تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,637 |
تعداد مقالات | 13,304 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,857,739 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,940,284 |
تولید سفرهای درون شهری و تاثیرپذیری از تنوع کاربری زمین، نمونه موردی چهار محدوده مسکونی در شهر شیراز | ||
مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای (توقف انتشار) | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 12، اردیبهشت 1391، صفحه 1-16 اصل مقاله (485.19 K) | ||
نویسندگان | ||
حسن ایزدی؛ علی سلطانی* ؛ عبدالرضا پاکشیر؛ عبدالرضا پاکشیر؛ طیبه سقاپور؛ | ||
هیات علمی | ||
چکیده | ||
نحوه چیدمان کاربریها و توزیع فعالیتها در سطح شهر، از عوامل تاثیرگذار بر الگوهای حمل و نقل شهری است. تامین خدمات ساکنین به گونهای که نیاز به طی مسافتهای طولانی به حداقل برسد یکی از راهکارهای کاهش ترافیک در شهرها است. از آنجا که تقاضای سفر از پراکنش کاربریهای عمده از جمله محل کار، مراکز آموزشی، مراکز تفریحی و یا مراکز خدماتی مشتق میشود، بخشی از کاهش حجم تقاضا از مجرای اعمال سیاستهای ساماندهی کاربری زمین، قابل حصول است. در این تحقیق، نقش توزیع و تنوع کاربریها در شکل گیری الگوهای ترافیکی به صورت تجربی بررسی شده است. به این منظور اطلاعات مربوط به رفتار ترافیکی و خصوصیات اجتماعی- اقتصادی 455 نفر از ساکنان چهار محدوده مسکونی شهر شیراز جمع آوری و رابطه بین عوامل مختلف با مقایسه تطبیقی به کمک روشهای آماری تحلیل واریانس و همبستگی خطی تحلیل گردید. نتایج حاکی از آن است که تولید سفرهای درون شهری با متغیرهای اقتصادی- اجتماعی و تنوع کاربریها رابطه دارد. با افزایش تنوع کاربریها در سطح محلات مسکونی، نیاز ساکنین به مراجعه به حوزه فراتر از محدوده سکونتی خود کاهش مییابد. دسترسی به خدمات متنوع در سطوح محلی موجب کاهش حجم سفر در مسافتهای طولانی میشود ولی حضور چنین خدماتی، خود مشوق افزایش حجم سفر در سطح محلی است. انتخاب مقصد سفر در درون یا بیرون محدوده سکونتی متاثر از ترکیب و ساختار خانوار است، به طوری که خانوارهای دارای افراد بزرگسال، حجم بیشتری از سفرهای برون حوزهای را نسبت به خانوارهای دارای فرزندان خردسال یا دانشآموز تجربه میکنند. برخورداری خانوار از اتومبیل باعث افزایش حجم سفر در دو محدوده درون حوزهای و برون حوزهای است. مکانیابی فعالیتها بر اساس سهولت دسترسی، توسعه کاربریها مختلط و رعایت سلسله مراتب توزیع خدمات از جمله پیشنهادهای کاربردی این پژوهش است. | ||
کلیدواژهها | ||
کاربری زمین؛ تولید سفر؛ دسترسی؛ خدمات شهری؛ شیراز | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 566 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,827 |