تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,249 |
تعداد مقالات | 10,324 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,703,917 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,845,827 |
بازتاب فرامتن تاریخی در سوگ سرودههای دفاع مقدس (از 1359 تا پایان 1363 هـ. ش) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فنون ادبی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 5، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 15، تابستان 1395، صفحه 47-66 اصل مقاله (349.99 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/liar.2016.20567 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سپیده یگانه ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه الزهرا(س) تهران، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شعر دفاع مقدس، یکی از جریانهای ادبی معاصر است که حول محور پدیده جنگ عراق علیه ایران، شکل گرفته است. به واقع، جنگ به منزله فرامتنی تاریخی و زمانمند با زمینههای بروز، سیر تاریخی و پیامدهای مشخص، میتواند فینفسه عاملی برای ایجاد جریانی ادبی باشد. شعر دفاع مقدس به دو دوره تاریخی -ادبی (59ـ63 و 64ـ67) قابل تقسیم است که هر یک دارای ویژگیهای متمایزی است. گونه سوگسرایی (رثا) یکی از جریانهای عمده فرامتنمحور در دوره اول است و حول محور فرامتن تاریخی - اجتماعی «شهادت» شکل گرفته است. بر این اساس، «شهادت افراد خاص»، «شهادت در معنای کلی» و «رویدادهای ناگوار در تاریخ جنگ» از محورهای اصلی انگارهای محسوب میشود. قالب شعری مسلط بر آن غزل و تاریخ سرایش آثار، متمرکز بر سالهای نخستین جنگ (1360 و 1361) است. این سالها دربرگیرنده چند عملیات بزرگ است که جامعه ایرانی در اثنای آن با فرامتن تاریخی - اجتماعی «شهادت افراد»، روبهرو شد. سوگسرایی، در این دوره، جریانی سنتگرا در فرم و محتوا قلمداد میشود و بررسی ساختار سهگانه «موسیقایی، بلاغی و انگارهای» آن، نشاندهنده انطباق متن بر واقعیت و دوری از قطب تخییل است. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شعر دفاع مقدس؛ سوگسرایی؛ فرامتن تاریخی ـ اجتماعی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. مقدمه شعر دفاع مقدس یکی از جریانهای شعر معاصر و زیرشاخههای شعر انقلاب اسلامی است که با رخداد جنگ عراق علیه ایران و طی ارتباطی تناظری (تأثیر و تأثر) با آن آغاز شد. این جریان با اتمام جنگ، به عنوان یک پدیدة تاریخی، خاتمه نیافته و دهههای پس از جنگ را در برگرفته است. بر این اساس، جریان شعری مذکور تحولات چشمگیری داشته است که میتوان بنمایة آن را در فرامتنهای تاریخی و ابعاد مختلف آن جستوجو کرد. منظور از فرامتن «مجموعه سازههایی است که گرچه بیرون از متن قرار دارند اما پیوسته با آن در تعامل هستند و مهمترین آنها عبارتاند از رسانهها، ارتباط با ملل دیگر، آحاد انسانی، ایدئولوژی، قدرت سیاسی، اقتصاد، حوادث تاریخی و محیط جغرافیایی» (زرقانی، 1391: 24). تاریخ جنگ عراق علیه ایران، بر اساس شرایط تاریخی و ادبی به دو دوره قابل تقسیم است: دورة نخست، از 1359 تا پایان 1363؛ و دورة دوم، از 1364 تا پایان 1367 (سنگری، 1389: 86 - 89). یکی از فصول مهم شعر دفاع مقدس که به سبب ویژگیهای خاص، قابلیت بررسی مستقل دارد، آثار سالهای نخستین جنگ و دورة اول (59-63 هـ.ش) است. فرامتنهای تاریخی جنگ و ابعاد چندگانة آن، بهویژه نظامی و اجتماعی، در شکلگیری شعر این دوره نمود بارزی داشته است. شعر غنایی به عنوان نوع ادبی مسلط بر آثار این دوره، محسوب میشود و یکی از گونههای عمدة آن سوگسرایی است. سوگسرایی و کیفیت عناصر متنی آن، تحت ارتباطی تناظری با فرامتن تاریخی - اجتماعی «شهادت» است و سه سطح موسیقایی، بلاغی و انگارهای1 (زمینههای معنایی - عاطفی و پسزمینههای فکری ـ فلسفی) آثار، جلوهگاه این تأثیرگذاریاند. 1-1. بیان مسئله و روش تحقیق پرسشی که این پژوهش درصدد پاسخگویی به آن برآمده، این است که فرامتن تاریخی بر شکلگیری عناصر متنی سوگسرایی، در سالهای نخستین جنگ (1359-1363)، چه تأثیری داشته است؟ به عبارت دیگر، آیا میتوان با بررسی عناصر متنی به این نکته دست یافت که این عناصر، تحت ارتباطی تناظری (تأثیر و تأثر) با عناصر فرامتنی شکلگرفتهاند؟ رویکرد پژوهش توصیفی- تحلیلی است و نظریة ساختگرایی تکوینی و آرای لوسین گلدمن[1] (1930-1970م.)، پشتوانۀ نظری آن در بخش تحلیل روابط تناظری متن و فرامتن، است. همچنین در بخش توصیف آثار، در کنار جمالشناسی و بلاغت سنتی، از دو مقولة مدالیته (قطعیت لحن) و فرآیند افعال در دستور نقشگرای هلیدی[2] (1925م.) نیز استفاده شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را شعرهایی تشکیل میدهد که از شاعران مطرح در فاصلۀ سالهای 1359-1363 به چاپ رسیده است. منظور از شاعران مطرح (شاعران قله و دامنه) کسانی هستند که یا خود به سبک و سیاق ویژهای در شعر دست یافتهاند یا آنکه با وجود دنبالهروی از شیوۀ دیگران، آثاری درخور توجه پدید آوردهاند. این گروه با استناد به کتاب ادبیات دفاع مقدس (84 -132) نوشتۀ محمدرضا سنگری و به ترتیب تعداد آثار، عبارتاند از: سیمیندخت وحیدی، پرویز بیگیحبیبآبادی، موسوی گرمارودی، حمید سبزواری، قیصر امینپور، زکریا اخلاقی، ساعد باقری، سیدحسن حسینی، محمدرضا عبدالملکیان، سپیده کاشانی، مشفق کاشانی، یوسفعلی میرشکاک و میرهاشم میری. ناگفته نماند که علاوه بر چاپ مستقل آثار، قرارگرفتن تاریخ سرایش، در بازة زمانی 1359 