تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,686 |
تعداد مقالات | 13,791 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,437,852 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,806,557 |
دیده شب زنده دار (نگاهی به جلوه شبنم در غزل فارسی از دیدگاه نماد گرایی و زیبایی شناسی) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
متن شناسی ادب فارسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 6، دوره 1، شماره 4، دی 1388، صفحه 95-114 اصل مقاله (211.45 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منصور میرزانیا* 1؛ ماجده میرزانیا2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور اصفهان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شبنم یا قطرههای آبی که شبها بر گل و گیاه مینشیند، یکی از سازههای زبانی در ساختار غزل به حساب میآید که علاوه بر معنای قاموسی و متعارف خود در هزاره تحول و تغییر اندیشهها و سبکها، جای خود را بخوبی یافته و در مفاهیم هنری و مضامین فراقاموسی و مستعار، دستمایهای برای آفرینش جلوههای نمادین و خلق درون مایههای اخلاقی و عرفانی گشته است؛ به گونهای که در آثار گویندگانایرانی، این موجود خُرد و درخشنده توانسته است بار معنایی گرانی را بر دوش کشد و در شعر شاعرانی نازکاندیش چون حافظ و صائب و پیروان سبک اصفهانی، اندیشههای باریک را با سبک عارفانه و عاشقانه در آیینه شفاف خود جلوهگر سازد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شبنم؛ فروتنی؛ پاک چشمی؛ شب زندهداری؛ یکرنگی و.. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدّمه: در ادب غنایی فارسی، همواره واژه گل و آنچه در پیوند با آن – چون: خار، بلبل، نسیم، باغ و...– به کار میرود، از مهمترین سازههای زبانی شعر بوده است. از آن زمان که تغزّل با آهنگی دلنشین و احساسی لطیف، بر پیشانی بیشتر چکامهها جلوهگر شد، تا آن زمان که خود نوع مستقلی به نام غزل گردید و عرصة هنر نمایی گویندگان در وصف طبیعت و بهار و جلوهگاه عشق و شیدایی گشت؛ تا امروز که هنوز بهترین قالب شعری برای بیان همه اندیشهها و مضامین سیاسی، اجتماعی، عارفانه و عاشقانه است، این عناصر زبانی پدید آورنده زیباترین جلوههای هنری و بهترین صور خیالاند. در میان این واژهها - که هر یک در خور پژوهش و کنکاش است - شبنم را حکایتی است گفتنی و جلوهای است دیدنی، زیرا علاوه بر معنای متعارف و معمول، در کاربردهای تغزّلی و توصیفی، جنبههای نمادین یافته و در تمثیلها به کار برده شده و ابزاری برای ساختن مضامین و آفرینش تصاویر هنرمندانه در آثار گویندگان گردیده است؛ بویژه در شعر صائب تبریزی که بیش از دیگران بدان چشم داشته، دستمایهای است در خور تأمّل.
