
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,685 |
تعداد مقالات | 13,846 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,818,321 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,972,280 |
بررسی میزان کاربست مؤلفه های سازمان یاددهنده در دانشگاههای دولتی کشور در سال تحصیلی86-85 | ||
جامعه شناسی کاربردی | ||
مقاله 4، دوره 21، شماره 4، بهمن 1389، صفحه 57-72 اصل مقاله (175.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین زارع* 1؛ سعید رجایی پور2؛ حسین مولوی3؛ زنده یاد مهدی جمشیدیان4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
3استاد گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان | ||
4استاد گروه مدیریت دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف از این مقاله بررسی میزان کاربست مؤلفه های سازمان یاد دهنده در دانشگاههای دولتی کشور بود. مؤلفه های سازمان یاددهنده در پنج مقولۀ دیدگاه قابل یاددهی، ایده ها، ارزشها، انرژی و قاطعیت در تصمیم گیری مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 25067 نفر اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی کشور (13335 نفر در دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و 11372نفر در دانشگاههای وابسته به بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) در سال تحصیلی86- 85 بوده و یک نمونه 345 نفری از میان آنان به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بصورت تصادفی انتخاب شد که 315 نفر در پژوهش شرکت نمودند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته 74 سؤالی بر مبنای نظریه سازمان یاددهنده تیچی در قالب طیف 5 درجه ای لیکرت استفاده شده است. پایایی کل پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 87 /0 برآورد گردید. برای آزمون سؤالهای پژوهش از آزمون های آماری پارا م تریک از جمله t تک نمونه ای استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد میانگین نمرات پاسخ دهندگان در مورد کاربست مؤلفه های سازمان یاددهنده در گروه نمونه همه کمتر از حد متوسط(3) می باشد و در تمام مؤلفه ها تفاوت معنی دار است. همچنین میزان مطلوبیت استفاده از مؤلفه های سازمان یاددهنده در دانشگاهها با میانگین 25/4 بسیار بالاتر از حد متوسط ارزیابی شده و t مشاهده شده از t بحرانی جدول بزرگتر است. لذا در این خصوص نیز تفاوت میانگین ها معنی دار می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سازمان یاددهنده؛ دیدگاه قابل یاددهی؛ ایده ها؛ ارزشها؛ انرژی هیجانی؛ قاطعیت در تصمیم گیری؛ و آموزش عالی | ||
مراجع | ||
1- سنگه، پیتر، پنجمین فرمان، خلق سازمان فراگیر، ترجمه حافظ کمال هدایت و محمد روشن، تهران. انتشارات مدیریت صنعتی، (1380). 2- سرمد، زهره، بازرگان عباس و حجازی، الهه، روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران، مؤسسه انتشارات آگاه، (1378). 3- شریفی، حسن پاشا، و شریفی، نسرن، روش های تحقیق در علوم رفتاری تهران، انتشارات سخن، ( 1380).
4- Bennis,Warren.(1996). Learning to lead. A workbook on becoming aleader. New York: Addison- Wesely Pub Co. 5- Bridges, William.(1994). Jobshift. Reading,Mass: addison- Wesley. 6- Burns, James McGregor.(1978). Leadership. New York: harper& Row, Torchbooks. 7- Cacioppe, Ron.(1998). Leaders developing leaders: An effective way to enhance leadership development programs. Leadership and Organization Development Journal 19/4. pp.194- 198. 8- . Drucker, peter F.(1995). Managing in a time of great change. New York: Dutton, truman talley books. 9- Fitz-Enz, Jac.(1997). The 8 practices of exceptional companies. How great organizations make the most of their human assets. New York:American Management Association. 10- Garbor, Andrew.(2004). Leadership principles for public school principals.The New York city leadership Academy: www.nycleadership academy.org. 11- Gardner, Howard.(1996). Leading Minds: An anatomy of leadership.New York: Basic books. 12- Gardner, John William.(1990). On Leadership. New York: Free press. 13- Kerfoot, karlene.(2003).Learning organizations need teachers: Theteacher's challenge. Nursing Economics.vol.21.Iss3.pg148. 14- Kotter, John.(1996). Leading change. Boston: Harvard Business School press. 15- Thompson,J.A.(1999). Rewiews. Human Resource Development Quarterly winter10,4. 16- Tichy, Noel and Sherman, Stratford.(2005).Contorol your destiny orsomeone else will. New York: HarperBusiness. 17- Tichy, Noel and Cardwell,Nancy.(2004). The cycle of leadarship: How great leaders teach their companies to win.New York: HarperBusiness. 18- Tichy, Noel and Cohen, Eli. (2002). Leadership engine:How winning companies build leadrs at every level.New York: HarperBusiness. 19- Tichy, Noel and Cohen,Eli.(1998). The teaching organization, Training and Development. Vol.52 Iss7.pg. 26. 20- Ulrich, David.(1997). Human Resource Champions: The next agenda for adding value and delivering results. Boston: Harvard Business School press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 552 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 941 |