ـ 1363، معیار عمدة دیگری است که در انتخاب جامعة آماری مورد توجه قرار گرفته است. 1ـ2. اهمیت و ضرورت تحقیق گسست مطالعاتی میان تاریخ و ادبیات جنگ سبب شد تا پژوهشی بر مبنای بررسی ارتباط ابعاد تاریخی جنگ، به عنوان فرامتن با سوگسرودهای دفاع مقدس، به عنوان متن، صورت بگیرد. و انتظار میرود که در خاتمه، گسترة تأثیرگذاری وجوه تاریخی بر شعر دفاع مقدس تبیین شود. 1-3. پیشینۀ تحقیق از آنجا که بررسی ارتباط تناظری فرامتن تاریخی و متن، از رویکردهای نوین در پژوهشهای ادبی، بهویژه تاریخ ادبیاتنگاری محسوب میشود، در ادامه به برخی از پژوهشهای صورت گرفته در این حوزه، به عنوان پیشینۀ تحقیق، اشاره میشود: نخستین کتاب مستقل فارسی در قلمرو رویکردهای نوین به تاریخادبیاتنگاری، نظریة تاریخ ادبیات از محمود فتوحی است که در سال 1387 به چاپ رسید. در همین باره، در سال 1390 سیدمهدی زرقانی کتاب تاریخ ادبی ایران و قلمروی زبان فارسی را با رویکرد اصلی بررسی روند دگردیسی و تکامل ژانرها، به چاپ رساند. این کتاب از نخستین آثاری است که از شیوههای نوین تاریخ ادبیاتنگاری بهره برده است. آنچه مورد توجه زرقانی است تحلیل و بررسی توأمان عوامل درونمتنی و فرامتنی در یک ساختار منسجم است (زرقانی، 1390: 89). وی در کتاب دیگری با عنوان چشمانداز شعر معاصر ایران نیز بر مبنای شیوة مذکور به جریانشناسی شعر ایران در قرن بیستم پرداخته است. با سیری در مواضع پژوهشی شعر دفاع مقدس، پیشینهای مرتبط با بررسی نقش فرامتن تاریخی بر متن، یافت نمیشود. آنچه در دست است ابتدا تحلیلهایی متمرکز بر متن و جنبههای درونمتنی و پس از آن، جریانشناسی شعر جنگ است؛ از آن جملهاند: نقد و تحلیل شعر دفاع مقدس از منوچهر اکبری، شکوه شقایق از ضیاءالدین ترابی، دو کتاب ادبیات دفاع مقدس و نقد و بررسی ادبیات منظوم دفاع مقدس از محمدرضا سنگری، بررسی شعر دفاع مقدس از علی مکارمینیا و مانند آنها. 1-4. چهارچوب نظری: نظریۀ ساختگرایی تکوینی نظریة ساختگرایی تکوینی که با آرای لوسین گلدمن مورد توجه قرار گرفت، تلفیقی از «بررسی ساختارهای اثر و رابطة آن با ساختهای ذهنی» و «تشریح نقش شرایط تاریخی در شکلگیری ساختار اثر» است. «ساختار» به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی این رویکرد، به نظامی از اجزای به هم پیوسته اطلاق میشود که پیوستگی هر یک از آنها، با کلیت نظام در رابطهای دوسویه معنا مییابد. در واقع، ساختگرایی تکوینی بررسی منش تاریخی ـ اجتماعی دلالتهای عینی زندگی عاطفی و عقلانی فرد آفریننده است (گلدمن، 1382: 11) و هدف از آن «جهتدار کردن واژگان، تلمیحات و حتی صناعات ادبی بهکار رفته در متن است» (زرقانی، 1390: 92). این مکتب بیش از دیگر مکاتب نقد ادبی با پژوهشهای تاریخ محور در شعر دفاع مقدس، همخوانی دارد؛ چراکه علاوه بر بررسی مؤلفههایی از قبیل زندگینامه، محیط اجتماعی- فرهنگی و رویدادهای تاریخی؛ به رابطۀ ایدئولوژی و ادبیات نیز توجه دارد و ایدئولوژی را به عنوان انگیزۀ اصلی آفرینش یک اثر هنری به شمار میآورد. 2. بحث تاریخ جنگ عراق علیه ایران، به دو دورة تاریخی (59 ـ 63 و 64 ـ 67) با جریانهای شعری متمایز قابلتقسیم است. سوگسرایی از نخستین سالهای جنگ آغاز شد و در دورة دوم، به دومین گونة ادبی برجسته در شعر دفاع مقدس تبدیل شد. سوگسرایی (رثا) از خانوادة ادبیات غنایی محسوب میشود. ادبیات غنایی «ترجمان تأثرات و احساسات عمیق شخص شاعر و بیانکنندة شادیها، غمها و آرزوهای فردی او خصوصاً عشق است» (رزمجو، 1390: 68) و در ادبیات فارسی به صورت عاشقانهسراییهای زمینی و آسمانی، منظومههای داستانی، مناجاتنامه، وصفیات، مدیحه، مرثیهسرایی و هجو نمودار شده است. رثا در لغت به معنی «مردهستایی و گریه کردن بر مرده و ذکر نیکیهای او، همچنین شعر گفتن در باب مرده با اظهار تأسف است و مرثیه نیز نوعی شعر است که به یاد مرده و در ذکر محاسن او و تأسف از مرگ وی سروده میشود» (دهخدا، ذیل واژگان). رثا در شعر عرب و ادبیات اروپایی نیز وجود دارد. اعراب از دوران جاهلیت به رثا و مفاخره بیش از دیگر انواع توجه داشتند؛ در اروپا نیز سوگسرایی به زیرشاخههایی تقسیم میشود2. مرثیه در شعر فارسی دارای قالبهای متنوعی است که عبارتاند از: قصیده، قطعه، ترجیعبند، ترکیببند، غزل، مثنوی، رباعی و دوبیتی. سوگسرایی به عنوان یک گونة ادبی، از معنای لغوی خود فراتر رفته و دارای دو محور انگارهای است: مرگ افراد خاص (پادشاه، وزیر، رجال علم و ادب، ائمة دین بویژه امام حسین(ع)، نزدیکان و آشنایان و حتی خود سراینده) و بیان آلام و مصائب منِ فردی و اجتماعی (شامل فقدان و تباهی ارزشها، گذشت ایام جوانی، زوال دورة مجد و...) (شمیسا، 1383: 224 - 227 و حاکمی، 1386: 52 -53). بر این اساس، سوگسرایی با عناصر فرامتنی، بهویژه اندیشگی و تاریخی، در پیوند است و در یک فضای ارتباطی تناظری با آنها، با اوج و فرودها و رویکردهای متفاوت روبهرو میشود. گسترة سوگسرایی از نخستین دوران شعر فارسی (دوران رودکی) آغاز میشود و به دوران معاصر میرسد (رزمجو، 1390: 116 - 133). شعر دفاع مقدس یکی از جریانهای شعری معاصر است که سوگسرایی در آن نمود دارد و در دورههای مختلف آن دارای مظاهر و فراوانی متفاوت است. در مجموع سوگسرایی، در دورة اول جنگ، حول محور سه رویکرد انگارهای شکل گرفته است که، به ترتیب بسآمد، عبارتاند از: «شهادت افراد خاص»، «شهادت در معنای کلی»، «رویدادهای ناگوار در تاریخ جنگ (مانند سقوط خرشهر و هویزه)». سوگسرایی در این دوره شامل 39 اثر است که در ادامه معرفی میشوند.
