
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,744 |
تعداد مقالات | 14,252 |
تعداد مشاهده مقاله | 35,302,523 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,016,607 |
تعیین مسیر بهینه قطار بین شهری یزد- اردکان با استفاده از منطق فازی | ||
جغرافیا و برنامه ریزی محیطی | ||
مقاله 14، دوره 26، شماره 1، خرداد 1394، صفحه 191-202 اصل مقاله (464.52 K) | ||
نویسندگان | ||
سید کمال میرعبدالهی* ؛ منیره السادات میرعبدالهی | ||
چکیده | ||
امروزه با توجه به افزایش بسیار زیاد هزینههای توسعه شبکه جاده ای و خیابانی برای استفاده وسایل نقلیه شخصی و پیامدهای منفی وسیع آن، توسعه سیستمهای حمل و نقل همگانی به عنوان یک راه حل اصولی برای شهرهای بزرگ محسوب میشود. مسیر یزد- اردکان به عنوان یکی از پرتردد ترین مسیرهای بین شهری استان یزد میباشد که بیش از 70 درصد از جمعیت استان در حاشیه این مسیر استقرار یافته اند. و بنا به بررسیهای انجام شده توسط نگارنده روزانه بیش از 5000 نفر در این مسیر بین شهری تردد دارند بنابراین، جهت جلوگیری از خطرات و مشکلات احتمالی، قطار بین شهری راهکار مناسبی جهت کاهش هزینهها، آلودگی، افزایش امنیت و سرعت خواهد بود. مسیریابی از جمله اقدامات اولیه عملیات طراحی یک مسیر بشمار میرود و به علت نقش بسزائی که در چگونگی قرارگیری مسیر در ارتباط با سایر تأسیسات، محیط و عوارض مجاور خود از یک طرف و تأثیر قابل توجهی که در هزینههای اجرایی مسیر از طرف دیگر دارد باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد. هدف از این تحقیق ارزیابی استفاده از روش منطق فازی برای تعیین مسیر بهینه خط راه آهن بین شهری یزد- اردکان با در نظر گرفتن جنبههای زیست محیطی و عوامل تاثیر گذار بر تعیین مسیر بهینه میباشد. در این روش با استفاده از عملگرهای Gama و Sum نسبت به مسیریابی بهینه قطار بین شهری یزد- اردکان اقدام گردید از بین دو مسیر استخراجی مسیر شماره یک که با استفاده از عملگر Sum ترسیم شده با توجه به دسترسی جمعیتی معادل 779589 نفر و طول 58547 متر از اولویت بیشتری نسبت به مسیر شماره دو برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
قطار بین شهری؛ مسیریابی؛ استنتاج فازی؛ سیستم اطلاعات جغرافیایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 579 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 390 |