گردش سهام (Tur)[20] و تعداد روزهای معاملاتی (TD)[21]: سطح بالای فعالیتهای معاملاتی ممکن است با کاهش هزینۀ نگهداری موجودی توسط بازارسازها و اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام در نقدشوندگی سهام تأثیر بگذارد ]24[. در این پژوهش از متغیر دفعات گردش سهام (تعداد سهام معاملهشده در سال تقسیم بر تعداد سهام شرکت در پایان سال) و تعداد روزهای معاملاتیبهعنوان نمایندۀ فعالیتهای معاملاتی استفاده میشود. دربارۀ تبیین الگو و روش تجزیه و تحلیل گفتنی است با توجه به متغیرهای تعریفشده، برای آزمون فرضیۀ پژوهشاز الگوی پیشنهادی کیل و لون (2011) بهشرح زیراستفاده میشود، با این تفاوت که متغیر تعداد روزهای معاملاتی نیز به الگوی مذکور افزوده شده است. تمام متغیرها بتفصیل در بخش قبلی تعریف و در جدول (2) ارائه شد. باتوجه به اینکه دو متغیر مستقل بهعنوان شاخصهای قدرت بازار محصول (j=2) و سه متغیر وابسته بهعنوان شاخصهای عدم نقدشوندگی (i=3) تعریف شد، درمجموع شش رگرسیون چندمتغیره با استفاده از روش تحلیل دادههای ترکیبی (پنل) و نرمافزار Eviews برازش و ناهمسانی واریانس نیز با استفاده از نرمافزار استتا آزمون میشود.
جدول(2) خلاصۀ متغیرها و روش محاسبۀ آنها
یافتهها
نتایج حاصل از آزمون فرضیۀ اثر مثبت شاخصهای قدرت بازار محصول بر نقدشوندگی سهام در جدول (3) ارائه شده است. با توجه به اینکه در این پژوهش از معیارهای نقدناشوندگی سهام استفاده شدهاست، بنابراین برای تفسیر نتایج، علایم بهصورت معکوس تفسیر میشوند.پیش از هر چیز فرضیههای کلاسیک بررسی شدند. همانطورکه در جدول (3) ملاحظه میشود، سطح معناداری[22] آمارۀ بریوش پاگان(کای-دو) کمتر از پنج درصد و نشانۀ وجود ناهمسانی واریانس است؛ بنابراین این مشکل با استفاده از روش GLS برطرف شد. آمارۀ دوربین واتسون حاکی از نبود مشکل خودهمبستگی در اجزای اخلال الگوها است. آمارۀ F در هر شش رگرسیون برازششده نشاندهندۀ معناداری کلی الگو است. کمترازپنجدرصدبودنسطح معناداری آمارۀ F لیمر در همۀ موارد نشاندهندۀ مناسببودن روش پنل در مقایسه با پول (تلفیقی) است و باتوجه به سطح معناداری آمارۀ هاسمن که کمتر از پنج درصد است، الگوی آثار ثابت در مقابل آثار تصادفی استفاده میشود. نتایج حاصل از آزمون اثر مثبت سهم بازار (MS) بهعنوان شاخص قدرت بازار محصول بر نقدشوندگی بازار سهام در پنل (الف) و نتایج حاصل از آزمون اثر نسبت سود عملیاتی (OIR) بهعنوان شاخص قدرت بازار محصول بر نقدشوندگی سهام در پنل (ب) ارائه شده است. اعداد ارائهشده در جدول (3)، آمارههای T هستند که سطح معناداری آنها در داخل پرانتز درج شده است. براساس نتایج پنل (الف) رابطۀ منفی و معناداری بین سهم بازار محصول (MS) بهترتیب با معیار آمیهود (در سطح اطمینان 99درصد)، شکاف قیمت نسبی (در سطح اطمینان 95 درصد) و شکاف قیمت مؤثر (در سطح اطمینان 90 درصد) وجود دارد؛ بنابراین درکل میتوان نتیجه گرفت سهم بازار محصول، اثر مثبت و معناداری بر نقدشوندگی سهام در بورس اوراق بهادار تهران دارد؛ بنابراین در صورت استفاده از سهم بازار بهعنوان شاخص قدرت بازار محصول، فرضیۀ پژوهش تأیید میشود. نتیجۀ حاصل با پیشبینی پرس (2010) و نتایج کیل و لون (2011) هماهنگی دارد. براساس نتایج حاصل از پنل (ب) نسبت سود عملیاتی اثر معناداری بر معیار آمیهود ندارد. اثر آن بر شکاف قیمت نسبی و مؤثر نیز تنها در سطح 90 درصد و ضعیف است؛ بنابراین میتوان در کل نتیجه گرفت نسبت سود عملیاتی (OIR) اثر معناداری بر نقدشوندگی سهام ندارد. ضمن اینکه علاوه بر معناداری، برای رابطه نیز در هر سه رگرسیون با انتظارات نظری پرس (2010) و کیل و لون (2011) منطبق نیست؛ بنابراین در صورت استفاده از نسبت سود عملیاتی بهعنوان شاخصی از قدرت بازار محصول، فرضیۀ پژوهش رد میشود.