جدول 1. سوگسرودها
با توجه به جدول بالا درمییابیم که 22 اثر از سوگسرودها فرامتنمحور است. این تأثیرپذیری از فرامتن تاریخی (1359-1363) و ابعاد آن در سوگسرایی، به عنوان یکی از گونههای شعر دفاع مقدس، طبیعی مینماید؛ زیرا علت وجودی شعر دفاع مقدس رخداد جنگ عراق علیه ایران است و سوگسرایی در این دوره برآمده از نتایج فرامتن تاریخی ـ نظامی در سطح اجتماعی است. 2ـ1. گفتارهای فرامتنی 2ـ1ـ1. فرامتن تاریخی ـ نظامی یکی از ابعاد برجستة فرامتن تاریخی که در شعر دفاع مقدس تأثیر بسیار دارد، فرامتن تاریخی ـ نظامی است که رویدادهای جریان جنگ را دربرمیگیرد. فرامتن مذکور، در سالهای مورد نظر، به شرح زیر است3: □ نیمة دوم سال 1359: اول مهر 1359 تاریخ رسمی آغاز جنگ عراق علیه ایران است که طی آن با حملات هوایی و پیشروی زمینی عراق، بسیاری از شهرها و مناطق غرب و جنوبغرب ایران به تصرف یا محاصرة نیروهای عراق درآمد. از آن جمله است خرمشهر، هویزه، بستان، سوسنگرد، آبادان و... . در این سال برای ایران هیچگونه پیروزی نظامی در جهت آزادسازی سرزمینهای اشغالی به دست نیامد؛ کشور در بحرانی سیاسی ـ امنیتی قرار گرفته بود و تنها کامیابی آن، آزادسازی مناطقی چون دهلاویه، شهر نوسود و منطقة کرخهکور (نور) بود. □ سال 1360: این سال را که با عزل بنیصدر از سمت ریاست جمهوری همراه است، میتوان آن را سال «عملیات ایران» نامید که طی آن ایران با اجرای حدود 31 عملیات کوچک و بزرگ، موفق به آزادسازی مناطق اشغالی از جمله آبادان، بستان و توابع آن و نیز تصرف تنگة چزابه شد. □ سال 1361: این سال در تداوم سیاستهای سال 60، سال عملیات و پیروزیهای بزرگ ایران است که از آن جمله میتوان به عملیات فتحالمبین و بیتالمقدس اشاره کرد که منجر به آزادسازی خرمشهر و هویزه شدند. این زمان است که تصمیم تداوم جنگ با استراتژی ورود به خاک عراق اتخاذ میشود و در راستای آن یک شکست در عملیات رمضان و پیروزی در دو عملیات محدود مسلم بن عقیل و محرم نصیب ایران شد. □ سال 1362: از سالهای دشوار در دورة اول جنگ محسوب میشود که طی آن نتیجة روشنی برای نیروهای ایرانی حاصل نشد و تنها استراتژی ایران، حفظ روحیة تهاجمی و تداوم حرکتهای نظامی از طریق انجام عملیاتهای محدود و گسترده در جبهة میانی و شمالی بود؛ از آن جملهاند: عملیات والفجر مقدماتی، والفجر 1، 2 و 3. محقق نشدن تمامی اهداف عملیات والفجر و خیبر از یکسو و استفادة گستردة رژیم عراق از سلاحهای شیمیایی که زمینهساز برتری عراق در این برهة زمانی شد. جنگ برای ایران در سال 1362 به روندی فرسایشی پشت دیوار دفاعی عراق تبدیل شد. □ سال 1363: این سال را میتوان سال تشدید فشار بر ایران نامید. میزان بالای تلفات در عملیات خیبر و تحریم تسلیحاتی به رکود استراتژیک ایران انجامید. عملیات والفجر 7 و 8 اجرا نشد و عملیات بدر به عقبنشینی ختم شد. جنگ شهرها نیز دامنة گستردهای یافته بود. علاوه بر این انفجار مقر امریکاییها در بیروت، توسط حزبالله لبنان، طرح تشدید فشار بر ایران را، برای ممانعت از دستیابی به پیروزی، به یکی از محورهای سیاست خارجی امریکا تبدیل کرد که به مواردی از جمله حمایت از عراق در حمله به خارک و نفتکشهای ایرانی، محکومیت ایران در حمله به کشتیهای کویت و عربستان از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، محاصرة اقتصادی، جلوگیری از ورود سلاح به ایران و افزوده شدن نام ایران در فهرست کشورهای یاریرساننده به تروریسم بینالمللی انجامید. 2ـ1ـ2. فرامتن تاریخی ـ اجتماعی جنگ به عنوان یک پدیدة تاریخی زمانمند و مکانمند دارای ابعادی فراتر از تاریخ است و دامنة تأثیر و تأثر آن، دیگر ابعاد زندگی انسانی را در برمیگیرد؛ از آن جمله بعد اجتماعی است. به عبارت دیگر جنگ یک تعارض بزرگ است که هیچیک از جنبههای زندگی یک جامعه در رویارویی با آن، سالم و کامل نیست و تمامی ابعاد آن دچار تغییر و دگرگونی میشوند (کاپلو و ونسن، 1389: 44). این تغییرات که پیامدهای جنگ قلمداد میشوند و دارای انواع فیزیکی و غیرفیزیکیاند، از دیدگاه جامعهشناسی به دو بخش مثبت4 و منفی تقسیم میشود. پیامدهای منفی جنگ از پیامدهای مثبت آن گستردهتر است، و مواردی از آن عبارتاند از: ـ بروز عوارض روانی ناشی از قرار گرفتن عموم افراد یک جامعه در جریان جنگ؛ ـ رشد آماری مرگ و میر، بهویژه در قشر جوان جامعه، فزونی خانوادههای بیسرپرست و رویارویی جامعه با پیامدهای عاطفی، اجتماعی و اقتصادی آن (میرزایی میانه، 1390: 150 ـ 152). بر این اساس، فرامتنهای تاریخی- اجتماعی که سوگسرایی بیش از همه تحت ارتباط تناظری با آن، شکل گرفته است عبارت است از «شهادت افراد» و عوارض روانی جامعة ایرانی در رویارویی با آن. 2ـ1ـ2ـ1. شهادت افراد یکی از پیامدهای تاریخی - اجتماعی جنگ تأثیرات آن بر جمعیت است و بر اساس آن جمعیت جامعه به شدت تعدیل میگردد؛ میزان مرگ و میرها به شدت افزایش مییابد و از میزان موالید کاسته میشود. یکی از زیانهای مستقیمی که به یک جامعة در حال جنگ میرسد، مرگ جمعیت جوان است که بطور عموم نیروی عمدة رزمی را تشکیل میدهند (شایانمهر، 1391: 170 - 173). بنابراین، تلفات انسانی یکی از پیامدهای منفی جنگ است که گسترة آن لایههای نظامی، اجتماعی، اقتصادی و عاطفی یک کشور را در برمیگیرد و هر یک از این سطوح از منظر خود به این عارضه مینگرد و آن را تحلیل میکند. شعر دفاع مقدس نیز از رویکرد عاطفی و تاریخی ـ اجتماعی به این مقوله میپردازد و آن را دستمایة سوگواری ادبی (رثا) قرار میدهد. بر این اساس، شهادت افراد، به عنوان فرامتنی تاریخی - اجتماعی، در شعر این دوره مورد توجه است و سوگسرایی از دو منظر کلان و خرد به آن مینگرد؛ در سطح کلان به شهید در معنای عام پرداخته میشود و در معنای خُرد، شهیدی خاص مدنظر قرار میگیرد که معمولاً یا از افراد برجسته و مشهور است و یا از دوستان و آشنایان شاعر. یکی از افراد برجستهای که شهادتش از فرامتنهای عمدة سوگسرایی قلمداد میشود، مصطفی چمران (1311- 1360) است. وی که تصدی وزارت دفاع را در کارنامة سیاسی خود دارد، به عنوان بنیانگذار ستاد جنگهای نامنظم (چریکی یا پارتیزانی) در جنگ تحمیلی شناخته میشود. چمران در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ هنگام معرفی و توجیه فرماندة جدید محور دهلاویه، در خط مقدم جبهه، بر اثر اصابت ترکش خمپاره از ناحیة سر مجروح و حین انتقال به اهواز شهید شد. شهید چمران در سوگسرودهای این دوره بیش از دیگر شهیدان مورد توجه گرفته، تا آنجا سوگسرودهای بسیاری، یک روز پس از شهادت وی، منتشر شد (ر.ک: جدول 1). 2ـ2. بررسیهای متنی سوگسرایی در این دوره بیش از همه در قالب غزل نمود دارد و با وجود پراکندگی تاریخ سرایش آثار طی دورة مورد بحث، تمرکزسرایشها بر دو سال 60 و 61 است که از سالهای نخستین جنگ محسوب میشوند.
