تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,673 |
تعداد مقالات | 13,654 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,569,891 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,472,028 |
بررسی و تبیین رابطه بین مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در بین جوانان شهر شیراز | ||
جامعه شناسی کاربردی | ||
مقاله 2، دوره 21، شماره 1، فروردین 1389، صفحه 19-42 اصل مقاله (312.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد تقی ایمان* 1؛ وجیهه جلائیان بخشنده2 | ||
1دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه شیراز | ||
2کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی و تبیین رابطه بین مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در بین جوانان 29-18 ساله شهر شیراز می پردازد. رشد مسئولیت اجتماعی و التزام به آن موضوعی است که بیشتر از مقوله های شناختی مورد توجه قرار گرفته است و ضرورت آن حتی در جوامع غربی و صنعتی پس از یک دوره رکود آشکار شده است( فتحی آذر،1373: 180). مسئولیت اجتماعی بخشی از مساله اجتماعی شدن است. مهمترین عوامل اجتماعی شدن را میتوان فرهنگ، خانواده و نهادهای اجتماعی دانست. مسئولیت اجتماعی مهارتی است که باعث بروز رفتارهایی میشوند که مورد ارزش گذاری قرار می گیرند. این مهارتها میتوانند در روابط با دیگران نتایج مثبت و موفقیت آمیزی بوجود آورند و منجر به احساس رضایت فردی و گروهی شوند و در صورت عدم رعایت آن می تواند اعتماد بین انسانها را کم رنگ نموده و باعث از بین رفتن روحیه همکاری و تعاون در بین افراد شود. در این مقاله داده ها با استفاده از روش پیمایش و از طریق پرسشنامه ساختار یافته برای 386 نفر که بطور تصادفی انتخاب شدند، گردآوری شده است. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان می دهد که مسئولیت اجتماعی مستقیما تحت تاثیر متغیرهای سرمایه اجتماعی (27/0= Beta)، عزت نفس (13/0= Beta) ، سن (21/0= Beta) و جنسیت(22/0= Beta) قرار گرفته است و در مجموع این متغیرها توانسته اند 20 درصد از واریانس مسئولیت اجتماعی را تبیین کنند )20/0=(R2. در مدل تحلیل مسیر، چهار متغیر بصورت مستقیم و سایر متغیرها به صورت غیر مستقیم تاثیر معناداری بر روی مسئولیت اجتماعی داشته است. بیشترین تاثیر مستقیم بر مسئولیت اجتماعی متعلق به سرمایه اجتماعی و بیشترین تاثیر غیر مستقیم را تحصیلات مادر داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
مسئولیت اجتماعی؛ سرمایه اجتماعی؛ عزت نفس؛ جوانان | ||
مراجع | ||
احمدی، حسن و جمهری، فرهاد (1380). روانشناسی رشد 2، نوجوانی، جوانی، میانسالی و پیری. تهران: انتشارات پردیس. سازمان ملی جوانان (1381). گزیده ای از نتایج پژوهش ملی در وضعیت و نگرش و مسائل جوانان ایران. تهران: انتشارات روناس. سازمان ملی جوانان (1376). نتایج نظر سنجی از داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری سال 1375 دانشگاه آزاد اسلامی. تهران: انتشارات دبیرخانه شورای عالی جوانان. سامانی، سیامک و فولاد چنگ، محبوبه (1385). روانشناسی نوجوانی. شیراز: انتشارات ملک سلیمان. سبحانی نژاد، مهدی (1379). مسئولیت پذیری اجتماعی در برنامه ریزی درسی کنونی- دوره ابتدایی ایران و طرحی برای آینده. پایان نامه دکتری، تهران: دانشگاه تربیت مدرس. فتحی آذر، اسکندر (1373). " رشد مسئولیت پذیری اجتماعی در نوجوانان و نقش آن در یادگیری". مجموعه مقالات سمپوزیوم جایگاه تربیت نوجوان و جوان. تهران: وزارت آموزش و پرورش، معاونت پرورشی. فوکویاما، فرانسیس (1385). پایان نظم سرمایه اجتماعی و حفظ آن. ترجمه غلامعباس توسلی. تهران: نشر حکایت قلم نوین. مرکز آمار ایران ( 1386). نتایج تفصیلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1385، استان فارس، شیراز. تهران: مرکز آمار ایران. مقدس، علی اصغر (1374). ساختار و تحرک شغلی در استان فارس و کهکیلویه و بویر احمد. پایان نامه دکتری جامعه شناسی. دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
Bandura, A (1977). Social Learning Theory.Englewood Cliffs. NJ: Prentice –Hall. Bandura, A Walters, R (1963). Social Learning and Personality Development. New York: Holt, Rinehart & Winston. Berman, S.(1993). Social consciousness and the Development of Social Responsibility. Albany, NY: StateUniversity of New York Press. Berman, S. (1997). Promising Practices in Teaching Social Responsibility.New York : StateUniversity of New York Press. Castka, P & Balzarova, A, M (2007). "ISO 26000 and Supply Chains – on the Diffusion of the Social Responsibility Standards". International Journal of Production Economics. Vol. 111, pp. 274-286. Chebat, J (1986). "Social Responsibility, Locus of Control and Social Class. The journal of social psychology. Vol.126, pp. 559-561. Durlauf, S &. Fafchamps, M(2004). Social Capital. The Centre for The study of African Economies. Erikson, E. H(1959). Identity and Life Cycle. New york: International University Press. Ford, M. E(1985)." Social Cognition and Social Competence in Adolesence". Developmental Psychology.Vol. 18, pp. 323-340. Jackson, L. A & Wade, J. E (2005). "Police Perception of Social Capital and Sense of Responsibility: An Explanation of Proactive Policing" . An International Journal of Police Strategies & Managements. Vol. 28, pp. 49-68. Kohlberg, L. (1976). Moral Stages and Moralization: The Cognitive – Developmental Approach. In T. Lickona(Ed.), Moral Development and Behavior. New York: Holt, Rinehart and Winston. Lin, N. (1974). Foundation of Social Research. New York: McGraw- Hill, Inc. Polk, R. K. Social Responsibility (2006). Online].<http://ag.arizona.edu/fcs/cyfernet/nowg/ythindexintro.html. Randolph, S. W. (2008). "The Role of Altruistic Behavior, Empathetic and social Responsibility Motivation in Blood Donation Behavior". Transfusion. Vol 48, pp. 43- 54. Safran, S.P & Safran, J.S(1985). "Classroom Context and Teachers Perceptions of Problem Behavior". Journal of Education Psychology. Vol.77, PP. 20-28. Scales, P. C et al. (2000). "The Effecs of Service – Learning on Middle School Students Social Responsibility and Academic Success". Journal of Early Adolescence. Vol. 20, No, 3, PP. 332-358. Trainer, T. (2005). "Social Responsibility: The Most Important and Neglected, Problem of All?" International Journal Of Social Economics. Vol. 32, No. 8, pp. 682-703. Turner, H. J. (2003). The Structure of Sociological Theory. California: University of CaliforniaRiverside. Thomson Wadsworth, Seventh Edition. Wentzel, K. R. (1991). "Social Competence at School: Relationn between Social Responsibility and Academic Achievement". Reviewed Educational Research. Vol. 61, pp. 1-24. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,278 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,019 |