تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,649 |
تعداد مقالات | 13,393 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,186,799 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,069,573 |
بررسی تحلیلی- تطبیقی شاخص های توسعه گردشگری الکترونیک در شهر اصفهان | ||
جغرافیا و برنامه ریزی محیطی | ||
مقاله 9، دوره 23، شماره 2، شهریور 1391، صفحه 133-150 اصل مقاله (354.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیر عباس یوسفی1؛ رضا مختاری ملک آبادی2؛ احمد خادم الحسینی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی توریسم، دانشگاه آزاد اسلامی نجفآباد، نجفآباد، ایران | ||
2استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی نجفآباد، نجفآباد، ایران | ||
چکیده | ||
شهر اصفهان علیرغم جاذبههای متنوع فرهنگی، تاریخی، مذهبی و اکوتوریستی، جایگاه شایستهای در عرصه بینالمللی از لحاظ درآمدهای حاصل از گردشگری ندارد. بطور کلی آمارها گویای جایگاه نازل صنعت توریسم در کشور و سهم یک درصدی ایران از سبد گردشگری جهانی است؛ که شهر اصفهان نیز از این قائده مستثنی نیست. بنابراین با توجه به جایگاه نامناسب ایران و شهر اصفهان در صنعت گردشگری به نظر میرسد توسعه گردشگری مجازی و زیرساختهای وابسته به آن بتواند خلاء موجود را تا حدی جبران نماید. پژوهش حاضر، ترکیبی از دو شاخه تخصصی گردشگری و فناوری اطلاعات و ارتباطات میباشد. روش غالب در این تحقیق، روش تحلیلی- میدانی است که با بهره گیری از مدلهای کاربردی به امکان سنجی و چگونگی تحقق گردشگری مجازی بوسیله تکمیل دو نوع پرسشنامه (اول: بررسی شاخصهای شهروند الکترونیک در راستای تحقق گردشگری مجازی و دوم: بررسی میزان اعتقاد شهروندان به توسعه گردشگری مجازی) میپردازد. جهت تلفیق شاخصها از نرم افزار SPSS و روشهای همبستگی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان دهنده این مسأله است که مناطق ۱۲ و ۲ به ترتیب دارای بالاترین و پایینترین سطح میانگین شاخصهای شهروند الکترونیک در بین مناطق چهارده گانه هستند. اما اختلاف بین مناطق از این حیث چندان زیاد نیست که این موضوع نشان میدهد شهر اصفهان از نظر شاخصهای سطح سواد الکترونیک در سطح متوسط قرار دارد. از طرف دیگر بررسی شاخصهای میانگین میزان اعتقاد به گردشگری مجازی نشان میدهد مناطق ۵ و ۶ بالاترین میانگین اعتقاد به توسعه گردشگری مجازی را دارند و در کل شهر ۵/۵ درصد شهروندان در سطح پایین، 2/45 در سطح متوسط و 2/46 درصد در سطح بالای اعتقاد به گردشگری مجازی قرار دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای دیجیتالی؛ جامعه مجازی؛ گردشگری مجازی؛ مناطق چهارده گانه شهر اصفهان | ||
مراجع | ||
بمانیان، محمدرضا، پور جعفر، محمدرضا و محمودی نژاد، محمدرضا (1388)، ارائه مدل پیشنهادی جهت پیاده سازی گردشگری الکترونیک در طرحهای توسعه گردشگری روستایی،(بررسی تطبیقی و ارائه مدل پیشنهادی با توجه به شرایط معاصر ایران)، فصلنامه مدیریت شهری،شماره23. پاپلی یزدی, محمّد حسین و سقایی, مهدی, (1385), گردشگری(ماهیت و مفاهیم), انتشارات سمت, تهران. جلالی، علی اکبر،(1383)، شهر الکترونیک، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران. حافظ نیا، محمد رضا،(1387): مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، سمت. دهقان، علیرضا (1387) تجربۀ گردشگری در فضای واقعی و مجازی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره 4. راودراد، اعظم و حاجی محمدی، علی ( 1389)، تفاوت شناخت حاصل از گردشگری واقعی و گردشگری مجازی بر پایة نظریة روایت، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره سوم، شماره 2. سر شماری عمومی نفوس و مسکن، سال 1385 شفیعی، محمد رضا (1375) بررسی توانهای جهانگردی در شهرستان فارسان و اثرات آن بر توسعه شهرستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم زمین. عاملی، سعیدرضا،(1388) مطالعات شهر مجازی تهران، رویکرد تحلیلی به فضاهای عمومی، جلد 1، شهرداری تهران. فتحیان، محمد و مهدوی نور، سید حاتم، (1385 )، مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران. قره نژاد، حسن (1386)، مقدمه بر توسعه گردشگری و مهمانپذیری، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد. مختاری، رضا و یوسفی، امیر عباس ( 1388)گردشگری مجازی و امنیت گردشگری، بررسی و امکان سنجی در شهر اصفهان، مجموعه مقالات همایش امنیت پایدار گردشگری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد. مختاری ملک آبادی، رضا(1386) تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کاربریهای فرهنگی تفریحی در شهر اصفهان، پایان نامه دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، به راهنمایی ضرابی، اصغر و تقوایی، مسعود، دانشگاه اصفهان. مختاری ملک آبادی، رضا (1389)، فناوری اطلاعات و ارتباطات، محور مدل سازی و توسعه پایدار اکوتوریسم، اولین سمینار فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه صنعت اکوتوریسم، مهندسین برق و کامپیوتر، شهرکرد. مظلومی، حمید، (1383 )، بررسی آثار و پیامدهای ICT بر تعامل بین دولت و جامعه، وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات، شورای عالی اطلاع رسانی،مؤسسه روشنگران اندیشه. Tahayori,H,Moharrer,M,(2002) E-Tourism: The Role of ICT In Tourism Industry, Innovations and Challenges, Shiraz University, Department of Computer Science and Engineering, Shiraz, Iran. Pauline J. Sh (2004), e-Tourism: Information Technology for Strategic Tourism Management, Annals of Tourism Research, Vol. XX, and No. XX, University of Hawaii, USA. Deepthi, Sh (2008), ICT and Tourism: Challenges and Opportunities, Conference on Tourism in India – Challenges Ahead, Part I – Tourism Strategy, 15-17 May 2008, IIMK 57. Martin, W, j. (1995) the Global Information Society. Hampshire: Alsip Grower.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 584 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 871 |