نمودار (1). فراوانی سوگسرودها به تفکیک تاریخ سرایش (دورة اول)
این جهش آماری، فرضیة تأثیرپذیری سوگسرایی را از فرامتن تاریخی تقویت میکند. اجرای چند عملیات بزرگ از ویژگیهای تاریخی - نظامی این دوره است که عبارتاند از: «ثامنالأئمه»، «طریقالقدس»، «فتحالمبین»، «بیتالمقدس» و «رمضان». هرچند این عملیاتها به آزادسازی مناطق عمدة اشغالی (مانند آبادان، خرمشهر، بستان، هویزه و...) انجامیدند، شهادت افراد در اثنای آن، امری اجتنابناپذیر بود که جامعة ایران به تازگی با آن روبهرو میشد. همین امر سبب تمرکز سوگسرایی بر سالهای 60 و 61 میشود. این فراوانی تسلط بُعد احساسی را در دورة نخستین شعر جنگ نشان میدهد. فراوانی قالب غزل نیز گواهی بر این مدعاست؛ چراکه قالب مذکور بیش از دیگر قالبها ظرفیت بیان احساسات و عواطف را دارد. قالبهای دیگر یا با انگارههای قراردادی روبهرو هستند، مانند مثنوی که روایتگر است و قصیده که بر مبنای مخاطبمحوری شکل میگیرد، یا محدودیت طولی و وزنی دارند، مانند دوبیتی و رباعی. از این رو، غزل که در شعر معاصر و تحت تأثیر شعر نو، از بسیاری از تنگناهای شعر کلاسیک رها شده است (شمیسا، 1386الف: 201 - 202 و بشیری، 1390: 113 - 122)، میتواند قالبی مناسب برای انگارة رثا باشد؛ همچنین است قالب شعری سپید که پس از غزل بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. ذکر نام 13 تن از شاعران این دوره به عنوان سرایندگان سوگسرودها، توجه عمومی به سوگپردازی را نشان میدهد. در این میان سهم سیمیندخت وحیدی (1312هـ.ش)، با 9 اثر، بیش از دیگر شاعران است. این که یک شاعر زن، سردمدار زیرژانر سوگسرایی است میتواند دلیلی باشد برای تسلط بُعد احساسی بر این زیرژانر، که موجب حضور پررنگ شاعر زن در مرثیهسرایی شده است. در ادامه سهم هر یک از شاعران مطرح در این دوره و نیز قالبهای شعری نشان داده میشود.
نمودار (2). مرثیه سرایان نمودار (3). قالبهای مرثیه بنابراین، مرثیهها به دو شاخة سنتگرا و نوگرا قابلتقسیماند، هرچند که غلبه با سنتگرایی در فرم است. سوگسرایی در سه سطح زیر قابل بررسی است. الف ـ سطح موسیقایی از آنجا که بیشترین سوگسرودها در قالبهای کلاسیک سروده شدهاند (31 اثر از مجموع 39)، زیرژانر رثا از موسیقی بیرونی غنی برخوردار است. تنوع بحرهای عروضی نشان میدهد که سوگسرودها با محدودیت موسیقایی مواجه نبودهاند و در بحرهایی مانند هزج، مضارع، رجز، متقارب و مانند آنها سروده شدهاند. بیشترین فراوانی در این مورد به بحرهای مضارع و هزج (هر کدام 6 اثر) تعلق دارد و در مجموع 19 اثر دارای وزن جویباری5، ملایم و کمتحرکاند، که با اقتضائات سوگسرایی متناسب مینماید. لایة موسیقی کناری بر مبنای قافیه و ردیف ایجاد میشود. بسآمد قالبهای سنتی در زیرژانر رثا وجود قافیه را تضمین میکند و رعایت ردیف در 21 اثر شامل (غزل، قصیده و رباعی) مکمل موسیقی کناری محسوب میشود. افزون بر قالبهای سنتی، سوگسرودهای نو نیز در پارهای موارد از قافیه و ردیف استفاده کردهاند که فراوانی آنها عبارت است از قافیة سنتی با 47 مورد و قافیة نو6 (از نوع واژگان مشترک در حرف/ حروف آخر) با 78 مورد. بسآمدهای مذکور در قالبهای سنتی و نو، اگرچه بر استفاده از ابزار موسیقیساز در زیرژانر رثا دلالت میکند، در لایة زبانی و ترکیبسازی تأثیری ندارد. فراوانی ردیفهای فعلی، زمینه را برای ترکیب قافیه و ردیف در محور همنشینی و نیز تصویرسازی در محور جانشینی فراهم نمیکند. از این رو، هر یک از ابیات با انطباق بر ساختار معیار زبان به یک فعل منتهی میشود و سیر ذهنی از اثر به معنا، در هر بیت منقطع میشود. موسیقی داخلی در زیرژانر رثا برآمده از تکرار (با 226 مورد) است و تسجیع و تجنیس (با 45 و 56 مورد) بسآمد بالایی ندارند. بنابراین، تنها ابزار موسیقیساز در این لایه، انواع تکرار است که بخشی از آن از زیرشاخههای سنتی تکرار فراتر رفته و با هیئتی جدید در سوگسرودها بروز یافتهاند؛ از آن جمله است تکرار کلیدواژهها و عبارتهای محوری انگارهای (با 111 مورد و 11/49 درصد) در طول یک واحد شعری که در القای انگاره به خواننده مؤثر است؛ برای نمونه، واژة «کوچک» در شعر «حماسة چهاردهساله» 10 بار تکرار شده است. این تکرار برای تأکید بر سن پایین شهید و نوجوانی اوست که با این روش به ذهن خواننده القا میشود. همصدایی و تکرار عبارت در محور عمودی شعر نیز از دیگر مظاهر تکرار در مرثیه است که هم در نوسرودهها و هم در آثار سنتی نمود دارد. در ادامه نمونههایی از مطالب بالا میآید: □ تکرار در گسترة یک بیت ـ همصدایی: بزرگمردِ خردمندِ مُلکِ ایران بود/ که مردِ دانش و تقوی و علم و ایمان بود (وحیدی، 1381: 93) □ تکرار واژه و عبارت در گسترة یک شعر ـ آن سبز، با سخاوت خورشید/ بخشید هر چه داشت/ جز آن لباس سبز.../ او را چنان که خواست/ با آن لباس سبز بکارید/ تا چون همیشه سبز بماند/ تا چون همیشه سبز بخواند/ او را وقتی که کاشتند/ هم سبز بود هم سرخ (امینپور، 1390: 381) موسیقی معنوی در زیرژانر رثا تقویت نشده است و ابزارهای سازندة آن نمودی ندارند. در این میان تلمیح (44 مورد)، تضاد (34 مورد) و مراعاتالنظیر (30 مورد) سه عاملی هستند که اگرچه بسآمد بالایی ندارند، در مقایسه با دیگر عوامل، بیشترین فراوانی را در اختیار دارند. عمدهترین محور تلمیح شامل مقولههای تاریخی از جمله تاریخ اسلام (16 مورد و 36/36 درصد) و تاریخ انبیا (6 مورد و بهویژه گلستان شدن آتش بر ابراهیم(ع)) است. از این رو، تقریبی هویتی میان شهدا و بزرگان دینی برقرار میشود که در راستای فرامتن اندیشگی این دوره ایجاد شده و عبارت است از فرامتن «تقدیس امر دفاع» و به تبع آن ارتقای مقام کشتگان تا جایگاه شهید که در فرهنگهای دینی بسیار ارزشمند است. ـ میخواست ابراهیم سوزد، خویشتن سوخت (موسوی گرمارودی، 1389: 49) ـ معراج مردان را/ قامت بستی به زخم حسین/ در ظهر عاشورا (حسینی، 1391: 65) زیرژانر رثا از منظر مباحث موسیقایی دارای دو قطب ضعیف و قوی است که تمایل آن را به انتقال صریح معنا و دوری از زیباییآفرینی معنایی نشان میدهد.