جدول (3) نتایج آزمون فرضیۀ پژوهش
در خصوص تحلیل معناداری متغیرهای کنترلی الگو، موارد زیر ذکرکردنی است: 1- اندازۀ شرکت (SIZE): در چهار رگرسیون از شش رگرسیون برازششده، رابطۀ معناداری بین اندازۀ شرکت و نقدشوندگی سهام به دست نیامده است. نتیجۀ حاصل (بهلحاظ معناداری) با پژوهش یعقوبنژاد و همکاران (1390) منطبق و با ستایش و همکاران (1390)، ثقفی و مرفوع (1390)، ایزدینیا و رسائیان (1389) و رحمانی و همکاران (1389) نامنطبق است. تفاوت احتمالاً به این دلیل است که در مطالعات مذکور از ارزش بازار بهعنوان معیار اندازۀ شرکت استفاده شده است، در حالی که در این مقاله به پیروی از کیل و لون (2011) از جمع ارزش دفتری داراییها استفاده شد که به نظر میرسد برای شرایط ایران مناسب نیست. 2- اهرم (LEV): نتایج حاصل از هر شش رگرسیون نشان میدهد رابطۀ منفی و معناداری بین اهرم و نقدشوندگی سهام وجود دارد. این نتیجه با انتظارات نظری و نیز با نتایج دریایی و همکاران (1390)، یعقوبنژاد و همکاران (1390) و پرس (2010) منطبق است. 3- آگهی، تبلیغات و بازاریابی (ADV و ADVD): نتایج حاصل از هر شش رگرسیون نشان میدهد این هزینه، اثر مهمی بر نقدشوندگی سهام در بورس اوراق بهادار تهران ندارد. این نتیجه با پژوهش گرولان و همکاران (2004) و کیل و لون (2011) منطبق نیست. یک دلیل احتمالی برای این نتیجه این است که شدت رقابتیبودن بازار محصول در ایران با بازار سهام آمریکا مقایسهشدنی نیست. نکتۀ بعدی اینکه نبود رابطۀ مستقیم بین هزینۀ آگهی، تبلیغات و بازاریابی و نقدشوندگی سهام به این معنا نیست که بهطور غیرمستقیم نیز با اثرگذاری بر فروش شرکت و افزایش سهم بازار محصول در نقدشوندگی سهام تأثیری ندارد. 4- مالکیت نهادی (INSTOWN): در هر شش رگرسیون برازششده، رابطۀ معناداری بین مالکیت نهادی و نقدشوندگی سهام به دست نیامده است. نتیجۀ حاصل (بهلحاظ معناداری) با پژوهش نمازی و همکاران (1388)، اعتمادی و همکاران (1389) و ثقفی و مرفوع (1390) منطبق و با نتیجۀ رحمانی و همکاران (1389)، دنیس و وستون (2000) و روبین (2007) نامنطبق است. هرچند معناداری در پژوهش رحمانی و همکاران (1389) نیز در سطح 90 درصد بوده است. 5- معکوس قیمت سهم (INVP): براساس نتایج بهدستآمده، رابطۀ معناداری بین معکوس قیمت سهم و نقدشوندگی سهام وجود دارد؛ اما فقط در دو رگرسیون از شش رگرسیون برازششده علامت رابطه طبق انتظارات نظری است و از این لحاظ با پژوهش کیل و لون منطبق نیست. نتایج بررسیهای تطبیقی دربارۀ پژوهشهای داخلی که از قیمت سهام استفاده کردهاند؛ نظیر ایزدی نیا و رامشه (1390)، ایزدی نیا و رسائیان (1389)، رحمانی و همکاران (1389) و احمد پور و رسائیان (1385) نیز نتایج متناقض و مختلطی را از بیمعنی تا معنادار و با علایم متفاوت نشان میدهد. 