تعریف: شکل مقلوب ترکیب اضافی نمِ شب است و«آن بخار آبی است که به شکل قطرههای بسیار کوچک، در شبهای بیابر، بر روی برگهای گل و گیاه مینشیند» (دهخدا، 1373: ذیل شبنم). در واژه نامههای قدیم خود واژه شبنم تعریف نشده، بلکه در ذیل واژههایی چون بشگ، بشک، بژم، پژم، بشم (همگی به فتح اول) و ژاله به کار رفته است. اولین لغت نامهای که در برابر این واژهها؛ یعنی در جایگاه معنی، شبنم را ذکر کرده، تحفه الاحباب است (2/ ص 74)، ولی فرهنگهای قدیمتر در شناساندن«بشگ و بشم» بدون استفاده ازکلمه شبنم آن را «سرمایی که بامداد بر کشته نشیند سپید، چون آبی تنگ فسرده.« (اسدی، 1356:ذیل بشم ؛ نظامی،1363:ذیل همین واژه) تعریف کردهاند. لغت نامههای متأخّر در تعریف بشم واژة شبنم را به کار بردهاند، مانند: «شبنم ریزه را گویند که سحرگاهان بر سبزه زار نشیند و سفید نماید...» (خلف تبریزی، 1362: ذیل بشم) و«سفیدی را گویند که بامداد بر سبزه نشیند مانند شبنم» (سعدی، 1368: ذیل همین واژه). علاوه بر آنچه گفتیم، واژههایی چون افشک (به فتح الف و ش) بر وزن«کشکک» (تویسرکانی، 1362: 30) وسنگک (مصغر سنگ) و پسنگک «به فتح پ و س» (همان: 64 و 279) به معنی «شبنم و ژاله» استعمال شده، اما واژه اخیر در تحفه الاحباب با«ش»؛ یعنی: پشنگک (اوبهی هروی، 1365: 77) ثبت گردیده است. شبنم در شعر فارسی: با مطالعه در شعر پیشینیان، دریافتیم که این واژه در آثار پیشاهنگان شعر فارسی کاربردی نداشته، تنها در دیوان رودکی بندرت یافت میشود- که البته با ضبط نشدن این کلمه در فرهنگهای قدیم فارسی، بودن آن در شعر رودکی جای دقت و تأمل است – و شاید بتوان گفت نخستین شاعری که شبنم را در شعر او، آن هم به صورت غیر مقلوب (نم شب) میتوان دید، مسعود سعد سلمان، گوینده سده پنجم و ششم هجری است. وی دشمن را به شبنم (نم شب) مانند کرده که با طلوع خورشید (شعر او)، ناچیز میشود:
و پس از او در شعر خاقانی به همین شکل به کار رفته است:
اگرچه در تصحیح دیگر از دیوان خاقانی، در این بیت، نمِ شبنم ضبط شده که درست نمینماید..این بیت، به صورت زیر در لغتنامه دهخدا آمده است:
امّا کلمه نم به تنهایی و بدون اضافه شدن به شب در آثار گویندگان پیش از مسعود سعد و پس از او به معنای شبنم و باران دیده میشود؛ چنانکه در شعر منوچهری دامغانی (سده پنجم) و سعدی شیرازی (قرن هفتم):
امّا در شعر کهن خراسانی، واژههای بشم، لشک و بشک را به معنی شبنم و یخچههای سفید رنگ شبهای زمستان میتوان دید که در فرهنگهای فارسی به عنوان بیت شاهد برای همین واژهها آمده است: فرالاوی:
ابوالعباس:
ابوالعباس:
ژاله نیز در شعر خراسانی کاربرد مختصری داشته است و به نظر میرسد نه تنها به معنی شبنم، بلکه به معنای تگرگ، یخچه و باران و حتی در معنای مجازی اشک به کار رفته است؛ چنان که در شعر رودکی به معنی قطره باران یا شبنم آمده است:
و در شعر منجیک ترمذی هم به معنی یخچه و تگرگ به کار رفته است:
فردوسی هم بارها این کلمه را به معنی باران استعمال کرده است، مانند:
این واژه نه تنها به عنوان مشبّه به برای اشک کاربرد داشته است، که در معنای مستعار نیز برای آن استعمال شده است:
نمادها: شبنم در شعر و ادب فارسی، تنها قطرهای نیست که شباهنگام بر زمین و برگ گل و گیاه میچکد، بلکه با تمام خُردی و ناچیزی، دستمایه شاعران نکتهسنج ایرانی گشته است تا در آفرینش مضامین اخلاقی و عرفانی، ویژگیهای پاکی، شفافیت، ناچیزی و... آن را پیش چشم داشته، در ساختن تصاویر شاعرانه از آن بهرهها بگیرند و حضور آن را بر گلها و در پیوند با باد صبا، باغ، بلبل و... غنیمت بشمارند. حضور و جلوه شبنم را در شعر بیشترین گویندگان ایرانی و بویژه در شعر سعدی، حافظ و صائب بخوبی میتوان دید که در اینجا به بررسی آن میپردازیم: 1-افتادگی و فروتنی: افتادگی از صفاتی است که شاعران به شبنم اسناد دادهاند تا از آن در اندرزهای اخلاقی بهره گیرند و گوشزد کنند که یکی از راههای رسیدن به مقامات والای معنوی، تواضع و فروتنی است. آنان بر این باورند که شبنم با تواضع بسیار بر زمین میافتد و به پاس این فروتنی، آفتاب با مهر و محبت او را در آغوش میگیرد و به آسمان میبرد (تبخیر میکند):
سعدی در بوستان این مفهوم را همراه با ایهامی زیبا (مهر به معنی محبّت و خورشید) این گونه میآورد:
2- خردی و ناچیزی: اگرچه در شعر کهن خراسانی، بیشتر ذرّه را در برابر خورشید – برای نشاندادن ناچیزی در مقابل عظمتی محسوس – مثال آوردهاند، مانند:
امّا گه گاه واژه شبنم را نیز می توان در این مفهوم یافت، چنانکه در شعر رودکی:
پس از آن در شعر گویندگان عراق، همواره شبنم مشبّه بهای برای نشان دادن مفهوم خردی و ناچیزی شده است؛ چنانکه سعدی، شبنم را برای پر کردن چاه همان اندازه کوچک شمرده است که نعمت دنیا را برای پر کردن چشم اهل طمع:
همان گونه که حافظ بارها تمثیلوار، شبنم را در تقابل با دریا (نماد بیکرانگی و عظمت) قرار داده است:
3- شب زندهداری و سحرخیزی: شبنم به شب زندهداری و سحرخیزی نیز مثل است. این ویژگی را بیشتر در شعر صائب تبریزی میتوان دید. صائب شبنم را چونان عارفی پنداشته است که دیدگان شب زندهدارش او را به وصل میرساند:
و عزّت و کرامت میبخشد:
صائب آن گونه که ویژگی سبکی اوست، در معادله سازیهای خود، امری معقول را با تمثیلی محسوس به ذهن نزدیکتر میکند. در این نوع تمثیلها علاوه بر ستایش سحرخیزی و شب زندهداری که آدمی را به معرفت بیشتر و تقرب الهی میرساند، تقابل لفظی آفتاب (خورشید) و شبنم نیز بر زیبایی کلام میافزاید:
این شب زندهداری، رشک بلبل را – که خود عاشق شب زندهدار است – بر میانگیزد، زیرا در باور صائب، بوسه زدن بر رخسار گل، پاداش سحرخیزی شبنم است، که خواب شیرین صبح را بر چشمان خود حرام میسازد:
در آثار برخی گویندگان میتوان سخنانی بر خلاف باورهایشان یافت، چنانکه صائب در ابیات زیر شبنم را به خوابآلودگی، بیدردی و غفلت نکوهش میکند:
صائب این خواب آلودگی را از نرمی بستری میداند که گل پهن کرده است و شبنم در آن آرام یافته، اگرچه تیغ آفتاب رنگ گل را بزداید و بلبلان در آشیان بیقرار باشند:
4-پاک چشمی و پاکدامنی: دیگر ویژگی آشنای شبنم در ادب فارسی پاکی است که علاوه بر صفا و روشنی و والایی قطرههای آن، به خاطر آنکه بر برگ گیاهان مینشیند و در آغوش آنها آرام میگیرد، به او اسناد شده است؛ چنانکه حافظ، ممدوح (معشوق) را به شبنم مانند کرده است و به پاکی میستاید:
صائب در بسیاری از غزلهای خود شبنم را به پاکی ستوده و جای گرفتن در آغوش گل (معشوق) را پاداش پاکدامنی و پاک چشمی او دانسته است:
و مخاطب را به پاکبینی سفارش میکند تا در حریم معشوق محرم و معتمد باشد:
یا:
یا:
یا:
در میان انبوه غزلهای صائب، سخن از شبنم بسیار است؛ به گونهای که گاه خود را به آن تشبیه میکند:
و گاه از آن هم پا فراتر گذاشته، خود را در پاکدامنی مقتدای شبنم میشمارد:
یا:
صائب، گاه طراوت و جمال چهره گل را از پاکی و پاک چشمی شبنم میشمارد:
یا:
یا:
و گاه آن را پرورش یافته دامان گل – که خود نماد مستوری و عصمت است – میداند و با تلمیحی زیبا، قطره شبنم را همچون عیسی (ع) در دامان پاک مریم گونة گل، گواه پاکدامنی گل و سبب عروج آسمانی شبنم میشمارد:
یا:
یا:
یا:
5- نظربازی: امّا همانگونه که پیش از این دیدیم، صائب گاه از گفتههای خویش بازگشته، برخلاف باورهای پیشین سخن میگوید. در دیوان او ابیاتی هست که شبنم را نظرباز و چشم چران میشمارد تا آنجا که مستوری و حیای گلها را میرباید و رنگ و طراوت آنها را میگیرد:
شاعر این نظربازی را گاه مردود میداند:
و گاه با حسن تعلیلهایی، آن را موجّه میشمارد، زیرا تعجیل بهار، شبنم را به بهرهمند کردن چشم از آب و رنگ گل، وا میدارد:
یا:
شاید آنچه سبب میشود تا شاعر نظربازی را به شبنم اسناد دهد، شکل ظاهری و شفافیت و ویژگیهایی است که این قطره را در ذهن شاعر همانند چشم جلوه میدهد، زیرا صائب، آشکارا شبنم را به چشم حیران مانند کرده است:
یا:
در باب شبنم و همانندیهای آن با چشم، صائب را سخنهای دیگری است که در جای خود از آن خواهیم گفت. در شعر صائب، همچنین میان شبنم و بلبل در باب معاشقة گل، رقابتی است که در این گیرودار، پیوسته بلبل مغبون و غمزده و گلهمند است. یکی از گلههایش مربوط به نظربازی شبنم است:
٦- اتّحاد با معشوق: مهمترین ویژگی تمثیلهای عارفانه این است که گویندگان عارف چون عطّار نیشابوری و آنان که به تقلید از پیشینیان شعر عرفانی هم سرودهاند – چون صائب – کوشیدهاند از خواص اشیا و موجودات و اشکال ظاهری آنها در ساخت نمادها و سمبلها بهره گیرند؛ چنانکه پرهای کوچک تاج مانند رسته بر تارک هدهد، سبب شده است تا عطّار او را پادشاه مرغان کند (16/ ص35) و دلبستگی پر شور و فریادها و نغمههای رنگارنگ بلبل بر شاخ گل، باعث شده است که شاعر او را نمادی از عاشقان دروغین پر شغب بداند که فریفته جلوههای ناپایدار دنیایند (سعدی، 1371: 43). شبنم نیز، با آنکه قطرهای بیش نیست، به خاطر صفا، شفافیت، اجتماع، دل کندن از گلستان، زود بخار شدن و... این باور شاعرانه را در ذهن و زبان گویندگانی چون صائب، ایجاد کرده است که میتواند در یک تمثیل عرفانی، نماد عارفی باشد، دل کنده از دنیا، با دلی صاف، قلبی آرامش یافته از جمعیت خاطر و پیوسته با معشوق. شاعری نکتهسنج مانند صائب که مضامین و تصاویر شاعرانه خویش را در آسمانها میجوید، توانسته است در این باب دادِ سخن دهد و زیباترین اندیشهها را در دل بیتهای غزل خویش بیاورد. اوست که میگوید: شبنم (عاشق خورشید) تا در میان چمن (رمز دنیا) و در آغوش گل (رمز آسودگیها و جلوههای زیبا و ناپایدار دنیا) جای دارد، خون دل میخورد:
یا:
یا:
یا:
جمع کردن خود اصطلاحی است عرفانی که مترادف با حضور قلب در پیشگاه باری تعالی است. این مضمون بارها در شعر صائب تکرار شده است، مانند این بیت:
هوا گرفتن همان پرواز است، که شبنم سیر و سلوک را از گلستان آغاز میکند و با جمع کردن خویش و دامن فراهم چیدن از تعلّقات، سیر تکاملی و پرواز به عالم بالا را تا رسیدن به بزم آفتاب و اتّحاد با معشوق برای خود فراهم میآورد. شبنمِ دلکنده از گلستان، چون سالکی است گسسته از تعلّقات دنیا، قطرهای است که به خورشید میپیوندد، همان گونه که انسان عارف، خود را قطرهای از دریای هستی میشمارد که میخواهد به دریا برسد. دیگر رنگ و بوی گلها (رمزی از تلوّن جهان مادی) حجابی برای شبنم در راه رسیدن به خورشید عالمتاب (رمزی از ذات حق) نیست.