نمایه (1): لایه های موسیقایی
ب ـ سطح بلاغی بیان مسلط بر زیرژانر رثا، بیان تشبیهی است که با 126 مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است و از میان انواع آن اضافة تشبیهی با 84 مورد (66/66 درصد) در جایگاه نخست قرار میگیرد و تمایل سوگسرایی را به ترکیبسازی نشان میدهد. تشبیه هستة اصلی و مرکزی اغلب خیالهای شاعرانه است و مایه گرفته از شباهتی است که نیروی تخیل شاعر در میان اشیا کشف میکند (پورنامداریان، 1390: 214). در برقراری ارتباط تشابهی، هر اندازه رابطة طرفین تشبیه از ذهن دورتر باشد، ساختار بهدستآمده دارای ارزش هنری بیشتری است؛ زیرا ذهن خواننده برای دریافت آن از تخییل کمک میگیرد و معنا به صورت غیرمستقیم انتقال مییابد. بر این اساس، میتوان تشبیه را از جمله ابزارهای تخییل در محور افقی شعر دانست. از میان انواع تشبیه، تشبیه بلیغ به دلیل حذف وجه شبه بیش از انواع دیگر، تقویتکنندة وجه تخییل است و تأکید بیشتری بر همانندی طرفین تشبیه در آن احساس میشود (پورنامداریان، 1390: 447 و 221)؛ اضافة تشبیهی شکل فشردة آن است. گرایش سوگسرایی در این دوره به تشبیه، با سطح انگارهای همسو مینماید. چرا که تبیین وجوه مختلف شخصیتی متوفی، از طریق توصیف، یکی از زیرانگارههای سوگسرایی است و برای این منظور تشبیه ابزار مناسبی مینماید. به تبع این رویکرد، زاویة تشبیه (رابطة تشابهی میان دو طرف) در سوگسراییهای این دوره باز و دورا ذهن نیست و خواننده بهراحتی آن را کشف میکند. بر این اساس، بسآمد تشبیه، کارکردی در راستای تقویت تخییل ندارد. 126 ساختار تشبیهی در زیرژانر رثا به دو بخش تقریباً مساوی قابلتقسیماند: 64 تشبیه حسی به حسی و 62 تشبیه حسی به عقلی. فراوانی تشبیه حسی به حسی برآمده از نگاه برونگرا، ابژکتیو و یکی از ویژگیهای سبک خراسانی است که در شعر معاصر رویکردی نو به آن نشده است(شمیسا، 1385: 74 - 75). تشبیه عقلی به حسی نیز از رایجترین انواع تشبیه است که طی آن برای تقریر حال مشبه عقلی از مشبهبه حسی استفاده میشود تا از این طریق ذهنیات به محسوسات نزدیک و بهتر درک شوند (شمیسا، 1385: 75 - 76)، این نوع از تشبیه اگرچه در کارکرد تبیینی ساختارهای همانندی اهمیت دارد، اما کارکرد ادبی آن را دچار اختلال میکند؛ حرکت ذهن در تشبیه عقلی به حسی از درون به بیرون است؛ انتقال ذهنی از قطب تخییل به قطب واقعیت صورت میگیرد و از ظرفیت ابهامآفرینی تشبیه میکاهد. کثرت استعمال ساختار مذکور در ادبیات فارسی نیز موجب محدودیت نوآوری، استفاده از ساختارهای مکرر و مشابه شده است. دایرة واژگانی که مشبهبه از آن انتخاب میشود نیز میتواند «جهانبینی، شخصیت و محیط هنرمند» و دنیای درونی و روحی سراینده را آشکار کند (شمیسا، 1385: 73). در زیرژانر رثا، دایرة واژگانی عناصر طبیعت، بیشترین بسآمد را با 83 مورد از مجموع 126 مورد در اختیار دارد. این فراوانی علاوه بر تقویت برونگرایی اثر، که پیش از آن مطرح شد، سبب برخورداری فضای شعر از وسعت و زیبایی طبیعت میشود، هر چند که به دلیل کاربرد بسیار، در آشناییزدایی نقشی ندارد (پورنامداریان، 1390: 232). از جمله نمونههای اضافی (فشردة) آن عبارتاند از: «جوهر خون»، «خورشید عشق»، «بهار سینه»، «گل خون»، «باران کلام»، «گلشن آزادی» و مانند آنها. در این میان، تمامی عناصر منتخب از طبیعت، دارای بنمایة معنایی مثبت هستند، به جز یک مورد، که در راستای زیرانگارة سرزنش مرگ، از ترکیب «گرگ اجل» استفاده شده است و گرگ که از دایرة واژگانی عناصر طبیعی است، کارکردی منفی دارد. ـ شیری اسیر گرگ اجل گردید (سبزواری، 1389: 165) نکتة پایانی در اینباره نوآوری در پردازش روابط تشابهی میان طرفین تشبیه است که اگرچه در زیرژانر رثا عمومیت ندارد، اما در محدودة سبک شخصی دو تن از شاعران مطرح در این دوره چشمگیر است. زکریا اخلاقی (1341هـ.ش) و پس از آن سیدحسن حسینی (1335 - 1383هـ.ش) دست به نوآوریهایی در تشبیه زده و با برقراری روابط تناظری میان دیگر اجزای کلام، نوگرایی را از محور همنشینی به محور جانشینی گسترش دادهاند. این امر میتواند نتیجة «تحول کلی در شالودة افکار و تغییر زاویة دید حاصل از آن» و «سرشت فرهنگی - ذهنی سراینده» (پورنامداریان، 1390: 215) باشد. زکریا اخلاقی بیشترین سهم را در این مقوله به خود اختصاص داده است. در ذیل نمونهای از مقولة مذکور میآید: ـ ز خون تازة منصور ما به چوبة دار/ جوانههای أناالحق هماره میجوشد (اخلاقی، 1378: 33) استفاده استعارهگونهها و اسطورهگرایی به تبع قوت تصریح، فراوانی چشمگیر ندارد. تنها 11 مورد نماد و یک مورد استفاده از قاف، که از عناصر اساطیری ایرانی است، گسترة بهرهگیری از ابزارهای توسع معنایی را تشکیل میدهد. نکتة قابلذکر استفادة نمادین در دو مورد از نام شهید چمران است که فرامتن تاریخی ـ اجتماعی شهادتش یکی از زیرجریانهای انگارهای در این دوره محسوب میشود. ـ خرم کسی که در گذر ایام/ چمران به عرصه آمد و چمران رفت (سبزواری، 1389: 168) سوگسرایی، از منظر بسط کلام، دارای مساوات (تساوی لفظ و معنا) است7 و بر این اساس در تبیین جملات، به لفظ و معنا، به یک اندازه پرداخته میشود و هیچیک بر دیگری غلبه ندارد. این ویژگی با میزان گستردگی