تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,677 |
تعداد مقالات | 13,681 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,751,878 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,550,852 |
تحلیلی بر اهداف تربیت اخلاقی و اجتماعی از دیدگاه هابرماس با تاکید بر نظریه کنش ارتباطی | ||
جامعه شناسی کاربردی | ||
مقاله 7، دوره 21، شماره 1، فروردین 1389، صفحه 123-142 اصل مقاله (293.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میرعبدالحسین نقیب زاده* 1؛ رضاعلی نوروزی2 | ||
1، استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
2دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
چکیده | ||
پس از رنسانس آدمی بر آن بود تا با تسلط بر طبیعت به آرامش دست یابد و یا حداقل زندگی راحتتری را تجربه نماید، اما گذر زمان نشان داد که آدمی در دستیابی به آرمانها و تصوراتی که تفکر مدرن مد نظر داشته، ناموفق بوده است. در این میان عدهای به مخالفت با این روند برخاستند، ولی اندیشمندی چون هابرماس در پی بازسازی آن برآمد. هابرماس با تاثیرپذیری از اندیشمندان مختلف بر آن است که عقل مدرن نتوانسته تمام ابعاد خویش را آشکار سازد و تنها عقل ابزاری بر جامعه مدرن مسلط گشته است، لذا وی با طرح رویکرد معرفتشناختی جدید و نظریه کنش ارتباطی در پی بازسازی پروژه مدرنیته است که به زعم وی عقیم یا ناتوان مانده است. در این مقاله محقق با بهرهگیری از رویکرد تحلیلی برآن است تا اهداف تربیت اخلاقی هابرماس را آشکار سازد. نتیجه تحقیق نشان میدهد که تاکید هابرماس بر عقلانیت ارتباطی، زیست جهان و اخلاق گفتگویی در نظریه کنش ارتباطی اهداف زیر را مطرح میسازد: در سطح فردی رشد و شکوفایی خرد مبتنی بر ارتباط متقابل هنجاری (عقل ارتباطی) و در سطح اجتماعی دستیابی به تفاهم مبتنی بر کنشهای اخلاقی هدف تربیت اخلاقی است. البته دستیابی به تفاهم هم در زمینهای از آزادی و برابری صورت میگیرد و هم زمینهساز رشد فضایلی چون عدالت و آزادی میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
کنش ارتباطی؛ تربیت اخلاقی؛ هدف؛ عقلانیت ارتباطی؛ اخلاق گفت وگویی؛ زیست جهان | ||
مراجع | ||
اباذری، یوسف. خرد جامعهشناسی، چاپ اول، تهران: انتشارات طرح نو، 1377. ارسطو. سیاست، ترجمه حمید عنایت، چاپ چهارم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1381. افلاطون. جمهور، ترجمه فواد روحانی، چاپ چهارم، تهران: انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1360. بختیار نصرآبادی، حسنعلی و نوروزی، رضاعلی و حبیبی، ناصر. انگارههای جدید در فلسفه تعلیم و تربیت (مجموعه مقالاتی در زمینه تفکر و فلسفه انتقادی)، قم: انتشارات سما قلم، 1384. پیوزی، مایکل. یورگن هابرماس، ترجمه احمد تدین، چاپ اول، تهران: انتشارات هرمس، 1379. دورانت، ویل. تاریخ فلسفه، ترجمه عباس زریاب خویی، تهران: انتشارات شرکت سهامی کتابهای جیبی، 1375. طباطبایی، محمد حسین. المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، جلد 19، چاپ نهم، قم: دفتر انتشارات تبلیغات اسلامی، 1376. لاکوست، ژان. فلسفه در قرن بیستم، ترجمه رضا داوری اردکانی، چاپ دوم، تهران: سمت، 1376. لسناف، مایکل. فیلسوفان سیاسی قرن بیستم، ترجمه خشایار دیهیمی، تهران، نشر کوچک، 1378 نقیبزاده، میرعبدالحسین. نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش، چاپ پانزدهم، تهران: کتابخانه طهوری، 1381. نوذری، حسینعلی. بازخوانی هابرماس، چاپ دوم، تهران: نشر چشمه، 1386. وایت، استیون. خرد، عدالت و نوگرایی نوشتههای اخیر یورگن هابرماس، ترجمه محمد حریری اکبری، چاپ اول، تهران: نشر قطره، 1380. هولاب، رابرت. نقد درحوزه عمومی، ترجمه حسین بشیریه، چاپ اول، تهران: نشر نی، 1375. ینسن، کلاوس. نشانهشناسی اجتماعی ارتباط جمعی، ترجمهی حمیدرضا ششجوانی و مسعود مظاهری، تهران: نشر دفتر پژوهشی سیما، 1385. Fakhry, Majid. (1991). Ethical theories in Islam, Leiden: Brill. Habermas, J. (1970) Toward A Rational Society , tr. J. Shapiro, Beacon Press Habermas, J. (1979). "What is Universal Pragmatics?" in Communication and the Evolution of Society, London: Heinemann. Habermas, J. (1984) The theory of communicative Action. Vol. 1 Boston: Beacon press. Habermas, J. (1987) The theory of communicative Action. Vol. 2 Boston: Beacon press. Habermas, J. (1989) the Srrtucural Transformaion of the public sphere, tr. T. Berger, Polity. Habermas, J. (1990) Moral Consciousness and Communicative Action, Cambridge: MIT Press. Habermas, J. (1993). Justification and Applicaton:remarks on Discourse ethics, tr. & ed. C. Cronin & Cronin & De greiff, the MIT press. Jonson, M. (1993). Moral Imagination: Implication of Cognitive Science for Ethics, Chicago: University of Chicago Press. Lipman, Matthew. (1991). Thinking in Education, Cambridge: CambridgeUniversity Press. McCarthy, T. (1988) The Critical Theory of Jürgen Habermas, Cambridge: MIT Press. McPeck, J. E. (1990). Teaching Critical Thinking, London: Routledge. Outhwaite, W. (2000) the Habermas reader, London: Polity Press. Sprod, Tim. (2001) Philosophical Discussion in Moral Education: The Community of Ethical Inquiry, London: Rout ledge International Studies in the Philosophy of Education. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,326 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,284 |