یا:
یا:
و در بیان عرفانی کل شیءٍ یرجع الی اصله و الی اﷲ المصیر، آنگونه که نی نماد آدمی است که از نیزار جدا گشته و پیوسته در نالش است، شاعر، شبنم را در کنار گل ناآرام میبیند، زیرا میخواهد به دریای بیکران وعالم بالا بازگردد:
7- بیقراری و بیتابی: بخار شدن شبنم با برآمدن آفتاب، بهانهای است که شاعر، بیقراری و آتشین رفتاری را به شبنم اسناد دهد. صائب این بیقراری را با عبارت کنایی آتش به پا داشتن تعبیر کرده است:
یا:
صائب همچنین در ترکیب کنایی دیگر، پریدن چشم شبنم را نشانه انتظار و بیتابی و شبنم را بیقرارتر از بلبل شوریدة بیتاب شمرده است:
در برداشتی عرفانی، شاعر دلیل این همه بیتابی را سبک جانی و اشتیاقِ سفر به عالم بالا دانسته است:
این عاشق حقیقی دل کنده از رنگ و بوی گلها، مانند عاشقان مجازی نیست که تعلّقات دنیا مایه آرامش آنها باشد:
یا:
8- کوتاهی عمر: شاید اسناد بیقراری و بیتابی به شبنم، به خاطر عمر کوتاهش باشد، زیرا در شعر و ادب فارسی گل به کوتاهی عمر مثل است، بنابراین صائب گاه شبنم را، خوش نشین (مهمان) خانة گل شمرده و گاه عمرش را برابر عمر گل دانسته است:
امّا بعضی دیگر عمر شبنم را لحظهای و حتی کوتاهتر از عمر گل شمردهاند. پروین اعتصامی در گفتگوی میان شبنم و گل این چنین میسراید:
امّا شبنمی که سخنان گل را میشنود، با لبخندی بناگوش گل را میبوسد و میگوید:
٩- بیوفایی: شبنم متّهم به بیوفایی است که قدر صحبت گل را نمیداند، زیرا وقتی یار تازهای را میبیند، پشت بر گل میکند:
یا:
یا:
10- بیحیایی و گستاخی: از جمله صفات ناپسندی که صائب به شبنم نسبت داده است، یکی هم گستاخی است، با آنکه پیش از این شبنم را به پاکی و پاکدامنی میستود و آن را نماد شرم و حیا وحضورش را مایه آبروی گلزار میدانست:
امّا گاه از آنچه گفته، عدول میکند و میگوید:
و بر این باور است که در برابر دیدگانِ بلبل بیقرار، شبنم بیشرم، گل را از دستبرد خویش آسوده نمیگذارد:
یا:
یا:
وقتی سخن از گستاخی شبنم است، دیگر خورشید مقام قرب نیست، بلکه خصم اوست تا کیفر گستاخی او را بدهد:
11- پاسبانی و دیدهبانی: در باور صائب، هر شبنم بر برگ گل، نگهبانی است که آن را از زحمت بلبلان مصون میدارد:
او قطرة عرق بر رخسار یار را، به قطرة شبنم بر برگگل، مانند کرده است که از آن نگهبانی میکند:
در این گونه تصویرها، صائب قطره شبنم را به چشمانی بیدار مانند می کند که حسن گل را از زحمت اغیار نگاه میدارد:
و نیز:
امّا معتقد است که این پاسداری، گل را از هرزه خندی باز نمیدارد، پس شبنم از رفتار رسوای گل گریان است:
12- بلند همّتی: پیوستن به خورشید، نشان از همّتی بلند دارد که شبنم را به اوج میرساند:
همّت بلند سبب میشود تا شبنم به جرعهای از شراب گلها سرمست و خمار نشود و به گلستان دل نبندد:
13- یکرنگی: بیرنگی آب، صائب را بر آن داشته است تا شبنم را تمثیل یکرنگی و صفا قرار دهد:
و یا:
14- خاموشی: در ادب فارسی خاموشی را به قیل و قال ترجیح دادهاند. صائب نیز خاموشی شبنم را، سبب قرب گل و محرم بودن به گلزار شمرده است.