طولی آثار نیز در ارتباط است. قرار گرفتن قالب رباعی و غزل (متمایل به ایجاز) و قصیده و نو (متمایل به اطناب) در کنار هم به مساوات در سوگسرایی انجامیده است، به گونهای که میانگین ابیات/ سطرها در کل زیرژانر، عدد 20 را نشان میدهد. بنابراین، سوگسرایی در این دوره هم در محور عمودی و هم در محور افقی داری تساوی میان لفظ و معناست. این در حالی است که مساوات در ادبیات چندان مورد توجه نیست؛ چراکه هدف از خلق آثار ادبی، التذاذ هنری است که یا در ایجاز و با ابزار تخییل حاصل میشود یا در اطناب از طریق تکرارها و تصاویر گونهگون. از این رو، مساوات از ویژگیهای سبک عادی و روزمره یا سبکهای غیرادبی (مانند تاریخی و تعاریف علمی) محسوب میشود (شمیسا، 1386: ب 192). به تبع تساوی مذکور، میان جملات تکمعنایی و جملاتی که دارای اغراض ثانوی هستند نیز تساوی تقریبی برقرار است. به این ترتیب که از مجموع 674 جمله در زیرژانر رثا 353 جمله، تکمعنایی و 321 جمله دارای اغراض ثانوی هستند و گرایش معنایی آن را میتوان گزارهای - استنتاجی8 نامید. هرچند که غلبه با بسآمد جملات تکمعنایی و تمایل به صریحسرایی است. در بررسی اغراض ثانوی جملات بیشترین فراوانی به جملات خبری (با 237 مورد)، سپس به جملات امری (با 54 مورد) و پرسشی (با 30 مورد) اختصاص دارد.
جدول (2). تنوع و فراوانی اغراض ثانوی جملات
با توجه به جدول بالا بیشترین بسآمد، در اغراض ثانوی جملات، به «اظهار تأثر و اندوه» تعلق دارد. این فراوانی با سطح انگارهای همسوست چرا که سوگسرایی نوعی اظهار تأسف و اندوه از واقعة درگذشت افراد یا شرایط نامطلوب است. مفاخره و تعظیم نیز از برافزودههای پژوهش به اغراض ثانوی جملات خبری است که اگرچه از برشمردههای شیمسا در کتاب معانی نیست9، اما نمونههایی از آن در آثار یافته و منظور شد. در ادامه نمونههایی از موارد مذکور میآید: □ اظهار تأثر و اندوه: گذشت آنکه دل از نور عشق روشن کرد (مشفق کاشانی، 1388: 78) □ مفاخره: مرا نیست بیمی ز توفان و از موج/ که دامان دریا بود بستر من (وحیدی، 1381: 163) □ تعظیم: خشونت در بازوانش به استراحت مینشست/ تا راستتر بایستد (موسوی گرمارودی، 1389: 127) زبان در آثار مورد بررسی دارای عملکرد احساسی10 است و در آن به بیان احساسات و نقطهنظرها پرداخته میشود. ساختار نحوی آن منظم است و با نحو معیار انطباق دارد. ابیات به فعل ختم میشوند وتعداد 977 فعل در آثار وجود دارند. از این میان بیشترین بسآمد به فعل مضارع با 560 مورد تعلق میگیرد.
جدول (3). تنوع و فراوانی افعال
با توجه به جدول بالا بُعد زمانی زیرژانر رثا ابتدا بر زمان حال تمرکز دارد و پس از آن، با فاصلة زیاد آماری، به زمان گذشته پرداخته شده است. نظام زمانی مذکور با سطح انگارهای در ارتباط است. زیرژانر رثا دارای دو محور عمدة انگارهای است. ابتدا شرح اندوه و آلام است. این اندوهناکی و تأثر پس از درگذشت فرد یا رویدادی ناخوشایند ایجاد میشود و گسترة زمانی آن در اکنون و حال است. از این رو، فراوانی افعال مضارع در راستای تبیین انگارة مذکور نمودار شده است. محور دوم، توصیف ابعاد شخصیتی فردِ درگذشته یا شرایط مطلوب ناپایداری است که هر دو به زمان گذشته تعلق دارند؛ ازاین رو، برای تبیین آن از انواع ماضی استفاده میشود. ـ تو خون دادی که تا خونها بجوشد (موسوی گرمارودی، 1389: 58) به تبع فراوانیهای مذکور وجه اخباری بیشترین بسآمد را در اختیار دارد و با اختصاص 813 مورد وجه غالب سوگسرایی را تشکیل میدهد. غلبة وجه اخباری سبب تمایل زاویة دید سراینده به قطعیت ذهنی و القای آن از طریق پردازش انگارهای میشود. بنمایة قطعیت به نگرش اثباتی12 میانجامد که متعاقب آن حکمهای ارزشی و قضاوتهایی برآمده از جهانبینی سراینده، در آثار نمودار میشود. القای قطعیت در پردازش انگاره و تأثیرگذاری آن مؤثر است؛ زیرا سوگسرایی به بیان احساسات سراینده تعلق دارد که خود نسبت به آن تردیدی ندارد؛ زیرا احساسات و بهطور خاص اندوه، از امور ذاتی انسان و ادراک آن بیواسطه و یقینی است. بر این اساس، قطعیت از ذهن سراینده به ذهن خواننده منتقل میشود و پذیرشِ بیتردید آن صورت میگیرد. نمودار زیر پیوستار مذکور را نشان میدهد:
نمایه (2). نسبت قطعیت ذهنی با ادراک و انتقال انگارة حسی
نکتة دیگر شخص و شمار افعال است که چگونگی نظام آن با محورهای انگارهای مذکور در ارتباط است. 611 فعل سوم شخص (554 مفرد و 57 جمع)، 185 فعل دوم شخص ( 178مفرد و 7 جمع) و 181 فعل اول شخص (166 مفرد و 15 جمع) نشاندهندة آن است که افعال در سوگسرودها، بیش از همه، در ارتباط با فرد درگذشته یا شرایطی ناخوشایند، تحت لوای سوم شخص، به کار رفتهاند و سراینده به آن در مقام غایب میپردازد. پس از آن، دوم و اول شخص قرار میگیرند که با یکدیگر فاصلة آماری ناچیز دارند؛ در دومشخصها فردِ درگذشته در جایگاه مخاطب قرار میگیرد و در بخشی دیگر از آثار، اول شخص، محور توصیف یا خطاب واقع میشود. نکتة دیگر فراوانی افعال مفرد است که موجب میشود گسترة تخاطبی و توصیفی در روایت، محدود شود و زاویة دید در آن منحصر به مواردی خاص باشد. از این رو، نمیتوان بنمایة سوگسرایی را به موارد غنایی دیگر تعمیم داد و تفسیر کرد. در بررسی فرآیند نقشگرای13 