6- تغییرپذیری بازده سهام (LVR): یافتهها نشاندهندۀ رابطهای منفی و معنادار بین تغییرپذیری بازده و نقدشوندگی سهام است که با انتظارات نظری منطبق است. در بیشتر مطالعات داخلی که از این متغیر استفاده کردهاند رابطۀ معناداری حاصل شده است، هرچند جهت رابطه در بیشتر این پژوهشها با انتظارات نظری و نتایج این مطالعه منطبق نیست؛ نظیر ایزدی نیا و رسائیان (1389)، ثقفی و مرفوع (1390)، ایزدی نیا و رامشه (1390) و یعقوب نژاد و همکاران (1390). 7- دفعات گردش سهام (Tur): در این مطالعه رابطۀ معناداری بین دفعات گردش سهام و نقدشوندگی به دست نیامده است. این نتیجه با مقالۀ توکس (2008) و پرس (2010) که رابطۀ منفی و معناداری بین دفعات گردش سهام و نقدشوندگی نشان دادند، همسو نیست و همچنین با نتیجۀ پژوهش کیل و لون (2011) که به رابطۀ مثبت و معناداری بین این دو متغیر دست یافتند. بررسی تطبیقی پژوهشهای داخلی نشان میدهد این نتیجه(بهلحاظ معناداری رابطه) با مقالۀ دریایی و همکاران (1390) منطبق و با نتایج یعقوب نژاد و همکاران (1390) و احمد پور و رسائیان (1385) نامنطبق است. 8- تعداد روزهای معاملاتی (TD): رابطۀ مثبت و معنادار بین نقدشوندگی سهام و روزهای معاملاتی منطبق با نظریه و پژوهش احمدپور و رسائیان (1385) است که از درصد روزهای معاملاتی استفاده کردهاند.
نتیجهگیری در این پژوهش دو شاخص برای سنجش قدرت شرکتها در بازار محصول معرفی شد که در مطالعات خارج از ایران مرسوم هستند: یکی نسبت سود عملیاتی و دیگری سهم بازار محصول(فروش شرکت تقسیم بر فروش صنعت). هدف این مطالعه و نوآوری آن ایجاد ارتباط بین بازارهای محصول و سهام است؛ بنابراین اثر این دو شاخص بر نقدشوندگی بازار سهام بررسی شد. سه معیار نقدناشوندگی استفادهشده در این پژوهش عبارتند از: معیارآمیهود، شکاف قیمت نسبی و شکاف قیمت مؤثر. مقایسۀ نتایج این مطالعه با یافتههای دیگر پژوهشگران در بخش قبل بهتفصیل بیان شده است؛ بنابراین از تکرار بررسی تطبیقی در این قسمت خودداری میشود. مطابق نتایج حاصل از رگرسیونهای ترکیبی (جدول (3)) سهم بازار بهعنوان شاخص قدرت بازار محصول، اثر مثبت، معنادار و منطبق با نظریه بر نقدشوندگی سهام دارد. به عبارت دیگر هرچه سهم یک شرکت در بازار محصول صنعت مربوط بیشتر باشد، سهام آن شرکت در بورس اوراق بهادار نقدشوندهتر است و برعکس؛ اما نسبت سود عملیاتی، اثر معنادار و منطبق با نظریه بر نقدشوندگی سهام نداشت. یک دلیل احتمالی میتواند نامناسب بودن نسبت سود عملیاتی برای سنجش قدرت بازار محصول در ایران باشد. بررسیها نشان میدهد در ایران این دو متغیر همسو با هم حرکت نمیکنند و برخی شرکتهای بزرگ، نسبت سود عملیاتی کوچکی گزارش کرده بودند و برعکس. علاوه بر این به نظر میرسد نامآوری شرکتها در بازار محصول (بهلحاظ سهم بازار) بیش از سودآوری آنها موجب افزایش نقدشوندگی سهام در بورس اوراق بهادار تهران است که دلایل آن در مباحث مربوط به ریسکگریزی و مالی رفتاری، بیشتر بررسیشدنی است. الگویی که پرس (2010) ارائه و بر آن اساس رابطۀ مثبت بین نسبت سود عملیاتی بهعنوان