نظامی گنجوی نیز در مخزن الاسرار محروم بودن بلبل از خوردن غذای لذیذ و رنج بردن در دل خارها را، معلول فریادها و شغب او دانسته، در حالی که باز را که با سکوت و خاموشی خویش بر دست شاهان مینشیند و از سینه کبک تناول میکند، شایسته این پاداش میشمارد. 15- ادب: شبنم به داشتن ادب نیز متّصف است، که از فیض آن، به قرب گل رسیده است:
تشبیهات و صور خیال: شبنم از سازههای زبانی در ساختار غزل فارسی است که همچون همانندان خود، در آفرینش صور خیال و پیدایش تشبیهات و استعارات زیبا، نقش بسزایی داشته است. این زیباییها را در آثار همه گویندگان فارسی و بویژه در شعر صائب می توان دید و در اینجا برای نمونه به چند مثال اشاره خواهیم کرد: 1-اشک: 1-١-اشک چشم گل:
و یا:
و یا:
گاه گل به کودکی مانند شده است که با رفتن بلبل از گلستان، یتیم شده، اشک میریزد و شبنم اشک اوست:
و گاه به گریهای که در گلوی گل گره خورده است، تشبیه گردیده:
١-٢-اشک چشم بلبل: شاعر، گاه، شبنم را به اشک بلبل مانند میکند که روی گل را تازه و شاداب میسازد:
یا:
اشک بلبل نخست سرخ و خونرنگ است که آن را در جام گل میریزد:
امّا وقتی صفا و پاکی گلها را میبیند، رنگ میبازد:
پروین اعتصامی نیز شبنم را چونان اشکی دیده است که در برابر خنده گل از چشم بلبل چکیده است:
٢-آب: ٢-١-آبی که هر بامداد، رخسار گل را میشوید:
یا:
در این نوع تصاویر شاعرانه، شبنم تنها آب نیست، بلکه نگهبان، عاشق یا کنیزکی را در ذهن مجسم میکند که آب به چهره گل میپاشد تا او را از خواب گران صبح بیدار کند:
یا:
یا:
٢-٢- آبی که خون گل را از منقار بلبلان میشوید:
٣- حجاب گل: در شعر صائب ترکیب شاعرانه حسن شبنم پوش و گلهای شبنم پوش و نظایر آن را میتوان دید، زیرا شبنم را مانند پوششی بر گل دیده است تا حسن او را از دیدگان اغیار پنهان دارد:
یا:
یا:
4-آیینه: 4-١-شبنم به آیینهای مانند شده که گل – با خودبینی و رعنایی – بر زانوی خویش نهاده تا حسن خود را مشاهده کند:
٤-٢-گاه به آیینه داری تشبیه می شود که آیینه در برابر گل می گیرد:
یا:
و یا:
5- عرق: از روزگاران کهن تا امروز، قطرههای شبنم بر روی گلبرگها، همواره دانههای عرق را بر رخسار یا اندام معشوق به یاد گویندگان ایرانی آورده است؛ چنانکه یکی از رباعی سرایان قرن پنجم میگوید:
اگر چه روش متداول، تشبیه کردن عرق روی گل به شبنم بر رخسار است؛ اما شاعران بزرگ از این هنجار عدول کرده، تشبیه عکس را (= تشبیه شبنم به عرق معشوق) برای اغراق برگزیدهاند، چنانکه استاد سخن در وصف بهار:
و چند سده پس از سعدی، صائب تبریزی، ساختار این تشبیه را فشردهتر کرده و در تصویری زیبا ترکیب رخسار شبنمخیز را به کار برده که در آن به صورت نهانی، رخسار به گل مانند شده است و ذکر نام گل، تصویر دیگری است برای شکفتن:
و با ترفند جاندار انگاری، عکس ایماژ پیشین، این بار ترکیب عرق چهرة گل را با همین تشبیه نهانی، آفریده است:
یا:
6- چشم (دیده): 6-1- صائب گاه شبنم را به چشم شور مانند میکند – شاید از آن جهت که به قطره اشک شبیه است – که حتی دلدار خویش را از گزند مصون نمیدارد:
6-2-و گاه آن را چونان چشم حیرانی مییابد که محو تماشای گل شده، جز حسن معشوق، چیزی نمیبیند:
6-3-و گاه با استعاره مکنیه تخییلیه، به او شخصیت انسانی میبخشد و حیرت را در چشمانش میبیند:
و پریدن چشم را به او نسبت می دهد که از ویژگیهای انسان است:
و یا همچون عارفی که چشم عبرت گشوده و از جهان رنگ و بو دل کنده، او را ستایش میکند:
و یا او را چونان همنشینی که در کنار گل آرام گرفته، به او مینگرد، تصور میکند:
و نیز به عاشقی که در مصاحبت گل، از دیدگانش اشک میریزد، مانند میکند:
و:
و:
6-4-گاهی هم بدون چشم، فرض میشود و شاعر بارها ترکیب « شبنم نادیده »؛ یعنی « بدون دیده » را به کار برده است:
و یا:
7- عینک چشم: از نوادر تشبیهات صائب یکی هم تشبیه شبنم به عینک چشم گل است:
8- سیماب: صائب قطره شبنم را به سیماب هم تشبیه کرده است که در گوش گل چکیده و گوشش را سنگین کرده است. سیماب (جیوه – زیبق) فلزی است به شکل مایع به رنگ سفید نقرهای. و سیماب در گوش، کنایه از کسی است که گوش او کر باشد و چیزی نشنود (خلف تبریزی، 1362: ذیل سیماب).
یا:
و یا:
9-گره پیشانی: صائب گل را به پیشانی و شبنم را به گره آن مانند کرده است:
یا:
10- روغن چراغ: در تشبیهی دیگر صائب لاله و گل را به چراغ و شبنم را به روغن آن مانند کرده است:
11- همچنین شبنم را چون گوهری در صدف شمرده است:
12- و به رطل گران (پیمانه بزرگ) شراب که بلبل را مست میکند، نیز تشبیه شده است:
اما شاعر گاه گل را به ساغر تشبیه میکند که شبنم برای رسیدن به عالم بالا، از آن روی برمیتابد:
13- و نیز به طفلی که در آغوش گل خفته، مانند شده است:
14-تکمه پیراهن خورشید نیز مشبّه بهای هی است برای شبنم آن گاه که سخن از پیوستن به خورشید است:
از این گونه تشبیهات، در آثار شاعران بسیار میتوان یافت، اما برای رعایت اختصار باید از آوردن نمونههای دیگر پرهیز کرد. و شایان ذکر است که در شعر فارسی از کهنترین روزگاران تاکنون واژگانی، چون مروارید و لؤلؤ و نظایر آن، به عنوان استعاره برای شبنم به کار برده شدهاند، مانند:
و
و
