
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,737 |
تعداد مقالات | 14,198 |
تعداد مشاهده مقاله | 34,899,500 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,926,583 |
بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری در ایران (با رویکرد جذب گردشگران خارجی) | ||
جغرافیا و برنامه ریزی محیطی | ||
مقاله 8، دوره 23، شماره 3، آذر 1391، صفحه 133-146 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جعفر هزارجریبی* 1؛ ملک محمد نجفی2 | ||
1دانشیار علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2استادیار علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
صنعت مسافرت و جهانگردی به عنوان بزرگترین و متنوعترین صنعت در دنیا به حساب میآید. پدیده گردشگری که خود به صورت یک پدیده اجتماعی- فرهنگی مطرح است به بزرگترین تحرک و جابجایی انسانها اطلاق میشود. رشد روزافزون و شتابنده آن موجب شده که بسیاری از صاحبنظران قرن 20 را قرن گردشگری بنامند. این صنعت بر حوزههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مانند مبادلات خارجی، درآمدها، اشتغال- قیمتها- توزیع درآمدها، مهاجرت، تقسیم کار، آداب و رسوم و هنرها مؤثر است. با توجه به اهمیت گردشگری هدف اصلی این مقاله تبیین جایگاه، رضایتمندی گردشگران خارجی نسبت به میزبانان (ایرانیان) در توسعه صنعت گردشگری است. در این تحقیق شاخص عینی سنجش توسعه گردشگری میزان تمایل مجدد گردشگران خارجی برای سفر مجدد به ایران است برای رسیدن به اهداف تحقیق از دو روش اسنادی (با مطالعه پیشینه و مبانی نظری تحقیق) و میدانی (پیمایشی) استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را گردشگران خارجی از پنج قاره جهان تشکیل میدهند که با اهداف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تفریحی به ایران مسافرت کردهاند. تعداد 385 گردشگر به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند برای سنجش رضایتمندی از 6 معرف، مکان اقامت، برخورد عمومی مردم، تمیز بودن خیابانها، رعایت قوانین و مقررات رانندگی، احترام به حقوق دیگران، رعایت نظافت از سوی مردم استفاده شده است. طبق نتایج 86% از گردشگران دارای رضایت خوب و زیاد به مردم ایران داشتهاند که 95% دارای تمایل خوب و زیاد برای سفر مجدد به ایران هستند. ضریب همبستگی بین دو متغییر احساس رضایت و تمایل به سفر مجدد همبستگی قابل ملاحظه 582%= r و سطح معنی داری (000/0= p ) مشاهده میشود چون این ضریب مثبت است نشان دهنده رابطه مستقیم میان این دو متغییر است. با توجه به مقدار ضریب تعیین (34/0= R2 ) حدود 34/0 درصد از تغییرات تمایل به سفر مجدد گردشگران توسط رضایت آنان به ایرانیان قابل تبیین است. بنابراین، هر چه میزان احساس رضایت گردشگران نسبت به مردم ایران بالا رود تمایل به گردشگری به سفر مجدد به ایران نیز افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
گردشگری (توریست) گردشگر (تورسیت) احساس رضایت؛ توسعه گردشگری | ||
مراجع | ||
آلپورت،گوردن دبلیو-ادوارد ای. جونز، (1371)، روان شناسی اجتماعی از آغاز تا کنون، موسسه چاپ وانتشارات آستان قدس رضوی. اینگلهارت، رونالدو، (1373)، تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته،ترجمه: مریم وتر، تهران، انتشارات کویر ـ بونی فیس، پریسیلا، (1380)، مدیریت گردشگری فرهنگی، ترجمه محمود عبدالله زاده، نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران. پاپلی یزدی، سقایی ـ محمدعلی، مهدی، (1388) گردشگری (ماهیت مفاهیم)،تهران، سمت. پوستولوپوس؛ یورکوس، (1384)، جامعه شناسی گردشگری، ترجمه بیژن شفیعی، تهران، نشر وارسته. ترنر، جاناتا،اچ و آل بیگی، (1370)، نظریه جامعه شناسی، ترجمه عبدالعلی لهسایی زاده،شیراز، مرکزنشر دانشگاه شیراز. چلبی، مسعود، (1375)،جامعه شناسی نظم،تحلیل و تشریح نظری نظم اجتماعی، تهران، نشر نی . رضوانی،علی اصغر، (1374)،جغرافیا و صنعت گردشگری تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور. رضوانی، محمدرضا، (1387)، توسعه گردشگری روستایی با رویکرد گردشگری پایدار، تهران انتشارات دانشگاه تهران. عشوندی، مهرداد، (1377)، وضعیت توریسم در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران فیلد جان، (1385)، سرمایه اجتماعی، مترجم جلال متقی، تهران، مؤسسه عالی تامین اجتماعی. فیض بخش، علی، (1355)،صفت جهانگردی در ایران و جهان، تهران، انتشارات موسسه عالی خدمات اجتماعی کلمن، جیمز، (1386)، بنیادهای نظریه اجتماعی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران،چاپ دوم. ملکی، حسین، (1382) بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر رضایت مندی جهانگردان خارجی در ایران، نامه پژوهش فرهنگی. هزارجریبی، جعفر و رضا صفری شالی، (1388)، بررسی رضایت از زندگی و جایگاه احساس امنیت درآن، مجله انتظام اجتماعی، سال اول، شماره سوم،پاییز88. Brown Dennis,(2003), Rural Tourism : An Annotated Bibliography ,Regional Economist , Washington Ben, Daniel & Schwier Mccalla, (2003) “Social capital in virtual learning communities and distributed communities of practice”, Canadian journal of learning and technology. vol 29. Fischer, claude S. (2001).“Bowling alone: What’s the score?”, Department of Sociology. August. fukuyama , francis, ( 2001) , maintain appropriate and social capital, Golem Abass,tavassoli, jamah Iranian ,Tehran. Colman, James (1999) foundations of social theory, Manouchehr Saboury, ney publications, first edition, Tehran . Giddens,anthony (1995) sociology,Manouchehr sabouri,Tehran, ney publications, Tehran . Giddens ,anthony ( 2000) , Modernity and Self-Identity, Nasser moafagheyan .tehran. ney publications, Tehran . Giddens ,Anthony (1999) The Consequences of Modernity, mohsen salassy ,center publications ,Tehran. peter, versely ,(1995), modern sociology , pouyan hasan , chappakhsh publications . first edition
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,807 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,631 |