شاخص قدرت بازار محصول و نقدشوندگی سهام را پیشبینی میکند مبتنی بر سه پیش فرض است: 1. انتظارات عقلایی، 2. بازار سهام کارا و 3. بازار محصول رقابت ناقص. تفاوت در پیش فرضها میتواند در نتایج حاصل تأثیرگذار باشد. اینکه چقدر سرمایهگذاران در بازار سهام ایران عقلایی عمل میکنند، بازار سهام چقدر کارا است و بازار محصول تا چه حد رقابتی است و به پیشفرضهای ذکرشده نزدیک است، موضوعی است که باید به آن توجه شود. نتایج گزارششده در این خصوص متناقض هستند، در حالی که لشکری و مرتاضی (1390) نشان میدهند سرمایهگذاران، عقلایی عمل نمیکنند. ایزدینیا و حاجیاننژاد (1388) عکس این مطلب را ثابت کردهاند. دربارۀ پژوهشهای کارایی بازار نیز همین روند مشاهده میشود؛ برای مثال نتایج سلیمی فر و شیرزور (1389) و اسلامی بیدگلی و صادقی (1383) با نتایج الهیاری (1387) و صمدی و همکاران (1386) در تضاد هستند. گفتنی است درجۀ رقابتیبودن بازار محصول نیز ممکن است بر شدت ارتباط بین بازارهای محصول و سهام مؤثر باشد. نتایج این مطالعه همچنین نشان داد تبلیغات و بازاریابی در بازار محصول بهطور مستقیم بر نقدشوندگی بازار سهام در ایران تأثیری ندارد. براساس نتایج حاصل از این پژوهش، شرکتهایی که تمایل دارند نقدشوندگی سهام خود را در بورس اوراق بهادار افزایش دهند، میتوانند در جستجوی راهکارهایی برای افزایش فروش خود در صنعت مربوط و بهدستآوردن سهم بازار بیشتر برآیند. در این پژوهش رابطۀ مستقیمی بین نسبت هزینۀ آگهی و تبلیغات با نقدشوندگی سهام حاصل نشد؛ اما بهعنوان یک آزمون فرعی، رابطۀ مثبت و معناداری بین فروش و هزینۀ آگهی و تبلیغات به دست آمد؛ بنابراین شرکتها با تبلیغات بیشتر در بازار محصول میتوانند بر فروش خود و درنتیجه بهطور غیرمستقیم بر نقدشوندگی سهام خود با کسب قدرت بیشتر در بازار محصول بیفزایند.در صورت امکان دستیابی پژوهشگران به قیمتهای پیشنهادی خرید و فروش سهام برای بازههای طولانیتر که برای نویسندگان این مقاله مقدور نشد، تکرار همین مطالعه با استفاده از روش رگرسیونهای فاما و مکبث و نیز سایر معیارها برای قدرت بازار محصول و نقدشوندگی سهام توصیه میشود. رابطۀ رقابت بازار محصول با سایر جنبههای تأمین مالی شرکتی نظیر قیمت گذاری داراییها نیز میتواند در پژوهشهای آینده بررسی شود. در این مطالعه، محدودیتهایی نیز وجود داشته است. نخست قیمتهای پیشنهادی خرید و فروش سهام روزانه برای سال 1387 و قبل از آن با فرمت اکسس و پس از آن با فرمت اکسل در دسترس بود. ضمن اینکه منبع ارائه و ماهیت آنها متفاوت بود. نرمافزاری که نویسندگان محاسبۀشاخصها طراحیکردند، فقط فرم اکسلی را میخواند و امکان تبدیل فرم اکسسی به اکسل نیز حاصل نشد. همین امر دورۀ پژوهش را محدود کرد. و دوم اینکه نبود پایگاههای اطلاعاتی نظیر TAQ، CRSP، ABES، CDA و Compustat در داخل ایران کار جمعآوری داده را بسیار سخت میکند و مانع انجام مطالعه برای دورههای طولانی میشود.