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1- اسدی، ابو نصر علی بن احمد توسی .(1356). لغت فرس، با حواشی و تعلیقات محمد دبیر سیاقی، تهران: طهوری، چاپ دوم. 2- اوبهی هروی، حافظ سلطانعلی اوبهی هروی .(1365). فرهنگ تحفه الاحباب، تصحیح فریدون تقیزاده و نصرت الزمان ریاضی، مشهد: مؤسسه آستان قدس، چاپ اول. 3- اعتصامی، پروین .(1378). دیوان اشعار، ویرایش رحیم چاوش اکبری، تهران: نشر محمد، چاپ دهم. 4- تویسرکانی، محمد مقیم .(1362). فرهنگ جعفری، تصحیح سعید حمیدیان، تهران: انتشارات دانشگاه، چاپ اول. 5- حافظ، شمس الدین محمد .(بیتا). دیوان، تصحیح قاسم غنی و محمد قزوینی، تهران: انتشارات زوّار، چاپ اول. 6- خاقانی شروانی، افضل الدین بدیل .(1368). دیوان، به کوشش ضیاء الدین سجادی، تهران: انتشارات زوار، چاپ سوم. 7- خلف تبریزی، محمدحسین .(1362). برهان قاطع (5 جلدی)، تصحیح و تحشیه محمد معین، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ پنجم. 8- دهخدا، علی اکبر .(1373). لغت نامه، تهران: انتشارات دانشگاه، چاپ اول (دوره جدید). 9- رودکی سمرقندی، ابو عبدالله جعفر بنمحمد .(1373). دیوان، تصحیحی. براگینسکی، به کوشش سعید نفیسی، تهران: انتشارات نگاه، چاپ اول. 10- سعدی شیرازی، شیخ مصلح الدین .(1368). گلستان، تصحیح غلامحسین یوسفی، تهران: انتشارات خوارزمی، چاپ اول. 11___________________ .(1368). بوستان (سعدی نامه)، غلامحسین یوسفی، تهران: انتشارات خوارزمی، چاپ سوم. 12___________________ .(1368). دیوان غزلیّات استاد سخن، به کوشش خلیل خطیب رهبر، تهران: انتشارات سعدی. 13- شروانی، جمال خلیل .(1366). نزهة المجالس، به کوشش محمد امین ریاحی، تهران: انتشارات زوّار، چاپ اول. 14- صائب تبریزی، میرزا عبد الرحیم .(1364). دیوان (6 جلدی)، به کوشش محمد قهرمان، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول. 15- عطّار نیشابوری، فرید الدین .(1370). منطق الطیر، به اهتمام صادق گوهرین، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ هفتم. 16______________.(1371). دیوان، به کوشش تقی تفضّلی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ ششم. 17- محمد پادشاه (شاد) .(1335). فرهنگ آنندراج، به کوشش محمد دبیر سیاقی، تهران: انتشارات خیام، چاپ اول. 18- مسعود سعد سلمان .(1364). دیوان (2 جلدی)، به کوشش مهدی نوریان، اصفهان: انتشارات کمال، چاپ اول. 19- منوچهری دامغانی .(1363). دیوان، به کوشش محمد دبیر سیاقی، تهران: انتشارات زوّار، چاپ پنجم. 20- مولوی، جلال الدین محمد .(1363). مثنوی معنوی، به تصحیح رینولد نیکلسن، به اهتمام نصر الله پور جوادی، تهران: انتشارات امیر کبیر، چاپ اول. 21- نخجوانی، محمد هندو شاه .(1355). صحاح الفرس، به کوشش عبد العلی طاعتی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، چاپ دوم. 22- نظامی گنجوی، حکیم الیاس .(1363). سبعه (گنجینه، لیلی و مجنون، مخزن الاسرار،...) (3 مجلّد)، تصحیح وحید دستگردی، تهران: مؤسسه علمی، چاپ دوم. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20,222 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 581 |