افعال بیشترین فراوانی به کارکرد مادی (با 433 مورد)، رابطهای (263 مورد؛ 245 مورد شناسایی و 18 مورد توصیفی) تعلق دارد. کارکرد مادی14 و رابطهای14 هر دو از زاویة دید برونگرا برمیآید که با علت غایی آن، که تبیین شرایط در گذشته و حال است، همسو مینماید. در کارکرد مادی افعال، اِخبار در وقوع یک عمل به خواننده القا میشود و در کارکرد رابطهای، بویژه شناسایی، اِخبار به صورت صریح انتقال مییابد. در ادامه نمونههایی از آن میآید: □ کارکرد مادی: حماسة چهاردهسالة من/ با پای خویش رفته بود و اینک/ با شانههای شهر/ برایم بازش آورده بودند (عبدالملکیان، 1378: 37) □ کارکرد رابطهای: پر از شجاعت و ایمان و عشق و عرفان بود (وحیدی، 1381: 94) در بررسی طرح واژگانی15، سه قطب قوی، ضعیف و بینابین قابل تشخیص است. حدود نیمی از مرثیهها دارای روابط همنشینی قوی و قابلتشخیصاند که موجب میشوند از میزان نوآوریها در محور عمودی آثار کاسته شود. سپس قطب بینابین است که از تسلط الگوی واژگانی کلیشهای در آن کاسته شده اما هنوز نمود آن در کنار نوگراییهای زبانی قابلتشخیص است. در نهایت، حداقل آثار با طرح واژگانی ضعیف قرار میگیرند که شامل نوگرایی در محورهای افقی و روابط همنشینی کلمات میشود. فراوانی دو قطب اخیر اگرچه کمتر از قطب قوی است اما اختصاص نیمی از آثار به آنها نشاندهندة تمایل به نوگرایی است که در نسبتی برابر با کلیشهسازی نمودار شده است (20 اثر در قطب قوی و 19 اثر در قطب بینابین و ضعیف). جدول (4). طرح واژگانی
ج ـ سطح انگارهای سوگسرایی، در این دوره، دارای دو محور انگارهای است که عبارتاند از: «مرگ فرد یا افراد خاص» و «بیان آلام و مصائب منِ فردی یا اجتماعی»؛ که مورد نخست، انگارة مسلط محسوب میشود: الف ـ مرگ فرد یا افراد خاص شعر دفاع مقدس در این دوره فرامتنمحور است و بیش از همه به مرگ فرد یا افراد خاص میپردازد؛ بهگونهای که از 39 مرثیه، 18 اثر را دربرمیگیرد. در این رویکرد، آنچه مطرح میشود یادکرد شهید(ان)، ذکر محاسن و اظهار تأسف از مرگ افراد است. ـ گویی شفق به سوگ عزیزان نشسته است/ سیلاب اشک راه به هر خنده بسته است (بیگی، 1369: 116) بخش یادکرد شهید را میتوان به دو گونة جزئی و کلی تقسیم کرد. الف/1- در یادکرد جزئی شهیدی خاص مورد نظر است که یا وجهة عمومی دارد و از چهرههای شناختهشدة جنگ در سطح اجتماع است (مانند فرماندهان، صاحبمنصبان و عناصر کلیدی در جریان جنگ) یا سراینده با آن آشنایی شخصی دارد. اگر شهید نامبرده از آشنایان سراینده باشد، دایرة شمول معنایی- ارتباطی آن تنگتر میشود و ارتباط خوانندة عام با اثر، از جنس ارتباطی است که با آثار کلاننگر برقرار میکند. از آن جمله است آثاری در رثای شهیدان جمشید بروجردیان، عبدالله برقعی قمی، رحمن عطوان و... یکی از برجستهترین یادکردهای جزئی، مرثیههایی است که برای مصطفی چمران سروده شده است (10 اثر از مجموع 39 اثر)؛ شخصیت برجسته و کلیدی وی در جنگ، موجب شد که وی به یکی از زیرانگارههای سوگسرایی در دورة اول تبدیل شود؛ به گونهای که میتوان این جریان را، تحت عنوان «چمرانسرایی»16، از دیگر مرثیهها متمایز کرد. از جمله شاعرانی که در این جریان صاحب اثر هستند عبارتاند از: سیمیندخت وحیدی، حمید سبزواری، سپیده کاشانی و مشفق کاشانی. مطلع تعدادی از آثار مذکور در ادامه میآید: ـ بزرگ مرد خردمند مرد ایران بود (وحیدی، 1381: 93) ـ نالم ز درد و داغ که چمران رفت (سبزواری، 1389: 164) نکتة دیگر آن است که گاهی نامآشناییِ شهید به دلیل مناصب نظامی وی نیست، بلکه عملکرد ویژة او در حین مبارزه سبب شهرت وی شده است. شهادت حسین (محمد حسین) فهمیده یکی از بهترین نمونههای آن قلمداد میشود و شهرت اجتماعی وی تا آنجا پیش میرود که به نوعی سمبل در ادبیات دفاع مقدس تبدیل میشود و یکی از دامنههای ارجاعی آن شهادت نوجوانان در جریان جنگ است. در سوگسرایی این دوره قیصر امینپور (1338 - 1386هـ.ش) به طور مستقیم و محمدرضا عبدالمکلیان، غیرمستقیم، به زیرانگارة مذکور پرداختهاند. همچنین بیگی حبیبآبادی (1333هـ.ش) نیز در آثار خود به بنمایة شهادت کودکان نظر داشته و آن را دستمایة تصویرسازی (5 مورد) کرده است. نمونههایی از مطالب مذکور در ادامه میآید: ـ مگر راز حیات جاودان را/ تو از فهمیدهها فهمیده بودی (امینپور، 1390: 484) ـ طفلی به خون تپیده است، آرام آرمیده است (بیگی حبیبآبادی، 1387: 57) الف/2- در یادکرد کلی، گروه شهیدان و امر شهادت، در معنای عام و با رویکردی کلان، مورد سوگواری قرار میگیرند. در این رویکرد، به سبب گستردگی دایرة معنایی-ارتباطی آن، دست سراینده در مضمونپردازی، و مجال ادراک و همذاتپنداری برای خواننده بازتر است. پنج اثر از آثار مورد بررسی به رویکرد مذکور تعلق دارند. انگارة محوری «مرگ فرد یا افراد خاص» با زیرانگارههایی تقویت میشود که فهرستوار و همراه نمونه در ادامه میآیند: □ بازگشت پیکر شهید به زادگاه خود و شرح چگونگی مواجهه با شهید در مقام مادر، دوست و یا راوی به عنوان شاهد عینی: با هر نظر به زخمت بر دیده آیدم آب/ چشمم نداشت تاب این آفتاب دیدن (باقری، 1365: 35) □ غبطه بر دستیابی شهید به وصال الهی: در جشن خون و فریاد، جانا مبارکت باد/ ز آن پرتو