[1] C # [2] Peress [3]Product Market Power [4]Order flow [5] Tookes [6]Informed Trader [7] Datta [8] Gaspar & Massa [9] Chun, Morck & Yeung [10] Irvine & Pontiff [11]Kubick [12]Kale & loon [13]Quoted Spread [14]Effective Spread
[15] Yoon [16]Midpoint quote [17]Advertizing [18] Grullon, Kanatas & Weston [19]Institutional ownership [20]Turnover [22]Prob | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[1] احمدپور، احمد و امیر رسائیان. (1385)."رابطۀ برخی معیارهای ریسک و اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار تهران". بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شمارۀ 46: 37- 60. [2] اسلامی بیدگلی، غلامرضا و عبدالحسین صادقی باطانی. (1383)."ارائۀ قواعد فیلتر و مقایسه بازده قواعد فیلتر با روش خرید و نگهداری". تحقیقات مالی، شمارۀ 18: 3-26. [3] اله یاری، اکبر.(1387). "بررسی شکل ضعیف کارایی بازار سرمایه در بورس اوراق بهادار تهران". فصلنامۀ بورس اوراق بهادار، سال 1، شمارۀ 4: 75-108. [4] ایزدی نیا، ناصر و امیر رسائیان.(1389)." پراکندگی مالکیت و نقدشوندگی سهام". بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دورۀ 17 ، شمارۀ 60 : 3 -22. [5] ایزدی نیا، ناصر و امین حاجیان نژاد.(1388)." بررسی و آزمون رفتار تودهوار در صنایع منتخب بورس اوراق بهادار تهران".فصلنامۀ بورس اوراق بهادار تهران، سال 2، شمارۀ 7: 105-132. [6] ایزدی نیا، ناصر و منیژه رامشه.(1390)." نقش ویژگیهای معاملات سهام بر نقدشوندگی سهام در بورس اوراق بهادار تهران". مجلۀ پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز، دورۀ 3، شمارۀ 1، پیاپی 3/60 : 1-27. [7] ثقفی، علی و محمد مرفوع.(1390). "ریسک نقدشوندگی سهام و کیفیت سود". فصلنامۀ مطالعات حسابداری ، شمارۀ 29 : 1-37. [8] دریائی، عباسعلی؛ پاکدل، عبدالله و نرگس فلاح محمدی.(1390)." تبیین رابطۀ بین حاکمیت شرکتی و نقدشوندگی سهام با استفاده از سیستم معادلات همزمان"، تحقیقات حسابداری وحسابرسی، شمارۀ 10: 132-146. [9] رحمانی، علی؛ حسینی، سیدعلی و نرگس رضاپور. (1389). "رابطۀ مالکیت نهادی و نقدشوندگی سهام در ایران". بررسیۀهای حسابداری و حسابرسی ، دورۀ 17 ، شمارۀ 61 : 39-54. [10] ستایش، محمدحسین؛ کاظم نژاد، مصطفی و مهدی ذوالفقاری. (1390)." بررسی تأثیر کیفیت افشا بر نقدشوندگی سهام و هزینۀ سرمایۀ شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران". مجلۀ پژوهشهای حسابداری مالی ، سال 3 ، شمارۀ 3 ، شمارۀ پیاپی 9 : 55-74. [11] سلیمی فر، مصطفی و زهرا شیرزور.(1389)." بررسی کارایی اطلاعاتی بازار بورس به روش آزمون نسبت واریانس". مجلۀ دانش و توسعه، سال 18، شمارۀ 31: 29-58. [12] صلواتی، شاپور و امیر رسائیان.(1386). "بررسی رابطۀ بین ساختار سرمایه و نقدشوندگی سهام در ایران". نامۀ اقتصادی ، 63 ، جلد 3 ، شمارۀ 2 : 143-163. [13] صمدی، سعید؛ نصراللهی، زهرا و امین زاهد مهر. (1386)."آزمون کارایی و وجود حباب قیمت در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از قاعدۀ فیلتر و الگوی CAPM". فصلنامۀ بررسیهای اقتصادی، دورۀ 4، شمارۀ 4: 91-113. [14] فخاری، حسین و ابراهیم بذرافشان. (1390). "بررسی اثر نقدشوندگی بر عملکرد شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران". تحقیقات حسابداری ، دورۀ 3، شمارۀ 9 : 116-129 . [15] لشکری، محمد و هما مرتاضی. (1390)." نظریۀ مالی رفتاری و تأثیر آن بر حجم سرمایهگذاری افراد در بورس اوراق بهادار تهران". راهبرد، شمارۀ 48:26-63. [16] مرادزاده، مهدی؛ رضاپور، نرگس و حجت اله فرزانی.