
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,685 |
تعداد مقالات | 13,830 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,682,469 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,918,482 |
بررسی ساختار عاملی، روایی و اعتبار مقیاس گرایشهای اجتماعی مطلوب در بین دانشجویان | ||
جامعه شناسی کاربردی | ||
مقاله 6، دوره 21، شماره 2، تیر 1389، صفحه 101-118 اصل مقاله (241.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد باقر کجباف* 1؛ ایلناز سجادیان2؛ ابوالقاسم نوری1 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی روایی و پایایی مقیاس گرایشهای اجتماعی مطلوب در بین دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه اصفهان به مرحله اجرا درآمده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 1388-1387 تشکیل می دادند که به روش تصادفی ساده و بر حسب فرمول تعیین حجم کوهن و همکاران(2000)، تعداد 300 نفر بعنوان نمونه در نظر گرفته شدند. پرسشنامه هایی که به طور همزمان در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند بدین شرح است: پرسشنامه 25 سوالی گرایشهای اجتماعی مطلوب تجدید نظر شده[1] کارلو و همکاران[2](2003)، پرسشنامه 20سوالی رفتار اجتماعی مطلوب جهانی[3] راشتون و همکاران[4]، (1981)، پرسشنامه 7 سوالی نگرانی های همدلانه[5] دیویس[6] (1983)، پرسشنامه 4سوالی ارزشهای نوعدوستانه[7] نیکل[8](1998)، وب و همکاران[9](2000) و پرسشنامه 4سوالی انگیزش مسوولیت اجتماعی[10] استیل و همکاران[11](2008). در پایایی از ضرایب آلفای کرونباخ، اسپیرمن – براون،گاتمن و بازآزمایی و در روایی از تحلیل عاملی(مولفه های اصلی و چرخش از نوع واریماکس) و روایی همزمان (همبستگی بین مقیاسها) استفاده شده است. نتایج حاصله نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاسهای گرایشهای اجتماعی مطلوب تجدیدنظر شده، رفتارهای اجتماعی مطلوب جهانی، نگرانی های همدلانه، ارزشهای نوعدوستانه و انگیزش مسوولیت اجتماعی، به ترتیب برابر با861/0، 845/0، 600/0، 500/0، 782/0 هستند. روایی همزمان بین پرسشنامه های گرایشهای اجتماعی مطلوب تجدید نظر شده با مقیاسهای رفتارهای اجتماعی مطلوب جهانی، نگرانی های همدلانه، ارزشهای نوعدوستانه و انگیزش مسوولیت اجتماعی در سطح (0001/0>p) معنادار بود. نتایج تحلیل عاملی برای پرسشنامه گرایشهای اجتماعی مطلوب کارلو و همکاران(2003) نشان داد که این پرسشنامه دارای پنج عامل به نامهای رفتارهای اجتماعی مطلوب ناشناس(گمنام)، نوعدوستانه و جمعی، هیجانی، در موقعیت بحرانی(اضطراری) و متابعتآمیز است. [1] - Prosocial Tendencies Measure Revised(PTM-R) [2] - Carlo et al [3]- Global Prosocial behavior [4]- Rushton et al [5] - Empathic concern [6] -Davis [7]- Altruistic Values [8] -Nickell [9] -Webb et al [10] -Social responsibility motivation [11]- Steele et al | ||
کلیدواژهها | ||
گرایشهای اجتماعی مطلوب؛ رفتار اجتماعی مطلوب جهانی؛ نگرانی های همدلانه؛ ارزشهای نوعدوستانه؛ انگیزش مسوولیت اجتماعی؛ پایایی؛ روایی | ||
مراجع | ||
1- بیرهوف، هانس ورنر. رفتارهای اجتماعی مطلوب از دیدگاه روانشناسی اجتماعی. ترجمه رضوان صدقی نژاد. تهران: نشر گل آذین، 1384. 2- حسن زاده، رمضان. روش تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر ساوالان. 1385. 3-Amato, P.R. & Saunders, (1985). The perceived dimensions of help-seeking episodes. Social psychology quarterly, 48: 130-138. 4-Batson, C. D. (1998). Altruism and prosocial behavior. In Gilbert, D. T., Fiske, S. T., and Lindzey, G. (eds.), The Handbook of Social Psychology (4th edn., Vol. 2). McGraw-Hill, Boston, MA, pp. 282–316. 5-Batson, C. D., Bolen, M. H., Cross, J. A., and Neuringer-Benefiel, H. E. (1986). Where is the altruism in the altruistic personality? Journal of Personality and Social Psychology. 50: 212–220. 6-Batson, C.D., Ahmad, N., Tsang, J. (2002). Four motives for community involvement. Journal of Social Issues. 58: 429–445. 7- Buhrmester, D., Goldfarb, J., and Cantrell, D. (1992). Self-presentation when sharing with friends and nonfriends. J. Early Adolesc. 12: 61–79. 8-Carlo, G ., Hausmann, A., Christiansen, S., & Randall, B. A. (2003). Sociocognitive and Behavioral Correlates of a Measure of Prosocial Tendencies for Adolescents Psychology, Department of Faculty Publications, Department of Psychology. http://digitalcommons.unl.edu/psychfacpub/4:107-134. 9-Carlo, G., Eisenberg, N., and Knight, G. P. (1992). An objective measure of adolescents’ prosocial moral reasoning. J. Res. Adolesc. 2: 331–349. 10-Carlo, G.,& Randall, B. A. (2002). Th e development of a measure of prosocial behaviors for late adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 31: 31-44. 11-Clary, E.G., Snyder, M., Ridge, R.D., Copeland, J., Stukas, A.A., Haugen, J., Miene, P. (1998). Understanding and assessing the motivations of volunteers: a functional approach. Journal of Personality and Social Psychology. 