سحرزاد رخ بینقاب دیدن (باقری، 1365: 35) □ تبیین تأثرات اجتماعی از امر شهادت افراد: همة مدرسة ما غم بود/ چار تا غنچة سرخ/ در دل باغچة ما کم بود (امینپور، 1390: 488) □ توصیف ابعاد شخصیتی و عملکرد شهید و تقریب آن با شخصیت انبیا: از آتش نمرود چنان ابراهیم/ آنکس که نکرد هیچ پروا او بود (وحیدی، 1374: 74) □ تداوم راه شهید: باید این مسأله را حل بکنیم/ من به دنبال قلم میگشتم/ پدرم نیز به دنبال تفنگش میگشت (امینپور، 1390: 489) □ شهادتطلبی: الهی خون من سرخابگون کن/ الهی خون من را نیز خون کن (موسوی گرمارودی، 1389: 58) □ انگیزش به امر دفاع: تو خون دادی که من برخیزم از جا/ نمانم مرده در کنج مدارا (موسوی گرمارودی، 1389: 58) □ خوداتهامی: آید گرانم از خود این ماندن و ز یاران/ چونین سبک به رفتن پای شتاب دیدن (باقری، 1365: 36) □ اشاره به نام عملیات و مکان شهادت: ز داغ او دل «دهلاویه» در آتش سوخت (وحیدی، 1381: 94) □ تقریب معنایی میان دشمنان ایران با دشمنان صدر اسلام: او هنوز فریاد میزند، ای صدام/ ای آل یزید، ای حمالالحطب بعثی (کاشانی به نقل از گلمرادی، 1381: 223) □ تقریب محتوایی میان امر دفاع در برابر عراق با واقعة عاشورا: بر دفتر عاشورا اینک ورقی دیگر/ تا از پی ما خوانند این قصه به دورانها (سبزواری، 1389: 126) □ تبیین جایگاه مقام رهبری و ارتباط شهادت با التزام پیروی از او و نیز تأبید امام خمینی(ره) ـ رهتوشة شهید همین بس:/ یک جامه، یک کلام/ تصویری از امام (امینپور، 1390: 381) ـ عمر تو پایدار که سردارت/ در پاس دین و دفتر و ایمان رفت (سبزواری، 1389: 168) ب ـ بیان آلام و مصائب منِ فردی یا اجتماعی محور انگارهای مذکور که اسماعیل حاکمی آن را بخشی از مرثیهسرایی میداند (حاکمی، 1386: 52 - 53)، در این دوره بسآمد بالایی ندارد و تنها در دو اثر از سبزواری و یوسفعلی میرشکاک (1338هـ.ش) به بیان آلام از زبان منِ فردی و اجتماعی پرداخته شده است. مورد نخست شکوه و انتقاد از بنیصدر است و در مورد دوم سراینده در مقام منِ اجتماعی، توصیفی از شرایطی نامطلوب ارائه میکند. - بلای جان من شد دوست، یارب دشمنی خواهم/ که با من در صف مردانگی آهنگ جان دارد (سبزواری، 1389: 129) ـ بیا به بالینم امشب ای سایة فراموش/ حضور پروانهوار باران/ که باغها را بریده بینی/ که داغها را نشسته بر دل (میرشکاک به نقل از شاهرخی و مشفق کاشانی، 1367: 306) در مبحث محورهای انگارهای دو نمونه سوگسرایی در ارتباط با سقوط شهرها در دست است که سراینده با مورد خطاب قرار دادن شهرهای هویزه و خرمشهر به شرح ماوقع و توصیف شرایط موجود میپردازد. سقوط شهرهای مذکور از جمله فرامتنهای تاریخی ـ نظامی است. ـ ای گلشن خونبار صفا، خرمشهر!/ ای خاک تو، خاک کربلا، خرمشهر!/ دامان تو گور دشمنان خواهم کرد/ سوگند به خون شهدا خرمشهر! (وحیدی، 1381: 866) 3. حاصل پژوهش سوگسرایی از گونههای ادب غنایی در شعر دفاع مقدس است که در دورة اول جنگ «1359-1363» تحت تأثیر فرامتن تاریخی - اجتماعی «شهادت»، به یکی از جریانهای برجستة شعری تبدیل شد. این سالها دربرگیرندة تحرکات عمدة نظامی برای ایران محسوب میشود که از آن جمله میتوان به انجام عملیات بزرگ فتحالمیبن و بیتالمقدس و نتایج حاصل از آنها (آزادسازی مناطق اشغالی مانند آبادان، بستان، خرمشهر) اشاره کرد. یکی از اجزای لاینفک تحرکات نظامی، مرگ و میر متصدیان اجرایی آن است که جامعة ایرانی با آن، تحت عنوان «شهادت»، مواجه شد و سوگسرایی بازتاب این رویارویی در عرصة ادبیات است. سوگسرایی همزمان با فزونی تحرکات نظامی ایران در سالهای 60 و 61، به اوج کمی و کیفی خود میرسد و سه سطح انگارهای، موسیقایی و بلاغی آن جلوهگاه تأثیرپذیری متن از فرامتن تاریخی ـ اجتماعی است. محور عمدة انگارهای حول «شهادت افراد خاص» شکل گرفته است و پس از آن «شهادت در معنای کلی»، «رویدادهای ناگوار در تاریخ جنگ (مانند سقوط خرشهر و هویزه)» قرار دارند. دو سطح موسیقایی و بلاغی نیز در راستای انتقال موفق محور مذکور به خواننده، شکل گرفتهاند. بر این اساس سوگسرایی دارای بیان تشبیهی با زاویة باز و نیز زبانی، نزدیک به زبان معیار است. ضعف موسیقی داخلی و معنوی، رعایت مساوات در بسط کلام، وجه اِخباری وقطعیت روایی سبب شده است که انتقال انگاره به خواننده بصورت مستقیم و صریح صورت بگیرد و از میزان معنیآفرینی و تصویرگری ادبی در آن کاسته شود. سوگسرایی در این دوره به دو شاخة سنتگرا و نوگرا قابل تقسیم است، هر چند که غلبه با سنتگرایی در فرم است. قالب شعری مورد توجه، غزل و شعر سپید است و با وجود توجه عموم شاعران به آن، بیشترین سهم متعلق به سیمیندخت وحیدی (1312هـ.ش) است. بنابراین سوگسرایی در شعر دفاع مقدس، برآمده از ارتباط تناظری تنگاتنگ میان فرامتن و متن و محصول غلبة بعد احساسی بر شعر دفاع مقدس است که در نخستین سالهای جنگ شکل گرفت، در طول آن تقویت شد و با پایان جنگ خاتمه نیافت. نمایة زیر نسبت زیرژانر سوگسرایی را با فرامتن تاریخی نشان میدهد.
نمایه (3): نسبت زیرژانر سوگسرایی با فرامتن تاریخی پی نوشت
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 509 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 402 |