(1389)." بررسی نقش مدیریت اقلام تعهدی در نقدشوندگی سهام شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران". مجلۀ پژوهشهای حسابداری مالی، سال 2، شمارۀ 3 ، شمارۀ پیاپی 5 : 101- 116. [17] مهرانی، ساسان و امیر رساییان.(1388)." نقدشوندگی سهام و نقدشوندگی داراییها". حسابرس، شمارۀ 46: 52-56. [18] یحیی زاده فر، محمود؛ شمس، شهاب الدین و سید جعفر لاریمی.(1389). "بررسی رابطۀ نقدشوندگی با بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران". تحقیقات مالی، دورۀ 12، شمارۀ 29: 111-128. [19] یعقوبنژاد، احمد؛ رهنمای رودپشتی، فریدون و علی ذبیحی. (1390)." بررسی تأثیر نظام راهبری شرکتی بر نقدشوندگی سهام شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران". فصلنامۀ بورس اوراق بهادار، سال4 ، شمارۀ 13: 157-173. [20] Amihud, Y.)2002(."Illiquidity and stock returns: cross-section and time-series effects". Journal of Financial Markets 5: 31–56. [21] Chun, H., Kim, J.-W., Morck, R., Yeung, B. (2008)."Creative destruction and firm-specific performance heterogeneity”. Journal of Financial Economics 89: 109–135. [22] Chung H., Sheu H., and Wang J. (2009). “Do firms’ earnings management practices affect their equity liquidity?”,Finance Research Letters 6:152–158. [23] Datta ,Sudip. , Datta ,Mai Iskandar. & Vivek Singh. (2013). "Product market power, industry structure, and corporate earnings management". Journal of Banking & Finance 37: 3273–3285. [24] Demsetz, H. (1968). "The cost of transacting". Quarterly Journal of Economics 82: 33–53. [25] Dennis, P.J., Weston, J.P. (2002)." Who’s informed? An analysis of stock ownership and informed trading".AFA Atlanta Meetings. [26] Gaspar, J.-M., Massa, M. (2006)."Idiosyncratic volatility and product market competition". Journal of Business 79: 3125–3152. [27] Grullon, G., Kanatas, G., Weston, J.P. (2004). “Advertising, breadth of ownership, and liquidity”. Review of Financial Studies 17: 439–461. [28] Irvine, P.J., Pontiff, J. (2008). "Idiosyncratic return volatility, cash flows, and product market competition". Review of Financial Studies 22: 1149–1177. [29] Kale, J.R., loon,Y.C.(2011)."Product market power and stock market liquidity".Journal of Financial Markets 14: 376–410. [30] Kubick, Thomas R., Lynch, Daniel P., Mayberry, Michael A., and Thomas C. Omer. (2014)."Product Market Power and Tax Avoidance: Market Leaders, Mimicking Strategies, and Stock Returns". The Accounting Review, In-Press. [31] LaFond, R., Lang, M., Skaife, H. (2007). "Earnings Smoothing, Governance and Liquidity: International Evidence", Working paper. Available at http://ssrn.com. [32] Peress, J. (2010). "Product market competition, insider trading and stock market efficiency". Journal of Finance 65: 1–43. [33] Rubin, A. (2007). "Ownership level, ownership concentration and liquidity”. Journal of Financial Markets 10: 219–248. [34] Tookes, H.E. (2008)."Information, trading, and product market interactions: cross-sectional implications of informed trading". Journal of Finance 63: 379–413. [35] Yoon, Seokhyun Aaron. (2011). A Mathematical Methods in the Social Sciences (MMSS) Program, Northwestern University, Evanston, IL 60201, USA.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,562 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,641 |