74: 1516–1530. 12-Cohen, L.L., Manion, L., & Morrison .(2000),Research Methods in Education .by Routledge Falmer, 5 th edition. 13-Davis, M. H. (1983). Measuring individual differences in empathy: Evidence for a multidimensional approach. J. Pers. Soc. Psychol. 44: 113–126. 14-Davis, M. H., and Franzoi, S. (1991). Stability and change in adolescent self-consciousness and empathy. J. Res. Pers. 25: 70–87. 15-Davis, M.H., 1994. Empathy: A Social Psychological Approach. WCB Brown and Benchmark, Madison. pp.56. 16-Eisenberg, N., and Fabes, R. A. (1998). Prosocial development. In Damon W. (Series ed.) and Eisenberg, N. (Vol. ed.), Handbook of Child Psychology, Vol. 3: Social, Emotional, and Personality Development (5th edn.). Wiley, New York, pp. 701–778. 17-Eisenberg, N., Cameron, E., Tryon, K., and Dodez, R. (1981). Socialization of prosocial behavior in the preschool classroom. Dev. Psychol. 71: 773–782. 18-Eisenberg, N., Carlo, G., Murphy, B., and Van Court, P. (1995). Prosocial development in late adolescence: A longitudinal study. Child Dev. 66: 1179–1197. 19-Fabes, R. A., Carlo, G., Kupanoff, K., and Laible, D. (1999). Early adolescence and prosocial/moral behavior I: The role of individual processes. J. Early Adolesc. 19: 5–16. 20-Fultz, J., Batson, C. D., Fortenbach, V. A., McCarthy, P. M., & Varney, L. L.(1986). Social evaluation and the empathy- altruism hypothesis. Journal of personality and social pshychology, 50: 761-769. 21-Green, B., Shirk, S., Hanze, D., and Wanstrath, J. (1994). The Children’s Global Assessment Scale in clinical practice: An empirical evaluation. J. Am. Acad. Child Adolesc. Psychiatry 33: 1158–1164. 22-Hoffman, M. L. (1982). Development of prosocial motivation: Empathy and guilt. In Eisenberg, N. (ed.), The Development of Prosocial Behavior. Academic Press, New York, pp. 218–231. 23-Johnson, R. C., Danko, G. P., Darvill, T. J., Bochner, S., Bowers, J. K., Huang, Y.-H., Park, J. Y., Pecjak, V., Rahim, A. R. A., and Pennington, D. (1989). Cross-cultural assessment of altruism and its correlates. Pers. Indiv. Differ. 10: 855–868. 24-Ladd, G. W., and Profilet, S. M. (1996). The Child Behavior Scale: A teacher-report measure of young children’s aggressive, withdrawn, and prosocial behaviors. Dev. Psychol. 32: 1008–1024. 25-Rushton, J. P., Chrisjohn, R. D., and Fekken, G. C. (1981). The altruistic personality and the self-report altruism scale. Pers. Indiv. Differ. 2:1–11. 26-Rydell, A. M., Hagekull, B., and Bohlin, G. (1997). Measurement of two social competence aspects in middle childhood. Dev. Psychol. 33: 824–833 27-Schwartz, S. H., and Howard, J. A. (1984). Internalized values as motivators of altruism. In Staub, E., Bar-Tal, D., Karylowski, J., and Reykowski, J. (eds.), The Development and Maintenance of Prosocial Behavior: International Perspectives on Positive Development. Plenum, New York, pp. 229–255. 28-Smith, T.W. (2003). Altruism in Contemporary America: A Report from the National Altruism Study. NationalOpinionResearchCenter,University of Chicago. 29-Smith, T.W. (2006). Altruism and Empathy in America: Trends and Correlates. NationalOpinionResearchCenter, University of Chicago, pp.1-48. 30-Steele, W. R., Schreiber, G. B., Guiltinan, A., Nass, C., Glynn, S. A., Wright, D. J., Kessler, D., Schlumpf, K. S., Tu, Y., Smith, J.W. and Garratty. G. (2008). The role of altruistic behavior, empathetic concern, and social responsibility motivation in blood donation behavior. TRANSFUSION: Vol 48: 43-54. 31-Webb, Deborah J., et al. (2000). "Development and Validation of Scales to Measure Attitudes Influencing Monetary Donations to Charitable Organizations." Journal of the Academy of Marketing Science 28: 299-309. 32-Weiner, B.(2001).An attributional approach to perceived responsibility for transgressions: Extentions to child abuse, punishment goals and political ideology. In A.E. Auhagen & H. W. Bierhoff(Eds), Responsibility- the many faces of social phenomenon (pp. 49-59). London: Routledge. 33-Zahn- Waxler, C., & Robinson, j. (1995). Empathy and guilt: Early origins of feelings of responsibility. In J.P. Tangney & K.W. Fischer(Eds.), Self conscious emotions (pp. 143-173). New York: Guilford Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 957 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,602 |